Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Over 't algemeen bij ons dus 'startbedrag' + 'prestatie-based opslag (meestal elk jaar dan't gene corona is :sneaky: )' + 'prestatie gebonden bonus hier & daar' + ...
Anyway ... dus hoe meer tijd er over gaat, hoe meer opslag je krijgt elk jaar indien het goed loopt, hoe verder lonen uiteen lopen tussen zij die minder opslag krijgen dan een ander (zelfs al begon je aan 't zelfste loon).
Uiteraard zal er wel een plafond op zitten & zal men mogelijks ooit wel gelijk komen, but still.

So yeah ... lijkt mij ook niets illegaal aan, noch een schending van 't gelijkheidsprincipe. Want dit hoor ik toch bij ... euuuuh ... de meeste mensen die bij KMO's werken bv. (en al zeker niet enkel in mijn branche, m'n broer zit tegenwoordig in den bouw & heeft ook een individueel pakket bedisselt).
Je haalt een aantal dingen door elkaar:
- Verschillen zijn uiteraard toegelaten voor zover ze verantwoordbaar zijn. Dat lijkt mij evident :). Als mensen meer ervaringen, een bewezen track record, een beter diploma,... hebben kan je uiteraard differentiëren.

Wat gelijk behandelen wil zeggen:
- Als je een prestatie-gebaseerde bonus,... voorziet in je bedrijf dan moet je wel dat systeem voor alle werknemers in dezelfde categorie toepassen. Dat wil dus niet zeggen dat je iedereen dezelfde bonus moet geven uiteraard. Wel dat alle personen in eenzelfde functie aan dat systeem gaat onderwerpen.
- Wat ook kan: een cafetariaplan aanbieden waar werknemers dan zelf keuzes kunnen maken. Maar hetgeen men kan kiezen binnen het cafetariaplan moet gelijk zijn voor alle personen in dezelfde functie.

Maar wat niet kan: aan de band van Volvo Gent uw mecaniciens verschillend vergoeden zonder dat je daar argumenten voor hebt. Of je hebt als directeur 3 directiesecretaresses en je gaat er 1 daarvan hier en daar een bonus geven of wat extra verlof enz... Je mag 1 van de 3 secretaresses een grotere bonus,... geven dan de anderen indien je dat kan verantwoorden en de spelregels gelijk zijn voor de andere 2 secretaressen....

Nieuwe jobaanbieding aanvaard
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 --> 27
Opleiding: Master handelswetenschappen --> eind dit jaar Bachelor Rechten erbij (werkstudent)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang : +2 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Verzekeringsmakelaar --> Verzekeraar
Huidige functie: Client advisor --> Underwriter
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37u30min/week --> 35u50 min/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42u/week --> ??

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 2850 --> € 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2160 (+-) --> +- € 2500
Nettovergoedingen: € 250 --> 150 €
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop --> geen gsm
Maaltijdcheques: € 6/dag --> € 8/dag
Ecocheques: € 250/jaar --> idem
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): neen
-13e maand: ja
-14e maand: neen
-Eindejaarspremie: neen
-Vakantiegeld: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel/Gent --> Brussel
Afstand woon/werk in km's: 6 km --> 1,6 km
Afstand woon/werk in tijd: 15-20 min --> fiets = 5 min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: STIB-abbo

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: 26 dagen incl ADV --> 33 dagen incl ADV
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja. Deadlines, druk vanuit sales, directie en klanten. --> ??
Hoe vaak overuren te presteren : regelmatig --> ??
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): min. 1 dag per week office, post-covid wrss 2-3 dagen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Laatst bewerkt:
Waarom?

Zijn nog sectoren met dergelijke akkoorden, PC 200 had dat paar jaar terug ook bv

Banken steken zich al bijna 2 jaar weg achter Corona (aanleggen waardeverminderingen), maar na 2j blijkt dat deze worden teruggenomen wegens het uitblijven van wanbetalingen. De meer dan royale steun van de overheid aan de klanten speelt mee natuurlijk. Ook de golf van faillissementen blijft uit.

Personeel is ook iets wat afgebouwd wordt.

Er kan wel iets meer af. Maar ik besef dat iedereen dat denkt welllicht.

Banken steken zich al bijna 2 jaar weg achter Corona (aanleggen waardeverminderingen), maar na 2j blijkt dat deze worden teruggenomen wegens het uitblijven van wanbetalingen. De meer dan royale steun van de overheid aan de klanten speelt mee natuurlijk. Ook de golf van faillissementen blijft uit.

Personeel is ook iets wat afgebouwd wordt.

Er kan wel iets meer af. Maar ik besef dat iedereen dat denkt welllicht.
Denk dat er veel zijn die uiteindelijk nog altijd niets hebben gekregen hoor.

