Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
(Bruto)loon is althans beschermd in BE. Dus men mag niet 'zomaar' uw loon afpakken. Dus daar kan men al niet mee afkomen.
'k Veronderstel ook niet in 't buitenland.

Een werkgever mag bij negatieve indexatie uw brutoloon wel naar beneden aanpassen.
Dat is in mijn carriere al eens voorgekomen, maar is dan niet uitgevoerd door de werkgever.

Een werkgever mag bij negatieve indexatie uw brutoloon wel naar beneden aanpassen.
Dat is in mijn carriere al eens voorgekomen, maar is dan niet uitgevoerd door de werkgever.
Hangt allemaal af van paritair comité tot paritair comité. Het kan dus evengoed zijn dat hoewel er een negatieve index was, je werkgever die niet mocht toepassen.

Hoe zit dat bij de banken? Die indexeren om de 2 maanden. Daar moeten toch ook gevallen zijn dat ze eens naar beneden gaan?

Da's dan ook niet echt 'zomaar' eh. Net als de wettelijk opgelegde verhoging van uw loon via de index (regeling/timing specifiek aan PC weliswaar), zal die daling even goed niet van de WG uit komen. Waardoor zij uw 'toestemming' niet nodig hebben.
Er zijn dan weliswaar ook WG's die opteren om de negatieve idx soms eens niet door te voeren om hun WN's content te houden. Maar in dit geval heeft een WN sowieso niet te klagen.
PC200, waar velen onder ons zich in bevinden, is natuurlijk slechts 1 keer per jaar indexatie, dus negatief is praktisch non-existing.

Maar uw WG kan dus morgen niet zomaar even beslissen om u 500 EUR minder bruto te geven zonder dat gij daar zelf voor gaat tekenen.

Eventueel in sociale procedures, gevechten met de sociale partners/vakbonden/etc. Waar men een algemene daling van loon wil doorvoeren om niet iedereen buiten te kegelen of zoiets. Maar dan nog is dat onderhevig aan goedkeuring van de meerderheid.

Idem loonbeslag, maar da's ook de WG niet die dan met uw centen gaat gaan lopen. :sneaky:

überhaupt iets zal zien buiten de index, maar we zullen het komende maanden wel zien op de loonfiches.

Terwijl krijg ik via linkedin een aanbod voor een gelijkaardige functie, op <15 min van mij thuis en het "vanaf" loon 1000 euro meer dan ik nu verdien.

Nuja, ik ben best wel geduldig en een loyale werknem
Voor mij zouden dat al twee van de 3 triggers zijn om het bod nader te bekijken.

Ik zou zelf nooit lichtzinnig van job veranderen, en hetzelfde voor een paar 100€ meer elders gaan doen. Maar de 3 potentiële triggers zijn toch: loon, vrije tijd en woon/werktijd, ieder met zijn eigen drempels.

Voor >15% loon extra en een kwartiertje woon/werk-tijd tov >1u (enkel) vandaag, zou mijn interesse toch zwaar geprikkeld zijn.

(los van dat ik een goed gevoel qua inhoud en omgeving tijdens de sollicitatie bij de nieuwe job moet krijgen maar dat spreekt voor zich en is niet altijd even makkelijk op voorhand in te schatten).

Volgens werkgever is dit marktconform, geen idee of dat waar is.
Al bij al tevreden met dit loon maar ken de markt niet goed genoeg.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: HBO Graduaat IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: System Engineer
Anciënniteit: 3,5 jaar
Officiële aantal ure n tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: Onderhouden van onze gehele IT omgeving (Cloud Infra & M365, Devices, etc) en projecten/implementaties/migraties uitvoeren. Ook mentor zijn van mijn junior collega (we zijn maar met 2, ik als senior)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4066
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2690
Nettovergoedingen: €155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM-abbo
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3% van jaarsalaris door werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90, Alan, Fietslease, FIP

