3500 bruto
[...]
dagtarief van 450 euro
[...]
dagtarief gewoon x 220
welke kosten wagen (liefst zelfde klasse)
welke bijkomende kosten
welk bijkomende voordelen buiten 'zelfstandige' zijn
Ik snap niet hoe je aan factor 220 komt. 3500 bruto per maand geeft ongeveer 3500/20 = 175 euro per werkdag bruto. Dat is een factor 2,57. Dit is zonder dertiende/veertiende maand gerekend, en ook zonder enige vorm van bonus, groepsverzekering, hospitalisatieverzerkering, maaltijdcheques, bedrijfswagen, mogelijke copyrightrulings, etc.
Let wel dat dit geen werkgeversbijdrages bevat, en je werkgever nog meer kwijt is aan jou voordat jij ook maar die 3500 ziet verschijnen.
Als zelfstandige (eenmanszaak? BV?) ga je dus die kosten ook op een of andere manier betalen, en de sociale zekerheid is ook anders geregeld dan als werknemer.
Wat betreft je auto: de VAA die je betaalt zal hetzelfde blijven, maar je kan natuurlijk wel de autokosten fiscaal aftrekken (naar het percentage bekomen 120-(0.5*grammen CO2) voor 2021, verminderd met een factor 0.75 waarschijnlijk omdat je een personenwagen nooit 100% als bedrijfswagen/werkpaard kan aftrekken).
Bijkomende kosten zijn afhankelijk van je bedrijfsvorm. Ik denk aan oprichtingskosten, jaarlijkste boekhoudkosten, sociaal secretariaat (zeker nodig indien je jezelf bvb zelf ook maaltijdcheques wil geven).
Sociale zekerheid betaal je ook zelf.
De belastingen die je betaalt hangen af van wat je allemaal kan/gaat inbrengen als kosten, als "IT'er"/consultant zal dat eerder beperkt zijn lijkt me (je kan geen draagbaar RX-toestel van 30k+ gaan afschrijven tenzij je dierenarts bent bijvoorbeeld). Merk op dat iedere werknemer een forfaitair bedrag aan kosten kan aftrekken van zijn fiscaal inkomen (een dikke 4k als ik me niet vergis), en als je de belastingdruk vergelijkt kan je dat best niet vergeten mee te nemen.
Veel lange termijn / pensioenspaar fiscale mogelijkheden hangen af van je inkomen als zelfstandige, dus de eerste jaren is dat zeer beperkt (hoewel je dat wel post-factum zou kunnen aanvullen als ik me niet vergis, eens de cijfers exact bekend zijn).
Voordelen liggen dan in de aard van andere vormen van pensioensparen, ingeval van een BV kan je jezelf na enkele jaren dividend uitkeren (minder belast dan puur loon), je kan beperkt allerlei kosten inbrengen, je bent je "eigen baas".
Nadelen (die vraag slaag je precies over?) voor zover ik zie: als de zelfstandige samenwerking die je voor ogen hebt stopt, zit je zonder inkomen. Een werknemer is doorgaans beter beschermd tegen dit soort zaken dan een zelfstandige. Als je dan geen alternatieve inkomensstroom kan bedingen, moet je terug in loondienst werk zien te verkrijgen, en afhankelijk van de situatie heb je dan minder "relevante" ervaring als "zelfstandige" (let wel: dit hoeft zeker niet, en kan evengoed de andere kant uitgaan).
Dit is wat ik als werknemer kijk naar mijn zelfstandige vriendin.
De eerste jaren is het ook niet altijd eenvoudig om een deftig overzicht te hebben van je "prive-inkomen", mede omdat er deels voordelen in natura zijn (wederom afhankelijk van de aard van je job).