Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Lonen lijken sterk gestegen, maar heb mezelf onlangs ook moeten corrigeren daarop.

Ik ben in 2012 begonnen aan 3900 euro per maand en ik heb paar maanden geleden een schoolverlater in dienst genomen met zeer gelijkaardig profiel als mezelf indertijd. Daar had ik een loonsvoorstel liggen van 5400 euro per maand.

Puur dat te lezen trok ik ook even grote ogen. Maar als ik correctie doe voor inflatie tussen die jaren, komt mijn 3900 euro van toen neer op 5250 euro nu. Dus ja, ze mag ietsje hoger starten als ik. Maar het heeft me mijn mening toch doen herzien.

Lonen lijken sterk gestegen, maar heb mezelf onlangs ook moeten corrigeren daarop.

Ik ben in 2012 begonnen aan 3900 euro per maand en ik heb paar maanden geleden een schoolverlater in dienst genomen met zeer gelijkaardig profiel als mezelf indertijd. Daar had ik een loonsvoorstel liggen van 5400 euro per maand.

Puur dat te lezen trok ik ook even grote ogen. Maar als ik correctie doe voor inflatie tussen die jaren, komt mijn 3900 euro van toen neer op 5250 euro nu. Dus ja, ze mag ietsje hoger starten als ik. Maar het heeft me mijn mening toch doen herzien.
idd

"toen ik klein was, was't 20 frank voor nen cola"

Is helaas waar...

Dat gaat hier hopelijk toch over witte raven burgies of dokters/phds he? :laugh: anders moet ik toch even in een hoekje gaan huilen. Of lachen. Ik weet het nog niet goed.

En toch, 5,2k voor een starter? Dat moet een absoluut topprofiel zijn.

Dat gaat hier hopelijk toch over witte raven burgies of dokters/phds he? :laugh: anders moet ik toch even in een hoekje gaan huilen. Of lachen. Ik weet het nog niet goed.

PhD met relevante kennis. Brutoloon inclusief bonus ligt dan rond de 80k. Als ge echt de witte raaf zijt, moogt ge al rekenen op startpakketten tegen de 90k (exclusief voordelen).

Dat is toch zever, volg een cursus hoe een printer te installeren, leerkracht, instructeur vdab. met een heftruck rijden bij Akzo Knobel, verpleegkundige bij BASF (zelfs tegen de 7k en een rist van 15km voordelen), … mogelijkheden zat voor dergelijk hongerloon.

En ja, cliché of niet, jobs van 5k bij overheid zijn vrij gangbaar als je de 40 jaar voorbij bent toch, een graduaat of bachelor en klaar toch?

Edit: dat hongerloon is bij wijze van spreken, anders weer een waterval van kritiek - maar het is niet zo dat 5k voor de happy few is, zeker eens men de 40 jaar voorbij is, je moet geen genie zijn daarvoor, een goede regio of een beetje knelpunt of wat flexibiliteit…
Als het zo simpel is, hoe komt het dan dat de mediaanloon in Belgie minder dan 4K bruto is?
Basf/akzo Nobel is chemie, zeer goede lonen, niet de norm. En met een printer installeren 5K verdienen? Dream on.

Edit: bij de overheid voorbij de 5K na je 40ste dat zal eerder voor Msc zijn als je de salarissimulator gebruikt van de Vlaamse overheid....
Edit: met bachelor na 25 jaar ervaring dus ten vroegste op je 46ste als je start op je 21ste....

Laatst bewerkt:
Dat klopt niet wat je zegt voor 2011.

Aangezien toen het gemiddeld brutto maandloon op ongeveer 3100 Euro zat.

Zelf ken ik veel mensen die in die perdiode gestart zijn dus ik weet heel goed wat het loon voor schoolverlaters was die periode

Als Chauffagist het over ingenieursprofielen had, kan dat wel kloppen: gemiddeld startersloon voor ing. in 2010 was bijna €2400, voor ir. net geen €2700 (statistieken van Vacature.com). In die tijd kreeg misschien 1/3 van die starters een auto maar intussen is het aantal bedrijfswagens voor zo'n profielen wel serieus gestegen, terwijl niet de volledige ~35% indexering doorgerekend is; ze gaan natuurlijk niet zomaar een auto er bovenop doen en het loon niet wat laten dalen tijdens die verandering.
Gemiddelde lonen liggen altijd wel iets hoger dan de mediaan.

Als Chauffagist het over ingenieursprofielen had, kan dat wel kloppen: gemiddeld startersloon voor ing. in 2010 was bijna €2400, voor ir. net geen €2700 (statistieken van Vacature.com). In die tijd kreeg misschien 1/3 van die starters een auto maar intussen is het aantal bedrijfswagens voor zo'n profielen wel serieus gestegen, terwijl niet de volledige ~35% indexering doorgerekend is; ze gaan natuurlijk niet zomaar een auto er bovenop doen en het loon niet wat laten dalen tijdens die verandering.
Gemiddelde lonen liggen altijd wel iets hoger dan de mediaan.

