Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als je een competente leidinggevende hebt kan je daar toch gewoon over praten? "Ik heb het gevoel dat ik niet voldoende verhoging krijg vs de meerwaarde die ik zelf heb geleverd zoals aangegeven in het performance gesprek, hoe zie jij mijn verdere loonsevolutie?" - neem het van daar verder.
Dan moet je in mijn ogen wel een meerwaarde geleverd hebben tegenover het afgesproken takenpakket.
Takenpakket naar behoren of zelfs excellent uitvoeren = uw loon is voldoende.
Extra's op u nemen voor iets langere termijn = kan gesproken worden over loonsverhoging.

Daarom is het zo belangrijk om het gesprek aan te gaan 😄 Percepties over meerwaarde kunnen verschillen, maar consistente overperformance is wel een indicator dat je je onderscheidt van meer junior profielen en dus ook wat hoger staat in marktwaarde

iemand die hier voor fluvius werkt? onlangs benaderd geweest door een recruiter om daar aan de slag te gaan als microsoft 365 expert. loonpakket zag er allesinds niet mis uit.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Professionele Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 6 jaar relevante ervaring
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: IT Business Analyst
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Design en ontwikkeling van data- en BI-oplossingen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €6920
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3810
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja, beide
Maaltijdcheques: €8 per gewerkte dag
Ecocheques: €250 voor volledig jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus 5% bruto jaarsalaris, terugbetaling internetkosten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Verplaatsingsvergoedingen: Terugbetaling treinabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, makkelijk in te plannen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, mogelijkheid tot behalen van certificaten
Telewerk (buiten corona-periode): 90%
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Een update na de indexatie

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9,5 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende (kader)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC220
Huidige functie: Digitalisation & automation expert
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal ure n tewerkstelling: 36u (90%)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36
verantwoordelijkheden: Implementeren automatisaties en digitalisaties binnen bedrijf.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4.325
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.900
Nettovergoedingen: +/- €100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, ja. BYOD vergoeding voor gsm
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee
Hospitalisatieverzekering: Ja via Van Breda
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, cafetariaplan met eindejaarspremie, goedkoop eigen producten aankopen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 25min zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW iX1 met laadpas. Geen keuze qua auto, opties zelf te betalen.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (totaal): 29,5 (al denk ik dat er iets fout loopt en er meer krijg)
Vrijheid om verlof te nemen: Heel flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel beperkt. Soms wat stress door bepaalde projecten en dependencies
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week van thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: 1 junior begeleiden.

Mijn punt was, dat als je aan zijn deur staat zonder valabel alternatief. En dit niet vanuit hun eigen komt. Dat het in mijn ogen geen goed idee is en je niets te winnen hebt om met grote woorden te gaan verkondigen dat je ergens anders gaat kijken. Om dan vb tot de constatatie te komen dat je geen hogere aanbiedingen krijgt of hebt.
Het is geen goed idee als je puur en alleen denkt aan jezelf. Als je al een tijdje aangeeft dat je vindt dat je recht hebt op een hogere verloning en het bedrijf vindt dat niet, is het toch het beste dat je aangeeft elders te gaan kijken. Als je wacht tot je elders een aanbod gehad hebt, moet je tegen deze werkgever die je dit aanbod geeft gaan zeggen: toch nog even met mijn huidige werkgever onderhandelen en dan laat ik je iets weten.

Het kan potentieel zelfs negatief zijn aangezien je nu de reputatie krijgt dat er veel blaat is maar weinig wol. En dan word je de volgende keer, wanneer het mogelijks wel zou kunnen dat je +17% aanbod hebt, ook niet serieus genomen. En als je dan zou willen blijven als ze het zou gematched hebben moet je toch verkassen als je die loonsverhoging wenst.
Het grootste nadeel is als ze het moment dat je zoiets aangeeft, er iemand opgeleerd wordt in jouw functie zodat ze effectief eenvoudiger zonder je kunnen. Maar dat is een kostelijke methode.

Bottom line blijft extra geld geen goede motivator om te blijven: je gaat je toch niet gewaardeerd voelen omdat ze met het mes op de keel wel plots extra loon kunnen geven? Het extra loon/bonus heeft een positief effect als het een waardering is van je inspanningen.

