Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Vandaag heeft iedereen een document moeten ondertekenen dat je akkoord gaat om MOGELIJK een bonus te krijgen. Dus ook mensen die geen bonus zullen krijgen moeten het ondertekenen. Is dit een gangbare praktijk, en waarom doen ze dat?
Gangbare praktijk inderdaad, zo kan men de administratieve procedure voor de toekenning van warrants opstarten zonder nu al te moeten beslissen wie er krijgt.

90% van ons team krijgt niets dus moet blij zijn volgens hen.
Zal niets uitmaken.
Ik zou het ook eerder zo doen "tjah... Ik had wel meer verwacht, soit, dan weet ik dat ik mijn conclusies moet trekken en eens moet gaan rondhoren bij andere werkgevers".

Klinkt voor ons Belgen zeer hard en not done maar is wel gewoon het meest effectieve. Als ze je niet willen kwijtspelen en er wel degelijk meer loon betaald kan worden zullen ze meteen in gesprek gaan en in het slechtste geval vragen dat je ze wat tijd geeft zodat ze kunnen zien wat er mogelijk is. Willen ze je niet per sé bijhouden dan zal het antwoord "OK" zijn of een andere variant. Ook hard maar dan weet je het zelf ook ineens.

Ik zou het ook eerder zo doen "tjah... Ik had wel meer verwacht, soit, dan weet ik dat ik mijn conclusies moet trekken en eens moet gaan rondhoren bij andere werkgevers".

Klinkt voor ons Belgen zeer hard en not done maar is wel gewoon het meest effectieve. Als ze je niet willen kwijtspelen en er wel degelijk meer loon betaald kan worden zullen ze meteen in gesprek gaan en in het slechtste geval vragen dat je ze wat tijd geeft zodat ze kunnen zien wat er mogelijk is. Willen ze je niet per sé bijhouden dan zal het antwoord "OK" zijn of een andere variant. Ook hard maar dan weet je het zelf ook ineens.
Kijkt ja. Bij ons in 't team is er ook iemand net vertrokken voor de centen. Is er goed op vooruit kunnen gaan & men wou/kon niet matchen.
't Ergste is dat het wss deels politiek is. Moest hij vertrekken & volgend jaar terug aankloppen zou hij hoogstwss zijn gewenst loon gematched krijgen. Maar omdat het een 'opslag' is voor een bestaande WN kan men het niet doen, voor zover ik vernomen had.

Basically ... yes, it happens. Ook in BE. Uiteindelijk moet je nog altijd eerst aan uzelf denken. Zelfs al kom je goed overeen met iedereen op 't werk.

Ik wil ook niet persé veranderen, doe mijn job graag en voorlopig kan ik ook niet super hard klagen over mijn loonpakket dus daarmee dreigen was dit jaar uitgesloten. Volgend jaar kan dat wel een optie zijn als het weer een sisser is.

Die piste pas je enkel toe wanneer je effectief wil vertrekken. Anders houd je het voor u. Bekijk je de aanbiedingen.
Indien de aanbieding voldoende is om u te bewegen om te vertrekken dan afhankelijk van hoe blijven u zou doen voelen ga je in discussie.

Heeft in mijn ogen weinig zin om dit nu aan te kaarten. Als je niet vertrekt en je blijft dan zou de werkgever daar wel eens conclusies aan kunnen hangen die niet zo voordelig zijn.

Wat niet weet, niet deert maar ook niet schaadt.

Die piste pas je enkel toe wanneer je effectief wil vertrekken. Anders houd je het voor u. Bekijk je de aanbiedingen.
Ik heb eerlijk tegen mijn direct leidinggevende gezegd na 2j ping pong over loon dat ik is op de markt ging kijken of mijn verwachtingen zo onrealistisch waren.
Een weekje later stond ik met een +17% aanbod terug op zijn drempel. Toen konden ze ineens matchen. Voor mij was de zaak al lang uitgemaakt en ik heb de deur achter mij gesloten.

Ik heb eerlijk tegen mijn direct leidinggevende gezegd na 2j ping pong over loon dat ik is op de markt ging kijken of mijn verwachtingen zo onrealistisch waren.

Mijn punt was, dat als je aan zijn deur staat zonder valabel alternatief. En dit niet vanuit hun eigen komt. Dat het in mijn ogen geen goed idee is en je niets te winnen hebt om met grote woorden te gaan verkondigen dat je ergens anders gaat kijken. Om dan vb tot de constatatie te komen dat je geen hogere aanbiedingen krijgt of hebt.

Het kan potentieel zelfs negatief zijn aangezien je nu de reputatie krijgt dat er veel blaat is maar weinig wol. En dan word je de volgende keer, wanneer het mogelijks wel zou kunnen dat je +17% aanbod hebt, ook niet serieus genomen. En als je dan zou willen blijven als ze het zou gematched hebben moet je toch verkassen als je die loonsverhoging wenst.

