Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als je volgens barema's werkt, kan je niet de ene wel en de ander niet een bepaald extralegaal voordeel geven, wanneer die dezelfde job uitoefent binnen hetzelfde bedrijf.
Zo heb ik het toch begrepen, @JPV kan dit waarschijnlijk wel toelichten? (Barema 330.04)
Je kan perfect meer betalen. Voor grote bedrijven met een sterke vakbond is dat dan natuurlijk wel het sein om voor iedereen meer te eisen. En als grote bedrijven in een sector dat doen is het een seintje voor sectorale verhogingen van de barema's

Je kan perfect meer betalen. Voor grote bedrijven met een sterke vakbond is dat dan natuurlijk wel het sein om voor iedereen meer te eisen. En als grote bedrijven in een sector dat doen is het een seintje voor sectorale verhogingen van de barema's
Dus 2 verpleegkundigen van het rode kruiscentrum waar ze bloedafnames doen bvb, de ene kan wel een firmawagen krijgen en de andere niet? (Beide geen dienstverplaatsingen)

Dus 2 verpleegkundigen van het rode kruiscentrum waar ze bloedafnames doen bvb, de ene kan wel een firmawagen krijgen en de andere niet? (Beide geen dienstverplaatsingen)
Yep. Zal dat naijver opleveren? Ja. Zal de CEO dat mss niet toelaten dat een manager dat zo wil geven (en daarom zeggen dat dit gewoon niet kan)? Ja. Maar in België is er in principe absolute loonvrijheid, toch naar boven toe ;)

Zo slecht is dat niet toch? Gemiddeld 200 per jaar opslag, dat is over 12 jaar 2400 bruto opslag. Starten aan een kleine 2200 (ik zeg maar iets) en dan heb je nu 4600. Das boven het gemiddeld, zeker met wagen?

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die jaarlijks 200 euro opslag hebben hoor?
't Is nog geen 4600, dus 't zal niet alle jaren 200 gemiddeld geweest zijn. Maar de jaren dat er een sprong kwam in de wagen was dat ook een jaar dat die sprong in wagen 'in plaats van' een monetaire opslag was.

En er zijn een aantal keer 'fiscale optimalisaties' bij gekomen als opslag ook (bv. het jaar dat ik voorstelde dat men m'n internet voor 't maximum subsidieerden 😋).
Dus nu betaald men iets van een 55 EUR of zoiets per maand aan Telenet & krijg ik nog den overschot aangerekend (iets van een 28 EUR/mnd).

Maar ik denk niet dat ik echt meer te klagen heb.

P.S. 'k Heb ook niet gezegd dat gestage groei slecht is e. Gewoon dat dit meestal 't geval zal zijn als je binnen 't zelfste bedrijf 'groeit'.

Laatst bewerkt:
Wel interessant om de pakketten van Aenaron en Barca 234 eens naast elkaar te leggen.
Beide jonge professionals in een grootbank, maar wel een ander profiel op een andere afdeling.

Barca234 zit net iets hoger qua vakantiedagen en bruto verloning, maar verder zeer gelijkaardige pakketten.
Ik werk in dezelfde bank, ook 4j anciënniteit maar heb helaas een lager loon. Alles hetzelfde als hun maar mijn bruto is 3300 + auto ofwel 3900 zonder auto.
Grootste verschil zit in het feit dat indien er intern of vooral extern geswitched wordt er ook automatisch een verhoging aan vast hangt. Vervelend maar so be it.

Zo slecht is dat niet toch? Gemiddeld 200 per jaar opslag, dat is over 12 jaar 2400 bruto opslag. Starten aan een kleine 2200 (ik zeg maar iets) en dan heb je nu 4600. Das boven het gemiddeld, zeker met wagen?

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die jaarlijks 200 euro opslag hebben hoor?
Inclusief indexering en bruto valt dat wel mee.