Mijn inziens als een bedrijf plots +17% geeft in dezelfde functie, dan klopt er iets niet in hun loon politiek

Het is geen goed idee als je puur en alleen denkt aan jezelf. Als je al een tijdje aangeeft dat je vindt dat je recht hebt op een hogere verloning en het bedrijf vindt dat niet, is het toch het beste dat je aangeeft elders te gaan kijken. Als je wacht tot je elders een aanbod gehad hebt, moet je tegen deze werkgever die je dit aanbod geeft gaan zeggen: toch nog even met mijn huidige werkgever onderhandelen en dan laat ik je iets weten.

Hangt allemaal af van de timing. Of hoe je het verpakt.

Al ga ik nu echt niet zeggen dat ik nog ga onderhandelen met de werkgever. Ik zal eerder zeggen iets à la ik moet het aanbod even met het thuisfront overleggen. Geef me wat tijd.

Of het aanbod moet zodanig hallucinant zijn dat ik ter plekke teken, en dan is het pech huidige werkgever.

Het grootste nadeel is als ze het moment dat je zoiets aangeeft, er iemand opgeleerd wordt in jouw functie zodat ze effectief eenvoudiger zonder je kunnen. Maar dat is een kostelijke methode.

Groter nadeel lijkt mij eerder dat je gekend bent als the boy that cried wolf. En dus bij volgende vraag voor opslag en jijdie geen actie hebt genomen om te vertrekken dit evengoed gewoon genegeerd wordt.

Bottom line blijft extra geld geen goede motivator om te blijven: je gaat je toch niet gewaardeerd voelen omdat ze met het mes op de keel wel plots extra loon kunnen geven? Het extra loon/bonus heeft een positief effect als het een waardering is van je inspanningen.

Ik ga werken voor geld. Als de waardering toch achterblijft op mijn huidige functie, dan wil dat helemaal niet zeggen dat het er daarom slecht werken is. Noch heb je een idee wat je mag verwachten op die andere job hieromtrent.

Daarnaast heeft niet iedereen de luxe om te kijken naar waardering .

Echter, de geldelijke renumeratie wordt in eerste lijn gezien als de waardering. We weten allemaal dat het niet het enige aspect is... maar zeggen dat je niet moet blijven omdat men u anders de opslag niet gaf is niet echt logisch.

Mijn inziens als een bedrijf plots +17% geeft in dezelfde functie, dan klopt er iets niet in hun loon politiek
Is niet waar hé. Uw werkgever heeft u bepaalde skills en capaciteiten aangeleerd, waar een andere werkgever deze dan tegen een premium kan aankopen om er zijn voordeel aan te doen.

Als je bedoelt bij uw eigen werkgever, niet elke werkgever heeft een geoptimaliseerde loonpolitiek. Of heeft er nu echt bij stilgestaan wat de consequenties zijn... of...

Loonpolitiek is gewoon zeer divers.

[...]
Groter nadeel lijkt mij eerder dat je gekend bent als the boy that cried wolf. En dus bij volgende vraag voor opslag en jijdie geen actie hebt genomen om te vertrekken dit evengoed gewoon genegeerd wordt.
[...]
Denk dat mensen dit onderschatten. Als je deze weg bewandelt moet je echt wel zeker zijn van je stuk en ook gewoon ontslag kunnen nemen. Anders weten ze voorgoed dat je bluft.

Schoonbroer van me wou in dagshift werken, en heeft dit twee jaar lang gevraagd, maar ze konden/wilden niet. Dan heeft ie met ontslag gedreigd want 'bij een ander kon ie wel in dagshift gaan'. Hebben ze nog njet gegeven. Ennnnn, twee jaar later zit ie daar nog, fameus zijn kas op te fretten. (Ik vermoed dat ie niet vertrekt omdat ze erg goed betalen, en zijn werkgever zal dat ook wel hebben geweten.)

Laatst bewerkt:
Denk dat mensen dit onderschatten. Als je deze weg bewandelt moet je of echt wel zeker zijn van je stuk en ook gewoon ontslag kunnen nemen. Anders weten ze voorgoed dat je bluft.

Schoonbroer van me wou in dagshift werken, en heeft dit twee jaar lang gevraagd, maar ze konden/wilden niet. Dan heeft ie met ontslag gedreigd want 'bij een ander kon ie wel in dagshift gaan'. Hebben ze nog njet gegeven. Ennnnn, twee jaar later zit ie daar nog, fameus zijn kas op te fretten. (Ik vermoed dat ie niet vertrekt omdat ze erg goed betalen, en zijn werkgever zal dat ook wel hebben geweten.)