Ahja ik had het over exact dezelfde profielen en die kregen direct een auto en daar lag het brutoloon rond de 2100-2200 Euro.

Het gaat hier toch weer over de topprofielen die op termijn een toch een stuk hoger loon halen. De promotieval is veel groter voor de doorsnee mens met bachelor.

Mijn vrouw, verpleegkundige, bachelor 4 jaar opleiding, knelpuntberoep, geen chille job, met 8 jaar ervaring verdient nu pas 500 euro netto (1800 euro bruto) meer dan de 18 jarige poetsvrouw om 38u en geen 35u te werken. Gesimuleerd als ongehuwd met één kind zoals dat loon van het poetsbureau van bijna 2200 euro netto (jobbonus meegerekend).

Voor iemand met haar profiel die nu begint (3200 euro bruto = 1000 euro bruto meer dan de poetsvrouw) is het verschil 150 euro netto, of quasi nul als je corrigeert voor het aantal gewerkte uren.

Tel daar de opportuniteitskost van die studie bij en je scheurt je broek eraan.

Tel daar de opportuniteitskost van die studie bij en je scheurt je broek eraan.

Dat is natuurlijk niet het volledige verhaal. Hoeveel gaat die verpleegster over 20 jaar verdienen, en hoeveel gaat de poetsvrouw over 20 jaar verdienen? Hoe lager het opleidingsniveau hoe vlakker de looncurve doorheen de carriere.

Ik ben op m'n 18e gaan studeren maar de meeste van mijn maten zijn gewoon als arbeider gaan werken. Eerste 5 jaar hebben die dan goed geld verdiend, nog wat overuren in het zwart etc. Maar ondertussen tik ik makkelijk het dubbele aan van hun lonen, dus die achterstand is al lang ingehaald. En op uw 40e moeten geopereerd worden omdat je schouder helemaal kapot is na 22 jaar in de bouw, dat zijn chronische blessures hoor.

Los daarvan is verzorgend personeel natuurlijk schromelijk onderbetaald.

Zorgsector in het algemeen (zie ook: rusthuizen, kinderopvang...)

Goh, als ik even kijk als verpleegkundige in het OLV in Aalst- we veronderstellen 40 jaar, 18 jaar dienst:
  • IFIC 14B
  • Bruto 4212 €
  • Hospitalisatieverzekering
  • 20,83 € groepsverzekering/maand
  • 20 vakantiedagen + 4 CAO + 11 juli + 3 dagen anciënniteit (max. 6 dagen - elke 5 jaar eentje)= 28 dagen - effectief verlof that is
  • 4 dagen betaald sociaal verlof - geen idee hoe makkelijk dat je dat kan opnemen
  • Vanaf 45 jaar: 12 dagen extra verlof, vanaf 50 jaar 24 dagen extra verlof, vanaf 55 jaar 36 dagen extra verlof (totaal is dan 28+3+4+36 = 71 dagen als je betaald sociaal verlof meerekent)
  • Gratis bus/trein/tram
  • fietsvergoeding
  • goedkoop eten
  • premies bij shift etc.
  • In normale omstandigheden werk je meestal ook behoorlijk dicht bij huis.
Onderbetaald - geen idee

Laatst bewerkt:
Goh, als ik even kijk als verpleegkundige in het OLV in Aalst- we veronderstellen 40 jaar, 18 jaar dienst:
  • IFIC 14B
  • Bruto 4212 €
  • 20 vakantiedagen + 4 CAO + 11 juli + 3 dagen anciënniteit (max. 6 dagen - elke 5 jaar eentje)= 28 dagen - effectief verlof that is
  • 4 dagen betaald sociaal verlof - geen idee hoe makkelijk dat je dat kan opnemen
  • Vanaf 45 jaar: 12 dagen extra verlof, vanaf 50 jaar 24 dagen extra verlof, vanaf 55 jaar 36 dagen extra verlof (totaal is dan 28+3+4+36 = 71 dagen als je betaald sociaal verlof meerekent)
  • Gratis bus/trein/tram
  • fietsvergoeding
  • goedkoop eten
  • premies bij shift etc.
Onderbetaald - geen idee
Damned dat verlof. Ik heb als bijna 50 jarige nog steeds effectief amper 20 dagen verlof + 12 ADV dagen.
Ik moet verpleegkundige worden. :)

Vanaf 45 jaar: 12 dagen extra verlof, vanaf 50 jaar 24 dagen extra verlof, vanaf 55 jaar 36 dagen extra verlof (totaal is dan 28+3+4+36 = 71 dagen als je
What the hell. Ik trek echt grote ogen.
Soit, ik zou het niet willen doen op mijn 55y. Maar met dat verlof systeem mag je echt niet klagen.

