Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ook van verschoten, zelfs het hele 'leerkrachten werken ook 's avonds en in het weekend' buiten beschouwing gelaten.
4400 bruto 2900 netto na 5 jaar ?

Ik denk dat ik inclusief al mijn voordelen maar net daarboven kom in de bankensector.
Schande!
Alsof de job van leerkracht belangrijker/zwaarder zou zijn dan die van een bankmedewerker.

Ook van verschoten, zelfs het hele 'leerkrachten werken ook 's avonds en in het weekend' buiten beschouwing gelaten.

Ik denk dat ik inclusief al mijn voordelen maar net daarboven kom in de bankensector.

Hij doet zogenaamd overuren.
22/20 dus hij krijgt 10% extra (alhoewel ik dacht dat men een uur gratis kon vragen? Dan zou het toch 5%)
Zijn basisbrutoloon voor voltijds is 4016 euro zet hij zelfs.

Zo mooi is het ook trouwens niet. Geen maaltijdcheques, geen hospitalisatie, geen gsm, geen laptop, nog altijd "ad interim" (dus niet zeker van werkzekerheid), wel een "goeie groepsverzekering"

Ik denk nu wel dat het niet zo "terecht" is dat een derdegraads leerkracht 20 uren als voltijds beschouwd wordt en dat een eerstegraads leerkracht 22u als voltijds beschouwd wordt. Ik zou denken dat het hoger loon van een derdegraads leerkracht de "moeilijkheidsgraad" al zou dekken. Om dan nog minder uren te laten geven,...

Schande!
Alsof de job van leerkracht belangrijker/zwaarder zou zijn dan die van een bankmedewerker.

Is dat oçok niet iets heel persoonlijks? Als je het juiste 'karakter' hebt voor leerkracht te zijn (dus niet over u heen laten lopen, mondig genoeg zijn om leerlingen te doen 'zakken', etc.), lijkt me dat toch echt niet de enorm zware job te zijn die ze er altijd van willen maken? De leerkracht van nu moet daarentegen wel wat steviger in z'n schoenen staan dan de leerkracht van 50 jaar geleden waar iedereen schrik voor had om iets tegen te zeggen.

Het zou in ieder geval niets voor mij zijn. Ik heb een semester tutoraat wiskunde gegeven aan, zoals ze dat zo mooi noemen, "kansarme" leerlingen uit de 2e graad bso en tso van een school in Deurne (Antw.): kinnekes van 15-16 jaar die tegen hun goesting naar school gaan, en die jij dan eens moet helpen bij wellicht het meest hatelijk vak. Is al bij al wel leuk geweest, en heb er een paar goed kunnen helpen. Maar elke les was toch wel een redelijk gevecht met sommigen om te voorkomen dat ze figuurlijk op uwe kop gaan zitten. Ik kon mij qua woorden en 'acties' (weigeren om de ambetanteriken nog voort te helpen enzo) wel meer 'permitteren' dan een vaste leerkracht, maar soms was dat toch wel heel vermoeiend. Was sowieso wel een heel goede cursus assertiviteit. Tegen het einde van dat tutoraat ging dat bijna vanzelf.

Leerkrachten (masters) scheppen nogal geld. :wtf: Druk dat eens uit per uur.

Uiteraard is het loon in onderwijs prima. Zeker masters die op bachelor niveau lesgeven.
En dan wilt Boeve nog dat ze overal als master betaalt worden als ze (voor hun job) een nutteloze master hebben (want bachelor is voldoende). Allemaal omdat zijn dochter dan meer loon zou hebben :rofl:

En ze werken volgens hun eigen enquêtes 42u/week
Officiële aantal uren per week in België is 38u en daar krijg je 4 weken verlof voor
4u/week is dus 24 extra dagen verlof (pakt 5 weken)

Ze hebben er meer :p

Sinds de introductie van thuiswerk zie je toch wel wat gebeuren:

*Aan de schoolpoort is het dagelijks dikkebakkenshow, dus velen hebben tijd gekregen om de kinderen te brengen en te halen.

* Er woont hier iemand met een q7 die bij proximus werkt, die vent zit meer in zijn tuin dan achter zijn bureau.

* De bedrijfswagen die plots gebruikt wordt voor het woon-werk verkeer van de partner. Bij ons zijn er dus docenten die met een bedrijfswagen van de partner komen werken :eek:.

Dat is inderdaad ongelofelijk.

