Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 192 47,9%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 29,9%

  • Totaal aantal stemmers
    401
- Goed mee blijven met tech op een hoog niveau ("Wat bestaat" Ik hoef dat niet kunnen implementeren maar mee kunnen praten over microservices, CI/CD, ML / AI challenges, etc moet wel lukken)
- Af en toe toch ook eens een management of pm boek open slaan
- Relaties relaties relaties, everything is about people. Ik zeg graag dat ik zelf eigenlijk niks doe op een dag, alleen maar praatjes slaan.

Af en toe een goeie dosis fake it till you make it & wat geluk :)
Klinkt letterlijk zoals elke manager bij mijn vorige werkgever.

Heel veel geblaas, show verkopen, superioriteit etaleren, namedropping en PowerPoints vol buzzwoorden en meer ook niet.

Ze waren ook geen technische experts, "want technische experts zijn zelden goede managers".
 
Hangt denk ik ook zeer veel af onder welke "voorwaarden" je werkt. In de (petro)chemie heb je over het algemeen wel zeer goede ratio akkoorden daaromtrent. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vriendinnen in de zorg die in ploegen staat is een ramp en zou ik ook niet willen doen. Ik vind dat dan ook straf dat ik er nog vrij veel oudere werken.

Ze zoeken momenteel zeer veel operators en de reden is vrij simpel. Ze zitten met een heus pensioengolf. Ik merk dan ook op dat de meeste wel tot hun pensioen in shift blijven staan. Het is eerder de mensen die een paar jaar in shift staan en dan zeggen dit is het toch echt niet, die er uit stappen. Eenmaal ze voorbij de 50+ zijn hoor ik nog weinig ambitie om uit de shift te stappen. Toen ik starten was ik de enigste jonkie van de ploeg, de gemiddelde leeftijd lag toen hoger als 50+.

Momenteel staat er bij ons een vacature open voor een TA operator, wilt zeggen dat je 90% van de tijd gewoon in dag staat en geen weekends en feestdagen meer werkt. Als je u daar voor opgeeft behoudt je gedurende 4 jaar u globale shiftpremie (maw geen verlies) en nadien kun je terug naar de ploegen gaan. Ze krijgen de vacature maar niet ingevuld, omdat er geen operator het wil doen.
Bij ons is ook al vaak de vraag gesteld als wij normaal de nacht doen om al de dagen in de dag te komen. Je verschiet er dan ook van dat er zo weinig kandidaten zich vrijwillig opgeven (ondanks je geen loonverlies hebt). Als iemand zich opgeeft is het meestal een iets jongeren met ervaring, de oudere mannen geven hun daarvoor niet meer op.
Meen je dat nu, je kan in de dag staan ipv nachten en heel de shiftenhutsekluts wat je bioritme en gezondheid int algemeen naar de zak helpt, behoudt je loon en de vacature geraakt niet ingevuld???. Ik zou denken dat mensen erom staan te vechten 🤣
 
Klinkt letterlijk zoals elke manager bij mijn vorige werkgever.

Heel veel geblaas, show verkopen, superioriteit etaleren, namedropping en PowerPoints vol buzzwoorden en meer ook niet.

Ze waren ook geen technische experts, "want technische experts zijn zelden goede managers".
Realiteit is ook dat klanten (en dan zeker niet degene die het betalen) weze het intern of extern niks willen weten van hoe dingen werken op een paar uitzonderingen na.

Wat je nodig hebt is exact what khilgard beschrijft. En dat is soms frustrerend als de technische persoon die dan dingen moet gaan oplossen die vaag genoeg besproken zijn om gelijk wat te kunnen zijn.

Hangt er bij mij ook wel wat vanaf welke (pre-)sales of project manager het is. Af en toe moet je die eens onder de bus gooien in meeting zo iets van 'zeg dat ding hier in het contract, hoe had je dat juist gedacht want dit en dit is niet mogelijk'. Anders leren ze het nooit.
 
