Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ligt het nu aan mij, maar is een 33jarige als directeur secundaire school ook niet gewoon bitter jong?
Bij directeur denk ik een 50'er met een plastron die altijd streng kijkt en in een witte villa jaren 70/80 woont :scream:

Mjah je somt enkel de voordelen op en zwakt de nadelen ook wat af.

Gaat om een vrij tot zeer pittig aantal werkuren per week + pak stress + continue bereikbaar zijn + aanwezigheid op allerhande events/activiteiten. Met die zaken in het achterhoofd (en gebrek aan andere voordelen) vind ik 2900 zeker geen royale vergoeding.

Ik hoop/denk dat je dergelijke job ook wel uit/met passie uitvoert. Minstens even belangrijk! Respect alleszins (y).
Dat is werken volgens barema's hé, hier paar posts terug ging het nog over barema's.

In het onderwijs kan je nooit klagen over loon, want iedereen kan dat loon opzoeken voor hij er aan begint. Iedereen weet wanneer er een loonstijging volgt, los van de index.

Je kan wel klagen over inhoud/lesuren. De ene zal een mooiere opdracht hebben dan de andere.

Sommige moeten al 16 augustus komen voor herexamens of inschrijvingen, anderen zitten thuis tot 29 augustus. Dus vakantiedagen kunnen licht afwijken...

Om nog eens terug te keren op dat loon.
Een kennis geeft les in het TSO 3de graad. Ergens eind de 40, en dus +-25 jaar anciënniteit.
Met zijn bachelor zit die dus waarschijnlijk in loonschaal 301 met +-4500 euro/maand. Een 25-tal uur per week werken, zonder veel stress vermoedelijk en veel verlof. En dat scheelt dan +- 700 euro/maand bruto van zijn directeur (mocht die ook slechts 33 jaar zijn) die wel veel werkt en minder verlof heeft.
Netto is dat verschil dus niet zo groot. En in het onderwijs heb je ook al geen voordelen die het verschil kunnen maken.
Ergens moet dat toch wringen?

Natuurlijk is >5K bruto wel nice voor 33 jaar te zijn. Maar van mij zou je nog er nog een wagen en wat premies bij krijgen :biglaugh:

In het onderwijs is er ook slechts een beperkte eindejaarstoelage en vakantiegeld zeker? Of heb ik dit mis?

Om nog eens terug te keren op dat loon.
Een kennis geeft les in het TSO 3de graad. Ergens eind de 40, en dus +-25 jaar anciënniteit.
Met zijn bachelor zit die dus waarschijnlijk in loonschaal 301 met +-4500 euro/maand. Een 25-tal uur per week werken, zonder veel stress vermoedelijk en veel verlof. En dat scheelt dan +- 700 euro/maand bruto van zijn directeur (mocht die ook slechts 33 jaar zijn) die wel veel werkt en minder verlof heeft.
Netto is dat verschil dus niet zo groot. En in het onderwijs heb je ook al geen voordelen die het verschil kunnen maken.

Natuurlijk is >5K bruto wel nice voor 33 jaar te zijn. Maar van mij zou je nog er nog een wagen en wat premies bij krijgen :biglaugh:

In het onderwijs is er ook slechts een beperkte eindejaarstoelage en vakantiegeld zeker? Of heb ik dit mis?
Is niet echt een faire vergelijking. Jij vergelijkt iemand met 7j ervaring met iemand van +/-25 jaar ervaring

Als je in de salarisschaal gaat kijken voor iemand met 25 jaar ervaring dan krijgt die directeur 7003€ bruto betaald.
Dat is nog altijd een verschil van 2500€ bruto tussen die TSO'er en die directeur dan. Dat noem ik niet insignificant.

Dat het nettoverschil beperkter is, dat is nu eenmaal evident. Maar dat is ook een logisch gevolg van het feit dat extralegale voordelen zo'n enorme invloed hebben op het nettoloon. Wat totaal absurd is... Al blijft dat probleem ook aanwezig in de private sector.
Als je op uw 33ste al 4500e bruto krijgt met een wagen en extralegale voordelen twv 400€ netto / maand dan zou je gerust kunnen stellen dat de miserie die je extra aan uw kop krijgt van nog door te groeien dat beperkte extra brutoloon dat er dan tegenover staat ook niet meer de moeite waard maakt.

Toch wat verrast: post je een loon van 5200 € voor iemand van 33 jaar met een normale master, best een drukke werkweek maar behoorlijk veel vakantie (@Galeiboef: op hoeveel effectieve verlofdagen mag je rekenen - 80% van de schoolvakanties?), op 5 min van het werk en een gigantisch pensioen.