Bij ons was er 1 die jaren zijn kas opgefret heeft en altijd zat te neuten over alles en dreigen maar nooit tot het gaatje willen gaan. En op den duur ging dat als volgt als managers opslag budgetten moesten verdelen onderling:
  • x: 2% is fine
  • y: niks, dien zaagt als 5y maar vertrekt toch niet
  • z: misschien 1% en een bonus, of wat aandelen en bladiebla
  • a: 2%
  • ...

Zelfs als er een emmer van 10% budget was, had dien niks meer gekregen.

Je moet weinig dreigen maar bereid zijn om tot het gaatje te gaan als je dreigt.

Idem overigens met intern ruzie te maken/duwen als je dingen wil veranderen. Je kunt beter voor weinig dingen gaan en tot het gaatje gaan dan 10 dingen proberen en dan stoppen vanaf dat het moeilijk begint te gaan. Verandering is moeilijk voor iedereen. Als de mensen zien dat je niet tot het gaatje gaat, waarom zouden ze dan meelopen in een moeilijk verhaal als ze niet zeker zijn dat je hen naar de finish brengt...

Elke WG die zichzelf iets of wat serieus neemt vraagt tegenwoordig wel om eender welk bod van een andere WG met hen te delen als je ermee komt uitpakken om opslag of iets anders gedaan te krijgen.
Als je dan niks kan delen of wat valse data doorstuurt val je ook snel door de mand....

Daarom, praten met u WG rond "die geeft mij zoveel meer" doe je alleen als je ook het effectieve bod hebt om dat te bewijzen. Als je wat loze dreigementen gaat uiten nemen ze u idd niet meer serieus. Erger nog, voor je WG ben je ook niet meer betrouwbaar. Die zijn mening over u gaat serieus naar beneden bijgeschroefd worden.

Zie hierboven.
Als je blijft zitten omwille van dikke pree moet je ook maar stoppen met u kas op te fretten. On another note, dat zijn de burn- / boreouts van de toekomst waar de sociale zekerheid dan volle pot voor kan gaan opdraaien. Na zoveel maand val je dan nog is terug op ziekenkas waardoor je een pak minder geld hebt.
Kan je u beter de vraag stellen of je niet beter elders gaat werken in een regime waar je gelukkig van wordt. Mogelijks voor iets minder geld maar rekening houdend met worste case scenario (ziekenkas bij langdurige ziekte) verdien je evenveel dan als je was gebleven.

Is het een algemeen ding dat er dit jaar minder opslag wordt gegeven door de economie, sectoren die het slechter doen, etc...
Ons bedrijf lijkt daar momenteel heel hard mee te schermen. Naar verwachting krijg ik 2% bovenop de index en daarvoor moest ik al bij de higher performers zitten dit jaar.

Zelfs bij juniors is de opslag max 2-3%.

Hier hetzelfde verhaal tijdens mijn evaluatie in november (eerste in twee jaar tijd). Conclusie was dat ik wel een looncorrectie verdien, maar alle buurlanden geven geen opslag meer, zelfs loondalingen in NL, DE.. Index afwachten, terwijl die al in november tot op 0,1 al gekend was.
Weet niet wat ik mag verwachten en of ik überhaupt iets zal zien buiten de index, maar we zullen het komende maanden wel zien op de loonfiches.

Terwijl krijg ik via linkedin een aanbod voor een gelijkaardige functie, op <15 min van mij thuis en het "vanaf" loon 1000 euro meer dan ik nu verdien.

Nuja, ik ben best wel geduldig en een loyale werknemer. Heb over andere zaken niet echt te klagen (sfeer, collega's, stress, ..). Geld is zeker niet alles.

Hier hetzelfde verhaal tijdens mijn evaluatie in november (eerste in twee jaar tijd). Conclusie was dat ik wel een looncorrectie verdien, maar alle buurlanden geven geen opslag meer, zelfs loondalingen in NL, DE.. Index afwachten, terwijl die al in november tot op 0,1 al gekend was.
Weet niet wat ik mag verwachten en of ik überhaupt iets zal zien buiten de index, maar we zullen het komende maanden wel zien op de loonfiches.

