Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
weet niet goed wat te denken....

PC 200 bediende hier, bruto 2200 (was het oorspronkelijk 6 jaar terug). ondertussen na 6 jaar ancienniteit heb ik 2450 euro bruto.
(nettoloon van 1700 naar 1800 gegaan).

is dit nu ok of niet?
ik ben wel vrij tevreden van mijn netto bedrag, maar mijn bruto bedrag (waar later toch mijn pensioen op zal berekend worden, of heb ik het verkeerd?) is wat aan de lage kant vind ik.

enige extra is 100 euro maaltijdcheque die ik niet heb meegeteld

PC 200 bediende hier, bruto 2200 (was het oorspronkelijk 6 jaar terug). ondertussen na 6 jaar ancienniteit heb ik 2450 euro bruto.

is dit nu ok of niet?
ik ben wel vrij tevreden van mijn netto bedrag, maar mijn bruto bedrag (waar later toch mijn pensioen op zal berekend worden, of heb ik het verkeerd?) is wat aan de lage kant vind ik.

Als je er tevreden mee bent 🤷‍♂️. Maar ja pensioen en vakantiegeld etc... wordt op je brutoloon berekend.

is dit nu ok of niet?

Voor een bachelor vind ik dat aan de lage kant, voor iemand met een "lager" diploma ok, niet denderend maar ook niet zwaar onderbetaald.
Auto inbegrepen?

is dit nu ok of niet?

PC200 bediende kan natuurlijk veel zijn…

250 bruto omhoog gaan op 6 jaar is wel belachelijk… Ik bedoel, is dat zelfs wel genoeg om aan de indexverhogingen te komen? Het is allesinds 0,0 opslag maar gewoon index. Kwa appreciatie van de werkgever uit is dat genoeg om te vertrekken voor mij.

Afhankelijk van de sector natuurlijk maar als je nooit op tafel klopt dan blijven ze met je voeten rammelen. Je zegt dat je tevreden, maar vergelijk je salaris is met het gemiddeld loon in de sector via salariskompas ofzo. Dan kan je weten of je tevreden mag zijn of niet.

is dit nu ok of niet?

PC 200 hier met een middelbaar diploma. ± 3500€ Bruto. 10 jaar anciënniteit. Vind het serieus weinig wat je ontvangt...

PC 200 hier met een middelbaar diploma. ± 3500€ Bruto. 10 jaar anciënniteit. Vind het serieus weinig wat je ontvangt...
Zonder te weten wat de jobinhoud is kun je toch helemaal niks vergelijken. Er zijn evengoed PC 200 bedienden met 5 jaar ervaring die 4500 euro verdienen.

Zonder te weten wat de jobinhoud is kun je toch helemaal niks vergelijken. Er zijn evengoed PC 200 bedienden met 5 jaar ervaring die 4500 euro verdienen.
True, maar evenzeer met 6 jaar anciënniteit is 2200€ bruto naar mijn mening nog altijd vrij laag. Ongeacht de job inhoud.

het steekt wel een beetje ja, als ik zie hoeveel onze "arbeiders" hier ontvangen.... die werken aan een bedrag van 17.5 euro bruto in de bouw (wij zijn een bouw bedrijf). ok die doen zwaarder werk dan ik, maar ik doe hier echt wel alles qua admin & planning.

ik heb enkel mijn middelbaar diploma, geen hoger onderwijs gedaan. Dus erg veel "eisen" kan ik niet, denk ik dan.

let op: moest ik hier van vandaag op morgen weg gaan loopt het hier in een soep, want ik ben de enige bediende hier, niemand kan mijn taak over nemen, dus ik moet hier nooit ziek zijn (1 keer zwaar ongeval gehad 3 jaar terug, ik deed mijn werk vanuit mijn hospitaal kamer....)

dus ja aan die andere kant dan vind ik wel dat ik toch recht van spreken heb en eens mijn baas daarmee mag confronteren?

ben wat in de fout gegaan bij mijn sollicitatie indertijd, toen ze vroegen hoeveel ik wou hebben.
ik heb gewoon gezegd: "even veel als op mijn vorig werk: 1700 netto". ze hebben toen wellicht naar het sociaal bureau gebeld om het laagste van het laagste in bruto termen te moeten geven, om aan 1700 netto uit te komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
salariscompas es gedaan zoals hier werd voorgesteld...
ik zit er wel niet heel erg veel onder zo te zien.....

EDIT/ ik zie dat velen verkeerdelijk quoten dat ik 2200 bruto heb (dit was 6 jaar geleden zo). nu 2450 euro.

Jouw huidig brutoloon:
€ 2.450
Opnieuw vergelijken
#

Mensen met een gelijkaardig profiel verdienen gemiddeld
€ 2.728
Je verdient € 278 minder dan de gemiddelde persoon met hetzelfde profiel.
#

De gemiddelde Belg verdient
€ 3.448

het steekt wel een beetje ja, als ik zie hoeveel onze "arbeiders" hier ontvangen.... die werken aan een bedrag van 17.5 euro bruto in de bouw (wij zijn een bouw bedrijf). ok die doen zwaarder werk dan ik, maar ik doe hier echt wel alles qua admin & planning.

ik heb enkel mijn middelbaar diploma, geen hoger onderwijs gedaan. Dus erg veel "eisen" kan ik niet, denk ik dan.

let op: moest ik hier van vandaag op morgen weg gaan loopt het hier in een soep, want ik ben de enige bediende hier, niemand kan mijn taak over nemen, dus ik moet hier nooit ziek zijn (1 keer zwaar ongeval gehad 3 jaar terug, ik deed mijn werk vanuit mijn hospitaal kamer....)

dus ja aan die andere kant dan vind ik wel dat ik toch recht van spreken heb en eens mijn baas daarmee mag confronteren?

ben wat in de fout gegaan bij mijn sollicitatie indertijd, toen ze vroegen hoeveel ik wou hebben.
ik heb gewoon gezegd: "even veel als op mijn vorig werk: 1700 netto". ze hebben toen wellicht naar het sociaal bureau gebeld om het laagste van het laagste in bruto termen te moeten geven, om aan 1700 netto uit te komen.

Na 6 jaar ervaring daar is jouw diploma echt niet meer relevant. Dan kan je loonopslag vragen doormiddel van je prestaties en dingen die je bereikt hebt. Probeer argumenten op tafel te leggen wat jij hebt verwezelijkt en waarom jij belangrijk bent. Zo zou ik het toch aanpakken in jouw situatie.

Ga eens ergens anders solliciteren. Dan weet je wat je waard bent. Is het meer dan weet je dat je is met je baas moet gaan praten. Is het minder dan mag je blij zijn.
En krijg je een pak meer en wil je baas niet mee ... dan verander je van werk he :-)

is dit nu ok of niet?

Vergelijk uw loon met de volgende klassificatie :

Vergelijk die klasse A - D met zijn beschrijving en bekijk wat het beste overeenstemt met uw ervaring en die beschrijving.
Dan pas weet je hoe het zit. Maar het barema is bij mijn weten in principe het minimumloon dat je hiervoor ontvangt. Men mag natuurlijk altijd beter doen. Deze barema's zijn bij mijn weten ook al aangepast aan de huidige index. Kzou anders niet weten waarom er anders zou bij staan actief vanaf 2021...

Gebruik deze gids om te bepalen in welke klasse dat je zit : https://www.sfonds200.be/sociaal-fonds/sectorinformatie/beroepsindeling

Hopelijk mag de vraag hier ivm nieuw voorstel.

Voorlopig heb ik
3500 bruto, jaarlijks kleine opslag, alle overuren die ik doe worden uitbetaald sommige aan 300% wat maakt dat ik elke maand bijna 2700 - 2800. Heb een wagen type BMW 3gt deftig uitgerust
gsm, onbeperkt abonnement
maaltijdcheques.

Nu heb ik een (voorlopig) voorstel gekregen, in een heel andere branche om zelfstandige te worden aan beginnend dagtarief van
450 euro welk na 6 maand ervaring 500 euro en na een jaar 600 euro zou worden.

Hoe moet ik beide juist vergelijken
dagtarief gewoon x 220
welke kosten wagen (liefst zelfde klasse)
welke bijkomende kosten
welk bijkomende voordelen buiten 'zelfstandige' zijn

3500 bruto
[...]
dagtarief van 450 euro
[...]
dagtarief gewoon x 220
welke bijkomende kosten
Ik snap niet hoe je aan factor 220 komt. 3500 bruto per maand geeft ongeveer 3500/20 = 175 euro per werkdag bruto. Dat is een factor 2,57. Dit is zonder dertiende/veertiende maand gerekend, en ook zonder enige vorm van bonus, groepsverzekering, hospitalisatieverzerkering, maaltijdcheques, bedrijfswagen, mogelijke copyrightrulings, etc.

Let wel dat dit geen werkgeversbijdrages bevat, en je werkgever nog meer kwijt is aan jou voordat jij ook maar die 3500 ziet verschijnen.
Als zelfstandige (eenmanszaak? BV?) ga je dus die kosten ook op een of andere manier betalen, en de sociale zekerheid is ook anders geregeld dan als werknemer.

Wat betreft je auto: de VAA die je betaalt zal hetzelfde blijven, maar je kan natuurlijk wel de autokosten fiscaal aftrekken (naar het percentage bekomen 120-(0.5*grammen CO2) voor 2021, verminderd met een factor 0.75 waarschijnlijk omdat je een personenwagen nooit 100% als bedrijfswagen/werkpaard kan aftrekken).

Bijkomende kosten zijn afhankelijk van je bedrijfsvorm. Ik denk aan oprichtingskosten, jaarlijkste boekhoudkosten, sociaal secretariaat (zeker nodig indien je jezelf bvb zelf ook maaltijdcheques wil geven).
Sociale zekerheid betaal je ook zelf.
De belastingen die je betaalt hangen af van wat je allemaal kan/gaat inbrengen als kosten, als "IT'er"/consultant zal dat eerder beperkt zijn lijkt me (je kan geen draagbaar RX-toestel van 30k+ gaan afschrijven tenzij je dierenarts bent bijvoorbeeld). Merk op dat iedere werknemer een forfaitair bedrag aan kosten kan aftrekken van zijn fiscaal inkomen (een dikke 4k als ik me niet vergis), en als je de belastingdruk vergelijkt kan je dat best niet vergeten mee te nemen.
Veel lange termijn / pensioenspaar fiscale mogelijkheden hangen af van je inkomen als zelfstandige, dus de eerste jaren is dat zeer beperkt (hoewel je dat wel post-factum zou kunnen aanvullen als ik me niet vergis, eens de cijfers exact bekend zijn).

Voordelen liggen dan in de aard van andere vormen van pensioensparen, ingeval van een BV kan je jezelf na enkele jaren dividend uitkeren (minder belast dan puur loon), je kan beperkt allerlei kosten inbrengen, je bent je "eigen baas".

Nadelen (die vraag slaag je precies over?) voor zover ik zie: als de zelfstandige samenwerking die je voor ogen hebt stopt, zit je zonder inkomen. Een werknemer is doorgaans beter beschermd tegen dit soort zaken dan een zelfstandige. Als je dan geen alternatieve inkomensstroom kan bedingen, moet je terug in loondienst werk zien te verkrijgen, en afhankelijk van de situatie heb je dan minder "relevante" ervaring als "zelfstandige" (let wel: dit hoeft zeker niet, en kan evengoed de andere kant uitgaan).

Dit is wat ik als werknemer kijk naar mijn zelfstandige vriendin.
De eerste jaren is het ook niet altijd eenvoudig om een deftig overzicht te hebben van je "prive-inkomen", mede omdat er deels voordelen in natura zijn (wederom afhankelijk van de aard van je job).

Hopelijk mag de vraag hier ivm nieuw voorstel.

Voorlopig heb ik
3500 bruto, jaarlijks kleine opslag, alle overuren die ik doe worden uitbetaald sommige aan 300% wat maakt dat ik elke maand bijna 2700 - 2800. Heb een wagen type BMW 3gt deftig uitgerust
gsm, onbeperkt abonnement
maaltijdcheques.

Nu heb ik een (voorlopig) voorstel gekregen, in een heel andere branche om zelfstandige te worden aan beginnend dagtarief van
450 euro welk na 6 maand ervaring 500 euro en na een jaar 600 euro zou worden.

Hoe moet ik beide juist vergelijken
dagtarief gewoon x 220
welke bijkomende kosten
Ben geen expert op vlak van de fiscaliteit van BV’s.
Maar met een dayrate van 450€ zit je op een maandelijkse omzet van 9000€. Maar goed je moet dit op jaarbasis bekijken natuurlijk.

Momenteel zijn uw inkomsten als werknemer alles bij elkaar 3500x13,92= 48.720 (plat loon zonder extra’s).
Als je 220 billable bent dan draai je een omzet van 99.000. Substantieel meer dus. Maar je moet ook rekenen dat hier nog kosten voor verzekeringen, auto, sociale bijdragen en noem maar op moet bij optellen.
Uw nettoloon zit nu rond de 2200€, dat kan je ook uitkeren met die omzet. Maar de marge om meer uit te keren is toch niet zo gigantisch, en je verandert toch van statuut om financieel erop vooruit te gaan denk ik?
Dat terwijl het risico wel een stuk groter is. Ten eerste als je ziek bent ben je niet billable en heb je niks, al werknemer heb je behoud van loon of val je terug op een uitkering die zeker niet niks is.

