Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Tgoh, een auto steekt natuurlijk de ogen uit bij vele (naïeve) starters, maar is ferm overdreven. Ok, je kan de show stelen met uw boite (die zelfs niet eens uw eigendom is), maar moet dan wel elke euro wikken en wegen (want met 1900 netto in dit geval spring je niet ver). En dat loon daalt naarmate je die voiture meer gebruikt in uwe privé. Dan is een OV-abonnement of zelfs een fietsvergoeding + het verschil in bruto in principe meer waard.
Een bedrijfswagen is heel nice als je al een goed loon hebt, maar denken van "ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen" is de valse goednieuwsshow waarmee (privé-)werkgevers u willen doen geloven dat je goed zit. (Is vooral voor hunzelf goed).

Een mobiliteitsbudget dat je kan gebruiken voor uw "huisvestingskosten", dat is pas de moeite.

onzin. De vraag is gewoon of je die wagen effectief nodig hebt zowel voor beroepsmatige verplaatsingen als privéverplaatsingen. Indien je geen wagen nodig hebt is het nogal evident dat je daar geen voordeel mee hebt.

Heb je die wel nodig dan is het gewoon prima om een bedrijfswagen te hebben. Ik heb er vroeger altijd een gehad en nu niet meer dus voor mij is het verschil heel duidelijk. Een bedrijfswagen is voor mij altijd minimaal 1.000 EUR bruto waard.

onzin. De vraag is gewoon of je die wagen effectief nodig hebt zowel voor beroepsmatige verplaatsingen als privéverplaatsingen. Indien je geen wagen nodig hebt is het nogal evident dat je daar geen voordeel mee hebt.

Heb je die wel nodig dan is het gewoon prima om een bedrijfswagen te hebben. Ik heb er vroeger altijd een gehad en nu niet meer dus voor mij is het verschil heel duidelijk. Een bedrijfswagen is voor mij altijd minimaal 1.000 EUR bruto waard.

Hangt er vanaf wat uw bruto is eh. Als je werkt aan die peulschil van 2400, dan kan je al snel meer hebben aan een bedrijfswagen dan aan 1000 bruto meer (wat maar 300 netto verschil). Maar het verschil tussen pakweg 4000 en 5000 bruto (verschil gaat al richting de 400-500 netto) is groot, en wordt het al bijna duurder dan een eigen wagentje te onderhouden.

Tgoh, een auto steekt natuurlijk de ogen uit bij vele (naïeve) starters, maar is ferm overdreven. Ok, je kan de show stelen met uw boite (die zelfs niet eens uw eigendom is), maar moet dan wel elke euro wikken en wegen (want met 1900 netto in dit geval spring je niet ver). En dat loon daalt naarmate je die voiture meer gebruikt in uwe privé. Dan is een OV-abonnement of zelfs een fietsvergoeding + het verschil in bruto in principe meer waard.
Een bedrijfswagen is heel nice als je al een goed loon hebt, maar denken van "ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen" is de valse goednieuwsshow waarmee (privé-)werkgevers u willen doen geloven dat je goed zit. (Is vooral voor hunzelf goed).

Een mobiliteitsbudget dat je kan gebruiken voor uw "huisvestingskosten", dat is pas de moeite.

Volgens mij heb je totaal geen idee waarover je spreekt en hoeveel een wagen kost?

Je loon daalt ook niet naarmate je die auto meer gebruikt in je privé?
Van waar haal je dat?

Ik denk als je met de auto naar het werk gaat kiezen voor een bedrijfswagen altijd de beste keuze is.
Indien niet ben je beter af met het nieuwe mobiliteitsbudget dan een hoger loon ;)

Laatst bewerkt:
Hangt er vanaf wat uw bruto is eh. Als je werkt aan die peulschil van 2400, dan kan je al snel meer hebben aan een bedrijfswagen dan aan 1000 bruto meer (wat maar 300 netto verschil). Maar het verschil tussen pakweg 4000 en 5000 bruto (verschil gaat al richting de 400-500 netto) is groot, en wordt het al bijna duurder dan een eigen wagentje te onderhouden.
Gij hebt nog nooit zelf een wagen gehad geloof ik.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: bachelor bedrijfsmanagement (financiën en verzekeringswezen)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 341
Huidige functie: beleggingsadviseur (bank)
Anciënniteit: 5 binnen bedrijf, 9 relevant in de sector
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37/37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36-37 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2200
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ja, 8 EUR
Ecocheques: ja, 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Leuven
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: vergoeding woon-werkverkeer (+- 30 EUR)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n.v.t.
Vakantiedagen (andere extra): enkele bankholidays
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's maar tot heden nooit een probleem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: n.v.t.
Glijdende werkuren: n.v.t.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: n.v.t.
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): n.v.t.
Verantwoordelijkheid over personeel: n.v.t.

Zeer leuke collega's en werkomgeving. Het pakket lijkt me (heel) mager rekeninghoudend met een 9-tal jaar relevante ervaring.
De werkomgeving is me zeker iets waard maar bij vergelijkbare profielen/jobs lopen de verschillen toch soms wel heel hoog op. Tot wel zo'n 10k+ rekeninghoudend met bijkomende extralegale voordelen/hoger bruto loon. Het oplopende verschil wordt steeds moeilijker om te rechtvaardigen.

De verschillen tussen salariskompas, statbel en praktijk voorbeelden zijn enorm.
Volgens de ene marktconform, volgens de andere onderbetaald en volgens de praktijk zwaar onderbetaald.

Al reeds bedankt voor de feedback.

Kleine update vanaf 2024:

4000 brut - 700 excl. btw TCO wagen of omzetting naar brutoloon (500ish) - groepsverzekering - cafetariaplan (13de maand) - en CAO90 bonus van 1,5k-3k netto afhankelijk van behaalde kantoordoelstellingen

Dus enorm tevreden t.o.v. een jaar geleden. Bedankt voor alle bijdrages toen, ik zie frequent dezelfde gezichten nog posten. :)

Houd ook rekening met de tankkaart van het werk dat regelmatig in een loonpakket zit icm een wagen. Als je zelf de benzine moet betalen en je doet wat km's dan is dat toch ook al een mooie netto kostenbesparing.

Volgens mij heb je totaal geen idee waarover je spreekt en hoeveel een wagen kost?

Je loon daalt ook niet naarmate je die auto meer gebruikt in je privé?
Van waar haal je dat?

Ik denk als je met de auto naar het werk gaat kiezen voor een bedrijfswagen altijd te beste keuze is.
Indien niet ben je beter af met het nieuwe mobiliteitsbudget dan een hoger loon ;)

Hij heeft een half jaartje gewerkt en woont nog thuis. Tuurlijk kan zo iemand dat niet inschatten.

Toen ik nog geen kinderen had en op unif werkte, had ik ook geen auto. Ik ging 100m te voet werken. Met de fiets pinten zuipen en met de tram badmintonnen. Naar de winkel was een rugzak met 2 flessen melk een brood en wat vlees.

Toen ik verder ging werken had ik een oude toyota schoendoos van 8000 euro. Met dat bakske heb ik heel Europa gedaan. Tuffen aan 80 per uur op de bergpassen in Zwitserland, hilarisch.

Toen ik een eigen huis had met tuin en plots een bedrijfswagen kreeg, was dat wel handig. Gemakkelijk om te shoppen, gemakkelijk voor container park, gemakkelijk om te reizen met iets meer dan een tent en 2 rugzakken wegens koffer van niks. Niet dat het echt nodig nodig was, maar wel handig. Het was een audi want dat was VAA gewijs het cheapste. En dat spel crosst de bergen op als niks.

Nu met 3 kinderen is de auto noodzakelijk. Elk weekend mag ik 20 flessen melk gaan kopen, zakken pampers, liters water voor de papflessen. Zonder auto ben ik 30h per dag aan het shoppen met de fiets. Een auto met 3 isofixen, dat zijn er niet veel, ik ben content dat ik die auto niet zelf moet betalen. Trekt op niks en kost schijte veel. Dat spel zuipt ook 8l/100 km. Dat in 2023... Elk ritje naar het werk kost me 20 euro. De VAA is ook navenant 200+ netto. Maar dat is al terugverdiend aan tankkaart alleen.

Je kunt wel zeggen "de auto is om te stoefen". Ik denk dat veel gezinnen hun auto niet echt een stoefbak is, maar wel een handig functioneel iets. Een OV abo of fietsvergoeding, laat me niet lachen. We hebben hier zelfs 2 bedrijfswagens. Moesten we die 2e niet hebben, dan zaten we ook in een serieuze planningsoefening miserie of moesten we zelf 1 kopen. Dan was het nog de keuze geweest of er ook 3 kinderen in moesten passen of niet. En dan zaten we weer snel aan iets van 20-30k. Zoveel auto's zijn er niet met 3 isofix.

