Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Veel geld betekend niet automatisch dat je er mee gaat uitpakken toch?. Het geeft je gewoon zekerheid als er iets mis zou lopen.
Voor sommige is dat 10k op de spaarrekening, voor sommige 500k.
Ik heb dit jaar ook ondervonden dat het pijnlijk is om je middelen niet te zien groeien. Het is het eerste jaar waar ik mijn "kapitaal" niet hebben kunnen verhogen tov vorige jaar. Ik heb gewoon te veel uitgegeven.

Veel geld betekend niet automatisch dat je er mee gaat uitpakken toch?. Het geeft je gewoon zekerheid als er iets mis zou lopen.
Ik heb dit jaar ook ondervonden dat het pijnlijk is om je middelen niet te zien groeien. Het is het eerste jaar waar ik mijn "kapitaal" niet hebben kunnen verhogen tov vorige jaar. Ik heb gewoon te veel uitgegeven.
Goh ... je moet het saldo op je rekening niet noodzakelijk zien stijgen om groei te kennen.
In de huidige discussie spreken we over uw geld te stoppen in vastgoed, wat betekent dat je uiteindelijk minder liquide middelen zult hebben, maar in de plaats krijg je een onroerend goed dat vrij goed z'n waarde behoudt en zelfs stijgt in waarde over tijd.

In context van uw primaire woning moet je ook geen huur betalen, wat betekent dat de betalingen t.o.v. uw eventuele hypothecaire lening (die je in de plaats van huur betaald) effectief richting u zelf gaan (itt huur, wat naar iemand anders gaat & je nooit meer terug ziet).

Om maar te zeggen dat eens m'n aankoop van m'n woning rond was ... m'n eigen inbreng was op, dus ik had dus ook véél minder centen op m'n rekening staan. Maar ik ben er niet noodzakelijk armer op geworden.

Als je dus geen kaas gegeten hebt van de beurs, of het niet wilt riskeren (zoals ik), dan is uw woning een vrij goede investering in uw toekomst.
Goh ja ... je moet ook niet letterlijk AL uw centen in de stenen steken eh. Heb ik ook niet gedaan.

Je wil idd wel wat liquide middelen over houden om van te leven of indien je ze nodig hebt wanneer ... ya know ... life happens. :sneaky:

Dus jij bent dan ook zuinig?

Dat is dan al 3 generaties die eigenlijk gewoon heel zuinig leeft om meer geld op de rekening te hebben.. Wat heeft dat geld dan aan meerwaarde aan je leven als je er toch niks mee doet?

Die ene generatie die het allemaal erdoor zal jagen zal er meer aan gehad hebben en dan is het wel zonde dat jij je daar voor dingen zou ontzeggen toch? Niet dat je het daarom moet gaan verbrassen natuurlijk.

Uiteraard moet je jezelf niets ontzeggen en ik ga ook niet als een pater leven enkel en alleen zodat ik mijn kinderen iets kan achterlaten. Ik koop dingen die ik nodig heb en als ik iets wil doen doe ik het ook. Maar ik ben wel van mening dat een gsm van 150 euro even goed is als een iphone van 1000 euro. Of mijn toyota yaris van 20 jaar oud waar ik 2000 euro voor heb betaald brengt mij ook van punt a naar punt b. Wat krijg ik daar voor in de plaats: dat ik mij geen zorgen moet maken als ik eens grote kosten heb. Auto kapot -> morgen koop ik nieuwe cash. Gsm kapot -> morgen heb ik een nieuwe, moet 3 maanden huurwaarborg betalen -> gewoon overschrijven, etc...

Nu mijn grootouders waren wel zeer extreem (generatie van de oorlog en kwamen uit een zeer arme familie). Geen licht aansteken want dat kost geld, gingen elke week naar de markt voor oud brood voor de kippen en aten dan zelf de goede stukken op xD... uiteindelijk is mijn bompa dan gestorven op het veld terwijl die patatten aan het uit doen was op zn 82 jaar maar wel met meer dan een miljoen op zn rekening....

