Je haalt een aantal dingen door elkaar:Over 't algemeen bij ons dus 'startbedrag' + 'prestatie-based opslag (meestal elk jaar dan't gene corona is)' + 'prestatie gebonden bonus hier & daar' + ...
Anyway ... dus hoe meer tijd er over gaat, hoe meer opslag je krijgt elk jaar indien het goed loopt, hoe verder lonen uiteen lopen tussen zij die minder opslag krijgen dan een ander (zelfs al begon je aan 't zelfste loon).
Uiteraard zal er wel een plafond op zitten & zal men mogelijks ooit wel gelijk komen, but still.
So yeah ... lijkt mij ook niets illegaal aan, noch een schending van 't gelijkheidsprincipe. Want dit hoor ik toch bij ... euuuuh ... de meeste mensen die bij KMO's werken bv. (en al zeker niet enkel in mijn branche, m'n broer zit tegenwoordig in den bouw & heeft ook een individueel pakket bedisselt).
- Verschillen zijn uiteraard toegelaten voor zover ze verantwoordbaar zijn. Dat lijkt mij evident
. Als mensen meer ervaringen, een bewezen track record, een beter diploma,... hebben kan je uiteraard differentiëren.Wat gelijk behandelen wil zeggen:
- Als je een prestatie-gebaseerde bonus,... voorziet in je bedrijf dan moet je wel dat systeem voor alle werknemers in dezelfde categorie toepassen. Dat wil dus niet zeggen dat je iedereen dezelfde bonus moet geven uiteraard. Wel dat alle personen in eenzelfde functie aan dat systeem gaat onderwerpen.
- Wat ook kan: een cafetariaplan aanbieden waar werknemers dan zelf keuzes kunnen maken. Maar hetgeen men kan kiezen binnen het cafetariaplan moet gelijk zijn voor alle personen in dezelfde functie.
Maar wat niet kan: aan de band van Volvo Gent uw mecaniciens verschillend vergoeden zonder dat je daar argumenten voor hebt. Of je hebt als directeur 3 directiesecretaresses en je gaat er 1 daarvan hier en daar een bonus geven of wat extra verlof enz... Je mag 1 van de 3 secretaresses een grotere bonus,... geven dan de anderen indien je dat kan verantwoorden en de spelregels gelijk zijn voor de andere 2 secretaressen....
)' + 'prestatie gebonden bonus hier & daar' + ...

.