Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Tgoh, een auto steekt natuurlijk de ogen uit bij vele (naïeve) starters, maar is ferm overdreven.
De bedrijfswagen dat je krijgt is een pak interessanter natuurlijk dan waar je zelf mee aan het rijden bent. Ik ben toen van een 1991 Open Astra gegaan naar een Citroën C4 aanloop en na een maand een Golf V. Dat is toch wel een serieus verschil.

Ok, je kan de show stelen met uw boite (die zelfs niet eens uw eigendom is), maar moet dan wel elke euro wikken en wegen (want met 1900 netto in dit geval spring je niet ver). En dat loon daalt naarmate je die voiture meer gebruikt in uwe privé. Dan is een OV-abonnement of zelfs een fietsvergoeding + het verschil in bruto in principe meer waard.
Hangt van heel veel factoren af:
- Als je zelf < 24 jaar met weinig jaren rij ervaring en je niet kan profiteren van ergens bij op je ouders hun verzekering te zitten, gaat een bedrijfswagen gegarandeerd er gunstig uitkomen. Als jonge mens een verzekering ergens afsluiten met jezelf als verzekerde is gewoon duur.
- Geen onverwachte kosten of onderhoud, alles netjes geregeld. Om het voorbeeld te nemen van mijn 1991 Astra, zo'n eigen auto kost altijd een smak geld wanneer je het niet verwacht. Dat ding in leven en op de baan houden was duurder dan mijn VAA. Altijd dat buske in de dieselbak als ik naar de keuring moest. Dan de riem, in de winter een batterij, dan een ruit gebarsten, etc...
- Inschrijvingstaks en wegentaks. Ook allemaal geregeld door het bedrijf.
- Op die leeftijd hebt ge ook veel "auto knotsers", botsingske voetjes op tafel en alles wordt geregeld zolang je niet dronken achter het stuur zat. Het is nu eenmaal zeer handig. Diezelfde dag krijg je al meteen een vervangwagen onder je kont. Ooit meegemaakt een knots, en voor ge het weet staat uw wagen op die mannen hunne remork en bent ge al op weg naar een vervangwagen. Ik was echt letterlijk slechts een half uur te laat op het werk en mijn oren suisden nog van de airbags die afgegaan waren.
- Aard van het werk: veel bedrijven in consultancy geven een bedrijfswagen. Ik denk niet dat er veel consultants zo happy zullen zijn om met de fiets voor de schoon ogen van't een of 't andere manager een project ver weg aan te nemen. Als je bedrijf altijd moet rekening houden met je vervoerssituatie ben je bij een traditionele bodyshopper meer een last dan een aanwinst. In het begin van een carrière als consultant kloot je jezelf er meer mee dan iets anders, veel projecten op korte termijn is veel ervaring en je marktwaarde schiet de hoogte in.

Feitelijk voor OV moet je locatie goed zitten of je bent in België soms zeer zwaar gekloot. Geraak je snel met de fiets aan een station met een beduidende spoorlijn dan ben je snel weg. Moet je eerst de bus of belbus nemen kom je relatief snel in de miserie. Voorbeeldje: typ maar eens in google Station Aarschot in en dan BASF Antwerpen. En klik op openbaar vervoer. Google weet zelfs niet het antwoord.

Of doe eens een paar keer stages met studenten die enkel maar gebruik kunnen maken van openbaar vervoer en je merkt wat een uitdagingen zij soms hebben. Bij mij mochten die jongens gerust om 10u binnenkomen.

Een bedrijfswagen is heel nice als je al een goed loon hebt, maar denken van "ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen" is de valse goednieuwsshow waarmee (privé-)werkgevers u willen doen geloven dat je goed zit. (Is vooral voor hunzelf goed).

