Even in deze thread zetten omdat ik er geen nieuwe voor wil aanmaken.
Ik zit met een probleem, waar ik denk ik al het antwoord op weet maar graag jullie mening even hoor.
De situatie:
Ben al 12 jaar werknemer bij dezelfde kmo. Opzich content van en een mooie evolutie ondergaan zowel inhoudelijk, verantwoordelijkheid en loon.
Ben nu leidinggevende met bruto van 3600 euro (netto door overuren tussen de 2500 en 3000 euro), wagen, gsm,...
Maar mijn rechtstreekse collega's hebben 4800 en 5000 bruto en nemen veel minder verantwoordelijkheid op op verschillende vlakken. Hetzelfde loon krijg ik niet. En dit steekt mij al enkele jaren ferm tegen, een deftige reden hebben de zaakvoerders niet.
De sfeer op het werk is de laatste paar jaar goed achteruit aan het gaan door het grote verloop, geen opleiding, zaakvoerders die niet capabel zijn (klein familiebedrijf welk te snel te groot geworden is)
Paar keer aangekaart bij de zaakvoerders, niks met gedaan.
Ik zoek ander werk en heb mooi voorstellen beet maar ga toch nog is naar de zaakvoerders (werk doe ik nog graag en daar werken heeft ook zo zijn voordelen) enerzijds voor de sfeer te verbeteren en anderzijds om te zeggen dat ik ander voorstel heb en loonsverhoging wil of weg ben.
Ze houden mij 3 weken aant lijntje met hun uitwerking van een opslag en uiteindelijk krijg ik een belachelijke reden waarom ze mij geen opslag geven.
Nu makkelijk, ik neem ontslag en ga naar het ander, maar hier is het probleem dat mijn interesse in de nieuwe job er niet meer is.
Dus samenvatting: gaan 'dreigen' ne nee gekregen maar wil de nieuwe job niet meer doen.
Wat doe ik, daar blijven en mijn waardigheid verliezen, gezichtsverlies incasseren en daar wachten tot het mij terug tegensteekt.
Toch ontslag geven en in de 13 weken opzeg op zoek gaan naar iets anders (niet makkelijk in mijn sector) met risico dat ik niets vind dat mijn volledige interesse is en ook niet dezelfde voordelen heeft.
Bijkomende info: Ben bezig met zelfstandig te gaan maar dit duurt in mijn sector makkelijk 1 a 2 jaar.
Ik blijf van mening dat eens je het ultimatum stelt bij uw WG, dat je ook moet willen doorzetten. Anders doe je het beter niet, want de sfeer nadien zal nooit meer zijn wat het was/moet zijn (zeker als ze gewoonweg NIETS doen, zoals bv. een compromis zoeken tussen het nieuwe offer & uw huidige om u toch te houden).
Alsook weten ze op dat moment ook wel 'welk vlees ze in de kuip hebben' om 't cru te stellen.
Met andere woorden, als je dan terug krabbelt weten ze dat ze over u kunnen lopen & dat je toch niet bereid bent er iets op te zeggen.
Persoonlijk zou ik dus ook altijd met een concreet voorstel af komen, zodat je ook kan doorzetten uiteraard.
Maar 't feit dat je nu ineens niet veel interesse meer hebt in de job waarmee je ging schermen bij je huidige patron ... jah ... dat is iets dat je natuurlijk moest bepalen vooraleer je daarmee de strijd aan ging bij je huidige WG.
Anyway ... persoonlijk zou ik dan zeggen dat je, in jouw geval althans, voor het nieuwe offer moet gaan. Het nieuwe offer weigeren + opzeg geven EN @random opnieuw gaan zoeken, zonder enige garantie op iets te vinden, laat staan aan gelijke/betere loonsvoorwaarden, zou ik nooit durven.
En bij de WG blijven nadat ik met opzeg gedreigd heb ... zou ik toch ook maar niet comfortabel vinden.
Al zou ik nooit het proces opgestart zijn zolang ik niet persoonlijk 100% overtuigd was dat ik bereid was te vertrekken.
Nuja ... je kan de nieuwe job starten & na een jaar of 3 uw zelfstandige activiteiten op poot zetten e. 't Is niet dat je daar voor eeuwig vast hangt.