Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
en de vraag is wat daar mis mee is?
Wat is er mis om de vruchten te plukken van het werk van uw ouders en grootouders?
Al dat doorsluisen van geld heeft wss voor duurdere huizenmarkt gezorgd zodat iemand zonder hulp minder kan kopen.

Daarnaast zijn dat (wat ik in omgeving zie) vaker mensen die dan zelf niet meer voltijds gaan werken (wat dus nogmaals naast ontwijken van erfenisbelasting want de meeste geven die schenkingen niet aan, zorgt voor minder inkomsten)

Ik werk al van m'n 16 jaar elke zomer en had 30.000 euro op m'n spaarboek staan op het moment dat ik afstudeerde, waar ik 100% zelf voor gewerkt heb terwijl andere jongeren op zuipvakanties gingen. Wie kan dat zeggen?
Je komt nauwelijks aan dat bedrag door 5 jaar na elkaar aan 12 EUR per uur 50 dagen van 8 werkuren te doen. Het is mogelijk maar enfin, dan hebt ge ook niet veel genoten van uw schoolvakanties.

De structurele ongelijkheid valt in België nu wel mee lijkt me, door de vele herverdelingsmaatregelen.

Wat jij voorstelt zou neerkomen op een soort complete, 100% belasting van een nalatenschap. Sowieso dat de echt vermogenden en de financieel geletterden dat wel oplossen met allerhande constructies. Principeel vind ik het ook gewoon een slecht idee, aanleunend bij het communisme en hoe dat de ambitie van mensen fnuikt.
Ik heb zelf ook totaal geen idee hoe dat resultaat er zou uitzien (dat zou trouwens ook betekenen dat er geen achterpoortjes mogen bestaan - iedereen zou dan effectief iedereen zijn), het is dan ook een zuiver hypothetische situatie. Onmogelijk te zeggen of dat zelfs wenselijk is of niet voor mij persoonlijk.

Die structurele ongelijkheid zal mss wel meevallen in vergelijking met andere landen maar ik denk dat de invloed van de ouders groter is dan je zou vermoeden: ouders met bovengemiddeld vermogen zullen meestal ook een goedbetaalde job hebben, wellicht wat beter opgeleid, .... waardoor die ongelijkheid al start vanaf je geboren bent (zie generatie -armoede als uiterste). Mocht je een rondvraag organiseren bij de laatstejaars studenten in "hoge" richtingen (genre arts, bepaalde masters etc...) hoeveel % van de studenten zou opgegroeid zijn in een gezin met lager dan gemiddeld inkomen? Ik geloof ook dat zowel inkomen als opleidingsniveau van de ouders een niet te onderschatten voorsprong kan bieden aan de kinderen.

En daarbovenop komt meestal nog die financiële duw in de rug: stel dat iemand een duw van 50K krijgt, dat is geen fortuin maar in vergelijking met iemand die niets krijgt is dat een voorsprong van ettelijke jaren, heel vaak hebben deze mensen ook nog eens een partner uit dezelfde bevolkingslaag en wordt dat verschil nog groter.

In nog een later stadium komen daar ook nog eens erfenissen en/of schenkingen bij en worden deze verschillen nog groter.

Niet iedereen zal hetzelfde traject doorlopen maar als ruwe guideline valt daar toch wel iets over te zeggen meen ik.

Ik heb zelf ook totaal geen idee hoe dat resultaat er zou uitzien (dat zou trouwens ook betekenen dat er geen achterpoortjes mogen bestaan - iedereen zou dan effectief iedereen zijn), het is dan ook een zuiver hypothetische situatie. Onmogelijk te zeggen of dat zelfs wenselijk is of niet voor mij persoonlijk.

Die structurele ongelijkheid zal mss wel meevallen in vergelijking met andere landen maar ik denk dat de invloed van de ouders groter is dan je zou vermoeden: ouders met bovengemiddeld vermogen zullen meestal ook een goedbetaalde job hebben, wellicht wat beter opgeleid, .... waardoor die ongelijkheid al start vanaf je geboren bent (zie generatie -armoede als uiterste). Mocht je een rondvraag organiseren bij de laatstejaars studenten in "hoge" richtingen (genre arts, bepaalde masters etc...) hoeveel % van de studenten zou opgegroeid zijn in een gezin met lager dan gemiddeld inkomen? Ik geloof ook dat zowel inkomen als opleidingsniveau van de ouders een niet te onderschatten voorsprong kan bieden aan de kinderen.