Damned dat verlof. Ik heb als bijna 50 jarige nog steeds effectief amper 20 dagen verlof + 12 ADV dagen.
Ik moet verpleegkundige worden. :)
Dat moet zelfs niet. In het UZ Brussel krijgt iedereen dat verlof vanaf die leeftijd. Absurd is dat.
Ken iemand die verantwoordelijk is voor aankoop van voedsel en die krijgt dus die leeftijdsdagen, terwijl die gewoon op een bureau zit te werken zoals eender welk ander administratief profiel.

• IFIC 14B
  • Bruto 4212 €
  • Gratis bus/trein/tram
  • fietsvergoeding
  • goedkoop eten
  • premies bij shift etc.
Onderbetaald - geen idee
Het enige "wow" daaraan is toch ook het verlof? Of is dit niet enkel voor 4 jaar bacheloropleiding?

Dat is natuurlijk niet het volledige verhaal. Hoeveel gaat die verpleegster over 20 jaar verdienen, en hoeveel gaat de poetsvrouw over 20 jaar verdienen? Hoe lager het opleidingsniveau hoe vlakker de looncurve doorheen de carriere.
Punt is dat die poetsvrouw al 100.000 euro gecasht heeft tegen dat een verpleegkundige begint te werken, en het (de ouders van) de verpleegkundige 10.000 gekost heeft (voorzichtig gerekend zonder verre verplaatsing of kot etc.). Neem nu mijn vrouw, die werkt nu 8 jaar en verdient nu 500 euro meer dan de 18 jarige poetsvrouw. Veronderstel dat de poetsvrouw nooit een loonstijging krijgt, en dat de verpleegkundige gradueel haar loonsstijgingen krijgt (allebei niet 100% correct maar close enough) en die laatste heeft dus gemiddeld 250 euro per maand extra verdiend. Ze heeft intussen dus 24.000 euro ingelopen. Nog 86.000 te gaan, maar akkoord, vanaf nu gaat het wel sneller. Over een jaar of 10 zal dat misschien volledig ingelopen zijn. Tegen dan heeft ze ook al 10.000+ uren extra gewerkt tgo de 35-uren werkweek van de poetsvrouw. Vanaf 45j mag het wat rustiger aan inderdaad (cfr. bovenstaande posts), maar tot 54j werkt de verpleegkundige zelfs incl. dat verlof nog ongeveer even veel uren als de poetsvrouw.

Ik ben op m'n 18e gaan studeren maar de meeste van mijn maten zijn gewoon als arbeider gaan werken. Eerste 5 jaar hebben die dan goed geld verdiend, nog wat overuren in het zwart etc. Maar ondertussen tik ik makkelijk het dubbele aan van hun lonen, dus die achterstand is al lang ingehaald. En op uw 40e moeten geopereerd worden omdat je schouder helemaal kapot is na 22 jaar in de bouw, dat zijn chronische blessures hoor.
Het maximumloon van een verpleegkundige, het loon dat hij/zij ontvangt met 35 jaar op de teller en dus aan (minimum) 57 jaar, is 3163 euro netto (ongehuwd, 1 kind ten laste zoals voorheen). Dus die kan nooit het dubbele van de 18 jarige poetsvrouw verdienen, ook al is zijn/haar brutoloon 2.5x zo hoog.

Off topic, for what it's worth, mijn vrouw is er nu 30 en sukkelt nu en dan al met haar rug: een patiënt weegt 3-5 keer zo veel als een zak cement en om het even cru te zeggen zijn soms even lomp, onmedewerkend en immobiel als die zak cement. Net zoals de bouwvakker hebben ze ook een lift(je) maar geen tijd om die te halen en gebruiken (de patiënt van 100+ kg zouden ze al eens niet anders kunnen).

What the hell. Ik trek echt grote ogen.
Soit, ik zou het niet willen doen op mijn 55y. Maar met dat verlof systeem mag je echt niet klagen.
Zie boven, zelfs met 24 dagen extra verlof werkt die poetsvrouw a 35 uren werkweek ongeveer even veel uren als de 50-54 jarige verpleegkundige. De laatste 10 jaar van de verpleegkundige carrière mag die het wat rustiger aan doen dan de poetsvrouw.

Alle respect voor poetsvrouwen hé, ze zijn broodnodig en leveren eveneens een nuttige bijdrage aan de maatschappij, het is maar één voorbeeld van een slecht betaalde job. Mijn punt is dat de promotieval voor bepaalde personen toch incentives wegneemt en dat we daar als maatschappij - om het voorzichtig uit te drukken - mogelijk nadelen van ondervinden.

Terug
Bovenaan