Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die meer uren doen per week vind ik nog wel doenbaar, maar het is vooral het beperkte aantal verlofdagen in mijn huidige job dat mij stoort. Loon is voor mij een short-term incentive, maar puur psychologisch zou het wel fijn zijn moest het aanvoelen als een step-up zeg maar.

Inhoudelijk zijn er veel gelijkenissen. Lees: een soort van interne consultant die het bedrijf optimaliseert/strategisch advies geeft (zit momenteel ook in strategische consulting).

Excuses, vergeten aan toe te voegen. :)

Nu, het is een eerste voorstel en ben ik momenteel eerder geneigd om tegenvoorstel te doen. +10% er bovenop lijkt mij aanvaardbaar zonder 'arrogant' over te komen?

Bedankt alvast voor input!

Je kan sowieso een tegenvoorstel doen, het ziet eruit alsof HR er op gemikt heeft om je huidige pakket bijna exact te matchen - klassieke aanpak. Dus tenzij je echt dat bedrijf of die job niet wil laten schieten, lijkt een +10% tegenbod me wel een mogelijkheid. Het zou al moeten passen dat ze meteen hun maximum bod op tafel gelegd hebben; dat kan, maar gebeurt zelden.

Extra afweging aan die overstap:
- Groeimogelijkheden binnen consulting liggen relatief vast: je weet wat de volgende niveau's zijn. Als interne consultant (geldt voor veel interne functies in het algemeen) hangt veel af van het team en het bedrijf waarin je terecht komt: zijn er nog verticale doorgroeimogelijkheden, of laten ze vlot interne verschuivingen naar andere rollen/afdelingen toe?

Gezien je loonpakket en je huidig aantal werkuren ga ik er van uit dat je geen strategische consulting doet bij McKinsey / BCG / ... doet, maar eerder een Big 4 of concurrent daarvan?
In het eerste geval zou je wel jobs moeten kunnen vinden waar je er serieus op vooruit gaat qua loon - een aantal jaar ervaring in die bedrijven opent nog altijd deuren als ik kijk naar mensen die ik ken die daar gewerkt hebben, of er zijn toch een aantal bedrijven bereid om daar extra voor te betalen. In het laatste geval denk ik dat een gelijkwaardig pakket (liefst met 10% extra er bovenop) in combinatie met minder werken en meer vakantie al een interessante deal is.

PS. Het kan gerust zijn dat ik te conservatief ben naar wat voor loonpakket je kan krijgen, er zijn ook "niet-MBB" consultants die met een paar jaar ervaring overstappen naar de industrie en daar een stuk meer loon konden krijgen. Maar dat is daarom niet noodzakelijk mogelijk bij het bedrijf waar je nu gesolliciteerd hebt: moeilijk om buitenaf in te schatten, maar 20-30% meer vragen als tegenbod, lijkt me lastig. Maar misschien zitten hier andere posters die daar wel positieve ervaringen mee hebben?

PS. Het kan gerust zijn dat ik te conservatief ben naar wat voor loonpakket je kan krijgen, er zijn ook "niet-MBB" consultants die met een paar jaar ervaring overstappen naar de industrie en daar een stuk meer loon konden krijgen. Maar dat is daarom niet noodzakelijk mogelijk bij het bedrijf waar je nu gesolliciteerd hebt: moeilijk om buitenaf in te schatten, maar 20-30% meer vragen als tegenbod, lijkt me lastig. Maar misschien zitten hier andere posters die daar wel positieve ervaringen mee hebben?
Zoiets is veel makkelijker als zij je loon niet weten. Ik heb al serieuze loonstijgingen gekregen door niet af te komen met mijn eigen loon. Terwijl mocht ik dat wel gedaan hebben, we wellicht veel dichter bij mijn vorig loon zouden geëindigd zijn in de gesprekken.

Zoiets is veel makkelijker als zij je loon niet weten. Ik heb al serieuze loonstijgingen gekregen door niet af te komen met mijn eigen loon. Terwijl mocht ik dat wel gedaan hebben, we wellicht veel dichter bij mijn vorig loon zouden geëindigd zijn in de gesprekken.

Dat is een feit, dat is ook de reden waarom zoveel bedrijven naar je huidig loonpakket vragen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 27
Opleiding: Master Handelsingenieur (Data Science Major) aan de KUL
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 -> 3 jaar (waarvan 1 jaar door internships)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Investment Banking
Huidige functie: Analyst 2 -> 3
Anciënniteit: 1 -> 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 65-70
Verantwoordelijkheden: Adviseren bij fusies en overnames van bedrijven (zowel helpen bij mandaten binnenhalen als bij uitvoeren van mandaten)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6,480 -> 8,132 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4,280 -> 5,123 EUR
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk):
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Geen, maar we krijgen wel 20 EUR per dag om avondeten te vergoeden op kantoor
Ecocheques: Geen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Jaarlijkse pensioensbijdrage van 12,600 EUR
Hospitalisatieverzekering: Geen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- 15,600 -> 19,440 EUR bruto bonus (20% salaris)
- Jaarlijkse salaris en bonusverhoging

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Amsterdam
Afstand woon/werk in km's: 2
Afstand woon/werk in tijd: 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Gratis all-in vervoerskaart (trein, tram, metro) + gratis Ubers naar huis na middernacht
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel hoog, ook tijdens vakanties laptop meenemen en zelden echt vrij
Hoe vaak overuren te presteren: Permanent
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 2,200 EUR per jaar budget
Telewerk (buiten corona-periode): Afgeraden
Verantwoordelijkheid over personeel: Interns

Onder aan de food chain is het vaak hard werken maar als ik zie wat de mid-layer en top-layer verdiend met de uren die ze kloppen is het het zeker waard :) Werk is zelf ook interessant met een sterke learning curve en veel exposure naar C-suite van mid-cap bedrijven.
Jaarlijkse salarisverhoging update. Uren nog steeds niet gedaald (en zullen zo nog wel voor een jaar of 3 blijven) maar per uur wordt het nu wel wat interessanter. Verder ook meer gewoon geworden aan het werkritme.

Je kan sowieso een tegenvoorstel doen, het ziet eruit alsof HR er op gemikt heeft om je huidige pakket bijna exact te matchen - klassieke aanpak. Dus tenzij je echt dat bedrijf of die job niet wil laten schieten, lijkt een +10% tegenbod me wel een mogelijkheid. Het zou al moeten passen dat ze meteen hun maximum bod op tafel gelegd hebben; dat kan, maar gebeurt zelden.

Extra afweging aan die overstap:
- Groeimogelijkheden binnen consulting liggen relatief vast: je weet wat de volgende niveau's zijn. Als interne consultant (geldt voor veel interne functies in het algemeen) hangt veel af van het team en het bedrijf waarin je terecht komt: zijn er nog verticale doorgroeimogelijkheden, of laten ze vlot interne verschuivingen naar andere rollen/afdelingen toe?

Gezien je loonpakket en je huidig aantal werkuren ga ik er van uit dat je geen strategische consulting doet bij McKinsey / BCG / ... doet, maar eerder een Big 4 of concurrent daarvan?
In het eerste geval zou je wel jobs moeten kunnen vinden waar je er serieus op vooruit gaat qua loon - een aantal jaar ervaring in die bedrijven opent nog altijd deuren als ik kijk naar mensen die ik ken die daar gewerkt hebben, of er zijn toch een aantal bedrijven bereid om daar extra voor te betalen. In het laatste geval denk ik dat een gelijkwaardig pakket (liefst met 10% extra er bovenop) in combinatie met minder werken en meer vakantie al een interessante deal is.

Is ook mijn redenering, daarom een tegenvoorstel van +-10%. Bij het gesprek waarbij het loon werd toegelicht, had ik ook niet het gevoel dat er geen onderhandelingsmarge meer is.

Die horizontale/verticale doorgroeimogelijkheden zijn er. Dit hebben ze meermaals benadrukt en als ik de reviews op glassdoor mag geloven is dit effectief het geval.

Klopt, tier 2 consulting. Ik besef dat MBB inderdaad een significant verschil zou zijn op alle vlakken. Al gaan industry jobs vaak gepaard met niet persé een verbetering op vlak van WL. Laat dit nu wel zijn wat ik zoek (in combinatie met meer vakantiedagen). Zoals je zegt, op vlak van mijn wensen sluit het wel aan. Die +10% is nice to have/kers op de taart zeg maar.

Ik vrees gewoon dat +20% vragen (of meer) als arrogant aanzien zal worden, daarom neig ik eerder lager.

Tot slot moet ik toegeven dat ik zelf nergens anders ben gaan horen. Achteraf gezien had ik dit beter wel gedaan, om zo een beter idee te krijgen wat ik 'waard' ben.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Master Industrieel Ingenieur: Elektronica-ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar, begonnen als Projectingenieur, sinds 2.5 jaar Project Manager
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Program Manager (Project Manager dus)
Anciënniteit: 9 jaar bij het bedrijf, 2.5 jaar in deze job
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
Verantwoordelijkheden: Opvolgen van project van jaarlijks 1.5M EUR, verantwoordelijk voor de planning, budgetten, de interface met de klant.

Maand salaris (bruto): 6140
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3450
Nettovergoedingen: 75
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
Bedrijfs GSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: 8€ / dag
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee qua percentage.
Hospitalisatieverzekering: Nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 15% bonus afhankelijk van prestaties (bedrijf/individueel)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Rand Brussel
Afstand woon/werk in km's: 35
Afstand woon/werk in tijd: Ik rij enkel buiten de spits, 30-35min
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, VAA: 187 EUR, budget 1100 EUR/maand (wel voor jaarlijks 32.500km, terwijl ik er maar 20.000 doe), tankaart Belgie.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n.v.t.
Vakantiedagen (andere extra): 3 dagen (in totaal dus slechts 3 dagen vakantie)
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij te kiezen, in overleg met mijn baas maar die doet daar niet moeilijk over.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt momenteel, maar met periodes kan het wel enkele weken stresserend zijn.
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op papier ja, maar nog weinig interessante mogelijkheden gekregen.
Telewerk (buiten corona-periode): Volledige vrijheid. In de praktijk werk ik 4/5 dagen van thuis.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee.

Ik kan zeker niet klagen over mijn verloning/huidige situatie qua vrijheid van thuiswerk enzo. Er is voorlopig wel niet echt uitzicht op nieuwe uitdagingen bij ons, en ik vraag me af of het mogelijk zou zijn als Project Manager elders gelijkaardige verloning te bekomen, iemand hier die dat kan bevestigen? :)

1. PERSONALIA
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar, begonnen als Projectingenieur, sinds 2.5 jaar Project Manager

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Verantwoordelijkheden: Opvolgen van project van jaarlijks 1.5M EUR, verantwoordelijk voor de planning, budgetten, de interface met de klant.

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 15% bonus afhankelijk van prestaties (bedrijf/individueel)

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, VAA: 187 EUR, budget 1100 EUR/maand (wel voor jaarlijks 32.500km, terwijl ik er maar 20.000 doe), tankaart Belgie.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij te kiezen, in overleg met mijn baas maar die doet daar niet moeilijk over.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt momenteel, maar met periodes kan het wel enkele weken stresserend zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op papier ja, maar nog weinig interessante mogelijkheden gekregen.
Telewerk (buiten corona-periode): Volledige vrijheid. In de praktijk werk ik 4/5 dagen van thuis.

Ik kan zeker niet klagen over mijn verloning/huidige situatie qua vrijheid van thuiswerk enzo. Er is voorlopig wel niet echt uitzicht op nieuwe uitdagingen bij ons, en ik vraag me af of het mogelijk zou zijn als Project Manager elders gelijkaardige verloning te bekomen, iemand hier die dat kan bevestigen? :)

23 dagen verlof op een jaar, I could never. Ik heb er 34 nu (werk 4/5e) en vind dat soms al te weinig. 😂

Opvolgen van project van jaarlijks 1.5M EUR
Zonder hieruit enig besluit te willen trekken.
Als dat jou enige project is kunnen we berekenen dat ongeveer 10% van de inkomsten vh project naar het bekostigen van de project manager gaan :) .
Again, nul conclusie, gewoon even iets dat me opviel.

Als dat jou enige project is kunnen we berekenen dat ongeveer 10% van de inkomsten vh project naar het bekostigen van de project manager gaan :) .
Niets maar eigenlijk iets zeggen, dat moet je kunnen. "Nul conclusie" (maar trek je conclusie).

Niets maar eigenlijk iets zeggen, dat moet je kunnen. "Nul conclusie" (maar trek je conclusie).
Kalm kalm, Ik wou de persoon in kwestie gewoon niet schofferen.
Kan zijn dat ie veel meer taken heeft maar summier wou zijn in zijn bericht etcetera....

Maar direct in uw beledig modus schieten is natuurlijk gemakkelijker dan even te informeren.

Woosah

23 dagen verlof op een jaar, I could never. Ik heb er 34 nu (werk 4/5e) en vind dat soms al te weinig. 😂
Klopt, dat is 1 van de redenen dat ik aan het rondkijken ben of ik geen opportuniteit kan vinden met meer vakantiedagen (30 minimum).
Met de 1.5M bedoel ik niet inkomsten, maar uitgaven. En ja, het is zo dat de loonkost van posities in België stevig doorwegen (meerderheid van de resources zit in India, China of Hongarije).

