Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
115k geleend. Dat "zetje" is iets van een 55k geweest. Geen villa, een gewone halfopen bebouwing. Ik moet er wel bij zeggen dat we heel veel zelf gedaan hebben aan de bouw, het voordeel van een handige familie. Ook tot mijn 28ste thuis blijven wonen en niks moeten afgeven, wat ook een groot voordeel is. Hierdoor heb ik een bouwgrond kunnen kopen zonder lening.

115k geleend. Dat "zetje" is iets van een 55k geweest. Geen villa, een gewone halfopen bebouwing. Ik moet er wel bij zeggen dat we heel veel zelf gedaan hebben aan de bouw, het voordeel van een handige familie. Ook tot mijn 28ste thuis blijven wonen en niks moeten afgeven, wat ook een groot voordeel is. Hierdoor heb ik een bouwgrond kunnen kopen zonder lening.
Ik heb thuis altijd, wat was het, 600 EUR of zoiets moeten geven per maand. Ale soit, gegroeid over enkele jaren, want jaar 1 (dag 1 dat ik begon te werken) was het geloof ik nog 400 EUR of zoiets. Was nog steeds goeikoper dan effectief huren uiteraard. En 0 EUR bij vertrek, laat staan 55K.
Tijdens ik nog school ging (hoger onderwijs), was het nog 'gratis inwoon', maar ik betaalde dan wel m'n school e.d. dus heb niet veel 'gratis' mee gekregen.

't Zelfste voor m'n broer, maar die was al vroeger 't huis uit, dus die heeft nooit afgedragen. En is ook nooit naar school geweest (kon er ni rap genoeg buiten zijn).

Ik ken nog mensen die hun kinderen 'sponsoren' weliswaar. M'n oude gebuur bv. legt significant bij voor de woonst van hun dochter.

170k bij elkaar sparen tegen je 50ste is uitzonderlijk?

Gemiddeld bedrag per maand (387 euro) gerekend aan 30 jaren werken (20-50ste) en geen rekening houden dat men spaarvermogen aanspreekt tijdens het leven. Dat geeft mij 139.320 euro per persoon.
In het artikel staat ook dat maar 50% van de mensen elke maand kan sparen. En omdat we met een gemiddelde zitten, mogen we vrij zeker zijn dat nog veel mensen onder die 387 euro zitten.

Ja, ik durf te zeggen dat 170k cash bijeensparen op uw 50ste uitzonderlijk is.
(Geen rekening houdende met geld dat in vastgoed zit natuurlijk)

170k bij elkaar sparen tegen je 50ste is uitzonderlijk? ( het zal trouwens veel meer moeten zijn want je houdt geen rekening met inflatie)
Tenzij je echt moet rondkomen met 1.500 euro per maand als alleenstaande heel je leven is dat m.i. toch echt wel zeker mogelijk voor het gros van de bevolking mits je een beetje rationeel met je centen om gaat.
Ja dat is uitzonderlijk. Toch als je het zelf bijeen wil sparen zonder erfenissen.

Het gros van de bevolking. Daar zitten ook arbeiders, simpele bedienden, ambtenaren,.. Bij die iets van een 2100 bruto verdienen en ook nog kinderopvang moeten betalen,..

Ik denk dat je niet beseft wat het loon is van het gros van de bevolking. Dat ligt een pak lager dan de bedragen die hier rondgestrooid worden.

Als mijn schoonouders binnen de 12 jaar (shit zeg ik ga rap 50 zijn 😳) sterven heb ik ook meer dan 150k op mijn rekening staan. Maar dat is dan allesinds mijn verdienste niet. Tenzij ik ze natuurlijk zelf omleg, maar daar gaan we nog niet van uit.

Langs de andere kant, waarom op 24j al gaan kopen/bouwen/renoveren?
huur ff iets in de stad en geniet van eindelijk van uw centen nu ge net begint te werken. Reis eens ver...

Ge zijt maar ene keer jong. Als ge vanaf uw 24j alles al opzij moet zetten... ge moet het zelf weten natuurlijk :)
Waarom moet iedereen per se op zijn 24 al die mooie reizen maken? Als je jong aan kinderen begint, kan je diezelfde mooie reizen ook maken als je vooraan/midden de 40 bent. Laat de pamperfase maar liefst zo snel mogelijk voorbij zijn en mij niet tot m'n 40 of 50 nog dagelijks moeten verversen.

En nu zijn de grootouders ook nog jong genoeg om eens een weekje op de kinderen te letten. Dat ga ik die niet aandoen als ze naar de 70 gaan.

Laatst bewerkt:
Ja dat is uitzonderlijk. Toch als je het zelf bijeen wil sparen zonder erfenissen.

Het gros van de bevolking. Daar zitten ook arbeiders, simpele bedienden, ambtenaren,.. Bij die iets van een 2100 bruto verdienen en ook nog kinderopvang moeten betalen,..

Ik denk dat je niet beseft wat het loon is van het gros van de bevolking. Dat ligt een pak lager dan de bedragen die hier rondgestrooid worden.

Als mijn schoonouders binnen de 12 jaar (shit zeg ik ga rap 50 zijn 😳) sterven heb ik ook meer dan 150k op mijn rekening staan. Maar dat is dan allesinds mijn verdienste niet. Tenzij ik ze natuurlijk zelf omleg, maar daar gaan we nog niet van uit.
Ewel ja, het is opnieuw het 9Lives/BG syndroom dat hier regelmatig eens de kop op steekt eh.
Men kijkt naar zichzelf, eventueel eens naar een vriend/collega & veralgemeend dan nogal snel eens.

Ik vermeldde dus idd met vertrouwen dat het uitzonderlijk is om 170K liquide middelen op overschot te hebben (bovenop een afbetaalde woonst dan nog) op je 50ste of zelfs je 53ste (die 3j dop die aangehaald werden).
Vergeet ook niet, velen onder ons zijn zelfs niet begonnen met werken tot we 21/22 of ouder waren. Minimum 21 met een 3-jarige hogere opleiding. Maar zelfs zij die begonnen zijn met werken op hun 18e ... 't is niet dat je begint aan 4K/maand eh.

Zal het doelpubliek hier dat behalen? Ik veronderstel dat er idd een bepaald deel zal zijn hier die dat realistisch gezien kan zeggen.
Maar 'the public at large'? 't gros v/d bevolking? No way.

In mijn geval hou ik zelfs nog niet eens rekening met erven, zoals eerder aangehaald.
Ja, dat zal een significant bedrag zijn ('t huis alleen al zal +400K waard zijn tegenwoordig). Maar dat kan gerust pas gebeuren eens ik er zelf 60 ben. Als je daar uw welzijn moet op plannen, dan ben je echt wel verkeerd bezig.

En nee ... ik ben dus ook niet van plan ze zelf om te leggen. 😋

Maar onafhankelijk van het statement dat je dat bedrag zou hebben op je 50ste, vergeet niet dat het statement veel verder ging eh. Namelijk dat je ging teren op je spaargeld tot je pensioen. Maar je valt niet dood eh, tegen dat je officieel in pensioen bent.
Meestal moet je het dan nog 20j of meer volhouden & kan je uw reserves zeker & vast goed gebruiken, want als je 't enkel met uw wettelijk pensioen moet doen ... jah, da's gene vette ze. :sneaky:

Waarom moet iedereen per se op zijn 24 al die mooie reizen maken? Als je jong aan kinderen begint, kan je diezelfde mooie reizen ook maken als je vooraan/midden de 40 bent. Laat de pamperfase maar liefst zo snel mogelijk voorbij zijn en mij niet tot m'n 40 of 50 nog dagelijks moeten verversen.

En nu zijn de grootouders ook nog jong genoeg om eens een weekje op de kinderen te letten. Dat ga ik die niet aandoen als ze naar de 70 gaan.
Maar dan werken die grootouders doorgaans zelf nog 😉

En dat is de fout die velen maken. Denken dat je nog tijd genoeg zal hebben om later die reizen te maken. Het is verre van een zekerheid dat je de 45 haalt en of je dan ook nog goed zal zijn om die reizen te maken.

Als ik zie hoeveel er al gestorven zijn dat ik ken en ik ben nog lang geen 45-50 dan denk ik dat je beter niets uitstelt als je het nu kan doen.

Dat is echt schrijnend. Wij gingen daar vroeger voor het onderhoud aan de cv ketels in het zwembad.

Gekke is dat sommige werknemers al die praktijken zoals werkloosheid tijdens sluiting, laag loon, etc... nog goedpraten. Die parkmanager is trouwens een superarrogante kerel, die afgelopen zomer even de horeca dacht de schuld te geven van zijn personeelstekort.

Ik ging daar tot anderhalf jaar terug wekelijks 2x langs voor het werk en nooit iets gemerkt van negativiteit bij het personeel. Integendeel.
Ik ging ook in Duitsland en Polen bij de andere parken van Plopsa en een voor een enkel positief personeel eigenlijk.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Industrieel Ingenieur Bouwkunde (+ Preventieadviseur Niveau 1, Milieucoördinator Niveau A)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bouw
Huidige functie: HSEQ Manager
Anciënniteit: 9 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2380
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 25
Afstand woon/werk in tijd: 25 - 45min (afhankelijk van verkeer)
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, vooral bij drukke periodes
Hoe vaak overuren te presteren: wekelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: bijscholingen ikv functie
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: +- 20

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31j
Opleiding: A2 Mechanische vormgevingstechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 209.00
Huidige functie: Teamleader quality
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
Maand salaris (bruto): 3109.98
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2131.73
Nettovergoedingen: N/A
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop (HP) + GSM (Samsung) + Abbo
Maaltijdcheques: Ja, 7.61 per gewerkte dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee hoeveel %
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijkse bonus
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oostkamp
Afstand woon/werk in km's: 10km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, zowel met de wagen als met de fiets
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Fietslease binnenkort mogelijk
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 7 BAD dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Zeer vrij te kiezen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Starten tussen 7u en 9u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt goed mee, nu en dan eens wat druk van leveranciers of klanten
Hoe vaak overuren te presteren: Overuren mogelijk maar niet verplicht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Zeer regelmatig opleidingen intern en extern
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: 4 man personeel

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31j
Opleiding: A2 Mechanische vormgevingstechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 209.00
Huidige functie: Teamleader quality
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
Maand salaris (bruto): 3109.98
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2131.73
Nettovergoedingen: N/A
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop (HP) + GSM (Samsung) + Abbo
Maaltijdcheques: Ja, 7.61 per gewerkte dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee hoeveel %
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijkse bonus
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oostkamp
Afstand woon/werk in km's: 10km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, zowel met de wagen als met de fiets
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Fietslease binnenkort mogelijk
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 7 BAD dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Zeer vrij te kiezen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Starten tussen 7u en 9u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt goed mee, nu en dan eens wat druk van leveranciers of klanten
Hoe vaak overuren te presteren: Overuren mogelijk maar niet verplicht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Zeer regelmatig opleidingen intern en extern
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: 4 man personeel
Teco 😅?

Ik heb het nu goed omdat mijn ouders en grootouders altijd zeer zuinig hebben geleefd. Ik wil diezelfde zekerheid ook aan mijn kinderen kunnen doorgeven. Dus voor mij maakt het wel uit hoeveel geld er op mijn rekening staat na ik dood ben :).
Mijn familie idem. Mijn ouders hebben nog nooit een reis gedaan, die genieten evenveel in onze eigen tuin of met een fietstocht in de streek. Ons huis hebben wel zelf gebouwd voor <100k (alleenstaande villa). Ik mag mij ook aan een ferm steunbedrag verwachten op het moment dat ik alleen ga wonen. En mijn ouders zijn maar gewone arbeiders. Mensen die niet kunnen rondkomen/sparen met 1800 netto kunnen gewoonweg niet met geld omgaan.
Dus jij bent dan ook zuinig?

Dat is dan al 3 generaties die eigenlijk gewoon heel zuinig leeft om meer geld op de rekening te hebben.. Wat heeft dat geld dan aan meerwaarde aan je leven als je er toch niks mee doet?

Die ene generatie die het allemaal erdoor zal jagen zal er meer aan gehad hebben en dan is het wel zonde dat jij je daar voor dingen zou ontzeggen toch? Niet dat je het daarom moet gaan verbrassen natuurlijk.
Ik ben 23 jaar, net afgestudeerd als ingenieur. Ik kan wel zeggen dat ik van jongs af aan heel bewust met geld omga.
Ik koop wel altijd duur prijs-kwaliteit materiaal voor mezelf (geen Iphone want prijs staat niet in proportie met kwaliteit). Ik zorg dan ook goed voor m'n materiaal en slijt het op doe bv. 3 jaar met een smartphone, want dan is de batterij bijna naar de vaantjes.

