Wie zegt dat die bijberoeper daar ook niet van moet leven?
Bvb. part time job die kosten niet dekt en voor de rest zelfstandige?
Bijberoepers betalen toch gewoon inkomstenbelasting over hun "extra" inkomen. Meer nog, dat komt ineens bij de hoogste schijf (bovenop hun "normaal loon").
Als een full time zelfstandige niet kan concurreren met een bijberoeper is er toch iets grondig mis met de financiële efficiëntie van de zelfstandige zou ik zo vanop mijn stevige stuurluiwal zeggen als eerste gedacht.
De relatieve kosten zijn altijd groter voor de bijberoeper, omdat de omzet kleiner is (door minder werkuren) maar hetzelfde werkmateriaal evenveel kost.
Mensen werden dan ook bijberoeper omdat ze naast hun voltijdse job, nog een extra graantje wilden meenemen van iets anders en dit bijberoep dan ook geen intentie heeft om volledig kostendekkend te zijn (het voordeel schuilt zich in de kosten die men anders toch had in zijn gewoon leven, nu afwentelen en grotendeels goed maken met de inkomsten uit het bijberoep).
Eigenlijk met de achterliggende gedachte van een soort semi-legalisering van zwartwerk. Of waarbij mensen in loondienst (chauffagisten vb

) met het materiaal van hun werkgevers vroeger in het zwart gingen bijklussen, dit nu dan doen als bijberoeper. En voor mij persoonlijk, vind ik dat 1 job al voldoende is. Om dezelfde reden ben ik dan ook tegen het feit van onze ministers met hun verschillende cumuls. En als je daarvoor bent, lijkt het mij moeilijk dat je kunt goedkeuren dat je de functie van zelfstandige kunt combineren met een voltijdse job (of dit nu als ambetantenaar is of als persoon in loondienst)
Daarnaast heb ik het zo niet voor non voltijdse functies. Al begrijp ik perfect dat dit voor sommige mensen nuttig kan zijn. Maar ik ben er geen voorstander van.
En iemand die zijn inkomen daar van moet uithalen, die "lijdt" wanneer er een pressende werking is op de prijs tgv bijberoepers die onder de prijs werken.
Cho, ook niet te veel compassie hebben met die "arme" kleine zelfstandige. Die arme kleine zelfstandige met zijn klein pensioentje en ocharme maar enkele appartementjes en ochere uit armoede met een Vklasse moeten rijden met afgesloten laadruimte.
Mij boeit dat eigenlijk niet echt, voor mij is het eerder het principe erachter. Zie hoger.
Maar als je al die jaren daarvoor gewerkt hebt en het risico hebt genomen om dat op te bouwen, dan mag je voor mij dat gerust hebben.
Wat niet wilt zeggen dat we het ook niet kunnen correct belasten

.
Vele werkjes worden niet graag gedaan door hoofdberoepers. Denk je dat een schilder staat te springen voor wat retouches, of een vloerder voor 3 m2 garagetegels van 10 euro/m2 in een kotje of een elektricien voor 1 stopcontactje te plaatsen?
Moet je ook geen schilder, elektricien of vloerder voor vragen. Dat zijn zaken die een klusbedrijf doet. En ja die komen daarvoor.
Ofwel moet je veel geduld hebben, zodanig dat die gasten dat in de loop van de x maanden dat ergens kunnen tussennemen als ze ergens eens wat sneller gedaan hebben of een uurtje extra willen verdienen op een zondag of een zaterdag. En ja dan gebeurt dat ook.
Ik doe korte opdrachten waar ze nooit iemand voor in dienst kunnen nemen. Net omdat die expertise maar beperkt nodig is.
Ik betaal daar gewoon de hoogste schijf belastingen op. Binnenkort (hopelijk) ook BTW.
Een consultancy bureau zal iemand die voldoet wel in zijn palmares hebben staan, zeker ? Dat is exact de reden voor consultancy. Het is te duur om er zelf iemand voor in dienst te hebben, maar je huurt den pol in die dit bij Deme, de Nul en democo heeft gedaan. Of je huurt den jaak in die dit bij Belfius, BNP, of ... gedaan heeft. Je begrijpt het principe waar ik het over heb.
EDIT : misschien dat een mod dit naar een andere thread kan verplaatsen, Ik zou dat nu zelf hebben gedaan, indien ik een idee had gevonden waarin dat beter had terecht gekunnen...

. Zodanig dat mensen hier verder brutolonen kunnen zien

.