Ik, als zijnde een WN in een KMO, heb voor corona nog 0,0 effectieve bonusjes zien passeren. 'k Heb het hier wel al uitgetypt, maar ik werk nu al vrijwel 2j non-stop fulltime van thuis uit ... incl. de extra kosten die daarmee gepaard gaan eh.

'k Zie der natuurlijk ook wel de voordelen van in want nu denken ze er zelfs niet meer aan om mij nog eens 2j naar BXL te sturen (+/- 3u/d minder in de wagen dus). Dat project was wel afgesloten net voor corona (& ikke content da'k daar ni mee opgescheept zat onder corona), but still.

Gezien we al netto vergoedingen kregen voor bepaalde zaken kon men blijkbaar geen corona thuiswerk premie geregeld krijgen (want jah ... het vroegere thuiswerk was alles behalve 100% eh).

Die corona cheque daar ... hebben ze ook niet aan mee gedaan bij ons.
'k Heb van m'n broer bv. toch ook nog niet gehoord dat men iets voor corona heeft gehad (opnieuw, voorbeeld uit een compleet andere branche dus)

Anekdotisch uiteraard, maar ik denk dat er zeker nog veel zijn die geen kadookes gekregen hebben voor corona.

Denk dat er veel zijn die uiteindelijk nog altijd niets hebben gekregen hoor.

Ik, als zijnde een WN in een KMO, heb voor corona nog 0,0 effectieve bonusjes zien passeren. 'k Heb het hier wel al uitgetypt, maar ik werk nu al vrijwel 2j non-stop fulltime van thuis uit ... incl. de extra kosten die daarmee gepaard gaan eh.

'k Zie der natuurlijk ook wel de voordelen van in want nu denken ze er zelfs niet meer aan om mij nog eens 2j naar BXL te sturen (+/- 3u/d minder in de wagen dus). Dat project was wel afgesloten net voor corona (& ikke content da'k daar ni mee opgescheept zat onder corona), but still.

Gezien we al netto vergoedingen kregen voor bepaalde zaken kon men blijkbaar geen corona thuiswerk premie geregeld krijgen (want jah ... het vroegere thuiswerk was alles behalve 100% eh).

Die corona cheque daar ... hebben ze ook niet aan mee gedaan bij ons.
'k Heb van m'n broer bv. toch ook nog niet gehoord dat men iets voor corona heeft gehad (opnieuw, voorbeeld uit een compleet andere branche dus)

Anekdotisch uiteraard, maar ik denk dat er zeker nog veel zijn die geen kadookes gekregen hebben voor corona.
Als je al nettovergoeding krijgt voor internet en thuiswerk dan kunnen ze u idd geen extra geven
Heb zo menig collega's die niets of amper iets extra hebben, ik heb de volle 130 euro extra :D

corona-cheques zijn vaak PC bepaald, zie bv https://www.liantis.be/nl/nieuws/ni...-aanvullend-paritair-comité-voor-de-bedienden

Na een (veel te kort, tot mijn spijt) avontuur als IT consultant terug naar de heimat v.h. onderwijs.
Ben al 2+ maand benched en de kans dat er nog 3-4 maand bench zouden bijkomen was reëel. Voor het bedrijf was dat geen probleem en er was zeker een goede en fijne samenwerking, maar dat zag ik zelf toch helemaal niet zitten. Daarnaast een unieke kans net op dit moment en de sprong was gemaakt (niet snel, lang getwijfeld gezien ik wel fan was van het bedrijf en de extreme druk van de nieuwe job).

PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Bachelor onderwijs + master onderwijs
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Onderwijs (secundair)
Huidige functie: Directeur secundaire school
Anciënniteit: 7j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Moeilijk in te schatten, het gemiddelde zal tussen de 45 en 60 liggen met uitschieters naar boven.

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): huidig : 5231
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2901 + 20€
Nettovergoedingen: 20€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Deels
BedrijfsGSM/laptop: Laptop en gsm
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): op jaarbasis) : Lerarenkaart (korting musea, ...)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen : Oost-vl
Afstand woon/werk in km's: Dichtbij
Afstand woon/werk in tijd: 5 min
Eigen auto nodig voor het werk: So,s
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: Schoolvakanties
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Nee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee, wel round the clock bereikbaar zijn en heel vaak activiteiten buiten de werkuren, avonden, weekends, ..
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, personeelsproblemen, bouwwerven, relletjes met/door lln, ...
Hoe vaak overuren te presteren: Vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, budget is echter beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): Beslis ik zelf maar is beperkt te houden
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, ongeveer 200 FTE