Enfin, iedereen moet zijn leven leiden zoals hij/zij zelf wilt, en als mijn kinderen al hun geld er willen doordraaien en daar gelukkig van worden, dan is dat voor mij de meerwaarde dat ik ze dat heb kunnen geven :).

Ja maar of je nu 20000€ staan hebt of 100000. In beide gevallen ben je financieel veilig of het moet al serieus tegenvallen met je 20000€
Ik vind €20000 niet financieel veilig zijn. Je hebt iets mooi opzij staan, maar er mag niet al teveel gebeuren. En vooraleer anderen commentaar geven. Ja, dat is een zeer mooi bedrag en vele belgen kunnen er enkel van dromen. Maar financieel veilig, neen.

Ja maar of je nu 20000€ staan hebt of 100000. In beide gevallen ben je financieel veilig of het moet al serieus tegenvallen met je 20000€
Dat kan je eigenlijk niet zeggen in absolute cijfers. Hangt in feite van uw levensstijl vanaf.

Beter is kijken wat uw buffer moet zijn in context van wat uw maandelijkse kosten zijn. Kijk dan wat je nodig hebt om 3 maand, 6 maand, 12 maand te overbruggen. Als je letterlijk al uw inkomsten verliest (ontslag, ...) & 12 maand kunt overleven terwijl ge zoekt naar nieuwe inkomsten, dan kan je zeggen dat je goed zit (even den dop buiten beschouwing gelaten).

Voor de ene is dat mss 15K, voor de andere 150.
Ik vind €20000 niet financieel veilig zijn. Je hebt iets mooi opzij staan, maar er mag niet al teveel gebeuren. En vooraleer anderen commentaar geven. Ja, dat is een zeer mooi bedrag en vele belgen kunnen er enkel van dromen. Maar financieel veilig, neen.
Voor velen zal 20K wel goed genoeg zijn voor een jaar te overbruggen bij verlies aan uw inkomen. Dus ja, dat is financieel vrij veilig.
Ik denk niet dat hij daar wou aangeven dat je met die 20K gezet zijt voor 't leven eh.

En 'er mag niet al te veel gebeuren' ... jah ...
Vooraleer je een 'onverwachte kost' van +20K hebt ... euuuh ... als dat niet genoeg is om een onverwachte kost te dekken kan vrijwel niemand ooit 'genoeg' voorzien om een onverwachte kost te dekken.
Want jah ... mss rijdt er wel eens iemand in m'n gevel & moet ik 25K opleggen of slaat de bliksem in & kost dit ineens 50K of whatever zot ding dat je kan bedenken.
Zulk een extremen kunt ge eigenlijk niet voorzien (althans, 't gros van de bevolking niet).

En veel mogelijks grote kosten kunnen gespreid worden in de tijd of uitgesteld worden (niet alle onverwachte kosten zijn dringende kosten).
Bv. mijnen airco is kapot? OK, fine ... zal mogelijks paar duizend euro kosten, maar kan gerust een jaartje wachten.
Renovatie van doen want er is een klein defect van whatever? Begin met de 'oplap fix' & spaar een jaartje & we kunnen het dan structureel oplossen.
Auto in de prak gereden? OK, ge kunt beginnen met een wagentje van 1500 EUR om toch rond te geraken. Later kunnen we dan nog wel zien of we 20K nodig hebben voor een nieuwe.

Het wordt pas 'erg' als je merkt dat velen een 'noodgeval' van 1000 EUR (of minder) niet gefinancierd krijgen.

Vanaf welk bedrag vindt je het dan wel financieel veilig?

Persoonlijk vind ik 20.000 ook niet "financieel veilig" zijn.

Voor mij zou dat een bedrag zijn die garandeert dat ik financieel veilig ben voor de rest van mijn leven :p. Dat iedere basisfactuur van nu tot einde van mijn leven betaald mee kan worden en zodoende geen zorgen moet over maken.

Beetje ook door "bagage" :p. Teveel deurwaarders gezien in mijn kindertijd :p.

