Volgens mij kijk jij veel te veel vanuit uw eigen oogpunt.
Ja dat bestaat. Maar dat bereik je niet zomaar natuurlijk.
Ik kan hier vanuit mijn hoofd zeker al 10 firma’s geven die zeer goed draaien, en waar de eigenaar de functie heeft van bedrijfsleider. Hij superviseert en creëert een kader. Maar op elk niveau heeft hij wel een persoon die de dagdagelijkse dingen voor hem regelt. Die mannen gaan zich niet meer bezighouden met facturen maken, offertes maken of werven opvolgen.
We gaan er eerlijk in zijn, als je een goed draaiend bedrijf wilt met personeel dan heb je zelf geen tijd om nog op werven te staan kloten. Vanaf dat je met personeel begint te werken moet je goed de berekening maken of dit u wel voordeliger uitkomt. Want daar komen ook verplichten bij en andere zever. Vaak is het interessanter om alleen te blijven werken.
Goh ... 't is een deel van groeien als bedrijf eh. Als je alleen blijft werken, blijf je maar alleen.
Eens het bedrijf begint te groeien en er 2 man bij komt dan zal uw day2day nog niet zo zwaar veranderen, maar eens dat er 20, 30, ..., 100 worden.
Sommige van die sprongen gaan er nu eenmaal voor zorgen dat uw rol als 'CEO'/'oprichter' serieus zal veranderen.
Maar zelfs de grootste bedrijven op dezen bol zijn ooit gestart in 't klein, me 2 man & ne paardekop. Kijk naar Apple met Jobs of Microsoft met Gates.
Ondertussen is Gates in een positie geraakt waar die feitelijk zich niets meer moet aan trekken van 't bedrijf & dat hij volk heeft voor de boel te runnen. OK, 't is een wat extreem voorbeeld, maar op een bepaald moment heeft die jongen toch ook volk moeten aan trekken.
Ook in 't klein is dat te zien. Anekdotisch gezien is 1 v/d patrons bij ons ook ooit gestart in 't klein en geleidelijk aan volk aangenomen.
Ondertussen zijn dat gelijk 2 bedrijven & een man of 60 & is z'n rol helemaal niet meer wat het ooit was. Maar die zit nog verre van 'ik moet mij v/h bedrijf niets meer aantrekken en ik rentenier nu op 't werk van anderen'.
Zoals ik het zie ... eer die op het punt zit dat die in 'full relax mode' kan komen ... jah ... dat zal nog niet voor direct zijn. Dus eer je in de 'op het gemakske & never stress' positie zit als zaakvoerder ... da's nog niet zo snel. Mss als je groot genoeg wordt dat je een CEO kan aanstellen om jouw werk te doen & zelf gewoon die mens af en toe nog eens opvolgt of zoiets, maar dan zal het bedrijf toch al een bepaalde grootte kennen eh.
Ook zie je dat veel van die CEO's niet snel los laten. Kijk opnieuw naar Gates & zie hoe lang die big chief gebleven is & hoofd van 't bestuur etc.
Nog lang nadat het effectief van doen was.