"Ik doe mijn was op dinsdag, want dan werk ik thuis".
"Ik doe mijn boodschappen op dinsdag, want dan werk ik thuis".
"Ik laat die op dinsdag komen, want dan werk ik thuis".
Enzovoort.

Ok, je kan wat lichte efficiëntiewinst boeken door het pendelen te vermijden. Maar sommigen maken daar een verlofdag van. Als dat allemaal zomaar kan, kun je nagaan welke chille jobs die niet moeten hebben.

Mijn voorspelling: laag-presterende jobs (overheid, semi-overheisbedrijven, bepaalde grote bedrijven waar je je kunt wegsteken zoals Proximus uit jouw voorbeeld, ...) zullen door het thuiswerk nog populairder worden.
Dat zal een versnelling hoger schakelen door de introductie van de 4-dagenwerkweek. Ja hoor, we gaan het werk van 5 werkdagen in 4 werkdagen proppen. Sure.
De kloof tussen hoog-presterende en laag-presterende jobs zal nog groter worden.

Enzovoort.

Ok, je kan wat lichte efficiëntiewinst boeken door het pendelen te vermijden. Maar sommigen maken daar een verlofdag van. Als dat allemaal zomaar kan, kun je nagaan welke chille jobs die niet moeten hebben.
Niet iedereen moet continu paraat staan he. Sommige mensen kiezen er voor te werken op het moment dat ze het meest productief zijn. Voor de ene is dat starten om 6u en een ander werkt dan weer tot 22u.
Ik vind het belachelijk dat jij gaat bepalen hoe iemand zijn werkethos is of hoe lastig zijn job is omdat ze boodschappen doen of kinderen om 15u30 gaan afhalen.

Enzovoort.

Mijn voorspelling: laag-presterende jobs (overheid, semi-overheisbedrijven, bepaalde grote bedrijven waar je je kunt wegsteken zoals Proximus uit jouw voorbeeld, ...) zullen door het thuiswerk nog populairder worden.
Dat zal een versnelling hoger schakelen door de introductie van de 4-dagenwerkweek. Ja hoor, we gaan het werk van 5 werkdagen in 4 werkdagen proppen. Sure.
De kloof tussen hoog-presterende en laag-presterende jobs zal nog groter worden.
Ik werk 80% van thuis in een start-up. Deze week twee keer gaan trainen "tijdens de uren". Ook was aan het opvouwen terwijl ik in een meeting meevolg.

Men is tot nu toe zeer content van mij. Ik denk dat je een beetje te veel projecteert op anderen hoe jij daar mee om zou gaan

Ik ben jaren weggeweest van dit forum, maar toch geweldig om te zien dat mac-bc nu even verbitterd is over de verloning van anderen als hij vroeger was over de studies van anderen. 🤩

Ik ben wel verbaasd over hoe laag het salaris van een associate professor is. Ik wist dat academie niet fantastisch betaalde, maar dit is wel echt belachelijk voor de verantwoordelijkheden en de stress.
= hoofddocent, zie hieronder.
--> BAREMA 13 - hoofddocent schaal 1

Die 5709,03 euro bruto is het maandsalaris van een hoofddocent met 0 jaar anciënniteit... Ik dacht dat anciënniteit gewoon doorloopt wanneer je van rang verandert (bv. docent (assistant professor) --> hoofddocent (associate professor)), en zelfs begint op te bouwen vanaf je assistent (doctorandus) bent.

Bij een hoofddocent van 37 jaar die op zijn 23e aan zijn doctoraat begon, zou ik dus 14 jaar anciënniteit verwachten, met bijhorend brutoloon van €7338,91.

@Sylverscythe zeg eens, hoe zit dat met anciënniteit in de academische wereld? :p
Anciënniteit begint inderdaad bij het doctoraat te tellen.

Zoals ik hier al eens heb gezegd zit je met 4 rangen: docent>hoofddocent>hoogleraar>gewoon hoogleraar (> als pijl, loon uiteraard van links naar rechts).

Er is niets dat garandeert dat iemand van 37 hoofddocent is, ik ga dat zijn na oktober, ben gisteren 37 geworden, en ik ben eerder jong daarvoor. Ik heb een collega van 52 die werkt als gek en nog altijd hoofddocent is...

Dus, met een wetenschappelijke of economische achtergrond is het zeker geen vetpot. En wij worden inderdaad verondersteld onze onderzoekers te managen, onderzoek te voeren, geld binnen te halen om dat onderzoek te doen, lessen voor te bereiden en geven, doctoraten en thesissen lezen, publiceren, administratie op orde te houden, ...