Ik vind het gewoon maar wat mak om te zeggen dat je er niets mee bedoelt, maar dat eigenlijk wel doet.
Ik bedoelde dus "ik ben geneigd om die conclusie te trekken, is dat zo beste tegenpartij"?
Dit is open communicatie. Dus ja ik blijf in mijn eerste statement vaag om de tegenpartij de kans te geven om alle informatie te voorzien zonder dat hij/zij/het zich aangevallen moet voelen.

Ze zullen wel weten waarom ze hem dat betalen zeker?

Als hij jaar na jaar die projecten tot een goed eind kan brengen?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Neen.
Geloof me.

Besloten om vanaf volgende maand toch de overstap te maken met hopelijk een betere work-life balance.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) 6 -> 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Lead Data Scientist
Anciënniteit: 6 -> 7
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~60 -> zou rond de 40 moeten zijn.

Maand salaris (bruto): 8000 -> 6200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~4300 -> 3500 (schatting)
Nettovergoedingen: 225 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8% -> 4%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, ~ 15k -> 5k

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kantoor in Brussel, maar de facto vaak in het buitenland. Brussel.
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 1h 15 min
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 5 -> 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 3/5 thuis.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38 --> 39
Opleiding: MSc (Productontwikkeling)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 --> 11
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Machinebouw voedingsindustrie (PC209)
Huidige functie: Mechanical design engineer
Anciënniteit: 6j --> 7j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50u
verantwoordelijkheden: digitale transformatie binnen de firma (opbouw en implementatie PDM + ERP, omzetten van alle tekeningen 2D naar 3D, opstellen werkinstructies voor assembleren van machines (die waren volledig fout voor mijn komst), kleine projectjes tussendoor voor kleine verbeteringen (wat in feite beloofd werd als fulltime na een ‘korte periode’ tekeningen omzetten :) ) --> komt nu bij: eindverantwoordelijke inzake alle technische zaken/BOM's/ontwikkelingen

Maand salaris (bruto): 4800€ (slecht eenmalig 8% opslag gekregen 1 jaar geleden, bovenop indexaties) --> 5650€ (effectieve opslag van 400€ bruto, overige is indexatie)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3400€ (maar dit is incl. dertiende maand, die wordt hier heel vreemd maandelijks mee uitbetaald) --> 3660€ (= incl. 13e maand)
Nettovergoedingen: 150€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): wordt elke maand mee gestort met het loon = 430€ bruto
BedrijfsGSM/laptop: gsm --> gsm + laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€ dacht ik
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpse Noorderkempen
Afstand woon/werk in km's: 22km
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: geen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): firmawagen + laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 23
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen idee
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: vrij te kiezen, enkel tussen kerst en nieuw ligt vast
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja, heel vrij te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nihil, de ultieme comfortzone --> eindverantwoordelijkheid = meer stress
Hoe vaak overuren te presteren: moet niet, maar doe ik wel omdat het soms nodig is
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: geen
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week, maar doe ik in feite nooit wegens aanwezigheid op het werk beter werkt ivm implementatie ERP en kinderziektes.
Verantwoordelijkheid over personeel: niet en wil ik ook niet

Kleine KMO, 16 werknemers totaal (slechts 1 andere (incompetente) tekenaar, ik noem hem geen ingenieur want hij gaat niet methodisch te werk, en heeft ook geen diploma’s buiten middelbaar)

Ik werk er nu 6 jaar. In het begin was het de bedoeling om ze snel mee uit de penarie te helpen (3D tekeningen, PDM systeem, ERP oprichten) en dan te focussen op ontwikkeling…

Ondertussen is dit nog steeds niet afgerond, mede door onderschatting van de puinhoop die huidig hoofd ontwikkeling/productie heeft gecreëerd in 30j tijd. Zowel ik, management als externen verkijken ons op het titanenwerk. Werkelijk overal zitten fouten en inconsistenties. Een grote puinhoop.

Nu na 6j begint het iets of wat uitzicht te komen op verbetering. Want hoofd ontwikkeling nadert de pensioenleeftijd. De toekomst zal uitwijzen of we het gaan halen.

Ik ben nu op het punt dat het voor mezelf ook erop of eronder wordt. Ofwel wordt de boel snel opgekuist en kan ik mijn andere competenties terug aanspreken voor ontwikkeling van machines, ofwel blijft mijn persoonlijke evolutie stagneren en verbind ik mijn lot aan de firma tot einde van mijn carrière. Dat lijkt me niet zo’n goed idee :)

Wat is jullie advies? Ik zit nu toch al meer dan een jaar in tweestrijd. Ook al gesprekken gehad met de eigenaar en de COO maar de vraag naar meer loon krijgt niet direct gevolg.