Laatst bewerkt:
Ben al 2+ maand benched en de kans dat er nog 3-4 maand bench zouden bijkomen was reëel. Voor het bedrijf was dat geen probleem en er was zeker een goede en fijne samenwerking, maar dat zag ik zelf toch helemaal niet zitten.
En ik maar werken voor uw gebench te betalen 🤪

Maar vacatures directeurs zijn er toch regelmatig dus 'unieke kans' zou ik dat niet noemen :p

200 FTE, redelijk wat overuren, en dan slechts 2921 euro netto zonder verdere voordelen?
Ik zou hiervoor bedanken eigenlijk.... Berg stress en werk dat niet naar waarde wordt geschat blijkbaar

200 FTE, redelijk wat overuren, en dan slechts 2921 euro netto zonder verdere voordelen?
Ik zou hiervoor bedanken eigenlijk.... Berg stress en werk dat niet naar waarde wordt geschat blijkbaar
Ik schrik toch ook van dat loon. Als A1 bij de overheid met die ervaring zou je een identiek loon hebben met een simpele 9to5.

En ik maar werken voor uw gebench te betalen 🤪

Maar vacatures directeurs zijn er toch regelmatig dus 'unieke kans' zou ik dat niet noemen :p

Wees content dat ik het probleem heb opgelost ;)

En er zijn wel vaak vacatures directeur, maar heel vaak zit daar een groot politiek spel achter waardoor het doorgestoken kaart is, dat was hier niet het geval. Bovendien, als men mij om 2u 's nachts uit mijn nest belt ga ik echt geen half uur in de auto zitten, been there, done that, got the t-shirt :p dus dan is de locatie vlakbij wel fijn.

Edit: A1? Die zitten daar toch echt niet aan hoor. Ik heb het nadeel ook hier en daar ergens anders gewerkt te hebben zodat ik niet al mijn ervaring kan gebruiken (10j aan het werk, 7j geldelijke onderwijs anciënniteit).

Maar dat ik financieel beter zat als IT consultant moet je mij niet vertellen.

Ik schrik toch ook van dat loon. Als A1 bij de overheid met die ervaring zou je een identiek loon hebben met een simpele 9to5.
Enkel met een bevordering naar A2 en dan ben je er nog niet helemaal. Na 10 jaar anciënniteit zonder bevordering in A1 kom je uit op €4507.

Wees content dat ik het probleem heb opgelost ;)

En er zijn wel vaak vacatures directeur, maar heel vaak zit daar een groot politiek spel achter waardoor het doorgestoken kaart is, dat was hier niet het geval. Bovendien, als men mij om 2u 's nachts uit mijn nest belt ga ik echt geen half uur in de auto zitten, been there, done that, got the t-shirt :p dus dan is de locatie vlakbij wel fijn.

Edit: A1? Die zitten daar toch echt niet aan hoor. Ik heb het nadeel ook hier en daar ergens anders gewerkt te hebben zodat ik niet al mijn ervaring kan gebruiken (10j aan het werk, 7j geldelijke onderwijs anciënniteit).

Maar dat ik financieel beter zat als IT consultant moet je mij niet vertellen.
Financieel beter als benched consultant (met heel beperkte ervaring zoals je zelf aan haalt)?

Dan zat je toch ook al op een mooi loon lijkt me.
Nu ... 5200 is zeker geen 'laag' loon. En ik verwacht niet dat je als consultant +5K zal hebben gehad. Natuurlijk, 't zullen vooral die 'extraatjes' zijn eh die doorwegen (de wagen, de netto vergoedingen voor allerhande, de MC's, EC's, internetvergoeding, ...).

Dus puur financieel zal je u wss niet veel moeten verslechten hebben (if at all)? Maar als je 't per uur gaat bezien (of o.b.v. verantwoordelijkheid) ... jah.
Als consultant zul je ook geen 50u/w moeten draaien hebben e.

So yeah ... 'k zou wss toch gebleven zijn bij de consultancy firma.
Echter, 'k zou het ook moeilijk hebben als ik al 2mnd écht geen werk heb. Wat doe je dan uiteindelijk als je al 2mnd benched zijt? (laat staan nog 4mnd)

Ik had een deftig pakket als consultant met weinig tot geen ervaring, en uiteraard de extra's die het naar boven hielpen.
Mij ga je ook (nog) niet horen klagen over het loon hoor, weinig directeurs nota bene. Er komt binnenkort een loonsverhoging aan (waarbij ik 4% extra krijg op mijn huidige ervaring, fin de carrière 19% tegenover wat die mensen nu krijgen). Je gaat directeurs eigenlijk vooral gelukkiger maken door hen personele ondersteuning te geven, meer loon is zelden een vraag (hoewel uiteraard niemand nee zegt).