Zelf wil ik al lang mijn cursussen eens updaten, maar ik werd daar niet op afgerekend (ze zijn nog goed hoor), dus geen prioriteit. Het systeem is gewoon dwaas, en ik heb al collega's met meer ervaring zich horen afvragen wie in de toekomst ons werk nog gaat willen doen. Redelijk wat oudere collega's met hartproblemen, of kanker die te laat werd opgemerkt ook. Niemand die ik ken neemt al zijn 35 verlofdagen op. Zelf probeer ik mijn werk onder controle te houden, maar het is gewoon een wereld die draait door mensen die genoeg passie hebben voor hun werk om ze altijd maar meer te laten doen. Wanneer ik hoofddocent wordt is de kans groot dat ik nog wel een cursus extra in mijn bak krijg, of ik een of andere rol krijg in een van de (veel te) vele praatbarakken die elke faculteit rijk is.

Soit, het is niet dat ik zwaar ongelukkig ben, maar er zijn momenten dat ik me afvraag waarom ik niet de industrie in ga of aan een hogeschool ga werken.

Laatst bewerkt:
Toen ik zelf nog student was, dacht ik dat een (gewoon) hoogleraar iemand was die onderzoek deed / leidde en daarnaast lesgaf, en dat een (hoofd)docent iemand was die enkel les gaf, een lector of leerkracht maar dan aan de universiteit zeg maar. Ondertussen weet ik wel dat dat niet het geval is, en dat het promoveren in rang vaak ook arbitrair is.

Anderzijds: een Bruno De Wever verdient als gewoon hoogleraar geschiedenis toch maar mooi €12.240,46 per maand. Ik denk niet dat veel geschiedkundigen zulke bedragen verdienen én met hun vak/passie kunnen bezig zijn. (Nu ja, zijn broer verdient meer en wil ook geschiedenis schrijven... :p)

Zoals ik hier al eens heb gezegd zit je met 4 rangen: docent>hoofddocent>hoogleraar>gewoon hoogleraar (> als pijl, loon uiteraard van links naar rechts).

Er is niets dat garandeert dat iemand van 37 hoofddocent is, ik ga dat zijn na oktober, ben gisteren 37 geworden, en ik ben eerder jong daarvoor. Ik heb een collega van 52 die werkt als gek en nog altijd hoofddocent is...

Dus, met een wetenschappelijke of economische achtergrond is het zeker geen vetpot. En wij worden inderdaad verondersteld onze onderzoekers te managen, onderzoek te voeren, geld binnen te halen om dat onderzoek te doen, lessen voor te bereiden en geven, doctoraten en thesissen lezen, publiceren, administratie op orde te houden, ...

Zelf wil ik al lang mijn cursussen eens updaten, maar ik werd daar niet op afgerekend (ze zijn nog goed hoor), dus geen prioriteit. Het systeem is gewoon dwaas, en ik heb al collega's met meer ervaring zich horen afvragen wie in de toekomst ons werk nog gaat willen doen. Redelijk wat oudere collega's met hartproblemen, of kanker die te laat werd opgemerkt ook. Niemand die ik ken neemt al zijn 35 verlofdagen op. Zelf probeer ik mijn werk onder controle te houden, maar het is gewoon een wereld die draait door mensen die genoeg passie hebben voor hun werk om ze altijd maar meer te laten doen. Wanneer ik hoofddocent wordt is de kans groot dat ik nog wel een cursus extra in mijn bak krijg, of ik een of andere rol krijg in een van de (veel te) vele praatbarakken die elke faculteit rijk is.

Soit, het is niet dat ik zwaar ongelukkig ben, maar er zijn momenten dat ik me afvraag waarom ik niet de industrie in ga of aan een hogeschool ga werken.
Het is vooral beseffen dat ik ferm ga inleveren wanneer ik na mijn doctoraat (hobby) voor een deeltijdse ZAP positie zou willen gaan. :unsure:

Toen ik zelf nog student was, dacht ik dat een (gewoon) hoogleraar iemand was die onderzoek deed / leidde en daarnaast lesgaf, en dat een (hoofd)docent iemand was die enkel les gaf, een lector of leerkracht maar dan aan de universiteit zeg maar. Ondertussen weet ik wel dat dat niet het geval is, en dat het promoveren in rang vaak ook arbitrair is.