Iedereen moet de TCO voor zichzelf maken, maar ik kan me ook wel inbeelden dat je inderdaad wel ergens een leuke TCO gaat krijgen als je in het stad woont waar een auto feitelijk meer een last dan een genot is en je feitelijk niet persé beiden nodig hebt. Ga iets of wat buiten de bevolkingscentra en ja, dan heb je er eentje nodig. Als je bepaalde vergoedingen erbij kunt trekken om zo het gewicht in je voordeel te trekken dan kan het wel. De fietsvergoedingen vormen inderdaad een leuke som extra, deze zijn inderdaad royaal. Maar voor velen gaat dit verhaal wel niet interessanter worden dan een auto van het bedrijf. Een TCO kan positief worden voor geen wagen maar dan moeten de kaarten wel juist liggen en een bedrijfscultuur met flexibiliteit zal daar ook wel zwaar in meespelen.

Als je dan nog eens bekijkt dat je door een bedrijfswagen in lagere loonschalen valt, dan hou je feitelijk bruto - netto meer over. Onder de 2400 bruto ben je volgens de overheid een arme pauper in de belastingschalen en zie je relatief meer netto. Een auto als starter drukt je bruto wel wat. Niet correct daar dient de belastinghervorming van Bartje niet voor, maar dat is nu eenmaal het systeem.

Dus tghoh, jonge starters. Ge hebt er inderdaad die zo denken van "dikke kar onder mijn gat wayoo". Maar die zijn weinig en dat valt meestal zeer dik tegen als ze hunne Polo of Opel Corsa krijgen. Tenzij ze ergens het geluk hebben om iets type BMW1tje op de kop te tikken. Want zo dik en blits en ogen uitstekend is de gemiddelde starterswagen anno 2023 ook niet meer hoor (en zeker niet nadat de leasing maatschappijen de 11% loonskosten hebben doorgerekend en de auto constructeurs den oorlog met de Russen: dubbel prijs).

Ma bon been there...
Ik weet in den tijd dat ik aan het sparen was voor een appartement, en ik verdiende netto even veel als een kassierster. En die madam vond dat natuurlijk zeer grappig tot we op ne zatten avond op café eens de rekeningentjes eens naast elkaar legden. Ik had wel een laptop, een GSM, internet was geregeld, bedrijfswagen, geen brandstof kosten. Feitelijk was mijn netto pree, als toen nog thuis wonende gewoon ... zakgeld. Het werk betaalde zelfs in theorie het internet van mijn ouders.

Mijn rekening: netto - uitspattingen in het weekend = rest op de spaarboek
Bij haar: netto - GSM abonnement (met toestel in) - auto lening - brandstof kosten - internet kosten ...bij de internet kosten zijn we gestopt met de rekening te maken. Het was zeer rap gedaan met lachen. (En maar goed ook, want het begon echt op het irritante na te worden op het laatste).

"ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen", is voor veel starters dus wel een goednieuwsshow.

Heb je die wel nodig dan is het gewoon prima om een bedrijfswagen te hebben. Ik heb er vroeger altijd een gehad en nu niet meer dus voor mij is het verschil heel duidelijk. Een bedrijfswagen is voor mij altijd minimaal 1.000 EUR bruto waard.
Exact, ik heb tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe job zonder bedrijfswagen 1000 euro netto onderhandelingsmarge genomen voor het gemis in bedrijfswagen. Als ik een 1:1 vervanging wou doen was dit het bedrag waar ik op uit kwam. En dit was dan exclusief brandstofkosten. Bij mij is het zelfs dus niet bruto maar netto al.