Er zit natuurlijk een beperkte groeimarge op het loon van dir. (https://data-onderwijs.vlaanderen.be/salaris/schalen/barema.aspx?nr=525) terwijl die marge voor groei in de IT groter is.

Probleem lag inderdaad bij (gebrek aan) activiteit, ik vond het echt super interessant allemaal, maar hoeveel training vids kun je volgen?
Zeker het feit dat die extra maanden inactiviteit eraan kwamen..als ik dan écht moet beginnen werken kan ik mezelf ook niet meer motiveren.
Zodra er projecten komen zou men mij vanuit het bedrijf opnieuw contacteren, ik heb de kans om te zien of de job leefbaar is en mijn bedrijf moet mij even niet betalen, win-win.

Ik had een deftig pakket als consultant met weinig tot geen ervaring, en uiteraard de extra's die het naar boven hielpen.
Mij ga je ook (nog) niet horen klagen over het loon hoor, weinig directeurs nota bene. Er komt binnenkort een loonsverhoging aan (waarbij ik 4% extra krijg op mijn huidige ervaring, fin de carrière 19% tegenover wat die mensen nu krijgen). Je gaat directeurs eigenlijk vooral gelukkiger maken door hen personele ondersteuning te geven, meer loon is zelden een vraag (hoewel uiteraard niemand nee zegt).

Er zit natuurlijk een beperkte groeimarge op het loon van dir. (https://data-onderwijs.vlaanderen.be/salaris/schalen/barema.aspx?nr=525) terwijl die marge voor groei in de IT groter is.

Probleem lag inderdaad bij (gebrek aan) activiteit, ik vond het echt super interessant allemaal, maar hoeveel training vids kun je volgen?
Zeker het feit dat die extra maanden inactiviteit eraan kwamen..als ik dan écht moet beginnen werken kan ik mezelf ook niet meer motiveren.
Zodra er projecten komen zou men mij vanuit het bedrijf opnieuw contacteren, ik heb de kans om te zien of de job leefbaar is en mijn bedrijf moet mij even niet betalen, win-win.
Uw pakket was idd heel goed binnen IT, bruto (maandloon) iets meer als ik heb (maar heb geen netto-vergoedingen) en zelfde categorie en tegen mij zeggen ze dat ik ruim boven gemiddelde zit binnen de categorie (puur brutoloon bekeken) :unsure:

Al heb ik wel al gehoord dat ze dat wel vaker doen: u inschalen aan een loon dat al hoger is dan die binnen uw categorie en dan minder opslag geven :p
(zelfde bedrijf voor alle duidelijkheid)

Toch wat verrast: post je een loon van 5200 € voor iemand van 33 jaar met een normale master, best een drukke werkweek maar behoorlijk veel vakantie (@Galeiboef: op hoeveel effectieve verlofdagen mag je rekenen - 80% van de schoolvakanties?), op 5 min van het werk en een gigantisch pensioen.

Reacties: best karig loon

Ik zou eerder zeggen: héél mooi pakket

Laatst bewerkt:
What did you just call me?! :p

Mijn inschatting is: herfstverlof - geen verlof (of mss een verlengd weekend) - kerstverlof nagenoeg integraal - krokusverlof 50%, paasverlof 80% en zomervakantie eerder van 15 juli tot 15 augustus (dus 50%).

Pensioen... ja, maar.. dat is echt zo veraf dat ik daar niet van wakker lig. Sowieso was ik op dat vlak veel geruster van mijn 6% pensioensparen bij mijn IT werkgever, dat geld was in elk geval 'van mij'. De politiek kan (en zal) wel rommelen in die marge, maar het geld stond op mijn naam. Bij een overheidspensioen is dat toch wel andere koek.

Toch wat verrast: post je een loon van 5200 € voor iemand van 33 jaar met een normale master, best een drukke werkweek maar behoorlijk veel vakantie (@Geileboef: op hoeveel effectieve verlofdagen mag je rekenen - 80% van de schoolvakanties?), op 5 min van het werk en een gigantisch pensioen.

Reacties: best karig loon

Ik zou eerder zeggen: héél mooi pakket

Mjah je somt enkel de voordelen op en zwakt de nadelen ook wat af.

Gaat om een vrij tot zeer pittig aantal werkuren per week + pak stress + continue bereikbaar zijn + aanwezigheid op allerhande events/activiteiten. Met die zaken in het achterhoofd (en gebrek aan andere voordelen) vind ik 2900 zeker geen royale vergoeding.

Ik hoop/denk dat je dergelijke job ook wel uit/met passie uitvoert. Minstens even belangrijk! Respect alleszins (y).

Terug
Bovenaan