Ik ben in 2009 gestart aan €2200 bruto en dat was €1400 netto :)
ha, 2006 aan 1850 bruto officieel zonder iets van voordelen ( geen maaltijdcheques, geen fietsvergoeding, geen wagen, geen nettovergoeding,...). In het leuke verre limburg. Ze hebben dan 1 maand later gevraagd of ik ook wilde starten vanaf 6h ipv om 9h en daar hebben ze toen 2150€ van gemaakt.

jaja je bent jong, en u verkopen is niet iets waar je goed in bent. Je was al blij dat je werk had in dat verre limburg.

Ach ja de goede oude tijd van 80h weken omdat dit volgens de ouders en grootouders zo hoorde als je wilde doorgroeien. En u kust uw pollekes maar dat je deftig werk hebt.

En dat zijn gebenchmarkte lonen in Belgie. Dus 2400 voor een master, dan ga je het afvoerputje binnenhalen denk ik.
Bij die grote consultingbureaus lopen de burgers nog steeds in grote aantallen binnen. En die verdienen vaak maar een peulschil meer tov bachelors.

Bij die grote consultingbureaus lopen de burgers nog steeds in grote aantallen binnen. En die verdienen vaak maar een peulschil meer tov bachelors.

Ja, sommige mensen zijn verslaafd aan kutjobs en allergisch aan geld.

Because people care too much.

Het bedrijf waar ik werk kent werkelijk niemand tenzij je heel diep in het sectortje zit. Het is geen Microsoft of Apple of General Motors of Mondelez of McKinsey of Deloitte of whatever grote boite. Maar het is even groot, evenveel volk, public company.

Als mensen vragen waar ik werk, zeg ik de naam. Trekken altijd raar gezicht. Typisch gevolgd door "ik ken dat niet, wat doe je daar". Je legt dat uit. "klinkt vreemd, verdient dat goed". Alsof iedereen die bij een Mondelez of Deloitte of whatever wereldschokkend werk doet... Dat mensen voor prestige of eer genoegen nemen met een laag loon, goed voor hen.

Ik heb het al gezegd. Wij verhuren junior consultants voor 1000+ per dag. En die raken allemaal continu de deur uit. Dus waarom zou je dan zelf ergens je botten afdraaien voor 2x dat bedrag.

Om je een idee te geven, alleen al aan benzine levert mijn bedrijfswagen me maandelijks een kleine 250 euro op. Dus om in mijn situatie een bedrijfswagen in te ruilen voor 600 euro bruto, hmmm ik denk het niet.

4000 brut - 700 excl. btw TCO wagen of omzetting naar brutoloon (500ish) - groepsverzekering - cafetariaplan (13de maand) - en CAO90 bonus van 1,5k-3k netto afhankelijk van behaalde kantoordoelstellingen

Dus enorm tevreden t.o.v. een jaar geleden. Bedankt voor alle bijdrages toen, ik zie frequent dezelfde gezichten nog posten. :)
Mag ik vragen hoe je in 1 jaar een opslag hebt gekregen van 800 euro bruto? Nieuwe werkgever? Nieuwe functie/verantwoordelijkheden?

Mag ik vragen hoe je in 1 jaar een opslag hebt gekregen van 800 euro bruto? Nieuwe werkgever? Nieuwe functie/verantwoordelijkheden?

Tuurlijk. Zelfde werkgever, zelfde verantwoordelijkheden. Zelf een grondig marktonderzoek gevoerd bij (ex- klasgenoten / collega's)+ aanvoering informatie vanuit Statbel gebaseerd op statuut/diploma/leeftijd/ancienniteit, mijn taken in kaart gebracht en dat een marktconform loon toch schappelijk lijkt. Mezelf ook geinformeerd wat elders een gangbaar voorstel zou zijn. Luchtig babbelen kan al veel informatie opleveren zonder elkaars tijd te verspillen.

Doorheen het jaar ook wel eens mijn job gerelateerde frustraties geuit (niet ideaal) en één van de collega's stond op het punt om te vertrekken (ook vanuit financiele overwegingen). We hebben een sterk amicaal team en dat dreigde te veranderen met alle mogelijke gevolgen van dien dus het was 5 voor 12 en er werd naar gehandeld. Rekeninghoudend met alles is het een zéér mooie sprong van ruim 1k+ (brut, cao90, groepsverzekering, wagenbudget).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: MSc Chemie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6j (waarvan <1 voor huidige werkgever en 4j PhD (niet afgewerkt)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Chemische nijverheid (R&D), PC207
Huidige functie: Projectleider
Anciënniteit: 10m bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~40

Maand salaris (bruto): 3600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2703
Nettovergoedingen: 100 onkosten, 140 fietsvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Edegem
Afstand woon/werk in km's: 14
Afstand woon/werk in tijd: +- 45 min
Eigen auto nodig voor het werk: Zeer zelden
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig vrij om te dit te kiezen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Starten tussen 7 & 10
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig, m.u.v. deadlines of prangende issues bij een klant
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): Max 1 dag per week (als type werk dit ook toestaat)
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen

Als een kleine KMO is mijn werkgever uiteraard niet de beste betaler, al valt het gezever dat erbij hoort wel zeer goed mee. Vermoedelijk kan ik in een grotere boîte wel wat meer krijgen, maar niet zeker of de bijhorende shit (en verplaatsing) dit ook waard zou zijn!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Master Industrieel Ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Principal Sales Engineer
Anciënniteit: 1
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Zoveel ik wil, minimum 40
Verantwoordelijkheden: Enkel technische

Maand salaris (bruto): vast stuk € 8000, met variabel bij dus "on target" € 10000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 4400 basis + € x commissie.
Nettovergoedingen: € 250
BedrijfsGSM/laptop: Laptop en GSM met abonnement
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, iets 401k achtigs. Ik zou me eens moeten verdiepen hierin.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14de maand, bedrijfsaandelen plan, maandelijks commissie plan: € 1000 bruto (minimum payout) - € 2000 bruto (on target) - € 10000 (capped max. accelerator).

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: ~30 km
Afstand woon/werk in tijd: Een klein uurtje
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen type Audi A7 (wat je er van kiest is je eigen probleem) met onbeperkte tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 1
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Gewoon daguren
Glijdende werkuren: Ja, zolang het werk maar gedaan geraakt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee, niet echt
Hoe vaak overuren te presteren: Relatief, een overuur doe je enkel maar als het zinvol is. Is het zinvol komt er meestal een sale uit en verhoogt je commissie
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, verplicht x uur formele opleiding per jaar en 20% van de tijd spendeer je in varia opleidingen als deel van de job
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, ik probeer wel twee dagen naar de bureau te gaan
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen, laten we dat zo houden

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (bruto): vast stuk € 8000, met variabel bij dus "on target" € 10000
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, iets 401k achtigs. Ik zou me eens moeten verdiepen hierin.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14de maand, bedrijfsaandelen plan, maandelijks commissie plan: € 1000 bruto (minimum payout) - € 2000 bruto (on target) - € 10000 (capped max. accelerator).

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen type Audi A7 (wat je er van kiest is je eigen probleem) met onbeperkte tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Hoe vaak overuren te presteren: Relatief, een overuur doe je enkel maar als het zinvol is. Is het zinvol komt er meestal een sale uit en verhoogt je commissie
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, verplicht x uur formele opleiding per jaar en 20% van de tijd spendeer je in varia opleidingen als deel van de job
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, ik probeer wel twee dagen naar de bureau te gaan
Je verdient meer dan een dakloze.

Je verdient meer dan een dakloze.
Volgens Google klopt dit voor Nederland.

Wat is het hoogste salaris voor een Daklozen in Nederland?

Het hoogste salaris voor een Daklozen in Nederland hangt van veel factoren af. Volgens ons onderzoek kunnen dit soort specialisten in Nederland tot € 48.048 per jaar verdienen.
:ROFLMAO:

Gerelateerde banen:
- Bezorger
- Gemeente
- Kruidvat
:ROFLMAO: Pijnlijk voor Kruidvat.

31 bestaande vacatures

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Sector? IT?

Mooi pakket!

Ik zie dat ik het toen voor je opnam. Het doet me plezier dat je actie hebt ondernomen en je werkgever is tegemoet (moeten) (ge)komen.

Je nieuwe salaris is nu competitief te noemen. Zeker in de gaten houden de komende tijd wanneer je verantwoordelijkheden, workload of iets anders opnieuw structureel zouden stijgen. Dan kan je opnieuw eens aankloppen.

Terug
Bovenaan