Allez serieus, moet dat nu echt?Mensen blijven dat blijkbaar betalen, horeca trekt meestal ook veel snobs aan die het graag breed laten hangen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Allez serieus, moet dat nu echt?Mensen blijven dat blijkbaar betalen, horeca trekt meestal ook veel snobs aan die het graag breed laten hangen.
Erbarmelijk brutoloon ookEr zijn er die zeggen dat de sprong van senior naar manager een groot verschil geeft, anderen zeggen dat het pas bij manager naar director is. Wat weet jij ? Alsook, weet je hoeveel je volgend jaar en het jaar erop zal verdienen ?
Over het loon zelf al zal je dit wrs zelf genoeg weten; mooi totaal loon, erbarmelijk loon/uur.
Brutoloon is idd zeer laag. Ook wanneer je idd het nettoloon vergelijkt met het aantal uur is het niet veel soeps.Er zijn er die zeggen dat de sprong van senior naar manager een groot verschil geeft, anderen zeggen dat het pas bij manager naar director is. Wat weet jij ? Alsook, weet je hoeveel je volgend jaar en het jaar erop zal verdienen ?
Over het loon zelf al zal je dit wrs zelf genoeg weten; mooi totaal loon, erbarmelijk loon/uur.
Dat zijn inderdaad zo'n hoge bedragen. Mijn ouders baten een (tamelijk groot) restaurant (14 man personeel) in Brugge uit en zullen toch wel 100.000€ aan steun gekregen hebben, gebaseerd op een jaaromzet van ongeveer 1,6 miljoen euro.Zijn dat zulke hoge bedragen?
Den Huzaar?Dat zijn inderdaad zo'n hoge bedragen. Mijn ouders baten een (tamelijk groot) restaurant (14 man personeel) in Brugge uit en zullen toch wel 100.000€ aan steun gekregen hebben, gebaseerd op een jaaromzet van ongeveer 1,6 miljoen euro.
In Brugge zijn de huurgelden torenhoog waardoor we die 100.000€ absoluut nodig hadden. Dat geld was bijvoorbeeld nog niet genoeg om de vaste kosten te dekken; met afhaal en een hotelformule te doen zijn we er net geraakt. Misschien ook goed om te weten is dat er tijdens de eerste lockdown amper steun was (160€ per gesloten dag). Toen was de steun niet gebaseerd op je grootte en waren een kleine cafébazen die bij wijze van spreken meer geld op het einde van de maand hadden dan voorheen, terwijl het geld bij de grootte zaken eruit stroomde. Tijdens de eerste lockdown hebben we een krediet van 80.000€ moeten nemen bijvoorbeeld.
Dus is die steun dan (on)fair? Hangt gewoon puur af van zaak tot zaak. Voor sommigen was die steun broodnodig (zoals voor ons), voor andere zaken waar het gebouw in handen van de eigenaar is of de vaste kosten veel lager zijn, was die steun pure "winst". Feit is dat de overheid niet iedere zaak kon beginnen doorspitten; velen hadden steun nodig en die moest er snel komen.
Wij hebben onze zaak inmiddels 5 jaar en zijn nog steeds leningen aan het afbetalen. Nog geen enkel jaar hebben mijn ouders winst gepakt. Ze hebben los daarvan wel een schoon loon. Maar je hebt ook horecabazen in Brugge die meerdere zaken hebben en op een berg geld zitten.
Kortom: er valt zeker veel geld te verdienen in de horeca (als je weet wat je doet), maar de risico's zijn ook erg groot. De horeca betaalt ook heel véél belastingen (op arbeid, BTW, enzovoort) dus de steun vind ik rechtvaardig. 't is nu ook niet dat de winstpercentages in de horeca gigantisch zijn. Ik denk dat mijn ouders (tientallen ervaring in horeca) ongeveer 5% winst maken op de omzet. Nadat alle leningen zullen afbetaald zijn, zal dat iets hoger zijn. Ik bedoel maar, veel mensen hebben de perceptie dat de horeca een bende afzetters zijn maar dat valt best mee. Het zijn vooral de grotere horecafamilies die veel zaken hebben en hun panden zelf in eigendom hebben die serieus poen scheppen.
Een organisatie met een wat deftig loonbeleid kan u nooit zo een jumps laten nemen op enkele jaren tijd die u in de buurt zetten. Het argument dat je leiddinggevende op zich hoeft ook niet per sé een reden te zijn waarom je meer zou moeten verdienen dan je teamleden. Je geeft natuurlijk aan dat je verantwoordelijkheden breder zijn, dat is wel een goed argument.Even in deze thread zetten omdat ik er geen nieuwe voor wil aanmaken.
Ik zit met een probleem, waar ik denk ik al het antwoord op weet maar graag jullie mening even hoor.
