Enira
Well-known member
De bedrijfswagen dat je krijgt is een pak interessanter natuurlijk dan waar je zelf mee aan het rijden bent. Ik ben toen van een 1991 Open Astra gegaan naar een Citroën C4 aanloop en na een maand een Golf V. Dat is toch wel een serieus verschil.Tgoh, een auto steekt natuurlijk de ogen uit bij vele (naïeve) starters, maar is ferm overdreven.
Hangt van heel veel factoren af:Ok, je kan de show stelen met uw boite (die zelfs niet eens uw eigendom is), maar moet dan wel elke euro wikken en wegen (want met 1900 netto in dit geval spring je niet ver). En dat loon daalt naarmate je die voiture meer gebruikt in uwe privé. Dan is een OV-abonnement of zelfs een fietsvergoeding + het verschil in bruto in principe meer waard.
- Als je zelf < 24 jaar met weinig jaren rij ervaring en je niet kan profiteren van ergens bij op je ouders hun verzekering te zitten, gaat een bedrijfswagen gegarandeerd er gunstig uitkomen. Als jonge mens een verzekering ergens afsluiten met jezelf als verzekerde is gewoon duur.
- Geen onverwachte kosten of onderhoud, alles netjes geregeld. Om het voorbeeld te nemen van mijn 1991 Astra, zo'n eigen auto kost altijd een smak geld wanneer je het niet verwacht. Dat ding in leven en op de baan houden was duurder dan mijn VAA. Altijd dat buske in de dieselbak als ik naar de keuring moest. Dan de riem, in de winter een batterij, dan een ruit gebarsten, etc...
- Inschrijvingstaks en wegentaks. Ook allemaal geregeld door het bedrijf.
- Op die leeftijd hebt ge ook veel "auto knotsers", botsingske voetjes op tafel en alles wordt geregeld zolang je niet dronken achter het stuur zat. Het is nu eenmaal zeer handig. Diezelfde dag krijg je al meteen een vervangwagen onder je kont. Ooit meegemaakt een knots, en voor ge het weet staat uw wagen op die mannen hunne remork en bent ge al op weg naar een vervangwagen. Ik was echt letterlijk slechts een half uur te laat op het werk en mijn oren suisden nog van de airbags die afgegaan waren.
- Aard van het werk: veel bedrijven in consultancy geven een bedrijfswagen. Ik denk niet dat er veel consultants zo happy zullen zijn om met de fiets voor de schoon ogen van't een of 't andere manager een project ver weg aan te nemen. Als je bedrijf altijd moet rekening houden met je vervoerssituatie ben je bij een traditionele bodyshopper meer een last dan een aanwinst. In het begin van een carrière als consultant kloot je jezelf er meer mee dan iets anders, veel projecten op korte termijn is veel ervaring en je marktwaarde schiet de hoogte in.
Feitelijk voor OV moet je locatie goed zitten of je bent in België soms zeer zwaar gekloot. Geraak je snel met de fiets aan een station met een beduidende spoorlijn dan ben je snel weg. Moet je eerst de bus of belbus nemen kom je relatief snel in de miserie. Voorbeeldje: typ maar eens in google Station Aarschot in en dan BASF Antwerpen. En klik op openbaar vervoer. Google weet zelfs niet het antwoord.
Of doe eens een paar keer stages met studenten die enkel maar gebruik kunnen maken van openbaar vervoer en je merkt wat een uitdagingen zij soms hebben. Bij mij mochten die jongens gerust om 10u binnenkomen.
Een bedrijfswagen is heel nice als je al een goed loon hebt, maar denken van "ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen" is de valse goednieuwsshow waarmee (privé-)werkgevers u willen doen geloven dat je goed zit. (Is vooral voor hunzelf goed).
Iedereen moet de TCO voor zichzelf maken, maar ik kan me ook wel inbeelden dat je inderdaad wel ergens een leuke TCO gaat krijgen als je in het stad woont waar een auto feitelijk meer een last dan een genot is en je feitelijk niet persé beiden nodig hebt. Ga iets of wat buiten de bevolkingscentra en ja, dan heb je er eentje nodig. Als je bepaalde vergoedingen erbij kunt trekken om zo het gewicht in je voordeel te trekken dan kan het wel. De fietsvergoedingen vormen inderdaad een leuke som extra, deze zijn inderdaad royaal. Maar voor velen gaat dit verhaal wel niet interessanter worden dan een auto van het bedrijf. Een TCO kan positief worden voor geen wagen maar dan moeten de kaarten wel juist liggen en een bedrijfscultuur met flexibiliteit zal daar ook wel zwaar in meespelen.
Als je dan nog eens bekijkt dat je door een bedrijfswagen in lagere loonschalen valt, dan hou je feitelijk bruto - netto meer over. Onder de 2400 bruto ben je volgens de overheid een arme pauper in de belastingschalen en zie je relatief meer netto. Een auto als starter drukt je bruto wel wat. Niet correct daar dient de belastinghervorming van Bartje niet voor, maar dat is nu eenmaal het systeem.
Dus tghoh, jonge starters. Ge hebt er inderdaad die zo denken van "dikke kar onder mijn gat wayoo". Maar die zijn weinig en dat valt meestal zeer dik tegen als ze hunne Polo of Opel Corsa krijgen. Tenzij ze ergens het geluk hebben om iets type BMW1tje op de kop te tikken. Want zo dik en blits en ogen uitstekend is de gemiddelde starterswagen anno 2023 ook niet meer hoor (en zeker niet nadat de leasing maatschappijen de 11% loonskosten hebben doorgerekend en de auto constructeurs den oorlog met de Russen: dubbel prijs).
Ma bon been there...
Ik weet in den tijd dat ik aan het sparen was voor een appartement, en ik verdiende netto even veel als een kassierster. En die madam vond dat natuurlijk zeer grappig tot we op ne zatten avond op café eens de rekeningentjes eens naast elkaar legden. Ik had wel een laptop, een GSM, internet was geregeld, bedrijfswagen, geen brandstof kosten. Feitelijk was mijn netto pree, als toen nog thuis wonende gewoon ... zakgeld. Het werk betaalde zelfs in theorie het internet van mijn ouders.
Mijn rekening: netto - uitspattingen in het weekend = rest op de spaarboek
Bij haar: netto - GSM abonnement (met toestel in) - auto lening - brandstof kosten - internet kosten ...bij de internet kosten zijn we gestopt met de rekening te maken. Het was zeer rap gedaan met lachen. (En maar goed ook, want het begon echt op het irritante na te worden op het laatste).
"ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen", is voor veel starters dus wel een goednieuwsshow.
Exact, ik heb tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe job zonder bedrijfswagen 1000 euro netto onderhandelingsmarge genomen voor het gemis in bedrijfswagen. Als ik een 1:1 vervanging wou doen was dit het bedrag waar ik op uit kwam. En dit was dan exclusief brandstofkosten. Bij mij is het zelfs dus niet bruto maar netto al.Heb je die wel nodig dan is het gewoon prima om een bedrijfswagen te hebben. Ik heb er vroeger altijd een gehad en nu niet meer dus voor mij is het verschil heel duidelijk. Een bedrijfswagen is voor mij altijd minimaal 1.000 EUR bruto waard.
En ja ge kunt een kleiner model nemen, maar als die auto mij nu 1000 euro netto zou kosten in privé, waarom zou ik een andere job aannemen en er een wagen van slechts 500 netto accepteren? 500 netto wagen + 500 op den boek ja dat wel.
Laatst bewerkt: