Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het grote probleem in de zorg is niet zozeer het loon (behalve het gebrek aan extralegale voordelen), maar het gebrek aan middelen, de toxische sfeer op de werkvloer en het uitbuiten van stagiairs tijdens hun stages waardoor er al veel studenten afhaken.

Mijn zus is heel vaak huilend thuisgekomen van haar stage, omdat haar stagebegeleider of een bepaalde dokter haar weer heeft zitten uitkafferen. Ze worden gebruikt als gratis werkslaven en in plaats van hen iets bij te leren maken de begeleiders zichzelf er makkelijk vanaf door te zeggen "je kan dit toch niet". Terwijl zij dan veel te braaf is en haar mond niet durft open te trekken.
Haar vriend zat ook in hetzelfde jaar verpleegkunde, als één van de weinige mannen. Zijn stages waren nog veel erger, niet zozeer door het werk maar echt de toxische sfeer en uitbuiting die hij ondervond.
Hij had ooit de droom om ambulancier te worden, maar hij had zo'n slechte ervaringen dat hij besliste om gewoon tegen zijn zin z'n studies af te maken om daarna aan zijn politieopleiding te starten.
Het scheelt ook echt van ziekenhuis tot ziekenhuis en afdeling tot afdeling. De leidinggevende of het gebrek aan 'leiding' is toch vaak de stoorzender.

In het laatste jaar verpleegkunde volgen ze +-7 maanden stage en toch moeten ze nog +-900 euro inschrijvingsgeld betalen om bijna gans het academiejaar gratis te gaan werken. Niks van onkostenvergoeding voor de gereden kilometers,...
Dat is toch echt wel schandalig.
We hadden dit aangekaart bij minister Crevits en vorig jaar hadden ze (éénmalig?) een deel van het inschrijvingsgeld terugbetaald aan afstuderende studenten verpleegkunde in gans Vlaanderen.

Je lost niet alles op door meer loon te vragen. Idem. voor politie, gevangenispersoneel,...
Met een beetje respect en begrip kom je al ver.
De lonen kunnen niet overal blijven stijgen. Als je nu kijkt naar Duitsland, of zelfs al Nederland, dan zijn de lonen daar zelfs aan het dalen. De volgende overheid heeft een serieuze opdracht voor de boeg.
We moeten opletten of onze zorg wordt straks zoals in Engeland overspoelt door goedkopere werkkrachten uit India. Ik hoor daar verhalen dat ze daar personeel ontslaan wegens 'besparingen' en om vervangen te worden door goedkopere werkkrachten.

Mijn vriendin is ook aan het twijfelen om uit de zorg de stap te maken naar het onderwijs. Ze doet haar werk heel graag, maar heeft ook een toxische leidinggevende, die haar emotionele problemen niet kan controleren en afreageert op het personeel.
Moest mijn leidinggevende mij zo behandelen zou ik eens ferm op de tafel kloppen of mijn boeltje pakken en morgen heb ik ander werk. In de zorg zijn de goede plaatsjes natuurlijk schaars.

Laatst bewerkt:
Die ingenieurs met specifieke kennis: daarmee duidde ik op de profielen die idd doorgroeien naar plant manager etc. Het spreekt voor zich dat dit niet de standaard zaken zijn - maar het punt was eigenlijk dat er nogal wat goed betaalde jobs zijn en men ook niemand vind - dus zeggen dat je met loon de benodigde mensen koopt gaat niet zomaar op. Iets dat men nogal eens graag in de strijd gooit als het gaat om tekort aan personeel - een echt goede onderhoudstechnicus met wat ervaring kan overal starten aan +4K en alle voordelen , maar ze vinden geen - en dat zijn niet zelden mensen zonder noemenswaardige studies. Rode draad: knelpuntberoep - en dat staat grotendeels los van het loon, voor bepaalde jobs moet je over een specifieke instelling, inzicht, handigheid ... beschikken en veel van die zaken kan je niet aanleren, het is deels aangeboren of deel van de persoon.

Ik zou waarschijnlijk wel een aantal taken kunnen aanleren van een verpleegkundige - maar als iemand mijn bloed wil afnemen val ik flauw nog voor de naald er in zit - patiënten zullen lachen met mij als verpleger. Ik durf nog naar geen operatie op TV kijken of ik val flauw.

