Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik weet niet of ik het hier mag posten maar soit. Ik heb een maand ouderschapsverlof in de zomer en als ik mijn bedrijfswagen gebruik moet ik een bedrag per km betalen achteraf dat ik gereden heb in die maand. Is dit omdat het wettelijk zo is of is dat eigen aan mijn bedrijf ?

"Voltijds tijdskrediet, ouderschapsverlof, thematische verloven en tijdelijke werkloosheid:

Ook in deze situaties bekomt men een volledige schorsing van de arbeidsovereenkomst. Uw werknemer zal dan terugvallen op een uitkering van de RVA. Het arbeidsrecht beschouwt deze uitkering niet als loon en het recht op de voordelen in natura vervalt dan ook. Zelfs indien u een aanvulling zou betalen op de TVA uitkering van uw werknemer, dan nog zal de wetgever dit niet als loon beschouwen. Gedurende deze periode kan u dan ook eisen dat uw werknemer zijn bedrijfswagen inlevert."

Heel fair van je werkgever dat je je bedrijfswagen niet moet inleveren.

Hoe zit dat dan wanneer je je oudersschapverlof opneemt door bv gedurende een periode halftijds of 4/5 te werken?

Bij ons is er geen restrictie op het gebruik van de bedrijfswagen tijdens het oudersschapverlof

Hoe zit dat dan wanneer je je oudersschapverlof opneemt door bv gedurende een periode halftijds of 4/5 te werken?

Bij ons is er geen restrictie op het gebruik van de bedrijfswagen tijdens het oudersschapverlof
Bij mijn vorige werkgever heb ik al 2 maanden ouderschapsverlof opgenomen en ik heb hier nooit iets voor moeten inleveren... daarmee dat ik is kwam vragen wat de "norm" is.

Als er niks in de car policy staat, kan de werkgever bij 4/5e tewerkstelling eisen dat je je bedrijfswagen inlevert, maar de tijd om in te leveren is arbeidstijd. In de praktijk zal men dat dus niet doen, maar eerder een bepaalde vergoeding afspreken (als men daar op voorhand aan gedacht heeft)

Ondertussen is die opnieuw ergens kunnen beginnen (8ste werkgever op 10j tijd, dus zo goed als om het jaar een nieuwe werkgever..) en ik ben benieuwd hoelang die het daar gaat uithouden.. En dat is iemand met een master diploma Fysica aan de KUL..
Toen ik in 2003 ontslagen werd, heb ik 10 maanden gezocht naar een nieuwe job en telkens een dikke vette 'njet' gekregen omdat ik niet goed genoeg was. En in mijn 20+ jarige carrière was dat mijn enige ontslag. Dat was echter al voldoende voor werkgevers om de deur in mijn gezicht keihard dicht te slagen.

Als ik dan inderdaad zie dat sommige mensen zoals hierboven toch telkens weer opnieuw aan een nieuwe job geraken, dan vind ik dat nog steeds erg confronterend, schokerende en affronterend.

Je moet dus helemaal géén goeie werknemer zijn in véél gevallen, maar gewoon goed kunnen lullen, goed over komen en u zelf goed kunnen verkopen hé. :LOL:

Laatst bewerkt:
Toen ik in 2003 ontslagen werd, heb ik 10 maanden gezocht naar een nieuwe job en telkens een dikke vette 'njet' gekregen omdat ik niet goed genoeg was. En in mijn 20+ jarige carrière was dat mijn enige ontslag. Dat was echter al voldoende voor werkgevers om de deur in mijn gezicht keihard dicht te slagen.

Als ik dan inderdaad zie dat sommige mensen zoals hierboven toch telkens weer opnieuw aan een nieuwe job geraken, dan vind ik dat nog steeds erg confronterend, schokerende en affronterend.

Je moet dus helemaal géén goeie werknemer zijn in véél gevallen, maar gewoon goed kunnen lullen, goed over komen en u zelf goed kunnen verkopen hé. :LOL:
Goh, dat is toch wel essentieel aan een sollicitatie dat je goed klikt met de hiring manager/interviewer en dat je jezelf en je vaardigheden goed kunt presenteren.

Welke vaardigheden? :LOL: 8 werkgevers op 10 jaar tijd = ..
Ik spreek nu niet niet over dat specifiek geval en keur dat zeker niet goed. Maar ik hoor gewoon vaak mensen praten over "hij heeft gewoon de job gekregen door vriendjespolitiek, zich zelf goed kunnen verkopen of welke andere reden dan ook" en vind dat een beetje kort door de bocht.