Terwijl krijg ik via linkedin een aanbod voor een gelijkaardige functie, op <15 min van mij thuis en het "vanaf" loon 1000 euro meer dan ik nu verdien.

Nuja, ik ben best wel geduldig en een loyale werknemer. Heb over andere zaken niet echt te klagen (sfeer, collega's, stress, ..). Geld is zeker niet alles.
In het buitenland zijn er zelfs loondalingen :laugh: De eerste die ik dat hier in België hoor vertellen als een reden om geen loonsverhoging te moeten geven aan personeel verdient een veeg uit de pan.

(Bruto)loon is althans beschermd in BE. Dus men mag niet 'zomaar' uw loon afpakken. Dus daar kan men al niet mee afkomen.
'k Veronderstel ook niet in 't buitenland.

Dat de gemiddeldes evt. 'year over year' kunnen dalen is in principe wel een mogelijkheid. Dat zal dan weliswaar enkel toepasbaar zijn op nieuwe aanwervingen. Althans, zou ik toch verwachten.

Men kan u hier in BE altijd wel op 'andere' manieren in 't zak proberen zetten natuurlijk. Door te snoeien in extralegale voordelen die evt. minder beschermd zijn.
Pakweg dat ge van een 7-reeks ineens in een Polootje zou moeten kruipen ... je zou er evt. mee naar de rechtbank kunnen stappen, maar als het zover moet komen dan wil je in feite toch niet meer blijven.

ik zit ik ook in zo een bedrijf waar niets veranderd tot je dreigt met te vertrekken. Heb zo al eens 600 euro bruto bijgekregen ( 2018) en de laatste keer 1000 euro bruto ( anderhalf jaar geleden). tussendoor wat peanuts van 100 euros er bij gekregen excl indexering.

2 gevolgen :

De jonge ambitieuze garde werkt er 1-3 jaar en bolt het dan af omdat ze geen zin hebben in dat spelletje.
De fossielen die daar gewoon op hun stoel zitten en amper een poot uitsteken blijven hangen, want ze zijn te oud om nog ergens anders werk te vinden, en ze krijgen toch geen opslag dus waarom zoude ze nog veel moeite steken in hun job.

Gevolg is dan nu dat wij van de 80 mensen die er werken bijna de helft 50 plusser is en de andere helft onervaren volk is dat er gemiddeld 2 jaar werkt. Resultaat is een hoop chaos, bijna bejaarden die amper met een computer kunnen werken en een constant cycle van mensen trainen in hun job en als ze het min of meer kunnen vertrekken ze.

Ik heb ook al 2 keer moeten dreigen om te vertrekken met een aanbod dat ik effectief had. Nu weer hetzelfde … kan ergens anders 1200 euro bruto meer krijgen voor dezelfde job op 10m van de deur i.p.v. in Brussel, met half zoveel verantwoordelijkheid en een Team van 3 ipv de job zelfstandig te doen. Dus ik kan daar ook verlof nemen zonder gezaag i.p.v. in het midden van de jungle mijn laptop te moeten meesleuren omdat één of andere hooggeplaatste pipo die er al 15jaar werkt vergeten is dat die zijn vpn moet aanzetten om aan één van onze netwerkschijven te geraken.

Ga ondertussen ook al 2 jaar een mobilteitsbudget krijgen, dat is ook elke maand 500 euro netto die ik wegpis omdat die van HR constant ziek is en "geen tijd" heeft.

Collega's zijn top ( als mens, niet altijd als collega) maar ik denk dat ik nu ook effectief de knoop ga doorhakken en het er afbol.

Motivatie om mij naar kantoor te sleuren die ene of 2 dagen per week is onder 0 en ik geraak nog met moeite uit mijn bed.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook al 2 keer moeten dreigen om te vertrekken met een aanbod dat ik effectief had. Nu weer hetzelfde … kan ergens anders 1200 euro bruto meer krijgen voor dezelfde job op 10m van de deur i.p.v. in Brussel, met half zoveel verantwoordelijkheid en een Team van 3 ipv de job zelfstandig te doen. Dus ik kan daar ook verlof nemen zonder gezaag i.p.v. in het midden van de jungle mijn laptop te moeten meesleuren omdat één of andere hooggeplaatste pipo die er al 15jaar werkt vergeten is dat die zijn vpn moet aanzetten om aan één van onze netwerkschijven te geraken.
Dan ligt de oplossing redelijk hard voor de hand en zou je het aanbod zelfs niet als leverage moeten proberen gebruiken, maar gewoon tekenen he...

