Punt is dat die poetsvrouw al 100.000 euro gecasht heeft tegen dat een verpleegkundige begint te werken, en het (de ouders van) de verpleegkundige 10.000 gekost heeft (voorzichtig gerekend zonder verre verplaatsing of kot etc.). Neem nu mijn vrouw, die werkt nu 8 jaar en verdient nu 500 euro meer dan de 18 jarige poetsvrouw. Veronderstel dat de poetsvrouw nooit een loonstijging krijgt, en dat de verpleegkundige gradueel haar loonsstijgingen krijgt (allebei niet 100% correct maar close enough) en die laatste heeft dus gemiddeld 250 euro per maand extra verdiend. Ze heeft intussen dus 24.000 euro ingelopen. Nog 86.000 te gaan, maar akkoord, vanaf nu gaat het wel sneller. Over een jaar of 10 zal dat misschien volledig ingelopen zijn. Tegen dan heeft ze ook al 10.000+ uren extra gewerkt tgo de 35-uren werkweek van de poetsvrouw. Vanaf 45j mag het wat rustiger aan inderdaad (cfr. bovenstaande posts), maar tot 54j werkt de verpleegkundige zelfs incl. dat verlof nog ongeveer even veel uren als de poetsvrouw.
Het maximumloon van een verpleegkundige, het loon dat hij/zij ontvangt met 35 jaar op de teller en dus aan (minimum) 57 jaar, is 3163 euro netto (ongehuwd, 1 kind ten laste zoals voorheen). Dus die kan nooit het dubbele van de 18 jarige poetsvrouw verdienen, ook al is zijn/haar brutoloon 2.5x zo hoog.
Off topic, for what it's worth, mijn vrouw is er nu 30 en sukkelt nu en dan al met haar rug: een patiënt weegt 3-5 keer zo veel als een zak cement en om het even cru te zeggen zijn soms even lomp, onmedewerkend en immobiel als die zak cement. Net zoals de bouwvakker hebben ze ook een lift(je) maar geen tijd om die te halen en gebruiken (de patiënt van 100+ kg zouden ze al eens niet anders kunnen).
Zie boven, zelfs met 24 dagen extra verlof werkt die poetsvrouw a 35 uren werkweek ongeveer even veel uren als de 50-54 jarige verpleegkundige. De laatste 10 jaar van de verpleegkundige carrière mag die het wat rustiger aan doen dan de poetsvrouw.
Alle respect voor poetsvrouwen hé, ze zijn broodnodig en leveren eveneens een nuttige bijdrage aan de maatschappij, het is maar één voorbeeld van een slecht betaalde job. Mijn punt is dat de promotieval voor bepaalde personen toch incentives wegneemt en dat we daar als maatschappij - om het voorzichtig uit te drukken - mogelijk nadelen van ondervinden.