Oh, dat kleine detail van ~1400€ bruto net niet over het hoofd gezien :) . Die wagen is echt wel een pak dukaten bruto hoor...
Het feit dat je privé zo geen dure wagen zou nemen neemt niet weg dat je die nu wel krijgt en er gebruik van maakt.

Denk dat iedereen met/zonder bedrijfswagen merkt dat dit echt DE bron van frustratie is - maar het is ook wat dubbel soms:
  • Wagen is leuk maar je kan er geen eten mee kopen of een reis mee boeken, veel werkgevers doen niet mee aan mobiliteitsbudget
  • In een aantal sectoren (zorg en onderwijs bvb.) heeft men vaker de mogelijkheid om echt dichtbij huis te werken.
  • Ik heb al tal van mensen weten een bedrag te kleven op een bedrijfswagen maar diezelfde mensen doen dat nooit met aantal vakantiedagen of andere voordelen.
  • Openbaar vervoer is véél moeilijker in de privé dan bij overheden (ruim gezien) omdat deze laatste beschikken over de beste locaties en weinig activiteiten hebben in industrie -gebied (notoir slecht bereikbaar met OV).
  • Mooie wagen VS basic wagen: passie voor A, transport voor B - die harde waarde is dan ook subjectief
  • Historisch zo gegroeid door fiscaliteit die ontspoort is.
Het zal steeds een punt van discussie blijven vrees ik - of er moet eens een regering komen die komaf maakt met alles systemen van voordelen.

Rode draad: knelpuntberoep - en dat staat grotendeels los van het loon, voor bepaalde jobs moet je over een specifieke instelling, inzicht, handigheid ... beschikken en veel van die zaken kan je niet aanleren, het is deels aangeboren of deel van de persoon.
Heel correct, en ook de uitstraling dat een 'technisch' profiel of een 'vakman' heeft in de maatschappij doet daar veel aan. Daar wordt heel erg op neergekeken.
Het is gewoon niet sexy meer. Het nieuwe sexy is dat iedereen marketeer moet worden of influencer.

Ik herken het zelf ook als ik na mijn werk in (soms vuile) werkkleren naar de supermarkt ga. De kassamedewerker begint soms standaard in het Engels tegen mij te praten uit voordoordeel dat ik een buitenlander zou zijn. Ik ben nochtans een ingenieur maar werk hands-on bij de klant en hiervoor ga ik niet in mijn mooiste jeansbroek of hemdje gaan werken.
Als puber hoor ik nog de ouders van onze buren zeggen tegen mijn ouders dat ik "maar naar de vakschool ga" (VTI) en hun kind naar het "college".
Ik kan met zekerheid zeggen dat ik het al veel verder geschopt heb dan de meeste van hen. Sommige zijn na 6-7 jaren studeren nog bezig na eerder gefaalde studies.

een echt goede onderhoudstechnicus met wat ervaring kan overal starten aan +4K en alle voordelen , maar ze vinden geen - en dat zijn niet zelden mensen zonder noemenswaardige studies.
Mijn pa is toevallig een onderhoudstechnicus met +35 jaar ervaring bij een grote multinational. Hij verdient daar niet slecht, maar ook niet super en kan er 4/5 werken. Maar zijn loon is daar al 10-15 jaar niet meer op vooruitgegaan. De lonen worden daar bepaalt door een klassensysteem.
Mocht hij ooit van werk veranderen, zou hij niet meer in ploegensysteem willen werken, bij voorkeur in 4/5 en liefst meer als leidinggevende.
Hij krijgt wekelijks aanbiedingen van bedrijven (soms hele gekende bedrijven) die meermaals smeken om zijn profiel voor een job als maintenance coördinator of zelf maintenance manager, maar het loon is dan 3700-4500 bruto voor iemand met 35 jaar anciënniteit... Daar komt hij met zijn huidige job in 4/5 ook makkelijk aan. Dat is wel een beetje lachwekkend. Iemand van 57 gaat daarvoor ook het risico niet meer nemen om te veranderen van job, om dan misschien na 1-2 jaar terug afgedankt te worden. Daar sta je dan mooi.