Reacties: best karig loon

Ik zou eerder zeggen: héél mooi pakket
Neen, dit is geen héél mooi pakket. Veel verantwoordelijkheid, flexibiliteit en ook "stress" (is voor iedereen anders natuurlijk). Voor dergelijke job zou je eerder tussen de €3000 en €3500 netto per maand moeten zitten. Of dat nu met extra brutoloon, nettovergoedingen, bonussen, firmawagen of whatever wordt gerealiseerd, dat maakt minder uit.

Uiteraard is dit loon bovengemiddeld en verdien je beter dan héél wat belgen en ja, 33j is aan de jongere kant voor een directeursfunctie.

Ik heb ook een vriend die op die leeftijd in de privé al een directeursfunctie heeft. Wel, die heeft het brutoloon van Galeiboef, aangevuld met een zéér mooi pakket aan extralegale voordelen, waardoor die op jaarbasis enkele 1000den euro's netto meer ontvangt (grootste trigger is de bonus).

Laatst bewerkt:
Een 25-tal uur per week werken, zonder veel stress vermoedelijk en veel verlof.
Die 25 uur werken zal ook maar zijn omdat hij:

*Jaren hetzelfde geeft.
*Weinig tijd steekt in lesmateriaal /of alles hergebruikt
Je moet appelen met appelen vergelijken. Wringen, waarom zou dat moeten wringen? Zoals eerder gepost zijn al die lonen beschikbaar online. Dus iedereen weet (los van de index) zijn loonverloop.
Dat is nu eenmaal eigen aan het onderwijs, geen extra's. Geen MC's, geen Hospi, geen groepsverzekering (wel hoger pensioen voor benoemden), geen netto, geen auto. Hoewel de man van de vakbond mij vertelde dat de directie bij ons met een bedrijfswagen rijdt. Zou dit gebruikelijk zijn in hoger onderwijs?
Is eerder beperkt, andere manier van berekenen. Ik heb bvb een contractuele tewerkstelling en daar is het vakantiegeld en eindejaarstoelage zoals in de privé, maar hebben ze het brutoloon iets aangepast t.o.v. jaarloon statutairen. Totale jaarloon zou hetzelfde zijn.
Neen, dit is geen héél mooi pakket. Veel verantwoordelijkheid, flexibiliteit en ook "stress" (is voor iedereen anders natuurlijk). Voor dergelijke job zou je eerder tussen de €3000 en €3500 netto per maand moeten zitten. Of dat nu met extra brutoloon, nettovergoedingen, bonussen, firmawagen of whatever wordt gerealiseerd, dat maakt minder uit.
Nogmaals. Je kan zoveel discussie voeren over hoeveel hij zou moeten hebben. In onderwijs ga je nooit meer krijgen dan de functiespecifieke barema's ...
Uiteraard is dit loon bovengemiddeld en verdien je beter dan héél wat belgen en ja, 33j is aan de jongere kant voor een directeursfunctie.
Klopt, hij is nog maar 33...
Ik heb ook een vriend die op die leeftijd in de privé al een directeursfunctie heeft. Wel, die heeft het brutoloon van Galeiboef, aangevuld met een zéér mooi pakket aan extralegale voordelen, waardoor die op jaarbasis enkele 1000den euro's netto meer ontvangt (grootste trigger is de bonus).
Privé mag je niet vergelijken met onderwijs. Hij moet maar 5 minuten rijden naar zijn werk en heeft toch wel alle schoolvakanties vrij. Er gaat ongetwijfeld wel eens wat zijn, maar die directeurs doen ook veel van thuis.

Het enige wat wringt is dat ik mijn bedrijfswagen moet afgeven, maar dat ligt aan het feit dat het toch wel één van de meer perverse manieren is van het geven van loon in ons land. Of het nu veel of weinig is, maakt weinig uit, het is voor mij in elk geval genoeg.
Het verschil dat je elke dag kunt maken voor je leerlingen en je personeel, in combinatie met het zeker-meer-dan-ok-loon, dat zorgt ervoor dat het de moeite waard is. Het is een gegeven dat moeilijk kwantificeerbaar is, intrinsiek gemotiveerd worden door je baan.