De situatie:
Ben al 12 jaar werknemer bij dezelfde kmo. Opzich content van en een mooie evolutie ondergaan zowel inhoudelijk, verantwoordelijkheid en loon.
Ben nu leidinggevende met bruto van 3600 euro (netto door overuren tussen de 2500 en 3000 euro), wagen, gsm,...
Maar mijn rechtstreekse collega's hebben 4800 en 5000 bruto en nemen veel minder verantwoordelijkheid op op verschillende vlakken. Hetzelfde loon krijg ik niet. En dit steekt mij al enkele jaren ferm tegen, een deftige reden hebben de zaakvoerders niet.
De sfeer op het werk is de laatste paar jaar goed achteruit aan het gaan door het grote verloop, geen opleiding, zaakvoerders die niet capabel zijn (klein familiebedrijf welk te snel te groot geworden is)
Paar keer aangekaart bij de zaakvoerders, niks met gedaan.
Ik zoek ander werk en heb mooi voorstellen beet maar ga toch nog is naar de zaakvoerders (werk doe ik nog graag en daar werken heeft ook zo zijn voordelen) enerzijds voor de sfeer te verbeteren en anderzijds om te zeggen dat ik ander voorstel heb en loonsverhoging wil of weg ben.
Ze houden mij 3 weken aant lijntje met hun uitwerking van een opslag en uiteindelijk krijg ik een belachelijke reden waarom ze mij geen opslag geven.
Nu makkelijk, ik neem ontslag en ga naar het ander, maar hier is het probleem dat mijn interesse in de nieuwe job er niet meer is.
Dus samenvatting: gaan 'dreigen' ne nee gekregen maar wil de nieuwe job niet meer doen.
Wat doe ik, daar blijven en mijn waardigheid verliezen, gezichtsverlies incasseren en daar wachten tot het mij terug tegensteekt.
Toch ontslag geven en in de 13 weken opzeg op zoek gaan naar iets anders (niet makkelijk in mijn sector) met risico dat ik niets vind dat mijn volledige interesse is en ook niet dezelfde voordelen heeft.
Bijkomende info: Ben bezig met zelfstandig te gaan maar dit duurt in mijn sector makkelijk 1 a 2 jaar.
Nee.Den Huzaar?
Maar gelijkaardig qua bekendheid/grootte.De horeca is naast de bouw wel de sector waar het meest gefraudeerd wordt, al jaren lang, dus ik begrijp de kritiek op de steun wel.Dat zijn inderdaad zo'n hoge bedragen. Mijn ouders baten een (tamelijk groot) restaurant (14 man personeel) in Brugge uit en zullen toch wel 100.000€ aan steun gekregen hebben, gebaseerd op een jaaromzet van ongeveer 1,6 miljoen euro.
In Brugge zijn de huurgelden torenhoog waardoor we die 100.000€ absoluut nodig hadden. Dat geld was bijvoorbeeld nog niet genoeg om de vaste kosten te dekken; met afhaal en een hotelformule te doen zijn we er net geraakt. Misschien ook goed om te weten is dat er tijdens de eerste lockdown amper steun was (160€ per gesloten dag). Toen was de steun niet gebaseerd op je grootte en waren een kleine cafébazen die bij wijze van spreken meer geld op het einde van de maand hadden dan voorheen, terwijl het geld bij de grootte zaken eruit stroomde. Tijdens de eerste lockdown hebben we een krediet van 80.000€ moeten nemen bijvoorbeeld.
Dus is die steun dan (on)fair? Hangt gewoon puur af van zaak tot zaak. Voor sommigen was die steun broodnodig (zoals voor ons), voor andere zaken waar het gebouw in handen van de eigenaar is of de vaste kosten veel lager zijn, was die steun pure "winst". Feit is dat de overheid niet iedere zaak kon beginnen doorspitten; velen hadden steun nodig en die moest er snel komen.
Wij hebben onze zaak inmiddels 5 jaar en zijn nog steeds leningen aan het afbetalen. Nog geen enkel jaar hebben mijn ouders winst gepakt. Ze hebben los daarvan wel een schoon loon. Maar je hebt ook horecabazen in Brugge die meerdere zaken hebben en op een berg geld zitten.
Kortom: er valt zeker veel geld te verdienen in de horeca (als je weet wat je doet), maar de risico's zijn ook erg groot. De horeca betaalt ook heel véél belastingen (op arbeid, BTW, enzovoort) dus de steun vind ik rechtvaardig. 't is nu ook niet dat de winstpercentages in de horeca gigantisch zijn. Ik denk dat mijn ouders (tientallen ervaring in horeca) ongeveer 5% winst maken op de omzet. Nadat alle leningen zullen afbetaald zijn, zal dat iets hoger zijn. Ik bedoel maar, veel mensen hebben de perceptie dat de horeca een bende afzetters zijn maar dat valt best mee. Het zijn vooral de grotere horecafamilies die veel zaken hebben en hun panden zelf in eigendom hebben die serieus poen scheppen.