Laatst bewerkt:
Oh, dat kleine detail van ~1400€ bruto net niet over het hoofd gezien :) . Die wagen is echt wel een pak dukaten bruto hoor...
Het feit dat je privé zo geen dure wagen zou nemen neemt niet weg dat je die nu wel krijgt en er gebruik van maakt.

En dat blijft niet meer of minder dan de wishfull thinking-redenering die bij voorkeur gebruikt wordt door éénieder die daar een sluitpost in de begroting van enkele miljarden in ziet, en daardoor maar pleit voor nog meer belasting.

Bedrijfswagens hebben geen equivalent in bruto-salaris, hoogstens in totale loonkost. Wie echt denkt dat bij een switch in fiscaliteit daar de kip met de gouden eieren zit, die goedwillig door werkgevers opgehoest zal worden, die heeft niet goed opgelet in het het grote woud der waanzin dat de Belgische fiscaliteit is.

En dat blijft niet meer of minder dan de wishfull thinking-redenering die bij voorkeur gebruikt wordt door éénieder die daar een sluitpost in de begroting van enkele miljarden in ziet, en daardoor maar pleit voor nog meer belasting.

Bedrijfswagens hebben geen equivalent in bruto-salaris, hoogstens in totale loonkost. Wie echt denkt dat bij een switch in fiscaliteit daar de kip met de gouden eieren zit, die goedwillig door werkgevers opgehoest zal worden, die heeft niet goed opgelet in het het grote woud der waanzin dat de Belgische fiscaliteit is.
Ik heb zelf ook een auto en begrijp maar al te goed dat geen enkele WG dat één op één zal kunnen/willen compenseren als het ooit 'verboden wordt'.
Maar zolang hij in uw loonpakket zit is er niets mis met een kat een kat te noemen en die ook te waarderen naar echte waarde.

Iemand een idee wat een inspecteur autoveiligheid elke maand op zijn rekening heeft staan?
Ik hoor die gasten daar vaak opscheppen over hun loon, maar exacte bedragen hoor ik niet.

Iemand?

Vergoeding​

min. 2983.16 - max. 3295.87 euro bruto per maand - neemt toe volgens barema’s

Geen slecht loon zonder heel specifieke vorming (op voorwaarde dat je slaagt)

bron, zolang de vacature nog openstaat:

Dat is al een stevige bolide die je op de baan zet, maar de persoon maakt net het argument dat brutoloon relatief weinig verschil maakt en met de voordelen wel. Dat je alles kan herrekenen naar bruto kost voor de werkgever is een faire vergelijking; neemt niet weg dat fiscaliteit elk individu anders zou uitdraaien als ook voor de economie as such.

Stel met alle andere factoren constant dat bedrijfswagens even duur worden als gewoon loon, wat zijn tendensen die je kan verwachten? Minder interessant voordeel, dus minder bedrijfswagens, dus minder geografische mobiliteit, dus moeilijker om bepaalde vacatures in te vullen, dus hogere lonen (die dan uiteindelijk voor een mooie auto moeten betalen) Goed bereikbare bedrijven krijgen een competitief voordeel en tal van andere mogelijkheden.

Oh wat leuk weer.
De taxman heeft een nieuw taxke toegevoegd aan mijn aanslagbiljet.

We kennen allemaal de Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid wel waar ze nogmaals €731,28 van uw inkomen afromen nadat je alle taxen betaalt hebt.

Wel het stopt natuurlijk hier niet bij hé.
We verwelkomen Bijzondere Bijdrage Energie waar ze nog eens €346,62 in rekening brengen.

Een mooie dikke €1000 belastingen voor de "u werkt hard gij domme kloot" mensen. (aka nog extra belastingen voor hogere inkomens)

Oh wat leuk weer.
De taxman heeft een nieuw taxke toegevoegd aan mijn aanslagbiljet.

We kennen allemaal de Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid wel waar ze nogmaals €731,28 van uw inkomen afromen nadat je alle taxen betaalt hebt.