En ja ge kunt een kleiner model nemen, maar als die auto mij nu 1000 euro netto zou kosten in privé, waarom zou ik een andere job aannemen en er een wagen van slechts 500 netto accepteren? 500 netto wagen + 500 op den boek ja dat wel.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 5.700 (of 6.330 na indexatie in 2023)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3.360
Nettovergoedingen: € 380 per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abo + laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€/dag
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Bonus, internet, vergoeding voor keuze voor kleinere bedrijfswagen (€ 1.400 netto per jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel, Antwerpen en/of Gent
Afstand woon/werk in km's: 80 (Brussel & Antwerpen), 15 km Gent
Afstand woon/werk in tijd: Afhankelijk van files, 1u30 – 2u Brussel / Antwerpen, 15’ Gent. Slechts maximaal een tweetal keer per week in A'pen of Brussel
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW 3 Touring incl. tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 10
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Klantenwerk + interne verantwoordelijkheden + verkopen van projecten zorgt best wel voor een goed gevulde agenda
Hoe vaak overuren te presteren: Meer regel dan uitzondering
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, heel flexibel (uiteraard ook deels afh. van de klant)
Verantwoordelijkheid over personeel: Verantwoordelijk voor team van eigen oplossingen
Update:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Anciënniteit: 5j

Maand salaris (bruto): € 6.500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3.800
Andere voordelen: Jaarlijkse bonus, internet wordt betaald, vergoeding voor keuze voor kleinere bedrijfswagen (€ 1.400 netto per jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hoofdkantoor - Brussel; Klantenlocatie: België
Afstand woon/werk in km's: Afhankelijk van de klant.
Afstand woon/werk in tijd: Afhankelijk van de klant. Gemiddeld een tweetal keer per week naar Brussel, wat mij ongeveer een 1,5 tot 2u enkele rit kost
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW 3 Touring incl. tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Klantenwerk + interne verantwoordelijkheden + verkopen van projecten zorgt best wel voor een goed gevulde agenda
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, heel flexibel (uiteraard ook deels afh. van de klant)
Verantwoordelijkheid over personeel: Verantwoordelijk voor team van eigen oplossingen

Update:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Anciënniteit: 5j

Maand salaris (bruto): € 6.500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3.800
Andere voordelen: Jaarlijkse bonus, internet wordt betaald, vergoeding voor keuze voor kleinere bedrijfswagen (€ 1.400 netto per jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hoofdkantoor - Brussel; Klantenlocatie: België
Afstand woon/werk in km's: Afhankelijk van de klant.
Afstand woon/werk in tijd: Afhankelijk van de klant. Gemiddeld een tweetal keer per week naar Brussel, wat mij ongeveer een 1,5 tot 2u enkele rit kost

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Binnen de Big4? Mooi pakket voor functie “Consultant” ;)

De titel zal vermoedelijk wel senior manager zijn gezien het loon en het feit dat een BMW 3 een keuze voor "kleinere bedrijfswagen" is :)
Consultants tot senior manager hebben dezelfde wagenlijst bij Deloitte. Maar waarschijnlijk Sr manager functie i.p.v. Consultant ;)

Update: Zie net dat hij een compensatie krijgt om met een 3 serie rond te rijden dus waarschijnlijk geen Deloitte

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): /
Huidige functie: Financial Controller
Anciënniteit: 1j
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): min. 42

Maand salaris (bruto): 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2600
Nettovergoedingen: 120
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 2-3% yearly bonus , cafetariaplan

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 35km
Afstand woon/werk in tijd: 45min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Audi Q3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9
Vakantiedagen (andere extra): nee
Vrijheid om verlof te nemen: niet tijdens closings en budget opmaak , in de praktijk is 3 weken vakantie na mekaar moeilijk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk
Hoe vaak overuren te presteren: wekelijks met piek tijdens closing
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1-2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Algemeen gezien zit ik iets onder het (bruto) marktgemiddelde vermoed ik maar tevreden over jobinhoud, work-life balans; ook deels verklaarbaar doordat ik geen audit ervaring heb

Laatst bewerkt:
Algemeen gezien zit ik iets onder het (bruto) marktgemiddelde vermoed ik maar tevreden over balans inhoud, work-life; ook deels verklaarblaar doordat ik geen audit ervaring heb
Ik denk dat als je nog maar 27 bent, 4 jaar ervaring hebt en bijna 4000 bruto verdient met allerlei voordelen, je wel goed zit qua marktgemiddelde binnen het domein financial controlling.

