De enige reden waarom ik naar de bouwsector zou gaan is omwille van die vaste verlofweken die voor iedereen in de sector hetzelfde zijn. Vroeger zag ik daar alleen maar nadelen in omdat je niet vrij bent om te kiezen. Maar:
1) Als je kinderen hebt valt dat bouwverlof altijd samen met wanneer je sowieso verlof zou nemen
2) En vooral: als gans uw sector lam ligt tijdens uw verlof, hoef je bij terugkomst tenminste geen berg werk inhalen. Ik zit nu in projectmanagement van projecten die blijven doorlopen. Dan moet je voor uw verlof al ruim op voorhand de overdracht regelen naar collega's, hen briefen, overdrachtsdocumenten doorsturen, klanten op de hoogte brengen, ... Tijdens uw verlof weet je ook in uw achterhoofd dat er zaken verkeerd kunnen lopen, wat de verleiding groot maakt om uw mailbox in het oog te houden. En bij terugkomst wéét je al op voorhand dat je een shitload aan werk in uw gezicht zal terugkrijgen.
Het moet toch echt relaxed zijn om de vrijdagavond voor het bouwverlof nog een pint te drinken met de bouwvakkers om vervolgens collectief in verlof te gaan terwijl iedereen weet van elkaar (klanten, collega's en leveranciers) dat ze niemand moeten storen tijdens die periode. En de maandag na het verlof start je opnieuw met een propere lei. Héérlijk. Of zie ik dat te rooskleurig?