Anderzijds: een Bruno De Wever verdient als gewoon hoogleraar geschiedenis toch maar mooi €12.240,46 per maand. Ik denk niet dat veel geschiedkundigen zulke bedragen verdienen én met hun vak/passie kunnen bezig zijn. (Nu ja, zijn broer verdient meer en wil ook geschiedenis schrijven... :p)
Hij heeft wel al enkele afspraken met de geschiedenis gemist. :p

Enzovoort.
Managen op aanwezigheid en/of bezig zijn, is nogal 19th century...

Of om Denzel even te quoten: "Don't confuse movement with progress".

Als een werkdag niet efficiënt is omdat je eens naar de voordeur of het washok moet lopen, of een half uur boodschappen doet, dan moet op je werkplaats je toch ergens in een afgesloten hoek zitten tot wanneer je er uit mag voor een meeting ofzo?

Brutoloontopic is verzadigd met universiteitsprofielen. Handig om te vergelijken aangezien er heel wat gelijkaardige profielen gepost worden maar het is ook wel eens leuk om in te zien hoeveel andere Belgen verdienen. Daarom wat linkjes naar /r/BESalary:

Die Piloot heeft wel een deftig loon. Dat is ook zo een beroep waar je gewoon fysiek ok moet zijn (ogen) en vooral een financiële duw krijgen voor de opleiding, die vaak onterecht als aartsmoeilijk en wiskundig wordt omschreven, maar niet moeilijker is dan pakweg een bachelor EM. De studenten in die opleiding komen meestal gewoon uit begoede gezinnen. Dat zijn de studenten die met de wagen op kot gaan.

Enzovoort.

Ik doe dat ook wel allemaal hoor ;) op lesvrije (halve)dagen, zolang het werk gedaan is. Ik kan natuurlijk niet mijn lessen geven in 12u terwijl er 24 geroosterd staan. Maar waar ik naartoe wou is het feit dat er een grotere kloof ontstaat tussen shit jobs, waar je continu aanwezig moet zijn en vlot werken wordt afgestraft met extra workload en de comfortabele jobs met vrijheid en thuiswerk.
Die bedrijven zijn reeds zeer populair, misschien niet het allerhoogste loon naar BG normen, maar best wel ok. Omdat het hier toch over lonen gaat: visje gesmeten bij Fluvius. Loonvork voor 35 jarige ing.:

5,2-5,5K bruto, MC 8 euro, groeps en hospitalisatie, 140 netto vergoeding, 30% op energie, auto en 50 dagen verlof. Ook voor techniekers, en arbeiders zijn bepaalde sectoren aantrekkelijker dan menig KMO.
Dat kan wel werken, maar er zal ergens permanentie moeten zijn. In het onderwijs heb je dat probleem niet hebben. Vakantie=boeken toe, amper mailtjes die binnen komen.
Uiteindelijk zullen de meeste mensen voor hun eigen comfort kiezen. Gegeerde jobs werken natuurlijk altijd met assessments, dus niet iedereen kan die gegeerde positie krijgen...

:
En ze werken volgens hun eigen enquêtes 42u/week
Officiële aantal uren per week in België is 38u en daar krijg je 4 weken verlof voor
4u/week is dus 24 extra dagen verlof (pakt 5 weken)

Ze hebben er meer :p
het is 41,5 uur na correctie voor het verlof.

het is 41,5 uur na correctie voor het verlof.
Ok was met verlof in maar ik geloof daar absoluut niets van, vooral omdat het onderzoek heel hard gestuurd is door de vakbonden om het als zwaar beroep te laten erkennen dus 'overdrijf maar eens goed' :laugh:

Ik ken heel veel volk dat in onderwijs staat en die presteren quasi allemaal een pak minder uren dan dat. Veel sporters omdat ze dan veel vrije tijd hebben om te trainen, zegt genoeg

Er zijn er maar 2 maar dat was puur incompetentie van hun kant (vakkennis nihil)

Edit: het was dus 42u krokus en paasvakantie ingerekend (januari tot april) maar dus geen grote vakantie bv
En iedereen vulde maar 7 opeenvolgende dagen in

Laatst bewerkt:
Er zijn nu ook wel gradaties in arbeiderjobs, van vijsjes in doosjes doen, tot auto's in elkaar steken, tot complexe techniek waarbij je echt je brein moet gebruiken en 100% wakker zijn. Het is allemaal niet zo zwart-wit als "de domme arbeider" en "de slimme bediende".
Ik heb jaren gewerkt als orderpicker (Eerst via interim en na enkele verlengingen had ik daar een vast contract). Eigenlijk vond ik die job zalig. We hebben daar ons serieus afgelachen en plezier gemaakt.