De directeurslonen krijgen de komende jaren (22 en ten laatste 23) een extra boost. Deze boost zou in totaliteit (op 7j anc.)+/- 360 euro bruto opleveren. Het idee achter deze verhogingen is dat het verschil tussen het loon v.e. leerkracht en een directeur op dit moment te laag is. Men zal er dan ook voor zorgen dat het verschil op elke trap van de loonladder minstens 35% bedraagt. Nu is dat dus voor iemand met mijn ervaring +7% (give or take) - voor iemand met 25j ervaring was het dacht ik +16%.

@Chauffagist : instellingen in het hoger onderwijs zijn natuurlijk mastodonten met een veelvoud aan middelen. Een bedrijfswagen is niet iets wat voor de hand liggend is binnen het onderwijs maar ik kan me gerust inbeelden dat het in bepaalde omstandigheden gewoon kan. Je mag ook niet vergeten dat de budgetten volledig anders liggen, ik heb een totaalbudget van 1 mil per jaar waarmee ik alles geregeld moet zien te krijgen. Dat klinkt als veel geld maar mijn 'vrije fondsen' zijn beperkt tot een 100k. Wanneer je dan een wagen koopt, dan kost dat heel wat.

Ik kan me inbeelden dat de kost van een wagen voor een hogeschool/CVO heel wat kleiner is. Die hebben bovendien heel vaak meer dan één campus die zelfs niet altijd in dezelfde gemeente/stad ligt. Bij mij valt dat gewoonweg niet te verantwoorden.

het verschil tussen het loon v.e. leerkracht en een directeur op dit moment te laag is.
Voila, dat was een beetje mijn bedenking. :)

En ik weet best wel dat het loon van een 33j niet vergeleken moet worden met een 45j… die opmerkingen waren totaal overbodig.
Maar les geven is nu eenmaal iets wat in mijn ogen niet noodzakelijk jarenlange ervaring vereist. Een leerkracht met 30 jaar ervaring is volgens mij niet noodzakelijk een betere lesgever dan iemand met slechts 10 jaar ervaring. En toch dezelfde job, dezelfde leerlingen, maar een compleet verschillend loon. Logisch… en in de privé kom je dit ongetwijfeld ook wel tegen. Maar vaak is de verantwoordelijkheid en jobinhoud toch wat meer in verhouding.

Persoonlijk zou ik het wat vervelend vinden mocht ik in het onderwijs staan en bijvoorbeeld een loon van 3500 euro hebben. Om dan te zien dat een (misschien zelfs minder competente) leerkracht die hetzelfde vak geeft, in dezelfde graad, 4500 euro verdiend. Voor mij zou dit een afknapper zijn om volledig te leven voor mijn job. Het maakt toch allemaal niet uit eenmaal je daar binnen bent.

Maar zoals Chauffagist zegt, natuurlijk weet je dit op voorhand en dus geen recht van klagen…

Als je op uw 33ste al 4500e bruto krijgt met een wagen en extralegale voordelen twv 400€ netto / maand dan zou je gerust kunnen stellen dat de miserie die je extra aan uw kop krijgt van nog door te groeien dat beperkte extra brutoloon dat er dan tegenover staat ook niet meer de moeite waard maakt.
Dat is echt een totale misvatting, en wel op twee punten.
Er is niet alleen miserie, je krijgt ook interessante dingen te doen die je niet kan doen onder dat niveau.
En financieel maak je nog wel een flinke stap voorwaarts hoor wanneer je in een groot bedrijf echt tot de top kan doordringen. Maar de stress op dat niveau is zeker bij ons immens.

Sorry, maar een directeursfunctie in het onderwijs is niet te vergelijken met een directiefunctie in de privé of in andere overheidssectoren.
Je hebt allicht wel wat klagende ouders en leerkrachten en dergelijke maar je hebt toch echt geen harde targets te halen of zaken echt te verantwoorden... Ik zit in de raad van bestuur van de school van mijn kinderen (school met 1500 leerlingen), en ik kan u zeggen: die directrice zou echt niet meekunnen in een "echte directiefunctie". Totaal geen kaas gegeten van enig financiëel beheer, communicatief niet fantastisch en al zeker niet wanneer het om empowerment zou gaan, weinig resultaten, enge horizon,.... Voorheen werkte ik in de pharma, nu in social profit maar die persoon zou ik geen van beide sectoren meekunnen. Zou bij de eerste assesment uitvallen bij mij...
Ik wil de job zeker niet onderschatten, maar stress is voor iedereen anders en in die functie lijkt het me toch wel zeer relatief hoor.
Kortom: dit is gewoon een zeer goed loon voor iemand in die functie.

Sorry, maar een directeursfunctie in het onderwijs is niet te vergelijken met een directiefunctie in de privé of in andere overheidssectoren.
Je hebt allicht wel wat klagende ouders en leerkrachten en dergelijke maar je hebt toch echt geen harde targets te halen of zaken echt te verantwoorden... Ik zit in de raad van bestuur van de school van mijn kinderen (school met 1500 leerlingen), en ik kan u zeggen: die directrice zou echt niet meekunnen in een "echte directiefunctie". Totaal geen kaas gegeten van enig financiëel beheer, communicatief niet fantastisch en al zeker niet wanneer het om empowerment zou gaan, weinig resultaten, enge horizon,.... Voorheen werkte ik in de pharma, nu in social profit maar die persoon zou ik geen van beide sectoren meekunnen. Zou bij de eerste assesment uitvallen bij mij...
Ik wil de job zeker niet onderschatten, maar stress is voor iedereen anders en in die functie lijkt het me toch wel zeer relatief hoor.
Kortom: dit is gewoon een zeer goed loon voor iemand in die functie.
If you pay peanuts you get monkeys. Ik zou er ook voor bedanken als ik als directeur in de privé een voorstel krijg voor directeur in het onderwijs tegen die voorwaarden. Gevolg is dat er mensen zoals die directrice uit je voorbeeld op zo'n postjes terecht komen ;-)

If you pay peanuts you get monkeys.
Ja maar in sommige sectoren zijn de mensen 'on the field' gewoon belangrijker dan de directeur. Dat is in het onderwijs naar mijn aanvoelen het geval. De marginale meerwaarde van een directeur daar is zeer relatief. Men zou beter het vrijgemaakte budget alloceren naar de leerkrachten in plaats van naar directiefuncties denk ik...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: industrieel ingenieur bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: junior projectleider
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-55u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2020
Nettovergoedingen: 260
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: ja, 8 euro
Ecocheques: ja, 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus van 2500/ jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): audi a4 + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: elk jaar een 5-tal vrij te kiezen dagen, overige dagen volgens het bouwverlof
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: in theorie wel, in praktijk moeilijk haalbaar (bereikbaar zijn voor arbeiders op de werf)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: bijna dagelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, vrij te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: +-15 arbeiders op de werf
In Brugge gestudeerd?

Maar die kost u dubbel zoveel per maand aan VAA :p
En nog een redelijke eigen bijdrage 😬. Ik heb een A3 van het werk. 177 VAA en 150 netto EB.

Een Tesla model 3 konden we ook krijgen. Momenteel hebben er 8 ingenieurs een Tesla, polestar of audi etron en zijn er maar 3 laadpalen op het werk maar dit wordt volgend jaar uitgebreid naar 30, kostprijs 500.000 euro voor het bedrijf.. Maar ook meer werknemers zullen een elektrische moeten nemen, dus die capaciteit zal wel nodig zijn.

Om thuis te laden betaalt het bedrijf de installatie maar jijzelf betaalt de installatiekosten. Ik had hiervoor een aanvraag bij Fluvius gedaan en die werd geweigerd omdat het straatnet geen extra laadpaal aankan. Ik woon in een villawijk van 25 jaar oud en er hebben 2 mensen in mijn straat een laadinstallatie in hun garage en het net (en cabine in de buurt) kan geen extra laadpaal aan...
Om die reden moest ik dus noodgedwongen voor een benzinewagen kiezen.

Na deze wagen moet ik verplicht een elektrische kiezen maar ik vraag mij oprecht af hoe België z'n infrastructuur zal voorzien om de nodige capaciteit te voorzien wanneer iedereen verplicht elektrisch moet. Er is nog een lange weg te gaan! Echt schandalig eigenlijk.

Van een collega gehoord dat je als eigenaar van een appartementsgebouw dus ook gewoon laadinfrastructuur ondergronds mag verbieden om wille van brandveiligheid.

Laatst bewerkt:
@saartje dat hangt heel erg af van school tot school lijkt me. Er zijn inderdaad nog directeurs van de oude stempel die minder voorbereid zijn en het puur op ervaring doen.

Een goed pedagogisch beleid vanuit een directeur heeft trouwens een énorme invloed op de leerwinst en uitval van leerlingen.
Dat je geen harde targets te behalen hebt, vind ik dan ook een vreemde uitspraak. Wanneer je een doorlichting krijgt die negatief is kan dat verstrekkende gevolgen hebben.

Om af te sluiten stel ik me de vraag ook waarom je niks doet aan het gegeven van die zwakke directeur? Uiteraard ben je niet alleen in de raad van bestuur, maar als die echt onderpresteert dan moet ze buiten..

Terug
Bovenaan