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 50-60km
Afstand woon/werk in tijd: 35min zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes CLA Hybride met tankkaart en laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (totaal): 32
Vrijheid om verlof te nemen: Flexibel, afstemmen met andere collega
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Afhankelijk van project
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, jaarlijks budget van 4500€
Telewerk (buiten corona-periode): vrij te kiezen, meestal 2 dagen kantoor, 3 dagen thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, enkel mentor voor junior collega

Laatst bewerkt:
Volgens werkgever is dit marktconform, geen idee of dat waar is.
Al bij al tevreden met dit loon maar ken de markt niet goed genoeg.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: HBO Graduaat IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Huidige functie: System Engineer
Anciënniteit: 3,5 jaar
Officiële aantal ure n tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: Onderhouden van onze gehele IT omgeving (Cloud Infra & M365, Devices, etc) en projecten/implementaties/migraties uitvoeren. Ook mentor zijn van mijn junior collega (we zijn maar met 2, ik als senior)

Maand salaris (bruto): €4066
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2690
Nettovergoedingen: €155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM-abbo
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3% van jaarsalaris door werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90, Alan, Fietslease, FIP

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 50-60km
Afstand woon/werk in tijd: 35min zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes CLA Hybride met tankkaart en laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (totaal): 32
Vrijheid om verlof te nemen: Flexibel, afstemmen met andere collega
Glijdende werkuren: flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Afhankelijk van project
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, jaarlijks budget van 4500€
Telewerk (buiten corona-periode): vrij te kiezen, meestal 2 dagen kantoor, 3 dagen thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, enkel mentor voor junior collega
Mijn inziens een mooi pakket gezien de leeftijd en ervaring. Je zal er mogelijks wel wat meer uitgeperst krijgen als je zou veranderen maar ik betwijfel of je +500€ zal krijgen elders.

Mijn inziens een mooi pakket gezien de leeftijd en ervaring. Je zal er mogelijks wel wat meer uitgeperst krijgen als je zou veranderen maar ik betwijfel of je +500€ zal krijgen elders.
Also, geen overuren, 12d ADV + 3d remote + percentuele groepsverzekering + CAO90 bonus. Niet altijd allemaal ter beschikking overal.

Eventueel, met wat geluk, vindt je een hogere klasse wagen dan een CLA op een ander. Maar 't zal allemaal full EV worden tegenwoordig. Dus dat kan de andere kant opgaan ook.
Soms hogere KEW vergoeding, soms extra internet vergoeding. Soms GSM ipv enkel abbo. Maar of dat nu écht zoveel verschil gaat maken is weer iets anders.

So yeah, mogelijks niet zo heel veel extra uit te persen. Toch niet als het enkel voor 't geld is dat je zou vertrekken.
En wss zal je in Brussel bv. wel meer krijgen ... maar dan moet je wel naar BXL wete. Dat zal het wss ook niet noodzakelijk waard zijn voor een paar 100 EUR/Bruto.

@Deuger Wat is de leeftijd van uw kennis? Heeft hij promotie gemaakt naar ploegleider ofzo?
Want zou een heel straf loon zijn voor een standaard operator in zijn dertiger jaren.
Neen. Niks. Hij is 38. Komt van volledig andere branche dan chemie.
Zoals ik zei, hij weet niets van de elementen in de chemie.
Geen ploegleider. Gewoon arbeider. Begonnen via interim.

Ik kreeg onlangs aan de schoolpoort de vraag of ik een 'huisvader' was omdat ik bijna altijd mijn dochter kan gaan afhalen. In deze fase van ons leven zou ik niets anders willen. Zeker nu ik 4/5e werk ben ik zoveel thuis en kan ik bijna alles van het huishouden op mij pakken wat mijn vriendin wel hard kan appreciëren. Ik geniet ook van de tijd samen met mijn dochtertje na school, nu vindt ze dat nog leuk om te gaan fietsen/spelen/wandelen met papa.

Inderdaad, ik zat vorig jaar op €154.000, all-in bruto jaarloon en ik heb ik in gewone maanden rond de €5000 netto. 13e, 14e, vakantiegeld, etc maanden is natuurlijk wel meer.
Die 9000e/maand was fout.
Wel 105.000e bruto per jaar

...