Onderschat die job trouwens niet, wie denkt dat er géén verstand moet gebruikt worden bij die job die raad ik aan: Probeer het eens een maandje en laat mij weten hoe het gaat. :tongue:

Elke dag was dat lachen geblazen samen met de bekwame collega's, als er ne noob gestart was en dan zijn pallet vol met dozen omkieperde in het midden van de gang. :bow: Sommigen leerden het na wat ervaring dan wel en werden dan zelf collega. Anderen leerder het niet en die verdwenen dan weer even snel met de noorderzon.

Mijn vrouw is vandaag pardoes in het onderwijs gerold! Ze is al jaren zelfstandig ondernemer in HR consultancy en diensten, en zag vorige week een vacature voor een gastdocent aan de hogeschool in een HR-gerelateerde richting. Ze is daar dinsdag gaan praten en heeft vandaag de knoop doorgehakt dat ze 1 dag per week (2 blokken van 3,5 uur denk ik, 2 keer hetzelfde vak) gaat lesgeven!

Ik dacht dat ze die uren gewoon zou mogen factureren, maar nee, ze wordt echt aangeworven als lector en alles, in loonschaal 502 met 10 jaar anciënniteit! :LOL:

Nu, we zullen zien wat dat geeft want ze heeft buiten die wekelijkse lesdag een volle agenda met haar projecten bij bedrijven, heeft enkele mensen die voor haar werken en die ze moet opvolgen, doet veel business development, ... . Ik denk niet dat ze van plan is om die lessen aan de hogeschool hard voor te bereiden, daar heeft ze gewoon geen tijd voor. De studenten krijgen wel een begeesterende ondernemer en ervaren HR professional in hun klas, dus hopelijk compenseert dat wat! ;)

Ik ga geregeld iets drinken met mensen die aan hun doctoraat bezig zijn, en je krijgt toch wel altijd hetzelfde te horen: heel veel/te veel werkdruk.
Op het werk hier lopen er ook allemaal phd'ers rond, en de helft heeft gezondheidsklachten (hernia blijkt populair) overgehouden aan die 4/6 jaar.
Heb ook wat persoonlijke gesprekken gehad met mijn promotor (= een prille joviale 50'er), en zijn letterlijke woorden waren dat je echt gemaakt moet zijn voor academia, of dat je anders vroeg of laat onder de prestatiedruk bezwijkt. De man was echt door en door gepassioneerd, maar als ik zo'n beetje tussen de lijnen door luisterde, was er in zijn leven niet veel ruimte meer om niet met onderzoek/al de rest wat prof zijn inhoudt bezig te zijn.

Ik had tot redelijk recent enorm veel interesse om te doctoreren, maar die belangstelling is serieus getemperd. Er is gepolst geweest of ik interesse heb in een doctoraat, en er komen volgend jaar wel wat bursalen vrij bij mijn promotor of redelijk verwante domeinen, maar ik weet niet. Ik zie doctoreren in iets heel 'employable' (in mijn geval competition economics of macroprudentieel/financieel beleid) wel zitten, maar dan zal het doctoraat behalen en byebye zijn.
Val nog liever dood dan dat ik moet afhangen van journals om papers te willen publiceren, moet verhuizen naar het buitenland om toch maar een vaste positie vast te krijgen, altijd moet schooien voor financiering, etc. Dan nog veel liever een corporate whore of een statutaire lamzak worden. 😂

Moet mij toch eens uitleggen hoe het komt dat het maximumsalaris zogezegd 73k is, maar het maandsalaris dan wel 12k.

Moet mij toch eens uitleggen hoe het komt dat het maximumsalaris zogezegd 73k is, maar het maandsalaris dan wel 12k.

1) is dat schooien voor budget niet bij elke overheid/universiteit. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je in Amerika, engeland of onze buurlanden ook niet moet schooien of gelijkaardige druk zal hebben. Omdat hun geld voor onderzoek er ook vanaf zal hangen.

2) is die 73k niet ongeïndexeerd ? Al weet ik niet direct van waar je die 73k haalt.

Terug
Bovenaan