Ik denk dat je financieel erop zal vooruitgaan. Maar of dit in verhouding staat met de risico’s is eng andere zaak. Ook niet onbelangrijk is wat je voor die dayrate moet doen. Is dat 9t05? Of zal het meer uren presteren zijn? Want zo een dayrate is fijn, maar als je meer uren doet is een uurprijs interessanter, elk uur dat je werkt kan je factureren.

"Zelfstandige" zijn en je dagtarief niet zelf kunnen bepalen of je werkdagen/tijden. Gekker moet het toch niet meer worden. Begint toch dringend tijd te worden dat ze "schijnzelfstandigheid" aanpakken of toch op zijn minst de creativiteit ervan wat aan banden leggen.

Ik werk voor een US company en die voeren de wet tot na de komma uit. Consultant is 6mnd en dan cooldown periode (buiten dus), daarna eventueel terugkeren. Geen bonussen, geen bedrijfsfeesten, geen leiding geven, niet in het organogram opgenomen, geen standard email adres etc.

Als ik dan hier soms "zelfstandigen" zie passeren of ook "zelfstandigen" die ik ken. Die draaien gewoon mee in het bedrijf, sommige zelfs 3d als werknemer en 2d als zelfstandige. Zelfde job, zelfde bureau, zelfde perks. Toch te gek om los te lopen ?

"Zelfstandige" zijn en je dagtarief niet zelf kunnen bepalen of je werkdagen/tijden. Gekker moet het toch niet meer worden. Begint toch dringend tijd te worden dat ze "schijnzelfstandigheid" aanpakken of toch op zijn minst de creativiteit ervan wat aan banden leggen.

Ik werk voor een US company en die voeren de wet tot na de komma uit. Consultant is 6mnd en dan cooldown periode (buiten dus), daarna eventueel terugkeren. Geen bonussen, geen bedrijfsfeesten, geen leiding geven, niet in het organogram opgenomen, geen standard email adres etc.

Als ik dan hier soms "zelfstandigen" zie passeren of ook "zelfstandigen" die ik ken. Die draaien gewoon mee in het bedrijf, sommige zelfs 3d als werknemer en 2d als zelfstandige. Zelfde job, zelfde bureau, zelfde perks. Toch te gek om los te lopen ?
Belgische fiscale koterij, niets meer of minder.
Een werkgever heeft in feite niks te verliezen in zo een verhaal.
De waarde van een persoon in een bedrijf heeft ook zo zijn limieten, en zeker in een groot bedrijf is uw impact klein in het geheel. Uiteindelijk is niemand onmisbaar en iedereen vervangbaar.

Het probleem situeert zich dan ook niet bij de schijnzelfstandigen, zij maak gebruiken van de mogelijkheden. Het probleem situeert zich bij de wetgevende macht die zo een koterijen laat bestaan en hier niet actief tegen optreedt. De bedrijven die wel volgens de wet spelen en wel correct werken zijn op het einde van de rit de dommeriken natuurlijk.

Maar wel dubbel loon, dat op zich maakt het toch al interessant, of zie ik dat verkeerd? Mits wat optimalisatie natuurlijk, maar dat doet iedereen, je zou gek zijn het niet te doen.

Dat terwijl het risico wel een stuk groter is. Ten eerste als je ziek bent ben je niet billable en heb je niks, al werknemer heb je behoud van loon of val je terug op een uitkering die zeker niet niks is.
Als zelfstandige krijg je van uw ziekenfonds ook nog een bepaald bedrag per ziektedag (moet attestje laten invullen door de arts, geen gewoon ziektebriefje). Daarnaast kan je een verzekering gewaarborgd inkomen afsluiten voor een verwaarloosbaar bedrag voor jonge gezonde mensen waardoor je vanaf 30 dagen ziekte alsnog uw verzekerd maandloon krijgt. Veel risico is er in de praktijk niet meer aan verbonden.

Belgische fiscale koterij, niets meer of minder.
Een werkgever heeft in feite niks te verliezen in zo een verhaal.
De waarde van een persoon in een bedrijf heeft ook zo zijn limieten, en zeker in een groot bedrijf is uw impact klein in het geheel. Uiteindelijk is niemand onmisbaar en iedereen vervangbaar.

Het probleem situeert zich dan ook niet bij de schijnzelfstandigen, zij maak gebruiken van de mogelijkheden. Het probleem situeert zich bij de wetgevende macht die zo een koterijen laat bestaan en hier niet actief tegen optreedt. De bedrijven die wel volgens de wet spelen en wel correct werken zijn op het einde van de rit de dommeriken natuurlijk.
Het is natuurlijk al ver gekomen dat wie volgens de wet speelt, de dommerik is...

Misschien moet de wet dan aangepast worden of de wet gehandhaafd worden..

Terug
Bovenaan