Klopt, 10 jaar aan het werk, 7 werkgevers waarvan de langste 4 en 2 jaar, bedrijven aanvaarden geen carrièreswitch. Ik omschrijf dat gewoon als : ik heb de afgelopen jaren de kans gekregen om ervaring op te doen in diverse sectoren.
En misschien ziet iemand anders iemand met zo'n carrièrepad als iemand waarin je niet echt wil investeren. Iemand die misschien niet weet wat hij wil..
Een cv kan nooit het leervermogen weergeven van een persoon. Als je een intellegente psycho bent die snel met alles weg is, 3 keer rapper dan een doorsnee persoon, waardoor je ook 3 keer rapper uitgekeken bent op iets..
Dan is de kans groot dat je ook bij die nieuwe werknemer snel op alles uitgekeken bent.

Zeg nooit dat iemand na 6 maanden nog niks kan. De ene persoon zal hierin wat trager zijn, de andere zal het na een week al doorzien dat de manier van werken inefficiënt is.
Na een week heb je in een wat groter bedrijf een zeer fragmentarisch beeld van de manier van werken. En ja, na een week ga je misschien al hier en daar wat vragen kunnen stellen, maar ken je er gewoon nog lang niet de volledige context.
Iemand die zich met jouw bewoordingen zou voorstellen op een gesprek bij mij, zou ik sowieso niet meer uitnodigen. Zelfvertrouwen is OK, zelfoverschatting een probleem.
En het gaat ook allemaal niet alleen over intelligentie. Ervaring heeft ook zijn belang.
Bedrijven hebben natuurlijk niet graag zulke personen, bedrijven hebben liever open personen die wat dommer en trager zijn en zich geen vragen stellen die beginnen met waarom en tot slot vooral loyaal zijn.
Iedereen heeft graag mensen die verstandig zijn en dingen in vraag zijn. Maar wel teamspelers die niet de arrogantie hebben om te denken dat ze na één week weten hoe alles werkt.

Ik weet niet of ik het hier mag posten maar soit. Ik heb een maand ouderschapsverlof in de zomer en als ik mijn bedrijfswagen gebruik moet ik een bedrag per km betalen achteraf dat ik gereden heb in die maand. Is dit omdat het wettelijk zo is of is dat eigen aan mijn bedrijf ?
Heel fair van je werkgever dat je je bedrijfswagen niet moet inleveren.

Maar je mag wel zelf voor de kost gaan opdraaien. Meh.
2 keer ouderschapsverlof genomen, en over die wagen is niet eens gesproken. Gewoon gehouden, niets zelf moeten bijleggen. Tenzij je bedrijf echt in heel zware papieren zit zou je als werkgever toch echt wel een maandje OV moeten kunnen overbruggen qua leasekost.

Maakt eigenlijk niet uit. Zolang als de reden waarom je er vertrekt maar niet terugkomt op een andere functie waar je u kandidaat voor stelt.

Natuurlijk, hangt dit ook af van de rest van uw carrièreverloop. Als je in 3 jaar 10 verschillende jobs hebt gehad zal men al eens raar opkijken. Maar aan de andere kant kun je dat gewoon uitleggen met het feit dat je nog zoekende bent naar een job die bij u het beste past.

Eens je 10 jaar ervaring hebt en je dan meerdere jumps doet op korte termijn zal men het al minder positief bekijken. Al blijft het natuurlijk afhankelijk van hoe overtuigd men is van uw kandidatuur. En de ervaring die men ervoor heeft gehad.
Ben er nu nog steeds niet aan uit of veranderen van werk een goed idee is of niet :unsure:
Er is hier geen development meer en het is vooral devops / infrastructuur opzetten wat ik nu doe (wat niet afgesproken was tijdens sollicitatie / contract).