Het kan potentieel zelfs negatief zijn aangezien je nu de reputatie krijgt dat er veel blaat is maar weinig wol. En dan word je de volgende keer, wanneer het mogelijks wel zou kunnen dat je +17% aanbod hebt, ook niet serieus genomen. En als je dan zou willen blijven als ze het zou gematched hebben moet je toch verkassen als je die loonsverhoging wenst.
Dat is natuurlijk "het spelletje" dat je speelt eh. Als je het grote woord voert moet je idd ook bereid zijn daad bij het woord te voegen.

Dat is natuurlijk "het spelletje" dat je speelt eh. Als je het grote woord voert moet je idd ook bereid zijn daad bij het woord te voegen.

Ja, maar er zijn nu eenmaal mensen die zich door de emoties van de ontgoocheling om weer peanuts te krijgen laten verleiden om dat hoge woord te voeren.

En als men dan hier leest dat dit de way to go is. Dan wilde ik wel even wat tegenwind geven dat je zoals je zegt ook effectief bereid moet zijn om het te doen. Maar dat het mogelijks toch een beter idee is om het moment dat je die emotie krijgt om eerst uw huiswerk te doen voordat je die emotie zijn gang laat gaan.

Ik heb nooit moeten dreigen. Integendeel. Ik ben al paar keer bijna ontslaan door corporate en dan opgevist door andere divisie met een zak geld erbij als compensatie :LOL:

Het kan dus anders.

Als je een competente leidinggevende hebt kan je daar toch gewoon over praten? "Ik heb het gevoel dat ik niet voldoende verhoging krijg vs de meerwaarde die ik zelf heb geleverd zoals aangegeven in het performance gesprek, hoe zie jij mijn verdere loonsevolutie?" - neem het van daar verder.

Je leidinggevende kan niet altijd in volle transparantie aangeven waar je zit op de verloningsschaal; maar in transparantie wel meegeven hoeveel marge voor groei er is binnen de zelfde rol; zo weet je meteen ook waar je staat qua mogelijkheden in je huidige rol.

Het kan anderzijds nooit kwaad om op een ander te solliciteren, dat geeft je gewoon aanvullende informatie over waar je evt zou kunnen staan als je een switch maakt. Maar ook daar: wees eerlijk met jezelf en de partij waar je solliciteert over hoe gemotiveerd je bent om te veranderen.

Gefrustreerd blijven rondlopen over een (gepercipiëerd) lage verloning is het slechtste dat je kan doen denk ik.

Ik heb nooit moeten dreigen. Integendeel. Ik ben al paar keer bijna ontslaan door corporate en dan opgevist door andere divisie met een zak geld erbij als compensatie :LOL:

Het kan dus anders.

Lijkt een beetje alsof je de dweil met een zak geld bent binnen het bedrijf.

Is dat daar de normale gang van zaken?

Lijkt een beetje alsof je de dweil met een zak geld bent binnen het bedrijf.

Is dat daar de normale gang van zaken?

De ontslagen/herstructureringen zijn telkens volledige productlijnen, fysieke sites of divisies, geen individuele beslissingen. Dat is ergens corporate die met een stylo een groep omcirkelt en off they go.

• De eerste keer ben ik de dans ontsprongen omdat ik 2 weken daarvoor naar een andere site in Belgie was verhuisd met een interne job switch. Ik stond zelfs nog in de 'to be fired' excel sheet, maar mocht blijven omdat die excel niet op to date was -_-
  • De tweede keer was het een vreemde beslissing. Alles moest buiten van een product line behalve ons team. Zonder de rest van die product line hadden we geen werk meer. Maar we hebben ons rap geherorienteerd en gaan met de banaan.
  • Vorig jaar is heel Belgie gesloten behalve onze site.
  • Dit jaar is dan heel belgie gesloten en ben ik intern verhuisd en full remote geworden.

Please define 'dweil'.

Indien de aanbieding voldoende is om u te bewegen om te vertrekken dan afhankelijk van hoe blijven u zou doen voelen ga je in discussie.

Heeft in mijn ogen weinig zin om dit nu aan te kaarten. Als je niet vertrekt en je blijft dan zou de werkgever daar wel eens conclusies aan kunnen hangen die niet zo voordelig zijn.

Wat niet weet, niet deert maar ook niet schaadt.
Als hij zelf al zegt dat hij eens zal rondkijken is mijn interpretatie natuurlijk dat hij wel degelijk bereid is om te vertrekken hé... In mijn ogen is er dan niets mis om dat aan de huidige werkgever ook te laten weten dat je zal rondkijken. Als blijkt dat je niet weg wil (wat hij erna dan zegt) is het natuurlijk dom om zoiets te zeggen hé. Als je dan na een half jaar daar nog zit dan is al je geloofwaardigheid ook volledig weg en zal je nog moeilijker opslag krijgen in de toekomst.