Ik ben bewust dichtbij gaan studeren ipv. in een duur kot in Gent, wat mijn ouders en ook mezelf veel geld uitspaarde.

Ik doe geen reizen van 1000'den euro's en stel ze zo budgetvriendelijk op zonder te snoeien in kwaliteit. Ik deed afgelopen zomer een reis naar Noorwegen (heel duur land) voor 16 dagen met een totaalprijs van 630 euro. Ik kan je verzekeren dat er niet veel dingen tippen aan de dingen die ik allemaal gezien heb.

Ik werk al van m'n 16 jaar elke zomer en had 30.000 euro op m'n spaarboek staan op het moment dat ik afstudeerde, waar ik 100% zelf voor gewerkt heb terwijl andere jongeren op zuipvakanties gingen. Wie kan dat zeggen?

Je moet enerzijds genoeg geld aan de kant hebben voor tegenslagen en om de volgende generatie een duwtje in de rug te geven, want die zullen het steeds moeilijker krijgen.
Anderszijds moet je ook geleefd hebben, maar dat moet je op een bewuste manier doen.

Laatst bewerkt:
Je moet enerzijds genoeg geld aan de kant hebben voor tegenslagen en om de volgende generatie een duwtje in de rug te geven, want die zullen het steeds moeilijker krijgen.
Ironisch genoeg is dat net de oorzaak, begrijp me niet verkeerd hé- het is leuk om te krijgen en te geven maar tevens ook de oorzaak van structurele ongelijkheid. Idem voor vermogende families, adel, ....

nu we toch de filosofische toer op gaan: hoe zou de wereld er eigenlijk uitzien als iedereen met gelijke middelen zou starten - zo een complete reset zeg maar.

Ironisch genoeg is dat net de oorzaak, begrijp me niet verkeerd hé- het is leuk om te krijgen en te geven maar tevens ook de oorzaak van structurele ongelijkheid. Idem voor vermogende families, adel, ....

nu we toch de filosofische toer op gaan: hoe zou de wereld er eigenlijk uitzien als iedereen met gelijke middelen zou starten - zo een complete reset zeg maar.
De ongelijkheid zit hem in het feit dat alles afhangt van de hebzucht van je voorouders. Na ww2 was er een enorme boost en werd er naarstig verkaveld en gebouwd. Als je het geluk hebt dat je grootouders hebberig waren en gronden opkochten of huizen (zoals die beruchte Appeltans familie), dan heb je een kapitaalvoorsprong die onmogelijk in te halen is. Als huidige generatie kan je de tijd niet terugdraaien en in de jaren 70 je grootouders hun geld in bouwgrond steken, ipv op spaarrekeningen of simpelweg je ouders hun spaargedrag van 30 jaar geleden gaan aanpassen...

En om simpel voorbeeld te geven: ik had vroeger een vriendin die leerkracht lager was, bouwgrond 1500m2 en geld gekregen aan 21 jaar. Op haar 22 dus een nieuwbouw twv van 500K gebouwd. No way dat die dat met 1600 euro startloon had kunnen financieren. Had gewoon het geluk dat ze uit een familie kwam met spaarzame/gierige/frugale voorouders...

Laatst bewerkt:
En om simpel voorbeeld te geven: ik had vroeger een vriendin die leerkracht lager was, bouwgrond 1500m2 en geld gekregen aan 21 jaar. Op haar 22 dus een nieuwbouw twv van 500K gebouwd. No way dat die dat met 1600 euro startloon had kunnen financieren. Had gewoon het geluk dat ze uit een familie kwam met spaarzame/gierige/frugale voorouders...
en de vraag is wat daar mis mee is?
Wat is er mis om de vruchten te plukken van het werk van uw ouders en grootouders?

De structurele ongelijkheid valt in België nu wel mee lijkt me, door de vele herverdelingsmaatregelen.

Wat jij voorstelt zou neerkomen op een soort complete, 100% belasting van een nalatenschap. Sowieso dat de echt vermogenden en de financieel geletterden dat wel oplossen met allerhande constructies. Principeel vind ik het ook gewoon een slecht idee, aanleunend bij het communisme en hoe dat de ambitie van mensen fnuikt.

Belangrijker. Wat is uw brutoloon?
Point taken, misschien een andere thread voor openen.

Terug
Bovenaan