1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
--> 39
Opleiding: MSc (Productontwikkeling)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
--> 11
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Machinebouw voedingsindustrie (PC209)
Huidige functie: Mechanical design engineer
Anciënniteit: 6j
--> 7j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50u
verantwoordelijkheden: digitale transformatie binnen de firma (opbouw en implementatie PDM + ERP, omzetten van alle tekeningen 2D naar 3D, opstellen werkinstructies voor assembleren van machines (die waren volledig fout voor mijn komst), kleine projectjes tussendoor voor kleine verbeteringen (wat in feite beloofd werd als fulltime na een ‘korte periode’ tekeningen omzetten

)
--> komt nu bij: eindverantwoordelijke inzake alle technische zaken/BOM's/ontwikkelingen
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4800€ (slecht eenmalig 8% opslag gekregen 1 jaar geleden, bovenop indexaties) --> 5650€ (effectieve opslag van 400€ bruto, overige is indexatie)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3400€ (maar dit is incl. dertiende maand, die wordt hier heel vreemd maandelijks mee uitbetaald)
--> 3660€ (= incl. 13e maand)
Nettovergoedingen: 150€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): wordt elke maand mee gestort met het loon = 430€ bruto
BedrijfsGSM/laptop: gsm
--> gsm + laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€ dacht ik
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): geen
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpse Noorderkempen
Afstand woon/werk in km's: 22km
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: geen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): firmawagen + laadpas
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 23
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen idee
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: vrij te kiezen, enkel tussen kerst en nieuw ligt vast
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja, heel vrij te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nihil, de ultieme comfortzone
--> eindverantwoordelijkheid = meer stress
Hoe vaak overuren te presteren: moet niet, maar doe ik wel omdat het soms nodig is
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: geen
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week, maar doe ik in feite nooit wegens aanwezigheid op het werk beter werkt ivm implementatie ERP en kinderziektes.
Verantwoordelijkheid over personeel: niet en wil ik ook niet
Kleine KMO, 16 werknemers totaal (slechts 1 andere (incompetente) tekenaar, ik noem hem geen ingenieur want hij gaat niet methodisch te werk, en heeft ook geen diploma’s buiten middelbaar)
Ik werk er nu 6 jaar. In het begin was het de bedoeling om ze snel mee uit de penarie te helpen (3D tekeningen, PDM systeem, ERP oprichten) en dan te focussen op ontwikkeling…
Ondertussen is dit nog steeds niet afgerond, mede door onderschatting van de puinhoop die huidig hoofd ontwikkeling/productie heeft gecreëerd in 30j tijd. Zowel ik, management als externen verkijken ons op het titanenwerk. Werkelijk overal zitten fouten en inconsistenties. Een grote puinhoop.
Nu na 6j begint het iets of wat uitzicht te komen op verbetering. Want hoofd ontwikkeling nadert de pensioenleeftijd. De toekomst zal uitwijzen of we het gaan halen.
Ik ben nu op het punt dat het voor mezelf ook erop of eronder wordt. Ofwel wordt de boel snel opgekuist en kan ik mijn andere competenties terug aanspreken voor ontwikkeling van machines, ofwel blijft mijn persoonlijke evolutie stagneren en verbind ik mijn lot aan de firma tot einde van mijn carrière. Dat lijkt me niet zo’n goed idee
Wat is jullie advies? Ik zit nu toch al meer dan een jaar in tweestrijd. Ook al gesprekken gehad met de eigenaar en de COO maar de vraag naar meer loon krijgt niet direct gevolg.
Deze vraag heb ik aan hen voorgelegd na een brede uiteenzetting van de situatie: mijn motivatie om voor hen te werken (zelfontplooiingen nihil, loon weinig evolutie, werkvreugde laag door trage vooruitgang en stokken in de wielen steken van huid hoofd productie, etc) ik heb hen gezegd dat deze pijlers communicerende vaten zijn waardoor ik al dan niet vertrek. Krijg een mooie wagen in het vooruitzicht, maar daar koop ik uiteindelijk niets mee.
Huidig hoofd ontwikkeling/productie/2D tekenaar is ook een spilfiguur in de firma. Ze hebben die dus echt nodig omdat alle info in zijn hoofd zit en daar alleen. Fameuze fouten die ze dus in het verleden gemaakt hebben.
Ergens voel ik wel veel loyaliteit naar de eigenaar en de firma, we komen super overeen. Maar al de rest doet het teniet.
Moet ik nu gaan solliciteren en tegenoverstel op tafel gooien? Dat gaat 100% lukken want ze hebben ook al hun geld op mij ingezet, of zoek ik beter andere oorden op? Geen idee of ik al niet te lang ermee heb gewacht (comfort zone zonder stress) om mijn carrière te tanken :/
Dus naast de jobinhoud, begint nu ook het stagneren van mijn loon flink te irriteren, zorgt ook voor spanningen binnen het gezin, want mijn vrouw is er wel pakken meer op vooruit gegaan. Gevolg: haar carrière krijgt uiteraard voorrang.
Misschien herkent iemand zich hier in?