Vanaf welk bedrag vindt je het dan wel financieel veilig?
Heel moeilijke vraag om te beantwoorden. Elementen uit de tekst van @ThekillingGoku kloppen zeker. Het is afhankelijk van je situatie.
Maar grosso modo zou ik durven stellen dat het bedrag gediversifieerd moet zijn (grondstoffen, vastgoed, spaargelden, fondsen,...) en aangevuld uit een actief en een passief gedeelte om te kunnen spreken van een relatief veilige financiële situatie. Risico spreiding is belangrijk.

Je liquide middelen zouden toch tussen 50 en 100k moeten liggen. Bij een onverwachte financieel nadelige gebeurtenis, kan je dit op korte termijn bekostigen met je liquide middelen. Het totaal bedrag wordt wel nog telkens aangevuld door de diversificatie. Zodat je traag maar zeker je buffer weer gaat aanvullen.
Nadelige gebeurtenissen: verlies van job, zwaar ziek, verlies van woonst, in contact komen met het gerecht, slechte economie,etc. Sommige mensen maken de meest onaangename dingen mee en vaak nog dingen tesamen in een kort tijdsbestek.

In de praktijk voldoet er slechts een minderheid aan deze financieel relatief veilige situatie. Je kan je onmogelijk financieel tegen elk scenario wapenen.

Wanneer ben je echt financieel veilig? Dan spreek je over <1% van de bevolking wereldwijd. En dan nog. Geld verlies je rapper dan het binnenkomt :)

Wat is beter worden? Je wordt ook geen beter mens door veel geld te hebben, veel geld op te doen of veel te werken.
Materialisme lijkt me eerder de kwaal dan de oplossing.
Ik doelde meer op het volgende:
Beter aan een project werken dan elke week 100 euro aan bacco's opdrinken en zondag tot de middag in je nest liggen bij hotel mama en papa. Ik zeg niet dat een nieuwbouw de norm moet zijn, maar het verwerven van een kwalitatieve eigendom is wel de stap naar een zekere onafhankelijkheid, nl. onafhankelijk zijn van de huurmarkt...

Edit:
Maar uiteraard hoeft dat geen typische Vlaamse witte blok in crepi te zijn met grote zwarte ramen en Bekaert omheining met van die plastiek slierten in gevlochten...

Laatst bewerkt:
Dat gevoel van financieel veilig te zijn, heeft al enorme meerwaarde.

Mijn doel van financieel veilig zijn is als ik bv 50 ben en mijn werk gaat failliet dat ik kan zeggen, huis afbetaald (lukt sowieso) en dop 3 jaar en dan doe ik niks meer tot pensioen en overbrug ik die jaren met spaargeld en zuinig leven.

Op 67 trek ik dan toch pensioen (en als ik afga op mypension is werken tot 67 sowieso niet zo interessant qua extra pensioen) en pensioensparen plus groepsverzekering (oké deze laatste zal dan in verhouding minder zijn).
En nog een erfenis tegen dan.

Kortom, ik wil op 50 in een situatie zitten dat ik niet meer moet gaan solliciteren.

Laatst bewerkt:

“Slecht loon, slechte uren. Je mag wel soms gratis op attracties”​

:rofl:
Vooral dat woordje: "soms". Stel je voor dat treinconducteurs 'soms' gratis met de trein mogen reizen
Namelijk tijdens de uren dat de conducteur aan het werk is op de trein, in zijn vrije tijd mag hij dan zijn ticketje betalen :laugh:
(De vakbond van de NMBS zou dan meteen op zijn kop staan, mocht dat echt zo zijn)

Ik vind dat eerlijkheidshalve bijna onmogelijk om 100% correct uit te rekenen of het leven echt duurder geworden is of niet.
En het is niet omdat het leven voor jou goedkoper, voor mij hetzelfde en voor persoon C duurder geworden is, dan je kan weten wat het nu 'gemiddeld' genomen is.

Dus ik durf niet te beweren of jij gelijk hebt, of niet ... no fucking idea en volgens mij kan jij ditzelf ook nooit 100% zeker weten en/of berekenen. Laat staan mij of anderen overtuigen van iemands gelijk of ongelijk.

Just my opinion.

Laatst bewerkt:
Dus jij bent dan ook zuinig?

Dat is dan al 3 generaties die eigenlijk gewoon heel zuinig leeft om meer geld op de rekening te hebben.. Wat heeft dat geld dan aan meerwaarde aan je leven als je er toch niks mee doet?

Die ene generatie die het allemaal erdoor zal jagen zal er meer aan gehad hebben en dan is het wel zonde dat jij je daar voor dingen zou ontzeggen toch? Niet dat je het daarom moet gaan verbrassen natuurlijk.
Ik snap dat dus ook niet.
Geld dient om mee te leven, je leeft niet om geld te verzamelen, denk ik dan.

Let wel, er is an sich geen probleem met zuinig te leven wat mij betreft, en een veilige buffer is ook OK. Puur materialisme stoort me misschien nog meer, maar mezelf dingen ontzeggen om mijn kinderen meer te laten erven. Neen bedankt.
Ik heb ook collega's die altijd bezig zijn over manieren om 'rijker' te worden. Dat zijn allemaal mensen die zeer goed verdienen, probeer af en toe ook een content te zijn met wat je hebt, en geniet er wat van.

Laatst bewerkt:
Ik heb het nu goed omdat mijn ouders en grootouders altijd zeer zuinig hebben geleefd. Ik wil diezelfde zekerheid ook aan mijn kinderen kunnen doorgeven. Dus voor mij maakt het wel uit hoeveel geld er op mijn rekening staat na ik dood ben :).

Na dat je dood bent is echt wel heel egoïstisch.
Wat je op dat moment doet is de staatskas sponsoren. Wat je moet doen is dingen met een warm hand geven. Uw kinderen ondersteunen als ze het echt nodig hebben. Als jij dood bent zijn zij waarschijnlijk ook al 50+ en financieel ook al heel stabiel.

Nee jij moet daar zijn als ze gaan studeren, ze hun eerste wagen gaan kopen, als ze trouwen, als ze hun eerste woning gaan kopen en als de kleinkinderen geboren worden en opgroeien.

Je hebt niks aan “opa zit op een berg geld, als hij sterft dan hebben wij het goed!”

Na dat je dood bent is echt wel heel egoïstisch.
Wat je op dat moment doet is de staatskas sponsoren. Wat je moet doen is dingen met een warm hand geven. Uw kinderen ondersteunen als ze het echt nodig hebben. Als jij dood bent zijn zij waarschijnlijk ook al 50+ en financieel ook al heel stabiel.

Nee jij moet daar zijn als ze gaan studeren, ze hun eerste wagen gaan kopen, als ze trouwen, als ze hun eerste woning gaan kopen en als de kleinkinderen geboren worden en opgroeien.

Je hebt niks aan “opa zit op een berg geld, als hij sterft dan hebben wij het goed!”
Mijne pa is van een ander gedacht ze. Mijn leven, mijn centen, ik amuseer mij er mee & doe wa'k graag doe.
Ik heb graag ne schonen otto, dus ik koop mij ne schonen otto.
Ik ga graag op reis (pre-corona natuurlijk), dus ik ga regelmatig eens buiten de lijntjes van België kleuren.
Etc.

Gulle? Ge zijt ook volwassen eh, dop uw eigen boontjes.
't Is wel geschreven dat we erven wat er is 'in 't geval van', maar hij zal ze zeker niet 'oppotten' gewoon om ze dan naar ons te laten gaan.
Aan den andere kant, 'k zie ons nu ook geen schulden erven, 't is niet van 'ik heb graag ne Porsche van 1mio, dus ik leen mij 800K'.

Anyway ... ik heb bv een woning aangekocht & meubels moeten zetten & ...
Daar heb ik ook niet voor moeten aankloppen bij mister Papa. 't Zou ni gepakt hebben.
Basically ... we moeten thuis niet gaan aankloppen voor geld.

Ik zit er ook niet op te wachten hoor, op die erfenis. Ik heb nu m'n inkomen, m'n stabiliteit, tegen dat het ooit tijd zal zijn zal ik wss al volledig eigenaar zijn van m'n appartement, etc.
Ge moet uw toekomstplanning ook niet baseren op het al dan niet krijgen van een berg centen via een erfenis. Als je die krijgt, is dat een bonus, maar dat mag niet de basis zijn. Je weet ook nooit wanneer, kan zijn op je 50'ste, kan ook zijn op je 60'ste of kijk naar de queen, dat mens wordt gelijk 200 jaar oud. 😋 (laat staan dat je zeker weet 'hoeveel' dat zal zijn, dat is bij ons alleszins niet iets da'k moet mee af komen bv.)
Mijn doel van financieel veilig zijn is als ik bv 50 ben en mijn werk gaat failliet dat ik kan zeggen, huis afbetaald (lukt sowieso) en dop 3 jaar en dan doe ik niks meer tot pensioen en overbrug ik die jaren met spaargeld en zuinig leven.

Op 67 trek ik dan toch pensioen (en als ik afga op mypension is werken tot 67 sowieso niet zo interessant qua extra pensioen) en pensioensparen plus groepsverzekering (oké deze laatste zal dan in verhouding minder zijn).
En nog een erfenis tegen dan.

Kortom, ik wil op 50 in een situatie zitten dat ik niet meer moet gaan solliciteren.
Goh ... dat zullen er heeeeel weinig gegeven zijn, dat je op 50 kan zeggen 'dude, ben het beu, ik stop er mee'.

Lijkt mij ook niet heel realistisch ...
Je zegt hier dat je van je 53'ste tot je 67'ste zonder ENIG inkomen zou willen 'overleven'. Da's 14j zonder nen euro.
Dat lijkt mij wel heel extreem om dat al van je 53'ste te kunnen doen (mogelijk, maar uitzonderlijk).

Gerekend aan een 1000 EUR/maand, voor 168 maanden ==> 168.000 EUR.
Kan het minder, sure, als je echt 'zuinig' wilt zijn (zelfs na afbetaling woning, vaste kosten blijven lopen eh) ... mss 600 EUR/maand, ni te veel steaks of ree filets, meer boterhammen met choco ==> Nog steeds een 101K

En da's nog ni voorzien dat je eens op reis wilt, ne fancy TV kopen, ne nieuwe laptop, etc.
En dan moet je uw pensioen jaren nog beginnen.

Mijne pa is van een ander gedacht ze. Mijn leven, mijn centen, ik amuseer mij er mee & doe wa'k graag doe.
Ik ga graag op reis (pre-corona natuurlijk), dus ik ga regelmatig eens buiten de lijntjes van België kleuren.
Etc.

't Is wel geschreven dat we erven wat er is 'in 't geval van', maar hij zal ze zeker niet 'oppotten' gewoon om ze dan naar ons te laten gaan.
Aan den andere kant, 'k zie ons nu ook geen schulden erven, 't is niet van 'ik heb graag ne Porsche van 1mio, dus ik leen mij 800K'.

Daar heb ik ook niet voor moeten aankloppen bij mister Papa. 't Zou ni gepakt hebben.

Ik zit er ook niet op te wachten hoor, op die erfenis. Ik heb nu m'n inkomen, m'n stabiliteit, tegen dat het ooit tijd zal zijn zal ik wss al volledig eigenaar zijn van m'n appartement, etc.
Ge moet uw toekomstplanning ook niet baseren op het al dan niet krijgen van een berg centen via een erfenis. Als je die krijgt, is dat een bonus, maar dat mag niet de basis zijn. Je weet ook nooit wanneer, kan zijn op je 50'ste, kan ook zijn op je 60'ste of kijk naar de queen, dat mens wordt gelijk 200 jaar oud. 😋 (laat staan dat je zeker weet 'hoeveel' dat zal zijn, dat is bij ons alleszins niet iets da'k moet mee af komen bv.)