Om pas "in discussie" te gaan het moment dat je effectief een andere aanbieding hebt... Ben ik nooit fan van geweest. Vind ik van de kant van de werknemer "flauw" omdat het onzekerheid laat zien dat je een stok achter de deur nodig hebt om de discussie van loonsverhoging tot een einde te kunnen brengen en van de werkgever "flauw" als ze er dan op ingaan omdat het dan wel heel duidelijk is dat ze pas in actie willen schieten als ze bang zijn dat ze de werknemer kwijt zijn. Geef je op voorhand aan "ik ben hier niet content mee, ik ga elders horen" dan heb je als werknemer de werkgever netjes gewaarschuwd dat je weg bent als hij geen beter voorstel doet. Doet de werkgever nog steeds niets totdat je dan effectief enkele weken later met een voorstel van elders afkomt, dan hoeft het al helemaal niet want dan maak je je als werkgever imho helemaal belachelijk en wil je de werknemer pas naar waarde betalen van zodra je het risico loopt hem echt kwijt te spelen (gegokt en verloren).

Om pas "in discussie" te gaan het moment dat je effectief een andere aanbieding hebt... Ben ik nooit fan van geweest. Vind ik van de kant van de werknemer "flauw" omdat het onzekerheid laat zien dat je een stok achter de deur nodig hebt om de discussie van loonsverhoging tot een einde te kunnen brengen en van de werkgever "flauw" als ze er dan op ingaan omdat het dan wel heel duidelijk is dat ze pas in actie willen schieten als ze bang zijn dat ze de werknemer kwijt zijn.

Vaak is dat nochtans de enige manier om duidelijk aan te tonen dat je meer waard bent. Spijtig genoeg is het hier ook al zo eens moeten gaan.

Werkgever: Je loon is conform geen opslag.
Werknemer: Toont aanbieding van 20% meer.

Werkgever: AUB nu kunnen wij die 20% meer ook geven zelfs 25-30% zolang je maar blijft -_-

Als hij zelf al zegt dat hij eens zal rondkijken is mijn interpretatie natuurlijk dat hij wel degelijk bereid is om te vertrekken hé... In mijn ogen is er dan niets mis om dat aan de huidige werkgever ook te laten weten dat je zal rondkijken. Als blijkt dat je niet weg wil (wat hij erna dan zegt) is het natuurlijk dom om zoiets te zeggen hé. Als je dan na een half jaar daar nog zit dan is al je geloofwaardigheid ook volledig weg en zal je nog moeilijker opslag krijgen in de toekomst.
Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens. Als mensen in hun ogen hard gewerkt hebben en vinden dat ze een significante opslag verdiend hebben. En dat komt niet, dan kan zo'n uitlating mensen ontsnappen.
Als er hier dan ook mensen zijn die zeggen van, jamaar zeg dat maar. Dat is niet mis. Vond ik wel dat ik even een beetje tegenwind moet geven. Juist met uw eigen uitleg indachtig dat als je niet vertrekt zogezegd de geloofwaardigheid weg is en dit dan ook tegen hem kan gebruikt worden.

Om pas "in discussie" te gaan het moment dat je effectief een andere aanbieding hebt... Ben ik nooit fan van geweest. Vind ik van de kant van de werknemer "flauw" omdat het onzekerheid laat zien dat je een stok achter de deur nodig hebt om de discussie van loonsverhoging tot een einde te kunnen brengen en van de werkgever "flauw" als ze er dan op ingaan omdat het dan wel heel duidelijk is dat ze pas in actie willen schieten als ze bang zijn dat ze de werknemer kwijt zijn. Geef je op voorhand aan "ik ben hier niet content mee, ik ga elders horen" dan heb je als werknemer de werkgever netjes gewaarschuwd dat je weg bent als hij geen beter voorstel doet. Doet de werkgever nog steeds niets totdat je dan effectief enkele weken later met een voorstel van elders afkomt, dan hoeft het al helemaal niet want dan maak je je als werkgever imho helemaal belachelijk en wil je de werknemer pas naar waarde betalen van zodra je het risico loopt hem echt kwijt te spelen (gegokt en verloren).

Er zijn dan ook nog tussengradaties mogelijk. Niets houdt u tegen om eens de zoektocht opgestart is en het goed lijkt te gaan dat je het dan al eens bemerkt dat je er graag over wil spreken. Waarna je ze een tijdje geeft om met een antwoord terug te komen.
En in functie van hoe men daarmee omgegaan is dan effectief pas hardball spelen.
Al moet ik eerlijk zijn dat of dat nu flauw is of niet mij redelijk siberisch koud laat. Het vertrouwen dat je naar waarde geschat wordt (of dit nu van de kant van de werkgever of werknemer is), ben je toch kwijt doordat je dit niet automatisch doet. Het voelt aan als een lose - lose scenario. Waar het beste dat je er potentieel kan uit krijgen een lose-win of win-lose scenario is.

Terug
Bovenaan