Men kan u hier in BE altijd wel op 'andere' manieren in 't zak proberen zetten natuurlijk. Door te snoeien in extralegale voordelen die evt. minder beschermd zijn.
Pakweg dat ge van een 7-reeks ineens in een Polootje zou moeten kruipen ... je zou er evt. mee naar de rechtbank kunnen stappen, maar als het zover moet komen dan wil je in feite toch niet meer blijven.

Inderdaad, dingen zoals CAO90 bonus kunnen gemakkelijk geschrapt worden, de doelstellingen voor de "gewone" bonus kunnen hoger gezet worden voor het volgende jaar of de KPIs veranderd. Bij veel bedrijven zijn auto's ook gemakkelijk: er wordt in het arbeidscontract verwezen naar de car policy en die kan op elk moment aangepast worden.

Van een 7-reeks naar een Polo heb ik nog niet weten gebeuren maar toch wel al bedrijven waar de auto's gedowngrade werden. Met de stijgende autoprijzen, leasekosten e.d. was dat waarschijnlijk eerder een nuloperatie dan een besparing maar voor de werknemers kwam het toch neer op een categorie lager kiezen.

Ivm die negatieve indexatie: hangt inderdaad van de sector af of ze die:
- wel toepassen
- niet toepassen
- verrekenen met de eerstvolgende positieve index
Er zijn dus effectief sectoren waar in het verleden al negatieve indexatie toegepast werd.

Nieuwe update tov 2023.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15 (huidige job 5 jaar)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Huidige functie: Senior System Engineer
Anciënniteit: 5j huidige werkgever, 15j totaal
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): 5275 euro > 5650 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3185 euro > 3450 euro
Nettovergoedingen: 155 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (wordt deels verrekend met groepsverzekering)
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + unlimited abo (300GB data), laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag (1,09 zelf betalen)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): is percentage based, nu ongeveer 6300 euro per jaar
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. dental/optical) en zéér voordelige aansluiting voor vrouw en kinderen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van resultaten (merit bonus 13,5%), korting op producten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 45 a 60 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: woon/werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (VAA 200 euro)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): anciënniteit (1 dag extra)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zeer flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt (niet oproepbaar)
Hoe vaak overuren te presteren: -
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Inderdaad, dingen zoals CAO90 bonus kunnen gemakkelijk geschrapt worden, de doelstellingen voor de "gewone" bonus kunnen hoger gezet worden voor het volgende jaar of de KPIs veranderd. Bij veel bedrijven zijn auto's ook gemakkelijk: er wordt in het arbeidscontract verwezen naar de car policy en die kan op elk moment aangepast worden.

Van een 7-reeks naar een Polo heb ik nog niet weten gebeuren maar toch wel al bedrijven waar de auto's gedowngrade werden. Met de stijgende autoprijzen, leasekosten e.d. was dat waarschijnlijk eerder een nuloperatie dan een besparing maar voor de werknemers kwam het toch neer op een categorie lager kiezen.

Ivm die negatieve indexatie: hangt inderdaad van de sector af of ze die:
- wel toepassen
- niet toepassen
- verrekenen met de eerstvolgende positieve index
Er zijn dus effectief sectoren waar in het verleden al negatieve indexatie toegepast werd.

Bij ons is er toch serieus bespaard op de auto's. Als je 10-15y de budgetten hetzelfde houdt zonder indexering, wordt het al lastig als er plots 10-20% inflatie pieken zijn. Als je dan daarna nog eens EV verplicht en budgetten nog steeds behoudt, dan valt iedereen uit de boot. Bij ons is er maar 1 categorie. Auto of geen auto. En een vast budget.