Yep. Zal dat naijver opleveren? Ja. Zal de CEO dat mss niet toelaten dat een manager dat zo wil geven (en daarom zeggen dat dit gewoon niet kan)? Ja. Maar in België is er in principe absolute loonvrijheid, toch naar boven toe ;)
Kan normaal gezien niet hoor in België. Voor niet-kaderleden met exact dezelfde job kan je niet zomaar de ene een voordeel geven en de andere niet. Dat schendt het gelijkheidsbeginsel. Als verpleegkundige 2 de werkgever aanklaagt dan zal ze gelijk krijgen. Kader en directie kan meer differentiatie.

Kan normaal gezien niet hoor in België. Voor niet-kaderleden met exact dezelfde job kan je niet zomaar de ene een voordeel geven en de andere niet. Dat schendt het gelijkheidsbeginsel. Als verpleegkundige 2 de werkgever aanklaagt dan zal ze gelijk krijgen. Kader en directie kan meer differentiatie.
waarom zou dat niet kunnen? Je mag me gerust eens de wetgeving tonen... Het gelijkheidsbeginsel is wel héél gemakkelijk te omzeilen in het geval van lonen, hé. (enkel in het geval van groepsverzekering enzo is dat wél het geval)

Dat is een algemeen rechtsbeginsel. Heb er in een vorige job nog mee te maken gehad en werkgever heeft toen voordeel aan alle personen in zelfde functie moeten toekennen. Verschillen in verloning moeten verantwoordbaar zijn. In het voorbeeld van Mulan ging het om 2 verpleegkundigen bij het rode kruis. Als zij eenzelfde diploma, functie, ancienniteit, uurrooster,... hebben dan kan je niet de ene een bedrijfswagen geven en de andere niet. Net zomin als je kassierster x zomaar een volledige 13e maand kan geven en de andere kassiersters in je winkel niet...

Vaak zijn verschillen verantwoordbaar en dan is het geen probleem. Wrs hopen werkgevers natuurlijk ook dat er gewoon niemand klaagt

Dat is een algemeen rechtsbeginsel. Heb er in een vorige job nog mee te maken gehad en werkgever heeft toen voordeel aan alle personen in zelfde functie moeten toekennen. Verschillen in verloning moeten verantwoordbaar zijn. In het voorbeeld van Mulan ging het om 2 verpleegkundigen bij het rode kruis. Als zij eenzelfde diploma, functie, ancienniteit, uurrooster,... hebben dan kan je niet de ene een bedrijfswagen geven en de andere niet. Net zomin als je kassierster x zomaar een volledige 13e maand kan geven en de andere kassiersters in je winkel niet...

Vaak zijn verschillen verantwoordbaar en dan is het geen probleem. Wrs hopen werkgevers natuurlijk ook dat er gewoon niemand klaagt
Zo had ik het ook begrepen, dat je de ene niet iets kan geven en de ander niet mits zelfde functie en takenpakket bij dezelfde werkgever.

Ik werk in dezelfde bank, ook 4j anciënniteit maar heb helaas een lager loon. Alles hetzelfde als hun maar mijn bruto is 3300 + auto ofwel 3900 zonder auto.
Grootste verschil zit in het feit dat indien er intern of vooral extern geswitched wordt er ook automatisch een verhoging aan vast hangt. Vervelend maar so be it.
Dan weet je wat je te doen staat indien je wat hoger wilt uitkomen ;-)

Een bedrijfswagen/salariswagen lijkt me nu net wel iets dat als deel van verantwoordbare loonverschillen kan gezien worden.
Zoals JPV zegt, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering etc. veel moeilijker. Je kan ook een verpleegster die meer of preciezer werk verzet gewoon meer betalen dan een andere he. Of die andere het leuk gaat vinden da's een hele andere kwestie, en leidt ons weer naar "bespreek uw loon meer met uw collega's, alleen de werkgever is hierdoor misschien slechter af".

Ik krijg bvb een treinabonnement en fietsvergoeding, terwijl anderen dat niet hebben. Lijkt me ook verantwoordbaar. Salarisauto zoals in dit belgenland bestaat ligt in exact dezelfde lijn IMHO. "Goed gepresteerd en ziet er naar uit dat dit gaat blijven? Dikke BMW onder uw gat en blijven werken hier!"