Ik volg deze thread al een tijdje en heb gemerkt dat er weinig informatie te vinden is over EU-ambtenaren. Het leek me de moeite waard om daar mijn licht op te laten schijnen. Ik heb mijn reactie om privacyredenen vaag gehouden, maar hoop toch een duidelijk(er) beeld te geven van de arbeidsvoorwaarden bij de EU.

1. PERSONALIA
Opleiding: Master
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Europese instellingen
Huidige functie: Administrateur
Anciënniteit: >3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

Maand salaris (bruto): +-6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-6800
Nettovergoedingen: +-1800, waaronder +-1000 als ontheemdingsvergoeding (die afhangt van je graad en die je als Belg niet krijgt als je in België voor de instellingen werkt) en +-800 als kostwinnerstoelage en toelage voor mijn kind
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Een mooi pensioen (als de situatie stabiel blijft)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Luxemburg
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig, vooral in drukkere perioden
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Laatst bewerkt:
Ik volg deze thread al een tijdje en heb gemerkt dat er weinig informatie te vinden is over EU-ambtenaren. Het leek me de moeite waard om daar mijn licht op te laten schijnen. Ik heb mijn reactie om privacyredenen vaag gehouden, maar hoop toch een duidelijk(er) beeld te geven van de arbeidsvoorwaarden bij de EU.

1. PERSONALIA
Opleiding: Master
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Europese instellingen
Huidige functie: Administrateur
Anciënniteit: >3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

Maand salaris (bruto): +-6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-6800
Nettovergoedingen: +-1800, waaronder +-1000 als ontheemdingsvergoeding (die afhangt van je graad en die je als Belg niet krijgt als je in België voor de instellingen werkt) en +-800 als kostwinnerstoelage en toelage voor mijn kind
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Een mooi pensioen (als de situatie stabiel blijft)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Luxemburg
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig, vooral in drukkere perioden

Zijn die bedragen terecht voor je job (of colleaga's)? Of is de gedachte dat er op EU niveau met geld wordt gestrooid terecht? (Die vraag kan misschien bot overkomen maar ik heb geen idee wat je doet)

Zijn die bedragen terecht voor je job (of colleaga's)? Of is de gedachte dat er op EU niveau met geld wordt gestrooid terecht? (Die vraag kan misschien bot overkomen maar ik heb geen idee wat je doet)
Hoe je het ook draait of keert, hij heeft netto per maand evenveel als een “normale werknemer” in België die 14k+ bruto per maand heeft. Uiteraard heeft hij geen bonussen of bedrijfswagen zoals die 14k+ profielen normaal wel zouden hebben.

Als je het vanuit die vergelijking (samen met de opgelijste uren en stresslevels) bekijkt kunnen die bedragen niet terecht zijn 😅

Ik vind het heel interessant om eens zicht te krijgen op een EU 'pakket', maar vind nu toch ook niet dat dit zo een hoge verdienste is voor het aantal werkelijke uren dat gepresteerd wordt? Of ben ik nu helemaal ge-BG-biased? De bruto-netto is natuurlijk compleet anders dan voor elke gewone werknemer... Ook zijn het maar een beperkt aantal vakantiedagen. Al ben ik wel benieuwd hoe overuren enz dan gecompenseerd worden @Go For It ?

Is het niet zo dat de tewerkstelling bij sommige EU-instellingen voor de meeste functies beperkt is in de tijd? Dus hij/zij kan een paar jaar dergelijke verloning opstrijken, maar eens hij/zij ander werk moet vinden zal er serieus ingeleverd moeten worden in loon. Of ben ik mis?

Ik vind het heel interessant om eens zicht te krijgen op een EU 'pakket', maar vind nu toch ook niet dat dit zo een hoge verdienste is voor het aantal werkelijke uren dat gepresteerd wordt? Of ben ik nu helemaal ge-BG-biased? De bruto-netto is natuurlijk compleet anders dan voor elke gewone werknemer... Ook zijn het maar een beperkt aantal vakantiedagen. Al ben ik wel benieuwd hoe overuren enz dan gecompenseerd worden @Go For It ?
Ik vind 40-50 uur werkelijke uren 6800 netto nochtans wel heel hoog. Puur uitgaande op de template natuurlijk, geen idee wat de jobinhoud is.