Meen je dat nu, je kan in de dag staan ipv nachten en heel de shiftenhutsekluts wat je bioritme en gezondheid int algemeen naar de zak helpt, behoudt je loon en de vacature geraakt niet ingevuld???. Ik zou denken dat mensen erom staan te vechten 🤣
Mijn schoonbroer is er 44 en werkt ook in de chemie en die wilt ook zijn volcontinu behouden (behalve mss de weekenden). Omdat je door de week al eens makkelijker ergens heen kan qua winkel ofzo.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Mijn schoonbroer is er 44 en werkt ook in de chemie en die wilt ook zijn volcontinu behouden (behalve mss de weekenden). Omdat je door de week al eens makkelijker ergens heen kan qua winkel ofzo.

maar dan wel zitten eisen dat ze vroeger op pensioen willen gaan (“zwaar beroep”) terwijl het werken in volcontinu (met extra loon) gewoon een eigen keuze is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
maar dan wel zitten eisen dat ze vroeger op pensioen willen gaan (“zwaar beroep”) terwijl het werken in volcontinu (met extra loon) gewoon een eigen keuze is.
Hier doen mensen ook moeilijk over het verliezen van de postenpremie; maar dat is geen loon, net zoals overuren die uitbetaald worden, dat is een vergoeding voor die onregelmatige uren.
Maar er zijn toch heel wat mensen die uiteindelijk kiezen voor een ander regime...
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master TEW: Bedrijfskunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7, waarvan 5,5 bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende - sinds 2019 gedetacheerd naar Azië
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC226 (in België, val hier momenteel buiten)
Huidige functie: Operations Manager
Anciënniteit: 7
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): EUR 4.200 (Waarvaan een deel in Azië wordt betaald)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- EUR 3.000 (onder Aziatisch belastingstelsel)
Nettovergoedingen: EUR 1.100 vergoeding voor woning
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + Laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: EUR 250 / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja, internationale "expat" verzekering via AIG/Henner. Dekt 100% van alle medische kosten.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vrijblijvende bonus ontvangen in februari 2021. Werkgever betaalt 100% van mijn DOSZ bijdragen in België. 1 vliegticket naar België / jaar.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Azië
Afstand woon/werk in km's: 6KM hoofdkantoor / 45KM magazijn
Afstand woon/werk in tijd: 10-25min / 50min-2u
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen Daihatsu Xenia, brandstof kan vergoed worden.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 12 (lokaal regime)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 8 (Ter gelijktrekking met Belgische dagen)
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee, enkel bij noodgevallen. Komt zelden voor.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van werklast, onbetaald.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt, werd op het Belgisch hoofdkantoor actiever gepromoot.
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, departement van +- 25 mensen

Het moet zalig zijn om in buitenland ergens gevestigd te zijn denk ik!
Ik dacht wel steeds dat mensen in dergelijke situaties een loonpakket hadden, dat voldoende was om hun vrouw en kinderen mee te nemen en te onderhouden. In Aziatische normen is het natuurlijk een meer dan degelijk pakket, tenzij je in Singapore of Hong Kong gevestigd bent. Echter voor het geld hoef je het niet te doen volgens mij. In België kan je dit pakket waarschijnlijk ook bekomen met jou diploma?
Er is natuurlijk meer dan geld :)
 
Meen je dat nu, je kan in de dag staan ipv nachten en heel de shiftenhutsekluts wat je bioritme en gezondheid int algemeen naar de zak helpt, behoudt je loon en de vacature geraakt niet ingevuld???. Ik zou denken dat mensen erom staan te vechten 🤣
Daarmee is dat eerste zinnetje wel belangrijk.
Ik zelf sta in shift omdat ik dat nu liever doe, is ook de reden waarom ik voor zo’n contract getekend heb. Als ik in de dag wil staan, had ik wel een dag contract getekend. De moment dat ik het beu ben, zal ook moment zijn dat ik bel met mijn “talent devolper” op te kijken voor een andere functie in de dag.

Zet mij ergens weg (hoogstwaarschijnlijk in de meeste gevallen voor mensen in ploegen) waar de voorwaarden slecht zijn. Dan zou ik ook liever zo snel mogelijk willen vertrekken of alle kansen grijpen om in de dag te zitten. Maar dan denk ik ook dat je een zeer ongelukkig leven leid.
 
maar dan wel zitten eisen dat ze vroeger op pensioen willen gaan (“zwaar beroep”) terwijl het werken in volcontinu (met extra loon) gewoon een eigen keuze is.
En ze ook rijkelijk vergoed worden voor het ongemak :p
Ik ken er persoonlijk toch wel enkele die gestopt zijn met shiften. Vanaf ze 40 waren of naderde begon het lichaam te protesteren.

En wat ik bij ons ook merk, veel relatiebreuken. Maar echt opvallend. En het zijn niet enkel de mannen die na de vroege of in de vrije weken nog gaan bijklussen.
 
En ze ook rijkelijk vergoed worden voor het ongemak :p
Ik ken er persoonlijk toch wel enkele die gestopt zijn met shiften. Vanaf ze 40 waren of naderde begon het lichaam te protesteren.

En wat ik bij ons ook merk, veel relatiebreuken. Maar echt opvallend. En het zijn niet enkel de mannen die na de vroege of in de vrije weken nog gaan bijklussen.
Wat is dat dan dat bijklussen? Horeca?
 
Klinkt letterlijk zoals elke manager bij mijn vorige werkgever.

Heel veel geblaas, show verkopen, superioriteit etaleren, namedropping en PowerPoints vol buzzwoorden en meer ook niet.

Ze waren ook geen technische experts, "want technische experts zijn zelden goede managers".

? Waar komt dit plots van.

Ieder heeft gewoon zijn set van skills en dingen die hij wilt doen. Ik heb nergens gezegd dat technische profielen dat niet zouden kunnen ... ze hebben er meestal gewoon geen interesse in.

Ik zou, denk ik, technisch expert kunnen worden maar heb daar ook geen interesse in.

En het is weinig realistisch te verwachten dat iemand perfect beide doet.

Snap niet waar dit slijk gooien voor nodig is hoor :)
 
? Waar komt dit plots van.
Ik denk dat ie gewoon vrij direct/letterlijk reageert op jouw vorig bericht (emphasis mine)
- Goed mee blijven met tech op een hoog niveau ("Wat bestaat" Ik hoef dat niet kunnen implementeren maar mee kunnen praten over microservices, CI/CD, ML / AI challenges, etc moet wel lukken)
- Af en toe toch ook eens een management of pm boek open slaan
- Relaties relaties relaties, everything is about people. Ik zeg graag dat ik zelf eigenlijk niks doe op een dag, alleen maar praatjes slaan.

Af en toe een goeie dosis fake it till you make it & wat geluk
Ik snap ook wel wat je met bovenstaande wil zeggen, maar je snapt toch ook wel dat dat erg, euhm, je goal openlaat, om het in termen van vandaag te zeggen.
De vetgedrukte zinsdelen zijn misschien iets te... eerlijkpoëtisch uitgedrukt?
 
Ik denk dat ie gewoon vrij direct/letterlijk reageert op jouw vorig bericht (emphasis mine)

Ik snap ook wel wat je met bovenstaande wil zeggen, maar je snapt toch ook wel dat dat erg, euhm, je goal openlaat, om het in termen van vandaag te zeggen.
De vetgedrukte zinsdelen zijn misschien iets te... eerlijkpoëtisch uitgedrukt?

Gho blijft toch een casual forum dacht ik. Als developers lachen dat ze alleen googlen en stackoverflow copy pasten spring ik daar ook niet op als gek

Bon fair enough zal er op letten :)
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat dan dat bijklussen? Horeca?
Eentje heeft een klusbedrijf. Minstens 3 doen residentiële elektriciteit. Er zijn één die gaat boere. Twee man die samen keukens gaan zetten.

Zo van die dingen. Ik de horeca voor 2,5 frank daar doen die mannen niet aan mee ze :p
 
Eentje heeft een klusbedrijf. Minstens 3 doen residentiële elektriciteit. Er zijn één die gaat boere. Twee man die samen keukens gaan zetten.