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat een werkgever bepaalt hoeveel hij zijn werknemers verloond. Zolang dit natuurlijk boven het wettelijk minimum ligt en ergens toch fair gebeurd uiteraard. Zelfs binnen eenzelfde team met vergelijkbare profielen.
Ik heb jaloezie nooit echt gesnapt. Wanneer een directe collega, met een vergelijkbaar profiel en carrière meer verdient dan ik, ben ik juist blij voor die persoon en stel ik mezelf in vraag en probeer ik mezelf te verbeteren om na verloop van tijd ook te stijgen.

Sommige mensen moeten ook gewoon eerlijk met zichzelf durven te zijn. Er zijn gewoon mensen die op papier hetzelfde doen dan jij, maar op de belangrijkere projecten worden gezet, telkens hun deadlines halen, communicatief sterk staan, the extra mile gaan, meer projecten/klanten binnenhalen enz. Kortom beter presteren of beter kunnen netwerken.
Niet iedereen is hetzelfde en maar goed ook.

Interessant om te zien!
Verloning is uiteraard maar 1 iets, de flexibiliteit die je aangeeft in de bouwsector vind ik ook wel wat 'geld' waard.. Waar ik nu met vaste kantooruren zit, waarop geen afwijking mogelijk is.

De enige reden waarom ik naar de bouwsector zou gaan is omwille van die vaste verlofweken die voor iedereen in de sector hetzelfde zijn. Vroeger zag ik daar alleen maar nadelen in omdat je niet vrij bent om te kiezen. Maar:
1) Als je kinderen hebt valt dat bouwverlof altijd samen met wanneer je sowieso verlof zou nemen
2) En vooral: als gans uw sector lam ligt tijdens uw verlof, hoef je bij terugkomst tenminste geen berg werk inhalen. Ik zit nu in projectmanagement van projecten die blijven doorlopen. Dan moet je voor uw verlof al ruim op voorhand de overdracht regelen naar collega's, hen briefen, overdrachtsdocumenten doorsturen, klanten op de hoogte brengen, ... Tijdens uw verlof weet je ook in uw achterhoofd dat er zaken verkeerd kunnen lopen, wat de verleiding groot maakt om uw mailbox in het oog te houden. En bij terugkomst wéét je al op voorhand dat je een shitload aan werk in uw gezicht zal terugkrijgen.

Het moet toch echt relaxed zijn om de vrijdagavond voor het bouwverlof nog een pint te drinken met de bouwvakkers om vervolgens collectief in verlof te gaan terwijl iedereen weet van elkaar (klanten, collega's en leveranciers) dat ze niemand moeten storen tijdens die periode. En de maandag na het verlof start je opnieuw met een propere lei. Héérlijk. Of zie ik dat te rooskleurig?

De enige reden waarom ik naar de bouwsector zou gaan is omwille van die vaste verlofweken die voor iedereen in de sector hetzelfde zijn. Vroeger zag ik daar alleen maar nadelen in omdat je niet vrij bent om te kiezen. Maar:
1) Als je kinderen hebt valt dat bouwverlof altijd samen met wanneer je sowieso verlof zou nemen
2) En vooral: als gans uw sector lam ligt tijdens uw verlof, hoef je bij terugkomst tenminste geen berg werk inhalen. Ik zit nu in projectmanagement van projecten die blijven doorlopen. Dan moet je voor uw verlof al ruim op voorhand de overdracht regelen naar collega's, hen briefen, overdrachtsdocumenten doorsturen, klanten op de hoogte brengen, ... Tijdens uw verlof weet je ook in uw achterhoofd dat er zaken verkeerd kunnen lopen, wat de verleiding groot maakt om uw mailbox in het oog te houden. En bij terugkomst wéét je al op voorhand dat je een shitload aan werk in uw gezicht zal terugkrijgen.

Het moet toch echt relaxed zijn om de vrijdagavond voor het bouwverlof nog een pint te drinken met de bouwvakkers om vervolgens collectief in verlof te gaan terwijl iedereen weet van elkaar (klanten, collega's en leveranciers) dat ze niemand moeten storen tijdens die periode. En de maandag na het verlof start je opnieuw met een propere lei. Héérlijk. Of zie ik dat te rooskleurig?
De volledige bouwsector valt niet stil tijdens het bouwverlof hé.

