Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik merk wel dat de meeste zelfstandige IT'ers geen ondernemers zijn. :tongue: Dankzij het goede loon in de IT-sector heb je ook gewoon veel te verliezen. En doordat er in de sector al veel met freelancers wordt gewerkt, is er blijkbaar een gezonde competitie qua dagprijzen (350 euro voor een data scientist is echt wel weinig, da's minder dan een volgeboekte kapper).

Het contrast met mijn vrouw kan moeilijk groter zijn...

Toen mijn vrouw eind 2018 besloot om zelfstandig HR consultant te worden, zegde ze prompt haar vaste job op. Zonder zelfs nog maar 1 prospect, laat staan een klant. Haar ouders verklaarden haar gek, vooral omdat we nét in ons nieuwe huis waren ingetrokken en dus een stevige hypotheeklening waren aangegaan. Mijn vrouw was dan ook helemaal niet bezig met hoeveel ze zou verdienen, maar ze wou absoluut haar eigen bedrijf uit de grond stampen, voornamelijk omdat ze voelde dat ze haar potentieel niet kon waarmaken in 1 bedrijf (telkens was ze verveeld na 2-3 maanden). Dat ze in loondienst <3000 euro bruto verdiende, maakte het natuurlijk wel gemakkelijker om "vooruit" te gaan.

Ze levert nu diensten en advies aan HR-afdelingen van verschillende bedrijven, ter plaatse en vanop afstand. Gelukkig lukte het en ging haar dagprijs omhoog bij elke nieuwe opdracht (520, 550, 600). Als ik zie en hoor hoe ze bedankt wordt en dat ze expliciet opnieuw gevraagd wordt door haar klanten, denk ik dat ze gerust nog wat meer kan vragen, zeker als ze kortere opdrachten doet of parallelle opdrachten combineert (2d/week rekrutering voor klant A + 2d/week talent management voor klant B + 1d/week assessments voor klant C).

Ondertussen heeft ze zelf een netwerk van (loopbaan/talent) coaches opgebouwd (die in onderaanneming voor haar werken) en als alles goed gaat, komen volgend jaar de eerste HR consultants bij haar in loondienst. Ze is al aan het rondkijken om een kantoor te huren.
Daarnaast besteedt ze ook veel aandacht aan opleidingen (extra HRM opleiding, financial management, coaching-opleiding, ondernemerschap, ... ) en netwerken (ze gaat regelmatig naar bijeenkomsten van UNIZO geloof ik).

Dat ondernemerschap zie je precies minder in de IT-sector, toch? Of zit dat misschien eerder bij de freelance IT interim managers?

PS: niet slecht dat ik zelf uit de ERP consultancy sector ben gestapt en voor de lokale overheid ben gaan werken :tongue: ik zou niet weten hoe we anders aan kinderen zouden kunnen beginnen.

Denk dat freelance een logische keuze is als je de discipline en know how hebt om er voor te zorgen dat je alles 1-1 op zijn minst covert
Dus neem voor een iet wat senior IT profiel:
- een maand vakantie
- een maand voor opleiding
- een 13e en mss 14e maand / bonus
- vakantiegeld
- pensioen sparen
- verzekeringen
- auto en tankkaart
- maaltijdcheques
- etc

Dus je moet al snel 15+ maand loon equivalent verdienen op 10 maanden (20 dagen vakantie & 20 dagen out / cursus volgen lijkt me niet onredelijk). Dat kan zeker! Maar denk dat er zich ook wel in verkijken als ze puur maand bedragen horen.
Als je bvb een brutoloon hebt van 4K, dan kost dat je werkgever 6K per maand (inclusief patronale bijdragen, 13de maand en vakantiegeld). Maaltijdchecques is ongeveer 150 euro per maand, een auto met tankkaart 800 euro , groepsverzekering pakweg 250 euro, hospitalisatie 30 euro en neem dan nog een paar honderd euro voor allerhande. Da's voor de werkgever een totale kost van 7500 per maand. Doe daar pakweg 10% bij voor het eventueel ooit moeten uitbetalen van een ontslagvergoeding en je komt aan 8250 per maand. Da's een bedrag waar freelancers die een job hadden met 4K bruto en een auto wel zullen aangeraken meestal.

