Mijn inziens is het aangeven dat je ook buiten het bedrijf gaat kijken voor een volgende stap of hoog spel spelen dat je iets beter hebt, twee verschillende dingen. Maar dit beaam je volgens mij met je eerste zin.
Je moet het bekijken in de versie dat dit geopperd was. Iemand die gefrustreerd was en dan iets eruit flapte. En dan is het gewoon beter om dat niet te doen. En dat enkel te doen als je ook effectief iets in handen hebt.
Als je echter rationeler bent, dan kan je in plaats van te wachten op dat je effectief iets in handen hebt, dit doen op basis van de inschatting en uw feel van bij andere sollicitaties. Met het risico dat je mis gegokt hebt. Waar ik echter niet vanuit ging.
Mijn mening blijft echter nog altijd dat je dit beter doet wanneer je iets anders in handen hebt. Zeker als je hoog spel speelt. En dat als je van plan bent om hoog spel te spelen, dat je dan ook effectief de knop hebt omgedraaid en bereid bent om te verkassen.
Hier verschillen we een beetje van mening, maar mogelijk door mijn heel zwart-witte standpunt: als je vindt dat je meer moet verdienen, moet je maar een werkgever zoeken die dat wil betalen.
Het is niet omdat uw werkgever het niet automatisch geeft, dat je het daarom niet waard bent. In ieder geval laat je met dit statement duidelijk zien dat het dan perfect normaal is om uw eigen werkgever te overtuigen om meer te betalen. Uw eigen werkgever wil dat mogelijks ook betalen.
Mogelijks niet met blijdschap, mogelijks omdat die daar gewoon niet bij stilstaat (niet elke werkgever denkt na over zijn loonpolitiek). Als iedereen moet vertrekken bij een werkgever die geen proactieve loonspolitiek heeft dan vertrekken er veel mensen hoor

.
Al ben ik nog altijd een voorstander van het feit dat je niet moet vragen achter een loonsverhoging, maar dat dit gewoon komt omdat je zo gewaardeerd wordt. Als dat er echter niet is, dan is het uw goed recht om uw werkgever zijn hand om te wringen om dat wel te krijgen. Desnoods met te verkassen.
Ik bedoel bij de eigen werkgever. Als je 17% bijkrijgt voor exact hetzelfde te doen omdat je anders weggaat, dan ben je onderbetaald of kan je heel goed timen
Niet noodzakelijk. Je kan gerust marktconform betaald worden. Maar iemand opleiden kost ook geld. Iemand die perfect ingespeeld is en die je niet moet controlleren dat is ook iets waard hoor. Zeker als je geld als water schept. Er zijn dus ook werkgevers die in dergelijke gevallen er dan 17% bijlappen of een ander bedrag om zeker dat risico niet te lopen.
Al is dat eerder uitzonderlijk ja. Maar in de discussie maakte dat eigenlijk niet echt uit. Uiteindelijk draait het rond uw werkgever te overtuigen. En niet elke werkgever heeft een gulle inborst waar die dat vanuit zijn eigen doet. Daarnaast zijn er zoals gezegd ook andere redenen waarom je bij een werkgever werkt, desondanks dat die u niet naar waarde acht. De collega's. De proximiteit. De invulling. Etc...
Maar waar gaan ze naartoe, want ik zie weinig bedrijven die het echt substantieel anders aanpakken. Volgens mij is de reden dat de kost van iemand die vertrekt maar eerder op lange termijn duidelijk is.
Andere werkgever. Niet elke werkgever lowbalt. Bij ons zijn er dit jaar al weer 3 vertrokken omdat de voorwaarden ergens anders beter zijn. Zowel privaat als publiek. En het loon is een factor (gebrek aan salariswagen,...) maar de grootste factor is de onderstaffing, organisatie, zwemmen of verzuipen mentaliteit voor nieuwelingen ... waar ze hopen dat dit in een andere entiteit beter is. Of dat zo gaat zijn, is en blijft moeilijk in te schatten.
Dit is de trigger om van functie of werkgever te veranderen. Al krijg je 1000€ meer in de maand, dat gevoel gaat niet weggaan zonder dat er een anders aspect in je job veranderd.
Is 1 van de triggers, iedereen heeft zijn eigen triggers die afhangen van omstandigheden en ervaringen uit het verleden.