Ik ben dit jaar bij onze klant gepromoveerd naar system administrator. Ik kwam van een support role.
Momenteel krijg ik niet echt gehoor bij mijn werkgever over opslag. Andere voordelen zoals een thuiswerkvergoeding liggen ook moeilijk en 'wordt bekeken'. Persoonlijk vind ik dat ik een hoger brutoloon zou moeten verdienen als ik vergelijk met een aantal vrienden in dezelfde sector.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: HBO5 Informatica - netwerkbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT Consultancy
Huidige functie: System Administrator
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1720
Nettovergoedingen: Internetvergoeding + Carwash = 65
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee (laptop van klant)
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: 250 per jaar
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): -

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:Gent
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (Volkswagen Golf Break) & Tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): -
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: -
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Gemiddeld
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): Hangt af van de klant - momenteel 2-3 dagen na corona
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Tja dat is natuurlijk het verdienmodel van veel van die consultancy/contracting bedrijven hè. Jou zo weinig mogelijk betalen om zelf zoveel mogelijk marge te pakken. En als je het na een paar jaar beu bent omdat je er niet op vooruit gaat en het afbolt dan nemen ze er weer verse van school aan.

Tenzij je echt senior/niche kennis hebt, zal je geen grote stappen moeten verwachten. Dus ofwel op termijn voor een interne positie (in een deftige sector) gaan of voor jezelf gaan werken zodat je die marge voor jezelf kan houden.

Ik ben dit jaar bij onze klant gepromoveerd naar system administrator. Ik kwam van een support role.
Momenteel krijg ik niet echt gehoor bij mijn werkgever over opslag. Andere voordelen zoals een thuiswerkvergoeding liggen ook moeilijk en 'wordt bekeken'. Persoonlijk vind ik dat ik een hoger brutoloon zou moeten verdienen als ik vergelijk met een aantal vrienden in dezelfde sector.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (Volkswagen Golf Break) & Tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Telewerk (buiten corona-periode): Hangt af van de klant - momenteel 2-3 dagen na corona

Heb je een idee of je tarief ook omhoog is gegaan. Consultancy, ik zit er zelf ook in, is natuurlijk speciaal dat je kan promoveren bij de klant maar dat het tarief nog niet omhoog gaat.
Maar vind toch dat je werkgever je progressie mag herkennen. Wij hebben jaarlijkse evaluatie en als er blijkt dat je zo vooruit gegaan bent, dan mag daar wel iets tegenover staan, al is het 200 bruto. Daar zijn ze bij ons wel correct in.
Dan is het aan je werkgever om een marktconform tarief te krijgen voor jou nieuwe functie zodat je misschien het jaar daarop toch een mooie(re) sprong kan maken.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Ga in Nederland werken als het niet te ver is, salaris is gemiddeld veel hoger + ontzettend veel kans om te groeien

Ga in Nederland werken als het niet te ver is, salaris is gemiddeld veel hoger + ontzettend veel kans om te groeien
Hangt heel sterk af van de job, ik zou daar maar niet zeker van zijn. Je houdt van je bruto wel meer netto over, maar het bruto is vaak lager, extralegale voordelen zijn grotendeels onbestaande en je hebt nog de ziekteverzekering te betalen.

Denk dat de hogere profielen iets beter doen na dit alles, de lage profielen net wat minder.

https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie (pas op: bedragen incl. Vakantiegeld etc)

Hangt heel sterk af van de job, ik zou daar maar niet zeker van zijn. Je houdt van je bruto wel meer netto over, maar het bruto is vaak lager, extralegale voordelen zijn grotendeels onbestaande en je hebt nog de ziekteverzekering te betalen.

Denk dat de hogere profielen iets beter doen na dit alles, de lage profielen net wat minder.

https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie (pas op: bedragen incl. Vakantiegeld etc)
Hmm ja en neen. Maaltijdcheques heb je er niet, auto van de zaak is meestal wat minder en je betaalt er belachelijk veel bijtelling. Zoals je al zegt hou je meer netto over dan bruto (veel meer tot 68000 per jaar) en ziekteverzekering is idd duurder. Nu kan je wel 2x terugtrekken voor medicijnen/kosten vh ziekenhuis enz. Maar gemiddeld brutoloon met een paar jaar ervaring is echt wel gelijkgesteld of zelfs hoger.

Oh EN reiskostenvergoeding is onbelast zoals het hoort te zijn

Maar gemiddeld brutoloon met een paar jaar ervaring is echt wel gelijkgesteld of zelfs hoger.
zeg dat eens tegen een rekkenaanvaller van de Albert Heijn. Niet iedereen is IT'er, he.

Trouwens, dat was mijn punt: door extralegale voordelen is het bruto van veel werknemers in België heel laag.

+-207€ opslag (Bruto), blijft nog amper +-65€ van over
Alles wat erbij komt is leuk, maar de verhoudingen zijn toch scheef

Terug
Bovenaan