Je kan inderdaad niet zomaar maandlonen met dayrates vergelijken maar ik heb de indruk dat freelancers in België best wel veel kunnen vragen in vergelijking met hun loonkost.

Als je bvb een brutoloon hebt van 4K, dan kost dat je werkgever 6K per maand (inclusief patronale bijdragen, 13de maand en vakantiegeld). Maaltijdchecques is ongeveer 150 euro per maand, een auto met tankkaart 800 euro , groepsverzekering pakweg 250 euro, hospitalisatie 30 euro en neem dan nog een paar honderd euro voor allerhande. Da's voor de werkgever een totale kost van 7500 per maand. Doe daar pakweg 10% bij voor het eventueel ooit moeten uitbetalen van een ontslagvergoeding en je komt aan 8250 per maand. Da's een bedrag waar freelancers die een job hadden met 4K bruto en een auto wel zullen aangeraken meestal.
En dat is dan 8250 per maand voor 12 maanden. (+- 100k op jaar basis)
Maar die freelancer zal niet 12 maanden maar eerder 10 maanden betaald worden (cursus, vakantie, geen project)
Dus die freelancer moet eerder 10K per maand verdienen.

Die kan dan met wat optimalisatie wel meer overhouden & het gaat niet helemaal op omdat je de auto ook in dat maand bedrag steekt en dat is weer wel 12 maanden ... :) Je kan er al snel enkele 1000 euros langs kan zitten, dat was mijn main point. Niet dat het niet kan of geen goed idee is.

Dan zitten we nog "maar" aan een dagtarief van een 500 dus nog steeds heel haalbaar maar ook niet om wild van te worden.
En als we dan gaan naar die gedroomde 800 / dag dan zullen die profielen ook wel wat meer kunnen verdienen dan 4k in loondienst.

Laatst bewerkt:
Maar die freelancer zal niet 12 maanden maar eerder 10 maanden betaald worden (cursus, vakantie, geen project)

Die kan dan met wat optimalisatie wel meer overhouden & het gaat niet helemaal op omdat je de auto ook in dat maand bedrag steekt en dat is weer wel 12 maanden ... :) Je kan er al snel enkele 1000 euros langs kan zitten, dat was mijn main point. Niet dat het niet kan of geen goed idee is.

Dan zitten we nog "maar" aan een dagtarief van een 500 dus nog steeds heel haalbaar maar ook niet om wild van te worden.
En als we dan gaan naar die gedroomde 800 / dag dan zullen die ook wel wat meer kunnen verdienen dan 4k in loondienst.
Verlof moet je idd nog meerekenen maar de dagen onbetaalde opleiding of zonder project zitten zal voor de meeste freelancers heel hard meevallen, veel hangt af van de sector natuurlijk. Ik heb ook wel ruim gerekend met mijn bedragen. Als je moet kiezen tussen 10K verdienen als freelancer of het loon hierboven heb je weinig reden om voor dat loon te gaan.

En als we dan gaan naar die gedroomde 800 / dag dan zullen die profielen ook wel wat meer kunnen verdienen dan 4k in loondienst.
Mits optimalisaties kan het brutoloon van de loondienst, netto overblijven :)

Mits optimalisaties kan het brutoloon van de loondienst, netto overblijven :)
Ja ... maar met dat netto bedrag dat hij/zij maar +-10 maanden krijgt moet hij/zij wel al de rest van het lijstje van de persoon in loondienst financieren;

Bon we gaan in cirkeltjes beginnen gaan :p ik zit hier niet om mensen kosten wat kost te overtuigen, ik wou gewoon een kleine nuance brengen bij die prachtige freelance dag rates.

350 euro lijkt me toch nog wel echt weinig per dag tbh.
Heb ooit recrutering gedaan voor zelfstandige IT-ers een dikke 10 jaar geleden en "gewone" Java mannen zaten toen al vlot aan 500-650 euro per dag.

Bij mijn vorig bedrijf betaalden ze 450 per dag voor servicedesk (medior profielen). Maar is ook aan de lage kant.

Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit topic maar dan vooral vanuit een finance perspectief.
Hoe vinden jullie juist de eerste / nieuwe projecten? Verloopt dit meestal via een recruitment kantoor of hoe moet ik dit zien?

Ik merk wel dat de meeste zelfstandige IT'ers geen ondernemers zijn. :tongue: Dankzij het goede loon in de IT-sector heb je ook gewoon veel te verliezen. En doordat er in de sector al veel met freelancers wordt gewerkt, is er blijkbaar een gezonde competitie qua dagprijzen (350 euro voor een data scientist is echt wel weinig, da's minder dan een volgeboekte kapper).

Toen mijn vrouw eind 2018 besloot om zelfstandig HR consultant te worden, zegde ze prompt haar vaste job op. Zonder zelfs nog maar 1 prospect, laat staan een klant. Haar ouders verklaarden haar gek, vooral omdat we nét in ons nieuwe huis waren ingetrokken en dus een stevige hypotheeklening waren aangegaan. Mijn vrouw was dan ook helemaal niet bezig met hoeveel ze zou verdienen, maar ze wou absoluut haar eigen bedrijf uit de grond stampen, voornamelijk omdat ze voelde dat ze haar potentieel niet kon waarmaken in 1 bedrijf (telkens was ze verveeld na 2-3 maanden). Dat ze in loondienst <3000 euro bruto verdiende, maakte het natuurlijk wel gemakkelijker om "vooruit" te gaan.

Ze levert nu diensten en advies aan HR-afdelingen van verschillende bedrijven, ter plaatse en vanop afstand. Gelukkig lukte het en ging haar dagprijs omhoog bij elke nieuwe opdracht (520, 550, 600). Als ik zie en hoor hoe ze bedankt wordt en dat ze expliciet opnieuw gevraagd wordt door haar klanten, denk ik dat ze gerust nog wat meer kan vragen, zeker als ze kortere opdrachten doet of parallelle opdrachten combineert (2d/week rekrutering voor klant A + 2d/week talent management voor klant B + 1d/week assessments voor klant C).

Ondertussen heeft ze zelf een netwerk van (loopbaan/talent) coaches opgebouwd (die in onderaanneming voor haar werken) en als alles goed gaat, komen volgend jaar de eerste HR consultants bij haar in loondienst. Ze is al aan het rondkijken om een kantoor te huren.
Daarnaast besteedt ze ook veel aandacht aan opleidingen (extra HRM opleiding, financial management, coaching-opleiding, ondernemerschap, ... ) en netwerken (ze gaat regelmatig naar bijeenkomsten van UNIZO geloof ik).

Dat ondernemerschap zie je precies minder in de IT-sector, toch? Of zit dat misschien eerder bij de freelance IT interim managers?

PS: niet slecht dat ik zelf uit de ERP consultancy sector ben gestapt en voor de lokale overheid ben gaan werken :tongue: ik zou niet weten hoe we anders aan kinderen zouden kunnen beginnen.
Gewaagde stap van je vrouw maar ze heeft blijkbaar genoeg ballen (en een verstanding koppie) om het werkende te krijgen!

Over het ondernemende in IT'ers lijkt het mij ergens wel logisch. Je kan veel geld verdienen door je te storten op het technische aspect van de job. Het is ook sociaal aanvaard als je als IT'er 'een hoek af hebt'.

Mijn vriendin werkt zelf in de HR-sector en is recruiter voor technische profielen en ikzelf (en zij ook) heeft al gemerkt dat het een 'praatjob' is. Je moet elke dag enthousiast bellen, mensen overtuigen, je verhaal brengen zodat mensen interesse krijgen in die bepaalde functie. Die functie moet uiteraard wel in lijn van de verwachtingen liggen. Ik denk dat dit toch wel ergens in een verband staat (zal geen recht evenredigheid zijn) met het 'ondernemende'.
De meeste (succesvolle) ondernemers zijn uiterst positief ingestelde personen met veel energie en willen graag hard werken.

