Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik post dat hier niet omdat ik herkenbaar zou zijn en deels voor de overheid werk. Mijn overheidsloon ligt vrij hoog door allerhande factoren waardoor er ook commentaar op zou komen.

Begrijpbaar maar anderzijds zou het ook aantonen dat je ook bij de overheid kan rekenen op een hoog loon, commentaar probeer ik persoonlijk niet te geven - uiteindelijk wil iedereen zoveel mogelijk verdienen voor wat hij/zij doet. Al ben ik nu wel nieuwsgierig naar "allerhande factoren"

Voor het aanwenden van belastinggelden ligt dat allemaal wat gevoeliger maar dan nog, de overheid is een grote werkgever - met zijn eigen regels, constructies en misbruiken - de privé heeft die problemen ook en in tegenstelling tot de perceptie is het onrechtstreeks ook de gemeenschap die daarvoor zal betalen.

Dus we doen het zoals altijd: het is de schuld van de politici, die mensen zijn dat gewend om te horen en worden er goed voor betaald.

Ik post dat hier niet omdat ik herkenbaar zou zijn en deels voor de overheid werk. Mijn overheidsloon ligt vrij hoog door allerhande factoren waardoor er ook commentaar op zou komen.
Dat is toch niet zo erg? Je bent toch benoemd, ze gaan je niet buiten kegelen hoor...

Mijn shiftsysteem is enorm makkelijk te combineren met gezinsleven, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Mijn hele familie heeft altijd al gewerkt in shiften en ben ik dit dus ook gewoon. Ook mijn vriendin haar familie werkt in shiften.

Maar dit is niet het geval bij iedereen natuurlijk. Ik vind persoonlijk shiften het beste wat er is. Maar voor een ander is dit gewoon niet te combineren.

Qua loon valt er nog veel te stijgen, maar dat hangt natuurlijk af van mezelf. er zijn nog minstens 7 categoriën die ik kan stijgen en dat gaat toch wel om een aanzienlijke verhoging. Natuurlijk is het niet gezegd of ik dit ga behalen, de competitie is groot.

Maar zoals ik al heb gezegd, probeer ik ook te evolueren naast mijn werk en me bij te scholen in mijn passies. Ik wil dan ook niet alles steken op één paard, moest ik ontslagen worden, dan wil ik niet met lege handen zitten.
Ik zie dat bij ons ook wel voor jonge mensen, dat ze tevreden zijn over dat shift systeem. Probleem is dat wanneer je wat ouder wordt dat systeem steeds moeilijker wordt om vol te houden, vooral de overgang van de nachtploeg naar de volgende ploeg. Je ziet veel 50+ers vragen om uit dat systeem te stappen, maar dat heeft dan weer een grote impact op het inkomen.
Persoonlijk vind ik het systeem dat ze bij een bedrijf hier in de buurt gebruiken optimaal: je kan je daar inschrijven om vast in de nacht te staan. Die ploeg wordt voornamelijk bevolkt met jonge mensen die dan echt wel een zeer mooi salaris hebben.

Ik zie dat bij ons ook wel voor jonge mensen, dat ze tevreden zijn over dat shift systeem. Probleem is dat wanneer je wat ouder wordt dat systeem steeds moeilijker wordt om vol te houden, vooral de overgang van de nachtploeg naar de volgende ploeg. Je ziet veel 50+ers vragen om uit dat systeem te stappen, maar dat heeft dan weer een grote impact op het inkomen.
Persoonlijk vind ik het systeem dat ze bij een bedrijf hier in de buurt gebruiken optimaal: je kan je daar inschrijven om vast in de nacht te staan. Die ploeg wordt voornamelijk bevolkt met jonge mensen die dan echt wel een zeer mooi salaris hebben.
Hangt ook wel van het soort ploegensysteem af.
Bij ons is het NNNN---LLL--VVVV--NNN---LLLL--VVV-- en we zijn rond. Ik ondervind het meeste last van de late naar de vroege omdat dat zo'n kort weekend is 😅

Wel benieuwd naar meningen hier;

(1) Net promotie gehad (zie enkele paginas terug). Rustige work life balans, top collegas, manager die 100% achter mij staat, maar geen echte uitdaging of vooruitgang. Wel ideaal om ondertussen een huis te bouwen / renoveren wat ik nu aan het doen ben :)

of (2) Aanbieding gehad van MBB als Technical Product Manager (dus niet pure mgmt consulting, half intern) met de daar bij komende uren, verantwoordelijkheid & uitdaging (& ook het loon ofc).