Deze vraag heb ik aan hen voorgelegd na een brede uiteenzetting van de situatie: mijn motivatie om voor hen te werken (zelfontplooiingen nihil, loon weinig evolutie, werkvreugde laag door trage vooruitgang en stokken in de wielen steken van huid hoofd productie, etc) ik heb hen gezegd dat deze pijlers communicerende vaten zijn waardoor ik al dan niet vertrek. Krijg een mooie wagen in het vooruitzicht, maar daar koop ik uiteindelijk niets mee.

Huidig hoofd ontwikkeling/productie/2D tekenaar is ook een spilfiguur in de firma. Ze hebben die dus echt nodig omdat alle info in zijn hoofd zit en daar alleen. Fameuze fouten die ze dus in het verleden gemaakt hebben.

Ergens voel ik wel veel loyaliteit naar de eigenaar en de firma, we komen super overeen. Maar al de rest doet het teniet.

Moet ik nu gaan solliciteren en tegenoverstel op tafel gooien? Dat gaat 100% lukken want ze hebben ook al hun geld op mij ingezet, of zoek ik beter andere oorden op? Geen idee of ik al niet te lang ermee heb gewacht (comfort zone zonder stress) om mijn carrière te tanken :/

Dus naast de jobinhoud, begint nu ook het stagneren van mijn loon flink te irriteren, zorgt ook voor spanningen binnen het gezin, want mijn vrouw is er wel pakken meer op vooruit gegaan. Gevolg: haar carrière krijgt uiteraard voorrang.

Misschien herkent iemand zich hier in?
Kleine update. Opslag bedongen door ander jobaanbod, ik was niet direct geïnteresseerd maar zij boden 6.000€ bruto. Ik heb enkel gesolliciteerd om mijn waarde te benchmarken.

Zij vinden dat ik reeds goed betaald word, maar wilden toch een tegemoetkoming doen... ik heb er nog een dubbel gevoel bij, want dat aanbod van 6000€ was nog voor de indexatie van juli (+3-4%)...

Ik ben nu aan het twijfelen om toch niet het onderste uit de kan te halen, en een jaarlijkse opslag van 2-3% af te spreken indien de performantie naar wens is, of om nu for real te solliciteren, of om in bijberoep een carriere als freelancer op poten te zetten. Of ik moet gewoon leren content zijn met wat ik heb :unsure: maar ik hoop echt dat dit nog niet het plafond is.

Moeilijke keuzes.

In hun ogen zijn indexaties ook "opslagen", maar daar ben ik niet mee akkoord.

Laatst bewerkt:
Omwille van slechte werksfeer en het in algemeenheid daardoor niet meer leuk vinden, besloten te veranderen van job. Update hieronder. Brutoloon ligt lager, evenals MC, maar wordt gecompenseerd door hogere nettovergoeding en vooral hogere bonus. Vakantiedagen ook minder maar eventueel aan te kopen via flexplan. Thuiswerk is hier ook soepeler. Al bij al denk ik vergelijkbare voorwaarden, maar kijk er in elk geval naar uit terug met (meer) plezier te gaan werken!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 jaar (2 0 jaar bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 209 Retail
Huidige functie: Business Controller Senior Business Controller Margin, Pricing & Sourcing
Anciënniteit: 2j 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38.5u/w
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u/w ?

Maand salaris (bruto): +-6.400€ 6.150€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3.600€ (nettovergoedingen slechts 75€ 200€/maand)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Smartphone + abo / laptop
Maaltijdcheques: 8€ 5€
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8.1 7.7% patronale bijdrage
Hospitalisatieverzekering: breed dekkende verzekering
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonussysteem (+- 2.000 netto/jaar) Bonus 15% van brutojaarsalaris (voorbije 5 jaar 4 keer uitgekeerd)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Sint-Niklaas / Antwerpen Asse
Afstand woon/werk in km's: 15km / 25km 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min / 50 min 45 min
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Elektrische wagen + laadpas Bedrijfswagen + tankkaart of mobiliteitsbudget +- 1000 EUR

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 32 (20 + 12 ADV) - waarvan 1 week collectieve sluiting 27
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Af en toe ?
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe, niet vaak ?
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: amper ?
Telewerk (buiten corona-periode): 2 a 3 dagen per week 3 a 4 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Mogelijk? Ja, uiteraard.

Ik heb er hier zelf meerdere (hier en wereldwijd) rondlopen die evenveel en meer binnen halen (al zijn die weliswaar bezig met grote projecten dan iets van 1,5mio/jaar maar bon, het ene sluit het andere niet uit).

Terug
Bovenaan