Bij ons is er toch serieus bespaard op de auto's. Als je 10-15y de budgetten hetzelfde houdt zonder indexering, wordt het al lastig als er plots 10-20% inflatie pieken zijn. Als je dan daarna nog eens EV verplicht en budgetten nog steeds behoudt, dan valt iedereen uit de boot. Bij ons is er maar 1 categorie. Auto of geen auto. En een vast budget.
Je kan ook beargumenteren dat de restwaarde van auto's na leasing ook omhoog gaat waardoor die prijsstijging niet noodzakelijk rechtstreeks in u leaseprijs doorgerekend wordt.
Je kan ook beargumenteren dat een EV minder kost aan onderhoud waardoor de hoger aanschafprijs in u leasing ook al gedeeltelijk gecompenseerd wordt.
Je kan ook beargumenteren dat zaken die vroeger dure opties waren nu op ongeveer elke auto standaard aanwezig zijn (cruise control bvb).

Ik zeg niet dat je nog altijd met een even dikke auto als 10-15j geleden rond rijdt :) . Ik zeg wel dat een prijsstijging van u auto niet noodzakelijk wil zeggen dat u leasing duurder wordt.

Je kan ook beargumenteren dat de restwaarde van auto's na leasing ook omhoog gaat waardoor die prijsstijging niet noodzakelijk rechtstreeks in u leaseprijs doorgerekend wordt.
Je kan ook beargumenteren dat een EV minder kost aan onderhoud waardoor de hoger aanschafprijs in u leasing ook al gedeeltelijk gecompenseerd wordt.
Je kan ook beargumenteren dat zaken die vroeger dure opties waren nu op ongeveer elke auto standaard aanwezig zijn (cruise control bvb).

Ik zeg niet dat je nog altijd met een even dikke auto als 10-15j geleden rond rijdt :) . Ik zeg wel dat een prijsstijging van u auto niet noodzakelijk wil zeggen dat u leasing duurder wordt.
Voor EV’s is de leaseprijs wel hoger omdat leasemaatschappijen voor EVs net lagere restwaarden incalculeren door onzekerheid over de batterij. Het is vandaag voordeliger om een EV aan te kopen op krediet, al zit je dan zelf te sukkelen met de verkoopwaarde als de wagen afgeschreven is..

Update na index, er zou nog eens 2% bijkomen omdat ik performance gewijs in de hogere schijf zat voor 2024

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25 -> 26
Opleiding: Master in Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 -> 4 jaar, voordien kinesist
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200/PC218
Huidige functie: Sales & Consultancy
Anciënniteit: 1 -> 2 jr. 5 mnd.
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): tussen 35 en 45u -> tussen 35 en 60u
verantwoordelijkheden: basically technisch en commercieel adviseur voor chirurgen die onze producten gebruiken, tijdens operaties uitleg geven over correct gebruik en assisteren, en natuurlijk de verkoop en aftersale

Maand salaris (bruto): €4283 €4516
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2770 €2860
Nettovergoedingen: €122 per maand nettovergoeding, €55 internet tussenkomst, €650 per 2 jaar GSM budget, abonnement door werkgever betaald
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8 per werkdag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): volledig
Hospitalisatieverzekering: volledig, mogelijkheid om gezin aan te sluiten aan voordeeltarief
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus obv. incentive plan in warranten uitbetaald, zal voor 2024 ±€19K zijn

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: gans West-Vlaanderen, hoofdkantoor in Brussel
Afstand woon/werk in km's: varieert, sommige dagen 75km op een dag, andere dagen 200+km's, gemiddeld 100km ofzo
Afstand woon/werk in tijd: varieert, soms 20min. in de wagen, soms 3u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Peugeot 308SW PHEV, VAA €192, incl. tank-/laadkaart BE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag per jaar per 5 jaar anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: vooral af te stemmen onder collega's en met manager, algemeen weinig poespas rond
Glijdende werkuren: geen vaste uren, soms om 7.30u aan tafel staan, soms pas om 21u een ziekenhuis buiten, varieert veel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: komt en gaat, soms hele drukke dagen en klanten die ferm tegen steken, voorlopig nog geen last van -> meer en meer, tot in de mate dat ik hevig overweeg een overstap te maken naar iets anders
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: heel uitgebreid aanbod binnenin bedrijf, wordt sterk aanbevolen
Telewerk (buiten corona-periode): al het werk dat niet per se in een ziekenhuis moet gedaan worden, mag in principe van thuis, soms eens naar kantoor voor vergaderingen
Verantwoordelijkheid over personeel: binnen bedrijf niet, wel verantwoordelijk voor opleidingen van OK-personeel, assistenten, ... dus soort van I guess?

