@
MrKend54l
@
Sylverscythe
Ondertussen even gegoogeld en dat is idd aangetoond maar ik kon niet meteen een studie terugvinden waar men de twee uit elkaar haalt, uiteraard door de directe link opleidingsniveau en inkomen. Deze verbondenheid maakt het dan ook quasi onmogelijk om te herverdelen, ook niet met een reset. Als ik voor mezelf enkel de financiële duw in de rug zou "isoleren" en vervolgens een poging zou doen om de dat in een cijfer te gieten is dat best een significant bedrag dat zelfs met een vrij goed betaalde job een aantal jaar zou kosten om "in te halen". Ik kan me dan ook voorstellen dat dit als "oneerlijk" aanvoelt voor personen die dit niet gekend hebben.
Goh ... ik denk dat het echt geen studie vereist om te aanvaarden dat een 'kadootje' van 50K ook gewoon 50K waard is & dat dit voor zelfs een goed verdienend persoon/gezin wel even duurt om zoiets in te halen.
Om 50K netto te sparen (inflatie buiten beschouwing gelaten) ... dat zal toch wel enkele jaren zijn ze, voor 't gros v/d Belgen. Aan 1K/mnd moet je al 50 mnd sparen.
Wetende dat Belgen gemiddeld rond de 350 EUR sparen ... jah.
De waarde van hoe je opgroeit & in welk gezin is veel moeilijker te kwantificeren natuurlijk.
Je komt nauwelijks aan dat bedrag door 5 jaar na elkaar aan 12 EUR per uur 50 dagen van 8 werkuren te doen. Het is mogelijk maar enfin, dan hebt ge ook niet veel genoten van uw schoolvakanties.
Goh ... ik werkte ook al vanaf m'n 15e & had uiteindelijk toch ook een mooi bedrag aan inkomsten gerealiseerd tegen dat ik afstudeerde.
Ik had natuurlijk wel de vaste kosten van 't school & lunches e.d. waar m'n centen naartoe gingen (food be costly ya know), dus op 't einde v/d rit heb ik veel uitgegeven om dat diploma in handen te krijgen.
Maar op 't einde v/d rit had ik toch nog steeds wel over. Weet niet meer exact hoeveel, maar 't is niet enkel het geld van die laatste 4j schoolgaan & inkomsten van die 4j die mee tellen voor 't eindbedrag eh.
Bij wijze van spreken heb ik m'n plechtige communie geld evt. nog uitgegeven aan 't school.
Nu ... in de schoolvakanties werkte ik telkens de volledig toegelaten 'jobstudent' periode + een werkstudent periode (die doorloopte tijdens 't jaar in de weekends). Jobstudent/werkstudent blijft fiscaal voordelig, dus je 'verdiende' wel meer dan als je fulltime werkt (ale soit, je houdt meer over).
Anyway ... ik zal die 50 werkdagen per jaar wel enkele jaren overschreden hebben (de laatste paar jaren, gewoon al pakweg 40 weekends / jaar aan 2d == 80d).
Om maar te stellen, die 30K verdienen tegen uw 21/22ste is nu ook niet noodzakelijk onmogelijk.
Maar zoals je zegt ... veel 'verlof' hebbe'k gelijk niet gezien.