Wel het stopt natuurlijk hier niet bij hé.
We verwelkomen Bijzondere Bijdrage Energie waar ze nog eens €346,62 in rekening brengen.

Een mooie dikke €1000 belastingen voor de "u werkt hard gij domme kloot" mensen. (aka nog extra belastingen voor hogere inkomens)

Dit is de terugvordering van de onrechtmatige energiepremie. Er is gezegd geweest dat men die ging terugvorderen bij bepaalde profielen.
In principe, is dat een goed ding.

Is in principe ook de laatste keer dat je het op uw aanslagbiljet gaat tegenkomen.

Het grote probleem in de zorg is niet zozeer het loon (behalve het gebrek aan extralegale voordelen), maar het gebrek aan middelen, de toxische sfeer op de werkvloer en het uitbuiten van stagiairs tijdens hun stages waardoor er al veel studenten afhaken.

...
Niet op jou bedoeld, maar het is wel heel gemakkelijk om over iemand zijn loon te zeggen dat hij niet mag/kan klagen. En al zeker zonder veel ervaring met de job te hebben.

Niet op jou bedoeld, maar het is wel heel gemakkelijk om over iemand zijn loon te zeggen dat hij niet mag/kan klagen. En al zeker zonder veel ervaring met de job te hebben.
Nooit gesnapt waarom mensen in zulke jobs klagen over het loon, het werkt met barema´s en stijgt naargelang shift, leeftijd,... je weet op voorhand bijna 100% zeker wat je gaat verdienen, geen leuke loonsevolutie => zoek ander werk.
Zonder die barema´s mag je elk jaar achter uw opslag gaan schooien bij veel werkgevers.
Dat je klaagt over (het gebrekt aan) extra legale voordelen, werksfeer, ... is normaal.

Dat is al een stevige bolide die je op de baan zet
Tgoh, ik had even bruut geteld, leasebudget 700€/m x 2 om bruto/netto compensatie te bekomen voor de WN.
Voor 700€/m denk ik dat je beteuterd gaat zijn met wat je maar krijgt.

Goed bereikbare bedrijven krijgen een competitief voordeel
Dan gaan ze misschien is twee keer nadenken voor ze hun op die zakdoek Brussel/Antwerpen/Gent gaan vestigen.

Ik heb zelf ook een auto en begrijp maar al te goed dat geen enkele WG dat één op één zal kunnen/willen compenseren als het ooit 'verboden wordt'.
Maar zolang hij in uw loonpakket zit is er niets mis met een kat een kat te noemen en die ook te waarderen naar echte waarde.

Which still is: daar staat geen equivalent bruto-salaris tegenover, hoogstens een totale loonkost. Dàt is de echte waarde.

Voor de WG ja, voor de WN nee.
Jij kijkt toch ook naar u brutoloon en niet naar hetgeen dat u WG kost?

Nutteloze & nodeloze split. Er zijn geen twee parallelle universa van WG vs WN, er is er eentje en dat is er eentje waarin dat een onderdeel is van de totale loonkost. Al de rest is, again, weinig meer dan tendentieuze invulling vanuit een wishful thinking perspectief (of in het beste geval, van een politiek electoraal perspectief dat er op gericht is de perceptie te creëren dat het elders gehaald zal worden).

En nee, ik kijk niet naar mijn brutoloon; ik kijk naar de totale loonkost voor mezelf in mijn BV, en ik kijk naar de totale loonkost van mijn WN's wereldwijd. De rest is impact die de overheid op de kap van WN's triggert, en waartegen WG's de WN's best maximaal helpen om die impact te minimaliseren.

ik kijk naar de totale loonkost voor mezelf in mijn BV,
Met uw WG petje aan dus en niets mis mee, maar vraag is aan u WNs wereldwijd hoe zij dat zien.

Bottomline:
- WG kijkt wat er van zijn rekening verdwijnt (en zijn goed recht)
- WN kijkt wat er op zijn rekening komt (eveneens zijn goed recht)

Dat is al een stevige bolide die je op de baan zet, maar de persoon maakt net het argument dat brutoloon relatief weinig verschil maakt en met de voordelen wel. Dat je alles kan herrekenen naar bruto kost voor de werkgever is een faire vergelijking; neemt niet weg dat fiscaliteit elk individu anders zou uitdraaien als ook voor de economie as such.