Maar ik denk wel dat binnengeraken in de EU je in een gouden kooi steekt qua loon. Dit in een privemarkt halen (in loondienst) mag je waarschijnlijk 80uur + per week voor werken op C niveau.

Wel leuk om eens 'iets anders' te lezen ;)

Ik vind 40-50 uur werkelijke uren 6800 netto nochtans wel heel hoog. Puur uitgaande op de template natuurlijk, geen idee wat de jobinhoud is.

Maar ik denk wel dat binnengeraken in de EU je in een gouden kooi steekt qua loon. Dit in een privemarkt halen (in loondienst) mag je waarschijnlijk 80uur + per week voor werken op C niveau.

Wel leuk om eens 'iets anders' te lezen ;)

Is zeer mooi natuurlijk. En komt enkel omdat men hen van belastingen heeft vrijgesteld. Waarschijnlijk omdat het dan een discussie is over, welke overheid heeft recht op dat belastingsgeld. Alsook om het nog aantrekkelijk te houden voor al de landen om personeel daar te laten werken, ipv dat men enkel (ik zeg maar iets) oostblok landen krijgt.
Maar een zelfstandige consultant fietst daar toch cirkeltjes rond, zonder die 80 uur of zo te moeten doen ;p.

Aan de andere kant, als ik exact hetzelfde zou verdienen als wat ik voor de vlaamse of de federale zou verdienen, dan zie ik nu ook niet direct in waarom dat ik naar Europa zou verkassen. En ik dacht ook niet dat er verloond werd in, laat ons zeggen, allerhande cheques en wagens etc...

Echter als je puur naar het brutobedrag kijkt, is die verloning niet exceptioneel. Het feit dat men geen belastingen moet betalen is daar vooral de differentiator in.

Vandaag aanbod geaccepteerd voor een volledig andere rol in een volledig andere sector.

Ik was me al een tijdje aan het afvragen of ik wel een toekomst voor mezelf zag in de verkoop. Het kan imposter syndrome zijn, maar ik vind echt dat ik een bullshit job heb momenteel. Basically ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van een breed gamma van high-tech labo instrumenten. De organisatie is zo opgezet dat de account managers zoals mezelf maar een oppervlakkige kennis dienen te hebben van deze instrumenten (omdat het er zodanig veel zijn) en dat ze specialisten inschakelen eens de klant echt een technisch gesprek verwacht. Dus eigenlijk: oppervlakkige kennis van product, oppervlakkige kennis van de klant hun industrie (kan letterlijk alles zijn; klinisch, (petro)chemie, metaal, farma, voeding) en vooral zorgen dat de klanten blij blijven met onze service en ondersteuning. Ik voel me op mijn huidige job dus eigenlijk een soort van wedding-planner. Ik heb ook wat gesprekken gehad intussen voor andere sales functies, en daaruit was duidelijk dat ik me eigenlijk niet thuis voel in een echte sales functie.

Via mijn job kom ik ook natuurlijk veel in contact met aankopers. Na wat op te zoeken over aankopers hun jobinhoud (ook hier op BG enkele zien passeren) leek het me mogelijks wel iets voor mij. Wat advies gevraagd aan mensen over waar ik op moet letten etc. Op een aantal vacatures gesolliciteerd. Het was niet evident om in aanmerking te komen, aangezien ik geen economisch diploma heb en van 0 moet opgeleid worden in aankoop. De job waarvoor ik uiteindelijk voor heb getekend vroeg een economische master met ervaring, maar ze waren heel open minded. Na 3 interviews en een assessment heb ik een voorstel gekregen, waarna ik nog wat onderhandeld heb om uiteindelijk tot onderstaand voorstel te komen.