Goh ... dat zullen er heeeeel weinig gegeven zijn, dat je op 50 kan zeggen 'dude, ben het beu, ik stop er mee'.

Lijkt mij ook niet heel realistisch ...
Je zegt hier dat je van je 53'ste tot je 67'ste zonder ENIG inkomen zou willen 'overleven'. Da's 14j zonder nen euro.
Dat lijkt mij wel heel extreem om dat al van je 53'ste te kunnen doen (mogelijk, maar uitzonderlijk).

Gerekend aan een 1000 EUR/maand, voor 168 maanden ==> 168.000 EUR.
Kan het minder, sure, als je echt 'zuinig' wilt zijn (zelfs na afbetaling woning, vaste kosten blijven lopen eh) ... mss 600 EUR/maand, ni te veel steaks of ree filets, meer boterhammen met choco ==> Nog steeds een 101K

En da's nog ni voorzien dat je eens op reis wilt, ne fancy TV kopen, ne nieuwe laptop, etc.
En dan moet je uw pensioen jaren nog beginnen.
170k bij elkaar sparen tegen je 50ste is uitzonderlijk? ( het zal trouwens veel meer moeten zijn want je houdt geen rekening met inflatie)
Tenzij je echt moet rondkomen met 1.500 euro per maand als alleenstaande heel je leven is dat m.i. toch echt wel zeker mogelijk voor het gros van de bevolking mits je een beetje rationeel met je centen om gaat.

Etc.

Dat is de vrije keuze van iedereen natuurlijk. Je hoeft als ouder niks te geven natuurlijk.
Maar als uw insteek is om alles op te potten zodat je uw kinderen als je sterft iets mooi kan nalaten dan ben je verkeerd bezig.

Financiële steun op jonge leeftijd van uw kinderen is gewoon super doorslaggevend. Je geeft uw kind daar in de eerste plaats gewoon veel kansen mee, en je zorgt dat ze gewoon een heel goeie start hebben en van een goeie basis kunnen opbouwen.

Dat wilt niet zeggen dat je uw kinderen niet de waarde van geld moet bijbrengen. Of als je veel gekregen hebt je geen besef hebt van geld. Maar als 30 jarige in een mooie woning wonen waar je een lening op hebt lopen van pakweg 500-600€ in de maand is gewoon op zoveel vlakken een meerwaarde.

Inderdaad, wij zitten ongeveer in die situatie. Beide eind 30 en een lening van net iets meer dan 500 euro. Zowel mijn vrouw als ik hebben van thuis uit een "zetje" gekregen. Geen mega bedragen maar toch duidelijk voelbaar. Onze ouders zijn ook van mening dat je beter nu wat kan geven dan pas bij een overlijden op latere leeftijd. Een goede start maakt het leven toch echt wel een stuk comfortabeler. Hierdoor hebben we ondertussen ook al een buffer van +200k kunnen opbouwen. Mijn doel is dan ook om onze kinderen dat zetje te kunnen geven als het zover is, zonder dat we daarvoor onszelf dingen gaan ontzeggen.

Inderdaad, wij zitten ongeveer in die situatie. Beide eind 30 en een lening van net iets meer dan 500 euro. Zowel mijn vrouw als ik hebben van thuis uit een "zetje" gekregen. Geen mega bedragen maar toch duidelijk voelbaar. Onze ouders zijn ook van mening dat je beter nu wat kan geven dan pas bij een overlijden op latere leeftijd. Een goede start maakt het leven toch echt wel een stuk comfortabeler. Hierdoor hebben we ondertussen ook al een buffer van +200k kunnen opbouwen. Mijn doel is dan ook om onze kinderen dat zetje te kunnen geven als het zover is, zonder dat we daarvoor onszelf dingen gaan ontzeggen.
Een lening van 500 euro is een 100.000 euro geleend. Toch wel een serieus 'zetje'.

Terug
Bovenaan