Als IT consultant hoef je niet elke dag deze ingesteldheid te hebben. Ik werk zelf als IT consultant (loondienst) en merk dat ik niet elke dag met even veel 'positive vibes' aan het werken ben. Maar dat hoeft ook niet. Sommige dagen zijn gewoon een programmeerdagje (and I love it) maar dan ben ik minder aanwezig en minder mentaal bereikbaar. Mocht ik zo werken als HR recruiter dan vrees ik dat ik die dag geen enkele persoon goed zal kunnen helpen.

Ik wil geen van de 2 jobs minderwaardig maken aan de andere, ik heb respect voor ieder zijn job zolang je maar geen 'leegzak' bent. Maar het stereotiep van een mannelijke nerd die sociaal wat incapabeler is en de jonge vrouw vol energie die met een lach mensen opbelt en tot de juiste job helpt zie ik persoonlijk wel regelmatig terug.

Terug; ook mannen mogen HR recruiter zijn hoor, en ook vrouwen IT consultant :D

Denk dat freelance een logische keuze is als je de discipline en know how hebt om er voor te zorgen dat je alles 1-1 op zijn minst covert

Neem voor een iet wat senior IT profiel in loondienst:
- 12 maand gewoon loon
- heeft een maand vakantie
- heeft een maand voor opleiding / ziekte
- 13e maand
- Bonus
- dubbel vakantiegeld
- pensioen sparen / groepsverzekering
- hospitalisatie verzekeringen
- auto en tankkaart
- maaltijdcheques
- etc

Dus je moet al snel 15+ maand loon equivalent verdienen op 10 maanden als freelancer. (20 dagen vakantie & 20 dagen out / cursus volgen lijkt me niet onredelijk)

Dat kan zeker! Maar denk dat er zich ook wel in verkijken als ze puur maand bedragen horen.

Zelf als HR werkzaam in een IT-bedrijf. Ik ken zelf ook beide werelden (freelancer/loondienst). De strijd om talent in IT is ongezien en vergroot momenteel alleen maar. Dat is écht niet te vergelijken met bvb de medische wereld waar je ook bepaalde profielen hebt die zwaar scheppen als zelfstandige vanuit een schaarste, in IT is het een globaal fenomeen.
- Er is een duidelijke verzelfstandiging van niet alleen de "laagste" uiteinde van de kennisprofielen (Vb techniekers) en de "hoogste" kennisprofielen (management) maar de laag ertussen is die weg ook ingezet.
- Er is een gap tussen wat een loontrekkende krijgt als loon en wat een gelijkaardige freelancer kan vragen. Een goede vuistregel die je kan hanteren als je wil uitrekenen wat je als freelancer als tarief moet hanteren is je gewenst brutoloon /10 en dat als dagprijs. Dus 4K alles erop en eraan. Factureer dan fulltime 400€/dag en je zal je zoiets kunnen uitkeren. Als je die profielen nu in de markt bekijkt dan zie je bijvoorbeeld voor System Engineers dat gemiddelde lonen op bvb 3500€ zitten en de dagtariefen op 450€. Die gap is deels op te verklaren door het feit dat de 'goei' zullen overleven in een freelancemarkt en gemiddeld wat hoger zullen zitten in tarief. Gemiddeld genomen heb je met freelancers dus meer de creme de la creme.
- Nu zoals hierboven geschreven staat, de profielen die aan 350€ zichzelf wegschuiven, dat lijkt mij meer een case for survival of schijnloontrekkendheid dan wat anders. <400€ dag fulltime factureren is zowat de limiet waar het vaak als loontrekkende interessant blijft ipv als freelancer te gaan. Je hebt natuurlijk ook mensen die vaste job met freelance combineren, dat is een heel ander verhaal.
- Bepaalde nichetechnologieën lenen zich ook tot gigantische schaarste met alle gevolgen vandien en dan zie je dat niet-management profielen vaak ook dagtarieven scheppen tot 700-800€ met enkele jaren (relevante) ervaring, dat is zeer stevig.

Ik kan er over blijven schrijven :).

Dat is idd een typisch pad van een ondernemend individu, die zijn er in de minderheid. Dit dagtarieven lijken mij zeer courant in de HR markt. Die stijgen nog tot 700€ en dan kom je in de HR management profielen terecht. Eens je daarin zit gaat het door tot +-1k€ voor fulltime opdrachten.