Ga ondertussen ook al 2 jaar een mobilteitsbudget krijgen, dat is ook elke maand 500 euro netto die ik wegpis omdat die van HR constant ziek is en "geen tijd" heeft.
Dan moet je zeker niet twijfelen hé, alé, ik zou toch niet twijfelen..

ik zit ik ook in zo een bedrijf waar niets veranderd tot je dreigt met te vertrekken. Heb zo al eens 600 euro bruto bijgekregen ( 2018) en de laatste keer 1000 euro bruto ( anderhalf jaar geleden). tussendoor wat peanuts van 100 euros er bij gekregen excl indexering.
600 heb ik er nog nooit in ene klap bij zien komen.
Maar bij mij was 't dit jaar niet beter hoor. Enkel index, dus 3,58%. Geen structurele opslag. Wel 1500 warrants, eenmalige bonus.
Men gaf aan dat men vorig jaar, bij 't afschaffen v/d IP regeling, al een beetje extra bruut gegeven heeft (OK, da's waar). Uiteraard kwam dat nog altijd op verlies uit. Dus NO GO voor dit jaar.

En jah, kunt ge der over gaan klagen? Technisch gezien is dat IP ruling gedoe afgeschaft door 't staat, niet door 't bedrijf.
Anderzijds, 't was nu niet dat er zoveel extra bij gekomen was ook, mor soit.

Hangt allemaal af van de timing. Of hoe je het verpakt.
Akkoord

Mijn inziens is het aangeven dat je ook buiten het bedrijf gaat kijken voor een volgende stap of hoog spel spelen dat je iets beter hebt, twee verschillende dingen. Maar dit beaam je volgens mij met je eerste zin.
Echter, de geldelijke renumeratie wordt in eerste lijn gezien als de waardering. We weten allemaal dat het niet het enige aspect is... maar zeggen dat je niet moet blijven omdat men u anders de opslag niet gaf is niet echt logisch.
Hier verschillen we een beetje van mening, maar mogelijk door mijn heel zwart-witte standpunt: als je vindt dat je meer moet verdienen, moet je maar een werkgever zoeken die dat wil betalen.
Als je bedoelt bij uw eigen werkgever, niet elke werkgever heeft een geoptimaliseerde loonpolitiek. Of heeft er nu echt bij stilgestaan wat de consequenties zijn... of...
Ik bedoel bij de eigen werkgever. Als je 17% bijkrijgt voor exact hetzelfde te doen omdat je anders weggaat, dan ben je onderbetaald of kan je heel goed timen

De jonge ambitieuze garde werkt er 1-3 jaar en bolt het dan af omdat ze geen zin hebben in dat spelletje.
Maar waar gaan ze naartoe, want ik zie weinig bedrijven die het echt substantieel anders aanpakken. Volgens mij is de reden dat de kost van iemand die vertrekt maar eerder op lange termijn duidelijk is.
De fossielen die daar gewoon op hun stoel zitten en amper een poot uitsteken blijven hangen, want ze zijn te oud om nog ergens anders werk te vinden, en ze krijgen toch geen opslag dus waarom zoude ze nog veel moeite steken in hun job.
Dat is het nadeel van de index en mogelijk ontbreken ve bonussysteem. Nu vergis je niet de 50+ers in mijn bedrijf zijn ook zo; alleen waren zij ook zo gemotiveerd toen ze 20-30 waren. Ze hadden gewoon minder de neiging van de werkgever te verlaten en zien nu vaak een stagnerende markt waarin ze zelf ook berusten. Huis afbetaald, goed loon en veel kan gedaan worden op automatische piloot, waarom je opjagen?
Motivatie om mij naar kantoor te sleuren die ene of 2 dagen per week is onder 0 en ik geraak nog met moeite uit mijn bed.
Dit is de trigger om van functie of werkgever te veranderen. Al krijg je 1000€ meer in de maand, dat gevoel gaat niet weggaan zonder dat er een anders aspect in je job veranderd.

