Mijne pa is van een ander gedacht ze. Mijn leven, mijn centen, ik amuseer mij er mee & doe wa'k graag doe.
Ik heb graag ne schonen otto, dus ik koop mij ne schonen otto.
Ik ga graag op reis (pre-corona natuurlijk), dus ik ga regelmatig eens buiten de lijntjes van België kleuren.
Etc.
Gulle? Ge zijt ook volwassen eh, dop uw eigen boontjes.
't Is wel geschreven dat we erven wat er is 'in 't geval van', maar hij zal ze zeker niet 'oppotten' gewoon om ze dan naar ons te laten gaan.
Aan den andere kant, 'k zie ons nu ook geen schulden erven, 't is niet van 'ik heb graag ne Porsche van 1mio, dus ik leen mij 800K'.
Anyway ... ik heb bv een woning aangekocht & meubels moeten zetten & ...
Daar heb ik ook niet voor moeten aankloppen bij mister Papa. 't Zou ni gepakt hebben.
Basically ... we moeten thuis niet gaan aankloppen voor geld.
Ik zit er ook niet op te wachten hoor, op die erfenis. Ik heb nu m'n inkomen, m'n stabiliteit, tegen dat het ooit tijd zal zijn zal ik wss al volledig eigenaar zijn van m'n appartement, etc.
Ge moet uw toekomstplanning ook niet baseren op het al dan niet krijgen van een berg centen via een erfenis. Als je die krijgt, is dat een bonus, maar dat mag niet de basis zijn. Je weet ook nooit wanneer, kan zijn op je 50'ste, kan ook zijn op je 60'ste of kijk naar de queen, dat mens wordt gelijk 200 jaar oud.

(laat staan dat je zeker weet 'hoeveel' dat zal zijn, dat is bij ons alleszins niet iets da'k moet mee af komen bv.)
Goh ... dat zullen er heeeeel weinig gegeven zijn, dat je op 50 kan zeggen 'dude, ben het beu, ik stop er mee'.
Lijkt mij ook niet heel realistisch ...
Je zegt hier dat je van je 53'ste tot je 67'ste zonder ENIG inkomen zou willen 'overleven'. Da's 14j zonder nen euro.
Dat lijkt mij wel heel extreem om dat al van je 53'ste te kunnen doen (mogelijk, maar uitzonderlijk).
Gerekend aan een 1000 EUR/maand, voor 168 maanden ==> 168.000 EUR.
Kan het minder, sure, als je echt 'zuinig' wilt zijn (zelfs na afbetaling woning, vaste kosten blijven lopen eh) ... mss 600 EUR/maand, ni te veel steaks of ree filets, meer boterhammen met choco ==> Nog steeds een 101K
En da's nog ni voorzien dat je eens op reis wilt, ne fancy TV kopen, ne nieuwe laptop, etc.
En dan moet je uw pensioen jaren nog beginnen.