= hoofddocent, zie hieronder.
Anciënniteit begint inderdaad bij het doctoraat te tellen.
Zoals ik hier al eens heb gezegd zit je met 4 rangen: docent>hoofddocent>hoogleraar>gewoon hoogleraar (> als pijl, loon uiteraard van links naar rechts).
Er is niets dat garandeert dat iemand van 37 hoofddocent is, ik ga dat zijn na oktober, ben gisteren 37 geworden, en ik ben eerder jong daarvoor. Ik heb een collega van 52 die werkt als gek en nog altijd hoofddocent is...
Dus, met een wetenschappelijke of economische achtergrond is het zeker geen vetpot. En wij worden inderdaad verondersteld onze onderzoekers te managen, onderzoek te voeren, geld binnen te halen om dat onderzoek te doen, lessen voor te bereiden en geven, doctoraten en thesissen lezen, publiceren, administratie op orde te houden, ...
Zelf wil ik al lang mijn cursussen eens updaten, maar ik werd daar niet op afgerekend (ze zijn nog goed hoor), dus geen prioriteit. Het systeem is gewoon dwaas, en ik heb al collega's met meer ervaring zich horen afvragen wie in de toekomst ons werk nog gaat willen doen. Redelijk wat oudere collega's met hartproblemen, of kanker die te laat werd opgemerkt ook. Niemand die ik ken neemt al zijn 35 verlofdagen op. Zelf probeer ik mijn werk onder controle te houden, maar het is gewoon een wereld die draait door mensen die genoeg passie hebben voor hun werk om ze altijd maar meer te laten doen. Wanneer ik hoofddocent wordt is de kans groot dat ik nog wel een cursus extra in mijn bak krijg, of ik een of andere rol krijg in een van de (veel te) vele praatbarakken die elke faculteit rijk is.
Soit, het is niet dat ik zwaar ongelukkig ben, maar er zijn momenten dat ik me afvraag waarom ik niet de industrie in ga of aan een hogeschool ga werken.