Klopt, maar je kan niet iedereen over dezelfde kam scheren. Wij werken bijvoorbeeld 100% in het "wit".De horeca is naast de bouw wel de sector waar het meest gefraudeerd wordt, al jaren lang, dus ik begrijp de kritiek op de steun wel.
Dat zal iedereen wel zeggen natuurlijkKlopt, maar je kan niet iedereen over dezelfde kam scheren. Wij werken bijvoorbeeld 100% in het "wit".

Dat is zeer mogelijk.Dat zal iedereen wel zeggen natuurlijk![]()
Maar we kennen verschillende mensen die alles kwijtgespeeld zijn door zwart werk, dus dat is niet iets waar wij zelf aan zullen beginnen. Mijn ouders verdienen allebei wit ook schoon hun geld.De gemiddelde Brugse horecawerknemer koopt een Bmw op afbetaling, wat kleren van Ralph Lauren en het dan breed laten hangen...in andere horeca-zakenDat is zeer mogelijk.Maar we kennen verschillende mensen die alles kwijtgespeeld zijn door zwart werk, dus dat is niet iets waar wij zelf aan zullen beginnen. Mijn ouders verdienen allebei wit ook schoon hun geld.
Trouwens, hoe meer personeel je hebt, hoe moeilijker het is om aan zwart werk te doen. Oftewel moet je het voor hen allemaal kunnen verbergen, oftewel moet je ze er allemaal in betrekken, maar vanaf dat er 1 gaat lopen en zijn mond voorbijpraat heb je prijs.
En ik kan je verzekeren dat de gemiddelde horecawerknemer niet de snuggerste is.
Kan je het nog platter/ jaloerser zeggen?...De gemiddelde Brugse horecawerknemer koopt een Bmw op afbetaling, wat kleren van Ralph Lauren en het dan breed laten hangen...in andere horeca-zaken

Aan de andere kant het idee dat een bedrijf met een omzet van 1.6M geen 100k opzij staan heeft voor noodgevallen is ook wel vreemd. Dat verwachten we van een particulier ook.Dat zijn inderdaad zo'n hoge bedragen. Mijn ouders baten een (tamelijk groot) restaurant (14 man personeel) in Brugge uit en zullen toch wel 100.000€ aan steun gekregen hebben, gebaseerd op een jaaromzet van ongeveer 1,6 miljoen euro.
In de bouw wordt er nog stevig in het zwart gewerkt. De doorsnee zelfstandige zal overigens zeggen dat het zeer moeilijk is tegenwoordig om iets in het zwart te doen, maar hij/zij loopt wel met 2000 cash op zak van kleine werkjes te ontvangen. Een 25k zwart/ jaar is niet uitzonderlijk... (Deze bedragen zijn niet uit de lucht gegrepen, maar op basis van verklaringen van bijberoepers/hoofberoepers in de bouw).De horeca is naast de bouw wel de sector waar het meest gefraudeerd wordt, al jaren lang, dus ik begrijp de kritiek op de steun wel.
We mogen toch eens lachen...wat is daar nu jaloers aan, wie is er nu jaloers op een horecawerknemer...Kan je het nog platter/ jaloerser zeggen?...
Er stond 120k opzij. Dat krediet van 80.000€ was daar een aanvulling op. Ik denk dat er uiteindelijk een verlies was van ongeveer 160k.Aan de andere kant het idee dat een bedrijf met een omzet van 1.6M geen 100k opzij staan heeft voor noodgevallen is ook wel vreemd. Dat verwachten we van een particulier ook.
Inderdaad.. en naast de BMW hebben ze meestal een alcohol, drugs-, gokverslaving of een combinatie. En dat is voor alle duidelijkheid (tenminste in Brugge) geen veralgemeening. Maar de lonen die in de horeca in Brugge worden betaald liggen ook veel hoger dan elders vermoed ik. Bij ons werken kelners deels op commissie en in de goede maanden nemen die 3.000€ netto naar huis, los van de fooien.We mogen toch eens lachen...wat is daar nu jaloers aan, wie is er nu jaloers op een horecawerknemer...
Ik denk dat voor velen de horeca ook een beetje een "we doen dit om omdat we niks anders kunnen verhaal is" ik heb het voor de duidelijkheid wel over werken als barman, afwasser, keukenhulp, bereider van snacks in 1 of andere tourist-trap zaak waar er foto's van het eten aan de deur staan.Inderdaad.. en naast de BMW hebben ze meestal een alcohol, drugs-, gokverslaving of een combinatie. En dat is voor alle duidelijkheid (tenminste in Brugge) geen veralgemeening. Maar de lonen die in de horeca in Brugge worden betaald liggen ook veel hoger dan elders vermoed ik.