Mijn inziens is het aangeven dat je ook buiten het bedrijf gaat kijken voor een volgende stap of hoog spel spelen dat je iets beter hebt, twee verschillende dingen. Maar dit beaam je volgens mij met je eerste zin.
Je moet het bekijken in de versie dat dit geopperd was. Iemand die gefrustreerd was en dan iets eruit flapte. En dan is het gewoon beter om dat niet te doen. En dat enkel te doen als je ook effectief iets in handen hebt.

Als je echter rationeler bent, dan kan je in plaats van te wachten op dat je effectief iets in handen hebt, dit doen op basis van de inschatting en uw feel van bij andere sollicitaties. Met het risico dat je mis gegokt hebt. Waar ik echter niet vanuit ging.
Mijn mening blijft echter nog altijd dat je dit beter doet wanneer je iets anders in handen hebt. Zeker als je hoog spel speelt. En dat als je van plan bent om hoog spel te spelen, dat je dan ook effectief de knop hebt omgedraaid en bereid bent om te verkassen.

Hier verschillen we een beetje van mening, maar mogelijk door mijn heel zwart-witte standpunt: als je vindt dat je meer moet verdienen, moet je maar een werkgever zoeken die dat wil betalen.
Het is niet omdat uw werkgever het niet automatisch geeft, dat je het daarom niet waard bent. In ieder geval laat je met dit statement duidelijk zien dat het dan perfect normaal is om uw eigen werkgever te overtuigen om meer te betalen. Uw eigen werkgever wil dat mogelijks ook betalen.
Mogelijks niet met blijdschap, mogelijks omdat die daar gewoon niet bij stilstaat (niet elke werkgever denkt na over zijn loonpolitiek). Als iedereen moet vertrekken bij een werkgever die geen proactieve loonspolitiek heeft dan vertrekken er veel mensen hoor :p.

Al ben ik nog altijd een voorstander van het feit dat je niet moet vragen achter een loonsverhoging, maar dat dit gewoon komt omdat je zo gewaardeerd wordt. Als dat er echter niet is, dan is het uw goed recht om uw werkgever zijn hand om te wringen om dat wel te krijgen. Desnoods met te verkassen.

Ik bedoel bij de eigen werkgever. Als je 17% bijkrijgt voor exact hetzelfde te doen omdat je anders weggaat, dan ben je onderbetaald of kan je heel goed timen
Niet noodzakelijk. Je kan gerust marktconform betaald worden. Maar iemand opleiden kost ook geld. Iemand die perfect ingespeeld is en die je niet moet controlleren dat is ook iets waard hoor. Zeker als je geld als water schept. Er zijn dus ook werkgevers die in dergelijke gevallen er dan 17% bijlappen of een ander bedrag om zeker dat risico niet te lopen.
Al is dat eerder uitzonderlijk ja. Maar in de discussie maakte dat eigenlijk niet echt uit. Uiteindelijk draait het rond uw werkgever te overtuigen. En niet elke werkgever heeft een gulle inborst waar die dat vanuit zijn eigen doet. Daarnaast zijn er zoals gezegd ook andere redenen waarom je bij een werkgever werkt, desondanks dat die u niet naar waarde acht. De collega's. De proximiteit. De invulling. Etc...

Maar waar gaan ze naartoe, want ik zie weinig bedrijven die het echt substantieel anders aanpakken. Volgens mij is de reden dat de kost van iemand die vertrekt maar eerder op lange termijn duidelijk is.
Andere werkgever. Niet elke werkgever lowbalt. Bij ons zijn er dit jaar al weer 3 vertrokken omdat de voorwaarden ergens anders beter zijn. Zowel privaat als publiek. En het loon is een factor (gebrek aan salariswagen,...) maar de grootste factor is de onderstaffing, organisatie, zwemmen of verzuipen mentaliteit voor nieuwelingen ... waar ze hopen dat dit in een andere entiteit beter is. Of dat zo gaat zijn, is en blijft moeilijk in te schatten.

Dit is de trigger om van functie of werkgever te veranderen. Al krijg je 1000€ meer in de maand, dat gevoel gaat niet weggaan zonder dat er een anders aspect in je job veranderd.

Is 1 van de triggers, iedereen heeft zijn eigen triggers die afhangen van omstandigheden en ervaringen uit het verleden.

Terug
Bovenaan