Stel met alle andere factoren constant dat bedrijfswagens even duur worden als gewoon loon, wat zijn tendensen die je kan verwachten? Minder interessant voordeel, dus minder bedrijfswagens, dus minder geografische mobiliteit, dus moeilijker om bepaalde vacatures in te vullen, dus hogere lonen (die dan uiteindelijk voor een mooie auto moeten betalen) Goed bereikbare bedrijven krijgen een competitief voordeel en tal van andere mogelijkheden.

Gewoon minder dure auto's en overdreven dure auto's op de baan.

Ik heb nu een budget van 755 euro. Als dat niet op is, is het in de vuilbak. Ik speel het spel "zo veel mogelijk auto met zo weinig mogelijk VAA".

Binnenkort is het auto via flexplan. Dan wordt het 'zo weinig mogelijk auto waar de kinderen in passen'.

Hier op het werk is het ook "buyout" geweest. Iedereen krijgt X bruto loon ter compensatie van de auto. Bijna iedereen heeft zijn auto ingeleverd en een brakke 2e hands in de plaats gekocht.

Het is een expectation reset. Als je de free cars wegdoet, gaan de mensen in het nieuwe fiscale kader het meest efficiente doen. Namelijk, brakke auto's kopen ipv Audi's of BMW's. De impact op bedrijven zal beperkt zijn. Ook met een persoonlijke auto raak je van A naar B.

(Mensen mogen pissig zijn, rightly so, net als het IP gebeuren dat ze hervormd hebben. Maar eens het er niet meer is, maakt het niet meer uit dat het er ooit geweest is)

Met uw WG petje aan dus en niets mis mee, maar vraag is aan u WNs wereldwijd hoe zij dat zien.

Op dezelfde manier; gewoon kwestie van hoe je messaging doet ipv die messaging te laten kapen door externe factoren als overheden en vakbonden en daardoor op een zinloze manier WG en WN tegen elkaar uit te spelen..

Dat maakt het ook veel eenvoudiger te shiften van zodra regels wijzigen; overheid wil bedrijfswagen-rijders afstraffen, ok goed, we shift and minimize the impact for you in a different way. In essentie: WG & WN tegen de inhaligheid van de overheid. Werkt veel vlotter, beter en met veel meer ruimte om snel te handelen.

Gewoon minder dure auto's en overdreven dure auto's op de baan.

Ik heb nu een budget van 755 euro. Als dat niet op is, is het in de vuilbak. Ik speel het spel "zo veel mogelijk auto met zo weinig mogelijk VAA".

Binnenkort is het auto via flexplan. Dan wordt het 'zo weinig mogelijk auto waar de kinderen in passen'.

Hier op het werk is het ook "buyout" geweest. Iedereen krijgt X bruto loon ter compensatie van de auto. Bijna iedereen heeft zijn auto ingeleverd en een brakke 2e hands in de plaats gekocht.

Het is een expectation reset. Als je de free cars wegdoet, gaan de mensen in het nieuwe fiscale kader het meest efficiente doen. Namelijk, brakke auto's kopen ipv Audi's of BMW's. De impact op bedrijven zal beperkt zijn. Ook met een persoonlijke auto raak je van A naar B.

(Mensen mogen pissig zijn, rightly so, net als het IP gebeuren dat ze hervormd hebben. Maar eens het er niet meer is, maakt het niet meer uit dat het er ooit geweest is)
Ik ben veel blijer met het flexplan. Vroeger had ik een Audi A3 bij 1 vd big fours na 2j werken, ik woonde thuis en gebruikte die auto voor naar mijn werk te gaan 15 minuten verderop maar dat was het, doodzonde.

Nu al 5j met de Ford Focus op de baan en mag binnen enkele maanden een nieuwe kiezen, door nieuwe gezinssituatie zal dat vooral een grote & veilige auto zijn, welk merk daar op mijn bumper hangt kan mij gestolen worden. Dan hou ik liever 200 EUR meer over op het einde vd maand waar ik andere dingen mee doe.

Terug
Bovenaan