Vind het heel lastig. Mijn gevoel zegt me dat MBB de juiste carriere sprong is voor een paar jaar om dan zelf iets uit de grond proberen te stampen. Nog even alles geven (gaat alleen maar lastiger worden met de jaren (familie etc)) veel leren & netwerk uitbouwen.
Langs de andere kant, waarom niet nu al gebruik maken van de rustige uren om zelf iets uit te vogelen ...

*als dit een apart threadje moet zijn feel free; leek me wel relevant hier

Gevoel volgen, zou ik zeggen. Het feit dat dat is wat je gevoel je ingeeft betekent toch dat je ergens meer wilt, en als je daar niet achteraan gaat zal je je waarschijnlijk blijven afvragen wat het had geweest indien je het had gedaan.

Bij mij is dat eigenlijk ook zo'n proces geweest, maar dan gradueel over m'n carrière (tot nu toe). Ooit Java ontwikkelaar en toen altijd gedacht "nooit management, stoppen op een bepaald niveau waar ik het welletjes vind, niet teveel hooi op de vork en niet teveel stress/druk erbij".

En toch bij elke (deftige) opportuniteit de stap gezet en blijven zetten, en mij niet meer kunnen voorstellen dat ik nog een chille job als ontwikkelaar zou hebben.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Ir
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 111
Huidige functie: procesingenieur
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3000
Nettovergoedingen: 110
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: 40 euro/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 9% werkgever
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
14e maand, niet recurrente resultaatsgebonden bonus (+-2500 euro/jaar)
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:Oost Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: zit reeds in nettovergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 17
Vakantiedagen (andere extra):2
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: regelmatig
Hoe vaak overuren te presteren: bij piekmomenten
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): weinig, na corona meer vermoedelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Laatst bewerkt:
Merci :) Denk dat ik "chance" heb door tussen Business & IT te zitten en met beide goed overweg kan.

Heb veel collegas die of geen technische kennis hebben rond software development of heel technisch zijn en moeilijk business / strategisch perspectief kunnen nemen.
En HEEL bewust bezig zijn met carriere, visibiliteit, targets vastleggen, etc dan is onderhandeling vaak al niet echt nodig. In een perfecte wereld moet dat natuurlijk allemaal niet maar bon it is what it is.
Hoe ben je er in geslaagd om tussen die 2 te zitten? Bijscholing ergens of ervaring uit je omgeving?

Hoe ben je er in geslaagd om tussen die 2 te zitten? Bijscholing ergens of ervaring uit je omgeving?
Gho goeie vraag ...

Nooit een believer geweest van studies of certificaten, al zal dat voor sommige mensen zeker wel werken;
Goeie mentors/managers en 1% meer lezen, meer leren, langer blijven & beter zijn dan de rest. De lat ligt soms lager dan je denkt.

Tijdens studies wel veel met coderen geprutst, stage gedaan als backend dev, beseft dat fulltime coderen niets voor mij is en dan zo verder gerold. Backend dev -> Functioneel analyst -> Software trainer -> PM

- Goed mee blijven met tech op een hoog niveau ("Wat bestaat" Ik hoef dat niet kunnen implementeren maar mee kunnen praten over microservices, CI/CD, ML / AI challenges, etc moet wel lukken)
- Af en toe toch ook eens een management of pm boek open slaan
- Relaties relaties relaties, everything is about people. Ik zeg graag dat ik zelf eigenlijk niks doe op een dag, alleen maar praatjes slaan.

Af en toe een goeie dosis fake it till you make it & wat geluk :)
En het moet je ook echt wel oprecht interesseren anders kom je er gewoon niet in tech imo.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Ir
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 111
Huidige functie: procesingenieur
Anciënniteit: 4
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

Maand salaris (bruto): 5200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3000
Nettovergoedingen: 110
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: 40 euro/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 9% werkgever
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
14e maand, niet recurrente resultaatsgebonden bonus (+-2500 euro/jaar)
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:Oost Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 1h
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: zit reeds in nettovergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 17
Vakantiedagen (andere extra):2
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: regelmatig
Hoe vaak overuren te presteren: bij piekmomenten
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): weinig, na corona meer vermoedelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Herkenbaar pakket om het zo te zeggen :P

Tijdens studies wel veel met coderen geprutst, stage gedaan als backend dev, beseft dat fulltime coderen niets voor mij is en dan zo verder gerold. Backend dev -> Functioneel analyst -> Software trainer -> PM
Hoe ben je van dev naar Functioneel analyst gegaan. Was dat een interne positie die vrij kwam of echt apart voor gesolliciteerd?