En daarbovenop komt meestal nog die financiële duw in de rug: stel dat iemand een duw van 50K krijgt, dat is geen fortuin maar in vergelijking met iemand die niets krijgt is dat een voorsprong van ettelijke jaren, heel vaak hebben deze mensen ook nog eens een partner uit dezelfde bevolkingslaag en wordt dat verschil nog groter.

In nog een later stadium komen daar ook nog eens erfenissen en/of schenkingen bij en worden deze verschillen nog groter.

Niet iedereen zal hetzelfde traject doorlopen maar als ruwe guideline valt daar toch wel iets over te zeggen meen ik.
Maar wat jij eigenlijk aanhaalt is dat zelfs met een financiële reset er ongelijkheid blijft bestaan. Nogal wiedes natuurlijk, het opleidingsniveau van vooral de moeder is gelinkt aan studiesucces, het verschil tussen ouders die zelf niet meekunnen en ouders die actief betrokken zijn bij het onderwijs, het uitbouwen van een netwerk, enz.
Dat is volgens mij allemaal wel geweten en wordt breed aanvaard hoor.

Natuurlijk is de impact van uw familie onwaarschijnlijk belangrijk.
In welk gezin je geboren wordt bepaalt in grote lijnen wat uw kansen zijn en hoe je aan het leven kan starten in elke fase.
Dat is algemeen geweten en weerlegt ook niemand. Maar je moet u ook altijd de vraag stellen wat er aan de basis ligt van die ongelijkheid. Vaak is dat ook gewoon harder en slimmer werken op een bepaald vlak.

Opgebouwd kapitaal is sneller terug weg dan dat het gemaakt is hoor. Je moet maar één verkeerde generatie hebben en het is omzeep.

Dingen zoals een partner dat kies je nog altijd zelf. Al moet je natuurlijk wel de interesse weten te wekken. Uw ouders en familiedie kan je niet zelf kiezen.

Ik houd dit jaar eens wat meer in detail mijn inkomsten en uitgaven bij.
Ik kijk eigenlijk naar weinig in het algemeen, ik koop in de supermarkt wat ik wil, ga op restaurant, cafe, cinema, evenementen, etc etc
Als ik er 1 ding uitlaat en dat is een nieuwe hobby (fiets + al het nodige materiaal) dan kom ik ook op net boven de 1800€ per maand gemiddeld gezien dit jaar. Dit met een lening van 870€ en 1 reis en 1 weekendje weg van samen +-2K.
Inclusief fiets zit ik 2200€ per maand.
Heb wel een bedrijfswagen, maar als je oplet in de supermarkt, niet op restaurant gaat, en geen gekke uitgaven doet dan denk ik wel dat zoals hier eender aangehaald werd dat je met 1800€ toch makkelijk moet rondkomen. (ik reken nu wel als alleenstaande, want als je kinderen hebt ben je meestal met twee).

@ MrKend54l
@ Sylverscythe

Ondertussen even gegoogeld en dat is idd aangetoond maar ik kon niet meteen een studie terugvinden waar men de twee uit elkaar haalt, uiteraard door de directe link opleidingsniveau en inkomen. Deze verbondenheid maakt het dan ook quasi onmogelijk om te herverdelen, ook niet met een reset. Als ik voor mezelf enkel de financiële duw in de rug zou "isoleren" en vervolgens een poging zou doen om de dat in een cijfer te gieten is dat best een significant bedrag dat zelfs met een vrij goed betaalde job een aantal jaar zou kosten om "in te halen". Ik kan me dan ook voorstellen dat dit als "oneerlijk" aanvoelt voor personen die dit niet gekend hebben.

Het is gewoon een feit dat je als gewone werknemer niet rijk kan worden.
Als je echt rijk wil worden moet je ofwel stressvolle managementfunctie doen ofwel stressvolle eigen zaak oprichten. En dan heb ik het niet over IT consultancy. In het laatste geval gaat ook veel rijkdom in je (hopelijk goed draaiende) zaak blijven steken, omdat anders vadertje staat al je winst komt afromen.
Voor mij komt het uiteindelijk neer op €/gewerkt uur, en natuurlijk of die gewerkte uren leuk, uitdagend, afwisselend, niet te stressvol, etc. zijn.

Een andere optie is het geld al hebben, en door beleggingen jezelf rijker te maken. Maar om echt meer te kunnen vergaren dan je eigen pensioen voor later (en het dus ook te kunnen uitgeven) moet je ofwel chance hebben (bvb in bitcoin, tesla stappen helemaal in den beginne en uitstappen op een/het hoogtepunt) ofwel een aanzienlijk startkapitaal hebben en "normalere" opbrengsten snel kunnen compounden.
Om maar te zeggen: met een half miljoen tegen 4% jaarlijks heb je 2000/maand (conservatief, veilig, inflatie, etc.). Alles extra is, wel, extra dan. Heb je dat half miljoen niet, wel, dan is "echte" rijkdom opbouwen moeilijker.