Wat je aangeeft qua ondernemend vermogen in de IT, dat is echt niet zo. Wij werken met een weelde van tussenpartijen samen en daar zie je echt wel veel talent zitten. Er zijn zonder overdrijven 200-300 bedrijven in België die een soortgelijke setup hebben en waar 1 CEO zo een troep van 1-50 mensen verzet bij klanten, dat zijn tot een paar jaar terug échte goudmijnen geweest in IT.

Die van ons wilt ook dat ik het doe, zeker als ze alle verhalen hoort van mijn collega's. Op 3 jaar tijd ene een M2 gekocht, veranda gezet en zwembad. Restaurants dat het niet normaal is en 3x per jaar op vakantie (en niet voor 1000€).
In mijn functie heb ik nu ook mensen onder mij bij de klant die freelance zijn, en ik weet hun tarief. Dus ik weet wat ik kan krijgen.
Dat is echt living the good life. Een klein kantje van mij wilt dat soms ook, bij mij zou dat dan eerder een A6 full full full zijn en nieuwbouw van 250m2 en de reizen uiteraard. Gelukkig is mijn nuchtere ik tevreden met het kleiner en ouder kustvillatje en de Aziatische Suv, weliswaar gewoon betaald zonder financiering.
Stond dan ook op het punt om het te doen maar dan kwam Corona en heb ik er een "schrik" (eerder twijfel) van gepakt, hoewel ik in een branche (data BI) zit die hier eigenlijk amper door getroffen is. En dan is mijn gedacht geweest dat ik eigenlijk goed genoeg verdien (3k net + auto) dus waarom dan heb risico lopen? Hoewel ik weet dat dat loon veel hoger zal zijn als ik freelance zou worden.

Zullen zien wat de toekomst brengt zeker :) Misschien als het tijd is voor een andere werkgever toch eerder freelance gaan. Ik zou ook een (kleine) buffer willen hebben vooraleer ik hieraan begin, en dat is op het ogenblik niet het geval.
Imo is in Freelance het risico zeer beperkt. Dat gaat toch vaak over redelijk lange termijnen en zoals ik hier lees werken de meesten met tussenbureaus.

Weet hier iemand hoeveel een bio-ingenieur verdient t.o.v een (industrieel) ingenieur.

Gemiddeld startloon ligt €100 bruto hoger voor bio-ingenieur t.o.v. industrieel ingenieur. Maar dat zijn gemiddeldes, in welke sector, bedrijf, job je start heeft dus meer invloed dan dat kleine verschil.

De job zelf is zeer goed betaald, maar je moet er ook veel opofferingen voor maken. Geen sociaal leven in de week, vaak nachten met maar enkele uren slaap, veel reizen (of toch voor Corona) en constant zeer hoge verwachtingen. Ik heb het 6 jaar gedaan en dat is een stuk langer dan de meeste.
Is het dan nog zeer goed betaald indien je per uur rekent?

ik ben in april 2019 geswitched van bediende (toen 30 jaar, 4300 bruto - 2600 netto) naar freelancer als IT-consultant (dagrate rond de 600) en toch wel serieus op vooruit gegaan. Ik pak nu wel veel minder verlof (ook door corona natuurlijk) en ook amper ziektedagen dus zit aan 240 werkdagen per jaar.

Is het dan nog zeer goed betaald indien je per uur rekent?
Hangt er van af wat je zeer goed noemt. Is zeker niet slecht: als starter rond de 17€ per uur denk ik, na een 5-tal jaar rond de 35 €. Puur bruto zonder voordelen of bonus.

Ik vind een per uur vergelijking ook maar deels relevant. Naar mijn mening moet je je werklast vergelijken met hoeveel uur je wil werken. Als je graag werkt en het niet erg vindt 50 uur per week te werken dan kan je gerust een job van 50 uur doen met een iets lager uurloon dan een job van 36 uur. Er zijn er weinigen die met de job van 36 uur in die 14 uur ‘vrij’ voldoende zullen verdienen om op een even hoog bedrag per maand te eindigen...

Terug
Bovenaan