Zo van die dingen. Ik de horeca voor 2,5 frank daar doen die mannen niet aan mee ze :p
Ik stel mij de laatste weken steeds langer de vraag wie het beste af is een bijberoeper/klusser met een chille job in loondienst of een full-time zelfstandige met veel stress en geen backup? Onlangs beroep gedaan op een bijberoeper om wat graafwerkjes te doen. Die gast werkte in de haven, wat volgens hem al zeer goed betaald was, en ging dan buiten zijn uren nog wat tuintjes doen. Zijn winst lag boekhoudkundig zeer laag, al vermoed ik dat er heel wat snoeiwerk zo betaald wordt.
 
Meen je dat nu, je kan in de dag staan ipv nachten en heel de shiftenhutsekluts wat je bioritme en gezondheid int algemeen naar de zak helpt, behoudt je loon en de vacature geraakt niet ingevuld???. Ik zou denken dat mensen erom staan te vechten 🤣
Moet nu zeggen dat ik persoonlijk ook helemaal geen problemen heb met shiften. Ik kan niet zo heel goed tegen vroeges maar door verlofplanning doe ik er niet zo heel veel. De meeste dagen kan ik dus gewoon uitslapen zolang ik wil wat heerlijk is en waardoor ik mij
ook veel meer uitgerust voel dan vroeger toen ik elke dag om 7u moest opstaan om naar school te gaan.
 
Gho blijft toch een casual forum dacht ik. Als developers lachen dat ze alleen googlen en stackoverflow copy pasten spring ik daar ook niet op als gek

Bon fair enough zal er op letten :)
Je hebt een punt hoor (ook van die googlende copy-pastende developers 🙃*), maar soms valt de bijhorende emotie een beetje weg als je een serieus ogende post neerpent.

*Vergeet wel niet dat na dat googlen en copy-pasten meestal aardig wat gevloek en geklooi, en getest volgt.
 
Ik stel mij de laatste weken steeds langer de vraag wie het beste af is een bijberoeper/klusser met een chille job in loondienst of een full-time zelfstandige met veel stress en geen backup?

Geen van beiden: Een full-time zelfstandige met een chille job die personeel heeft om stress weg te nemen
 
Geen van beiden: Een full-time zelfstandige met een chille job die personeel heeft om stress weg te nemen
Bestaat dat? Dan moet hij al een soort gerant hebben die het hem allemaal aantrekt. Hier heb je veel zelfstandigen die met 1-3 man personeel werken en waar de zaak de naam van de zelfstandige draagt. Dat is dan constant gebeld worden en ja zeggen om je volk in het werk te houden en werken gaan bekijken en zelf nog meewerken. Ik denk dat je al serieus moet opschalen om in een stressloze situatie te komen, waar je gewoon in het bouwverlof de deur kan toetrekken zonder gestoord te worden.
 
Bestaat dat? Dan moet hij al een soort gerant hebben die het hem allemaal aantrekt. Hier heb je veel zelfstandigen die met 1-3 man personeel werken en waar de zaak de naam van de zelfstandige draagt. Dat is dan constant gebeld worden en ja zeggen om je volk in het werk te houden en werken gaan bekijken en zelf nog meewerken. Ik denk dat je al serieus moet opschalen om in een stressloze situatie te komen, waar je gewoon in het bouwverlof de deur kan toetrekken zonder gestoord te worden.
Volgens mij kijk jij veel te veel vanuit uw eigen oogpunt.
Ja dat bestaat. Maar dat bereik je niet zomaar natuurlijk.
Ik kan hier vanuit mijn hoofd zeker al 10 firma’s geven die zeer goed draaien, en waar de eigenaar de functie heeft van bedrijfsleider. Hij superviseert en creëert een kader. Maar op elk niveau heeft hij wel een persoon die de dagdagelijkse dingen voor hem regelt. Die mannen gaan zich niet meer bezighouden met facturen maken, offertes maken of werven opvolgen.

We gaan er eerlijk in zijn, als je een goed draaiend bedrijf wilt met personeel dan heb je zelf geen tijd om nog op werven te staan kloten. Vanaf dat je met personeel begint te werken moet je goed de berekening maken of dit u wel voordeliger uitkomt. Want daar komen ook verplichten bij en andere zever. Vaak is het interessanter om alleen te blijven werken.
 
Terug
Bovenaan