@ MrKend54l
@ Sylverscythe

Ondertussen even gegoogeld en dat is idd aangetoond maar ik kon niet meteen een studie terugvinden waar men de twee uit elkaar haalt, uiteraard door de directe link opleidingsniveau en inkomen. Deze verbondenheid maakt het dan ook quasi onmogelijk om te herverdelen, ook niet met een reset. Als ik voor mezelf enkel de financiële duw in de rug zou "isoleren" en vervolgens een poging zou doen om de dat in een cijfer te gieten is dat best een significant bedrag dat zelfs met een vrij goed betaalde job een aantal jaar zou kosten om "in te halen". Ik kan me dan ook voorstellen dat dit als "oneerlijk" aanvoelt voor personen die dit niet gekend hebben.
Goh ... ik denk dat het echt geen studie vereist om te aanvaarden dat een 'kadootje' van 50K ook gewoon 50K waard is & dat dit voor zelfs een goed verdienend persoon/gezin wel even duurt om zoiets in te halen.
Om 50K netto te sparen (inflatie buiten beschouwing gelaten) ... dat zal toch wel enkele jaren zijn ze, voor 't gros v/d Belgen. Aan 1K/mnd moet je al 50 mnd sparen.
Wetende dat Belgen gemiddeld rond de 350 EUR sparen ... jah.

De waarde van hoe je opgroeit & in welk gezin is veel moeilijker te kwantificeren natuurlijk.
Je komt nauwelijks aan dat bedrag door 5 jaar na elkaar aan 12 EUR per uur 50 dagen van 8 werkuren te doen. Het is mogelijk maar enfin, dan hebt ge ook niet veel genoten van uw schoolvakanties.
Goh ... ik werkte ook al vanaf m'n 15e & had uiteindelijk toch ook een mooi bedrag aan inkomsten gerealiseerd tegen dat ik afstudeerde.
Ik had natuurlijk wel de vaste kosten van 't school & lunches e.d. waar m'n centen naartoe gingen (food be costly ya know), dus op 't einde v/d rit heb ik veel uitgegeven om dat diploma in handen te krijgen.

Maar op 't einde v/d rit had ik toch nog steeds wel over. Weet niet meer exact hoeveel, maar 't is niet enkel het geld van die laatste 4j schoolgaan & inkomsten van die 4j die mee tellen voor 't eindbedrag eh.
Bij wijze van spreken heb ik m'n plechtige communie geld evt. nog uitgegeven aan 't school. 😋

Nu ... in de schoolvakanties werkte ik telkens de volledig toegelaten 'jobstudent' periode + een werkstudent periode (die doorloopte tijdens 't jaar in de weekends). Jobstudent/werkstudent blijft fiscaal voordelig, dus je 'verdiende' wel meer dan als je fulltime werkt (ale soit, je houdt meer over).

Anyway ... ik zal die 50 werkdagen per jaar wel enkele jaren overschreden hebben (de laatste paar jaren, gewoon al pakweg 40 weekends / jaar aan 2d == 80d).

Om maar te stellen, die 30K verdienen tegen uw 21/22ste is nu ook niet noodzakelijk onmogelijk.

Maar zoals je zegt ... veel 'verlof' hebbe'k gelijk niet gezien.

Heb wel een bedrijfswagen, maar als je oplet in de supermarkt, niet op restaurant gaat, en geen gekke uitgaven doet dan denk ik wel dat zoals hier eender aangehaald werd dat je met 1800€ toch makkelijk moet rondkomen. (ik reken nu wel als alleenstaande, want als je kinderen hebt ben je meestal met twee).
- je moet geen euro aan transport betalen, waar dat voor het gros niet opgaat, ik woon 11km van mijn werk en voor werk, dochter naar school voeren, boodschappen doen,... Ben ik al 70 euro aan benzine per maand kwijt. Benzine alleen dus, geen onderhoud en aankoop van de wagen zelf meegerekend.
- alleenstaande ouders zijn er vet mee dat jij ervan uit gaat dat je met 2 bent als je kinderen hebt. Die moeten dan ook geen appartementje van 600 euro gaan huren als ze 2 kinderen hebben bvb maar zullen sneller aan 800 euro liggen voor een geschikte woning (3 slaapkamers en een terras of tuintje).
- de rekening van een ander is altijd het snelst gemaakt. Doorgaans pas je je uitgavenpatroon aan naargelang je inkomen. Verdien je meer, geef je ook meer uit. Maar een stapje terug als er ofwel minder inkomsten zijn, ofwel meer uitgaven is altijd moeilijker (maar doorgaans niet onmogelijk) waardoor "sparen" in het gedrang komt. Ook wanneer je 1800 euro hebt en volgens sommige anderen hiermee royaal zou moeten toekomen als je geen zotte dingen doet.

- je moet geen euro aan transport betalen, waar dat voor het gros niet opgaat, ik woon 11km van mijn werk en voor werk, dochter naar school voeren, boodschappen doen,... Ben ik al 70 euro aan benzine per maand kwijt. Benzine alleen dus, geen onderhoud en aankoop van de wagen zelf meegerekend.
- alleenstaande ouders zijn er vet mee dat jij ervan uit gaat dat je met 2 bent als je kinderen hebt. Die moeten dan ook geen appartementje van 600 euro gaan huren als ze 2 kinderen hebben bvb maar zullen sneller aan 800 euro liggen voor een geschikte woning (3 slaapkamers en een terras of tuintje).
- de rekening van een ander is altijd het snelst gemaakt. Doorgaans pas je je uitgavenpatroon aan naargelang je inkomen. Verdien je meer, geef je ook meer uit. Maar een stapje terug als er ofwel minder inkomsten zijn, ofwel meer uitgaven is altijd moeilijker (maar doorgaans niet onmogelijk) waardoor "sparen" in het gedrang komt. Ook wanneer je 1800 euro hebt en volgens sommige anderen hiermee royaal zou moeten toekomen als je geen zotte dingen doet.
Ik zeg zeker niet dat het royaal is.
En uiteraard is elke situatie anders, vandaar dat ik specifiek vermeld dat ik een bedrijfswagen heb.
En je kan zo alles gaan ontleden en in detail trekken, ik weet heus wel dat er alleenstaande ouders zijn en dat het niet gemakkelijk is.
Vandaar ook hetgeen ik aanhaal dat ik die vergelijking maak of die situatie er niet in wil betrekken.

Je zei zelf dat je dan "makkelijk moet kunnen toekomen". Dat heb ik idd als royaal rondkomen geïnterpreteerd.

Persoonlijk zie ik 1 factor zelden vermeldt die even bepalend kan zijn als de bedrijfswagen: energiekosten van de woning. En helaas zijn er veel singles die hier weinig aandacht voor hebben. Ze betalen liever 100 euro minder huur en 200 euro meer aan verwarming, koken op een elektrisch fornuis,... Nuja, het is doorgaans van niet beter weten natuurlijk dan een bewuste keuze...

Als je echt rijk wil worden moet je ofwel stressvolle managementfunctie doen ofwel stressvolle eigen zaak oprichten. En dan heb ik het niet over IT consultancy. In het laatste geval gaat ook veel rijkdom in je (hopelijk goed draaiende) zaak blijven steken, omdat anders vadertje staat al je winst komt afromen.
Voor mij komt het uiteindelijk neer op €/gewerkt uur, en natuurlijk of die gewerkte uren leuk, uitdagend, afwisselend, niet te stressvol, etc. zijn.

Een andere optie is het geld al hebben, en door beleggingen jezelf rijker te maken. Maar om echt meer te kunnen vergaren dan je eigen pensioen voor later (en het dus ook te kunnen uitgeven) moet je ofwel chance hebben (bvb in bitcoin, tesla stappen helemaal in den beginne en uitstappen op een/het hoogtepunt) ofwel een aanzienlijk startkapitaal hebben en "normalere" opbrengsten snel kunnen compounden.
Om maar te zeggen: met een half miljoen tegen 4% jaarlijks heb je 2000/maand (conservatief, veilig, inflatie, etc.). Alles extra is, wel, extra dan. Heb je dat half miljoen niet, wel, dan is "echte" rijkdom opbouwen moeilijker.
Echt rijk niet maar je kan wel genoeg geld krijgen door te beleggen zonder "chance" te moeten hebben.
Als je 40 jaar lang (bvb. van uw 20 tot 60 jaar) 500€/maand in een wereld index ETF steekt met gemiddeld rendement van 9% dan heb je meer dan 2 miljoen euro op het einde. Vanaf uw 60 jaar heb je dan ruim voldoende om op pensioen te gaan.
Dit is zeker geen normale situatie maar het is wel mogelijk.

Je zei zelf dat je dan "makkelijk moet kunnen toekomen". Dat heb ik idd als royaal rondkomen geïnterpreteerd.

Persoonlijk zie ik 1 factor zelden vermeldt die even bepalend kan zijn als de bedrijfswagen: energiekosten van de woning. En helaas zijn er veel singles die hier weinig aandacht voor hebben. Ze betalen liever 100 euro minder huur en 200 euro meer aan verwarming, koken op een elektrisch fornuis,... Nuja, het is doorgaans van niet beter weten natuurlijk dan een bewuste keuze...
Aan 't verbruik van uw al dan niet vitroceramisch VS gasvuur zal het verschil nu ook weer niet te maken zijn.
Ik heb een inductieplaat liggen, maar da's nu niet noodzakelijk gedaan omdat je daarop een klein beetje electriciteit bespaard VS vitro. 't Is ook een pak duurder in aanschaf bv. dus je haalt het verschil in aankoopkost er vrijwel nooit uit in besparing op verbruik.

Voor mij persoonlijk bv. ook voldoende andere voordelen aan de rode ringen of magnetische ringen VS het blauwe vuur weliswaar om toch te kiezen voor een vitro/inductie vuur VS dat gasvuur.

De 'grootte van uw woning' VS 'verwarming van die woning' daarentegen kan wel al tellen. Maar groter wonen betekent over 't algemeen ook duurder wonen (hogere huur). Maar als je als single kiest voor een woning met 3 slaapkamers & ne zolder ... jah ... dan zal men ook wel weten dat er een onderhoudskost aan is verbonden, o.a. de verwarming van die ruimte.
Vaak heeft men nog steeds liever een ruimere woning waar meer 'leefkost' is dan in een schoendoos te zitten natuurlijk.

Dus dan is 't enkel nog de EPC waarde die idd een rol kan spelen & waar men mss niet direct bij zal stil staan. Maar je hebt het vaak niet zo gemakkelijk te kiezen dat je enkel een 'recent gebouwde' huurwoning wil huren eh. Al zeker niet als je ook stil staat bij andere wensen zoals indeling v/d woning en whatever je nog graag wil.

Stop toch eens met lullen gasten.
Oh jouw situatie gaat niet op voor mijn specifiek geval want ik ben anders en dan wel om volgende redenen. Serieus?

Echt rijk niet maar je kan wel genoeg geld krijgen door te beleggen zonder "chance" te moeten hebben.
Als je 40 jaar lang (bvb. van uw 20 tot 60 jaar) 500€/maand in een wereld index ETF steekt met gemiddeld rendement van 9% dan heb je meer dan 2 miljoen euro op het einde. Vanaf uw 60 jaar heb je dan ruim voldoende om op pensioen te gaan.
Dit is zeker geen normale situatie maar het is wel mogelijk.
Mogelijk zeker, maar €500/m sparen voor 40 jaar lang is verre van realistisch voor de meeste mensen (waarom is natuurlijk voer voor een heel andere discussie die hier ergens al eens gevoerd is).
Een gemiddeld rendement aannemen van 9% over 40 jaar is ook wel stevig... S&P over 40 jaar sinds de jaren stillekes geeft dit wel, toevallig, nu. Maar daar zou ik zeker niet mijn boterhammen voor willen laten...

Of rijk trouwen :ROFLMAO: inschrijven & netwerken bij de rotaryclub, een fitness abonnementje bij Aspria in Brussel of beginnen met hockey in Ukkel / Brasschaat 🤭

Ik werkte vaak 7/7, elke dag overuren aan 30 euro per uur netto en 3 maand buitenland in het totaal. Allemaal als jobstudent. Ik werkte enkel in de zomermaanden.

Ik verdiende soms zoveel dat ik financieel niet meer ten laste was van mijn ouders bepaalde jaren terwijl ik gewoon nog studeerde.

Ik werkte vaak 7/7, elke dag overuren aan 30 euro per uur netto en 3 maand buitenland in het totaal. Allemaal als jobstudent. Ik werkte enkel in de zomermaanden.

Ik verdiende soms zoveel dat ik financieel niet meer ten laste was van mijn ouders bepaalde jaren terwijl ik gewoon nog studeerde.
Herlees uw post nog eens en probeer dan in te zien dat dit voor de meeste mensen gewoon niet mogelijk is. Verder zou ik doorverwijzen naar de thread over omgaan met geld want we hervallen steeds in de cyclus van onderstaand:
Stop toch eens met lullen gasten.
Oh jouw situatie gaat niet op voor mijn specifiek geval want ik ben anders en dan wel om volgende redenen. Serieus?

Terug naar verloning, aub...

Terug
Bovenaan