Meestal draait het hier rond de ruwbouwsector die dan stil valt. Niet de technieken (HVAC, sterkstroom en zwakstroom, ...)

[

je hebt gelijk, zie ik nu.

In de praktijk is het natuurlijk quasi altijd mogelijk om wel een verschil aan te geven(hogere verantwoordelijkheid,..), maar dit heeft niet echt iets met barema's te maken want dit geldt ook voor mensen die niet per barema betaald worden en ook daar zie je veel loonverschillen.

Doorgaans is dat zo, maar dat bouwverlof zijn ook maar aanbevolen periodes. De meeste bedrijven volgen dat. Natuurlijk zullen kleine zelfstandigen die nooit genoeg hebben doorwerken om dan op facebook een foto van hun werken te posten op een feestdag met bijschrift "zouden we niet terug voor een baas gaan werken"

Alles van constructie en installatie zal grotendeels stil vallen. Sommige firma's bieden wel service aan. @Renegadexxripxx je bedoelt waarschijnlijk techniekers voor depannage en onderhoud. Montageploegen volgen wel het bouwverlof hoor.

Doorgaans ben je in de bouwsector dus op je gemak in het bouwverlof...

[je hebt gelijk, zie ik nu.

In de praktijk is het natuurlijk quasi altijd mogelijk om wel een verschil aan te geven(hogere verantwoordelijkheid,..), maar dit heeft niet echt iets met barema's te maken want dit geldt ook voor mensen die niet per barema betaald worden en ook daar zie je veel loonverschillen.
'k Veronderstel dat er in een barema boîte veel minder verschillen zijn in loon onderling. Althans in vergelijking met ergens waar er geen barema's aanwezig zijn.

In mijn ervaring bv. ben ik altijd al zeker geweest dat de collega's allemaal iets anders verdienen. Ook bij m'n huidige WG is dat het geval.
Buiten evt. de schoolverlaters die mss op een zelfde startbedrag starten (dunno, but seems likely).
Maar verder is elk ieder z'n loonpakket individueel bepaald.

Over 't algemeen bij ons dus 'startbedrag' + 'prestatie-based opslag (meestal elk jaar dan't gene corona is :sneaky: )' + 'prestatie gebonden bonus hier & daar' + ...
Anyway ... dus hoe meer tijd er over gaat, hoe meer opslag je krijgt elk jaar indien het goed loopt, hoe verder lonen uiteen lopen tussen zij die minder opslag krijgen dan een ander (zelfs al begon je aan 't zelfste loon).
Uiteraard zal er wel een plafond op zitten & zal men mogelijks ooit wel gelijk komen, but still.

So yeah ... lijkt mij ook niets illegaal aan, noch een schending van 't gelijkheidsprincipe. Want dit hoor ik toch bij ... euuuuh ... de meeste mensen die bij KMO's werken bv. (en al zeker niet enkel in mijn branche, m'n broer zit tegenwoordig in den bouw & heeft ook een individueel pakket bedisselt).

Alles van constructie en installatie zal grotendeels stil vallen. Sommige firma's bieden wel service aan. @Renegadexxripxx je bedoelt waarschijnlijk techniekers voor depannage en onderhoud. Montageploegen volgen wel het bouwverlof hoor.
Doorgaans ben je in de bouwsector dus op je gemak in het bouwverlof...
Neen,

Ik bedoel multinationals en de KMO's in de installateursbranche die gewoon doorwerken tijdens het bouwverlof. Ongerelateerd aan depannage en onderhoud.

Ik kijk hier dan naar de engie, cegelec, besix, seris,... maar dit geldt evengoed voor vb de kleinere elektriciteits- of hvacinstallateurs in de omgeving. Ik heb kleine zelfstandigen die met 1 - 10 personen als personeel werken ook tijdens het bouwverlof gewoon zien doorwerken.
Niet noodzakelijk aan volle kracht. Maar om te zeggen dat het boeken toe is... euhm neen dat is echt niet gegarandeerd.

Of je moet in de ruwbouwsector zitten. Daar is dat veel voorkomend.

Terug
Bovenaan