Ondertussen ook reeds gesprekken gehad met management over opslag.
Mijn n+1 geeft alleszins aan dat ik een high-performer ben en enorm snel gegroeid ben in de rol, er is sprake over een hogere paygrade maar met de overlappende loonvorken betekent dat niet meteen een groot verschil op de loonbrief.
Ben eens benieuwd of het er effectief van zal komen, in April weet ik meer.
Job zelf nog steeds top, de volatiliteit in uren begint af en toe te wegen, maar zolang ik geen kinderen heb kan ik het accepteren.

-> Wel, ondertussen heeft er zich het afgelopen jaar een gigantische stoelendans voorgedaan waarbij veel interne mensen van postje zijn opgeschoven.
Zoals hierboven te lezen ben ik in de organisatie een high-performer, wordt er steeds gepronkt met mijn evolutie en capaciteiten, echter daar is het al die tijd ook bij gebleven.
Beginnen over opslag is automatisch handen in het haar bij upper management en een corporate epistel over "te vroeg, te jong, ...".
Mijn kans wagen aan een diagonale of verticale sprong die door de collega's in mijn team alleen maar aangemoedigd werd eindigt in 2x op rij vlak naast grijpen en zien hoe de sluier compleet van het politiek spelletje valt.
Ondertussen al maar grotere workload door collega's die weggaan en niet geholpen worden door diegene die blijven...

Conclusie: ook hier begint het schoentje enorm te wringen en ga ik niet laten van rondkijken.

Het lijkt me nogal een evidentie dat if all else equal, de leasebudgetten mee moeten stijgen. Als aankoop en doorverkoopwaarde 20% stijgen door inflatie, dan moeten die budgetten ook 20% naar boven. 50-20 = 30k. alles + 20% --> 60-24 = 36. En voor de EVs denk ik dat er niemand een auto in budget krijgt, zelfs ondanks lagere kosten etc.

Vroeger waren er ook geen gordels en geen rijsensoren en cameraatjes etc. Maar dat is allemaal verplichte meuk in bijna alle carpolicies en standaard in de business paketten. Ik heb nog maar weinig auto's goedkoper weten worden over time.

Met mijn leasebudget had ik 6-7y geleden een Diesel Audi A4 met alle toeters en bellen en een VAA van niks omdat die niks uitstoten (~5l per 100km en een tank van 60l). Nu heb ik een VW soccermom car die ik met chanceke in budget gekregen heb. Tussen besteldatum en leverdatum zat meer dan een jaar. Nu past die niet meer in budget, maar door de late inschrijving is de VAA x2 tgo die Audi (zit al rond de 370). Enfin, ja, niet dat het mij veel uitmaakt. Ik wil gewoon met een auto kunnen rijden en zo weinig mogelijk VAA betalen. Al is dat een Lada. Maar mijn 3 kinders moeten er wel in passen. Als dat niet meer het geval is, dan hoeft die auto niet meer.

Bij volgende renewal ga ik toch wsch mijn auto inleveren en mijn cash pakken (er is een cash inruil programma opgezet). Ik heb 3 kinderen en ik krijg in de verste verte geen deftige EV in dat budget. En als ik een benzine pak zit ik wsch aan 500-600 VAA. En dat voor een auto die bijna altijd stilstaat sinds ik sindskort 100% home based ben.

Hier iets gelijkaardigs de afgelopen ~5 jaar (over de periode ervoor kan ik niet oordelen): budget is in absolute waarde constant gehouden, autoprijzen en leaseprijzen zijn in die periode serieus gestegen, zeker nu leasingmaatschappijen de laatste 1-2 jaar de restwaardes verlaagd hebben. In combinatie met EV betekent dat een segment lager kiezen.
Je kan zelfs zien dat de catalogusprijs van de auto's in absolute waarde licht gedaald is.

Terug
Bovenaan