contextbinder
Well-known member
Chemie en petro lijken me dat ruim te compenseren met externen - werkgever bouwt machines en ik heb in geen 20 jaar geweten dat ze 1 machine zelf hebben gemonteerd.. Ik doel ook op echt uitvoerende taken - mocht het verlof in het onderwijs vrij te kiezen zijn, nog los van de studenten, dat zou een ongeziene chaos zijn.Dat lijkt me onzin.
In pakweg de petrochemische sector hebben mensen door de combinatie van verlof en adv ook vele dagen dat ze niet aan het werk zijn. En zo zal je nog wel wat sectoren kunnen vinden waar de werkelijk gewerkte dagen eerder laag liggen.
Overigens lijkt het me wel gezond dat er personeel is om afwezigheden op te vangen. In mijn sector is die "luxe" er ook niet, en dan weegt een burnout hier of kanker daar meteen zeer hard door op de rechtstreekse collega's en dus organisatie.
Op zich is veel verlof geen probleem - en leuk voor de werknemers, maar als werkgever moet je daar veel rekening mee houden: meer mensen, goede afspraken, duidelijke planning en reserve om gaten te kunnen opvullen. O.a. de witte sector en onderwijs zijn daar onwaarschijnlijk slecht in waardoor mensen overbelast worden, leerlingen geen les krijgen, …
anders moet ik toch even in een hoekje gaan huilen. Of lachen. Ik weet het nog niet goed.