Qua toekomstperspectieven ziet het er zeer goed uit. Jaarlijkse loonsverhoging op basis van anciënniteit en prestatie. Hogere loonklasse wanneer ik mijn Master behaal. Veel mogelijkheden tot opleidingen. Het belangrijkste is dat ik in deze job echte tangible skills ga verwerven. Iets wat ik van mijn huidige job niet kan zeggen.

Qua timing is het ook ideaal. In mijn huidige job ben ik al het 2de jaar top performer in de Benelux, wat betekent dat mijn target volgend jaar quasi onhaalbaar wordt (ik zit nu op 85% en ben de top performer momenteel, vorig jaar geïndigd op 170%). Op een 2 jaar tijd toch een 60000 bruto aan commissie mogen ontvangen, vooral door die overperformance vorig jaar. Dat zal in de nieuwe job natuurlijk niet aan de orde zijn, maar als je rekening houdt met een normale performance zal dat ook niet overdreven veel schelen. De hogere functies in procurement scheppen ook geen verkeerde bonussen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Professionele bachelor in wetenschappelijke richting, momenteel bezig met master bedrijfskunde als werkstudent
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5 jaar als Account Manager
Aantal kinderen ten laste: 2, maar vrouw neemt deze ten laste

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 -> PC210
Huidige functie: Account Manager -> Buyer
Anciënniteit: 2,5 -> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: verantwoordelijk voor 3-4 miljoen euro aan CAPEX+OPEX verkoop per jaar -> medeverantwoordelijk (team van 4 buyers) voor paar 100 miljoen OPEX spend per jaar

Maand salaris (bruto): 3560 -> 4030
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 -> 2300-2400 schat ik
Nettovergoedingen: 225 + 10/dag bij meerdere klantenbezoeken (gemiddeld 50 per maand) -> 0
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: Nee -> 8/dag
Ecocheques: 250 -> 40
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3,5% tot 65000, 7% erboven -> 5% tot 52000, 18% erboven
Hospitalisatieverzekering: AG insurance -> DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 12500/jaar on target, eindejaarspremie -> premie gelinkt aan bedrijfsperformance en ziektepercentage (geen idee over exacte bedragen, maar zal een stukje minder zijn) eindejaarspremie, jaarlijkse anciënniteitspremie (anciënniteit/40 x maandsalaris)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote met klantenbezoeken in Vlaanderen en gemiddeld 2x/maand in Breda -> Gent
Afstand woon/werk in km's: 0-120 km - > 43 km
Afstand woon/werk in tijd: 0-2 uur -> 45 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee -> 1,85/dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Seat Tarraco (350 VAA) + Tankkaart -> Elektrische auto max 860 TCO met eigen inbreng (zou op max 300 netto per maand komen), geen laadkaart van het werk, maar heb thuis laadpaal + zonnepanelen + terugdraaiende teller (vrouw haar werk betaalt elektriciteit terug)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 17
Vakantiedagen (andere extra): 0 -> 4
Vrijheid om verlof te nemen: niet in drukke verkoopperiodes ->af te spreken met collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Sporadisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nee -> Veel mogelijkheden
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, quasi full time -> 2 dagen per week na opleidings/inwerkperiode van 3 maanden

Laatst bewerkt:
Is zeer mooi natuurlijk. En komt enkel omdat men hen van belastingen heeft vrijgesteld. Waarschijnlijk omdat het dan een discussie is over, welke overheid heeft recht op dat belastingsgeld. Alsook om het nog aantrekkelijk te houden voor al de landen om personeel daar te laten werken, ipv dat men enkel (ik zeg maar iets) oostblok landen krijgt.
Dat is een veelvoorkomende mythe die ik maar al te graag ontkracht: een medewerker van de Europese instellingen betaalt wel degelijk belastingen. Het geld dat ik afdraag vloeit rechtstreeks terug naar de begroting van de EU. In die zin betaal ik dus geen nationale belastingen, wel Europese.