Hoe ben je van dev naar Functioneel analyst gegaan. Was dat een interne positie die vrij kwam of echt apart voor gesolliciteerd?
Apart voor gesolliciteerd; Was een consultancy bedrijf, die willen wel een risico nemen als ze aan u zien dat ze u ergens bij een klant kunnen plaatsen onder guidance van meer senior profielen. Was de eerste maanden ook enkel in naam FA, eerder" junior knulletje dat we overal voor kunnen gebruiken". Maar daar gewoon door gegaan en dan wel "volwaardig" FA.
Als je nog details wilt stuur maar PM.

Hangt denk ik ook zeer veel af onder welke "voorwaarden" je werkt. In de (petro)chemie heb je over het algemeen wel zeer goede ratio akkoorden daaromtrent. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vriendinnen in de zorg die in ploegen staat is een ramp en zou ik ook niet willen doen. Ik vind dat dan ook straf dat ik er nog vrij veel oudere werken.

Ze zoeken momenteel zeer veel operators en de reden is vrij simpel. Ze zitten met een heus pensioengolf. Ik merk dan ook op dat de meeste wel tot hun pensioen in shift blijven staan. Het is eerder de mensen die een paar jaar in shift staan en dan zeggen dit is het toch echt niet, die er uit stappen. Eenmaal ze voorbij de 50+ zijn hoor ik nog weinig ambitie om uit de shift te stappen. Toen ik starten was ik de enigste jonkie van de ploeg, de gemiddelde leeftijd lag toen hoger als 50+.

Momenteel staat er bij ons een vacature open voor een TA operator, wilt zeggen dat je 90% van de tijd gewoon in dag staat en geen weekends en feestdagen meer werkt. Als je u daar voor opgeeft behoudt je gedurende 4 jaar u globale shiftpremie (maw geen verlies) en nadien kun je terug naar de ploegen gaan. Ze krijgen de vacature maar niet ingevuld, omdat er geen operator het wil doen.
Bij ons is ook al vaak de vraag gesteld als wij normaal de nacht doen om al de dagen in de dag te komen. Je verschiet er dan ook van dat er zo weinig kandidaten zich vrijwillig opgeven (ondanks je geen loonverlies hebt). Als iemand zich opgeeft is het meestal een iets jongeren met ervaring, de oudere mannen geven hun daarvoor niet meer op.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master TEW: Bedrijfskunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7, waarvan 5,5 bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende - sinds 2019 gedetacheerd naar Azië
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC226 (in België, val hier momenteel buiten)
Huidige functie: Operations Manager
Anciënniteit: 7
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

Maand salaris (bruto): EUR 4.200 (Waarvaan een deel in Azië wordt betaald)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- EUR 3.000 (onder Aziatisch belastingstelsel)
Nettovergoedingen: EUR 1.100 vergoeding voor woning
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + Laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: EUR 250 / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja, internationale "expat" verzekering via AIG/Henner. Dekt 100% van alle medische kosten.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vrijblijvende bonus ontvangen in februari 2021. Werkgever betaalt 100% van mijn DOSZ bijdragen in België. 1 vliegticket naar België / jaar.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Azië
Afstand woon/werk in km's: 6KM hoofdkantoor / 45KM magazijn
Afstand woon/werk in tijd: 10-25min / 50min-2u
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen Daihatsu Xenia, brandstof kan vergoed worden.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 12 (lokaal regime)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 8 (Ter gelijktrekking met Belgische dagen)
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee, enkel bij noodgevallen. Komt zelden voor.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van werklast, onbetaald.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt, werd op het Belgisch hoofdkantoor actiever gepromoot.
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, departement van +- 25 mensen

- Goed mee blijven met tech op een hoog niveau ("Wat bestaat" Ik hoef dat niet kunnen implementeren maar mee kunnen praten over microservices, CI/CD, ML / AI challenges, etc moet wel lukken)
- Af en toe toch ook eens een management of pm boek open slaan
- Relaties relaties relaties, everything is about people. Ik zeg graag dat ik zelf eigenlijk niks doe op een dag, alleen maar praatjes slaan.

Af en toe een goeie dosis fake it till you make it & wat geluk :)
Klinkt letterlijk zoals elke manager bij mijn vorige werkgever.

Heel veel geblaas, show verkopen, superioriteit etaleren, namedropping en PowerPoints vol buzzwoorden en meer ook niet.

Ze waren ook geen technische experts, "want technische experts zijn zelden goede managers".

Hangt denk ik ook zeer veel af onder welke "voorwaarden" je werkt. In de (petro)chemie heb je over het algemeen wel zeer goede ratio akkoorden daaromtrent. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vriendinnen in de zorg die in ploegen staat is een ramp en zou ik ook niet willen doen. Ik vind dat dan ook straf dat ik er nog vrij veel oudere werken.

Ze zoeken momenteel zeer veel operators en de reden is vrij simpel. Ze zitten met een heus pensioengolf. Ik merk dan ook op dat de meeste wel tot hun pensioen in shift blijven staan. Het is eerder de mensen die een paar jaar in shift staan en dan zeggen dit is het toch echt niet, die er uit stappen. Eenmaal ze voorbij de 50+ zijn hoor ik nog weinig ambitie om uit de shift te stappen. Toen ik starten was ik de enigste jonkie van de ploeg, de gemiddelde leeftijd lag toen hoger als 50+.

Momenteel staat er bij ons een vacature open voor een TA operator, wilt zeggen dat je 90% van de tijd gewoon in dag staat en geen weekends en feestdagen meer werkt. Als je u daar voor opgeeft behoudt je gedurende 4 jaar u globale shiftpremie (maw geen verlies) en nadien kun je terug naar de ploegen gaan. Ze krijgen de vacature maar niet ingevuld, omdat er geen operator het wil doen.
Bij ons is ook al vaak de vraag gesteld als wij normaal de nacht doen om al de dagen in de dag te komen. Je verschiet er dan ook van dat er zo weinig kandidaten zich vrijwillig opgeven (ondanks je geen loonverlies hebt). Als iemand zich opgeeft is het meestal een iets jongeren met ervaring, de oudere mannen geven hun daarvoor niet meer op.
Meen je dat nu, je kan in de dag staan ipv nachten en heel de shiftenhutsekluts wat je bioritme en gezondheid int algemeen naar de zak helpt, behoudt je loon en de vacature geraakt niet ingevuld???. Ik zou denken dat mensen erom staan te vechten 🤣

Klinkt letterlijk zoals elke manager bij mijn vorige werkgever.

Heel veel geblaas, show verkopen, superioriteit etaleren, namedropping en PowerPoints vol buzzwoorden en meer ook niet.

Ze waren ook geen technische experts, "want technische experts zijn zelden goede managers".
Realiteit is ook dat klanten (en dan zeker niet degene die het betalen) weze het intern of extern niks willen weten van hoe dingen werken op een paar uitzonderingen na.

Wat je nodig hebt is exact what khilgard beschrijft. En dat is soms frustrerend als de technische persoon die dan dingen moet gaan oplossen die vaag genoeg besproken zijn om gelijk wat te kunnen zijn.

Hangt er bij mij ook wel wat vanaf welke (pre-)sales of project manager het is. Af en toe moet je die eens onder de bus gooien in meeting zo iets van 'zeg dat ding hier in het contract, hoe had je dat juist gedacht want dit en dit is niet mogelijk'. Anders leren ze het nooit.

Meen je dat nu, je kan in de dag staan ipv nachten en heel de shiftenhutsekluts wat je bioritme en gezondheid int algemeen naar de zak helpt, behoudt je loon en de vacature geraakt niet ingevuld???. Ik zou denken dat mensen erom staan te vechten 🤣
Mijn schoonbroer is er 44 en werkt ook in de chemie en die wilt ook zijn volcontinu behouden (behalve mss de weekenden). Omdat je door de week al eens makkelijker ergens heen kan qua winkel ofzo.

Terug
Bovenaan