Is het niet zo dat de tewerkstelling bij sommige EU-instellingen voor de meeste functies beperkt is in de tijd? Dus hij/zij kan een paar jaar dergelijke verloning opstrijken, maar eens hij/zij ander werk moet vinden zal er serieus ingeleverd moeten worden in loon. Of ben ik mis?
Bij de instellingen werken statutaire ambtenaren, tijdelijke functionarissen, arbeidscontractanten, interimmers en stagiairs. Dat zijn allemaal statuten met erg uiteenlopende salarissen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden. Zoals je terecht aangeeft, worden er steeds meer tijdelijke en steeds minder statutaire functies aangeboden.

Binnen de Europese ambtenarij heb je dan ook nog eens drie categorieën: administrateurs, assistenten en secretariaatsmedewerkers. Zoals in dit topic wel vaker het geval is, zit ik in de hoogste categorie. Het loon van een contractuele veiligheidsagent in Luxemburg zit echter onder het nationale minimumloon. Dat is natuurlijk een probleem en is de laatste jaren een belangrijk discussiepunt geweest.

Als je het vanuit die vergelijking (samen met de opgelijste uren en stresslevels) bekijkt kunnen die bedragen niet terecht zijn 😅
De term ‘stress’ vind ik nogal relatief. Het is op zich wel een stressvolle omgeving, maar als die omgeving goed bij je past, dan valt dat best mee. Overuren worden bij de EU zelden geregistreerd @Spoiler . Als ze wel officieel worden toegelaten, krijg ik daar in mijn categorie een niet-financiële compensatie voor.

Ik lees in deze thread vaak over ‘de marktwerking’. Bij internationale organisaties is het niet anders: de salarissen bij de EU zijn vergelijkbaar met die bij de VN en de NAVO. Als je niet competitief bent om de beste en de juiste mensen aan te trekken, dan doe je geen goede zaak.

Verder vind ik dat ik best veel verantwoordelijkheid heb, hoor, maar zoals ik eerder heb aangegeven, ga ik om privacyredenen liever niet in op mijn specifieke takenpakket.

Dat is een veelvoorkomende mythe die ik maar al te graag ontkracht: een medewerker van de Europese instellingen betaalt wel degelijk belastingen. Het geld dat ik afdraag vloeit rechtstreeks terug naar de begroting van de EU. In die zin betaal ik dus geen nationale belastingen, wel Europese.

Ja klopt, je betaalt belastingen die rechtstreeks uit de algemene EU begroting komt. Al dacht ik mij wel te herinneren dat het belastingspercentage lager ligt dan veel, om niet te zeggen alle, lidstaten. Het helpt natuurlijk ook niet met het annuleren van die veelvoorkomende mythe als men mensen een loon betaalt in Bruto dat minder is dan hun netto loon ;p. Ergo : Je verdient 6000€ bruto en hier blijft 6800€ netto van over.

Mijn salaris komt uit de begroting, inderdaad, maar de belastingen die ik betaal gaan terug naar de begroting. Daarmee bedoel ik dat er van die +-6000 euro bruto effectief geld wordt afgetrokken als belasting. Dat staat zwart-op-wit op mijn loonfiche.

De belastingdruk ligt wat lager dan in de meeste landen, dat is waar. Wel gaat het net als in België om een progressief belastingstelsel.

Het nettoloon is hoger dan het brutoloon als je recht hebt op aanvullende vergoedingen. Heb je dat recht niet, dan zal je nettoloon nooit hoger uitvallen. Voor een eerlijke vergelijking moet je trouwens bij elk nettoloon op nationaal niveau het kindergeld toevoegen, net als andere fiscale voordelen, zoals het huwelijksquotiënt. Ik ben uiteraard erg tevreden over mijn situatie, maar zie vaak onjuiste en/of ongenuanceerde stellingen de ronde doen. Dat vind ik jammer.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan