Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik kon de grap of het sarcasme er toch niet uit halen alvast. Maar goed tot daar aan toe.
Een berg zwartwerk is ook zo een boute uitspraak natuurlijk. Dat is vanaf de zijlijn heel makkelijk te zeggen, maar is dit ook effectief zo?
De informatie die je krijgt is enkel dat ze een kapsalon heeft bij haar thuis. Werkt ze daar alleen? Volledig onbekend. Ik bedoel je kan wel mensen beschuldigen maar zo maar op de losse boef is toch zeer glad ijs.
Zelfstandige is ook zo een ruim begrip, je kan zelfstandige zijn en een eenmanszaak hebben. Maar je kan ook bedrijfsleider zijn van een KMO, dan ben je ook zelfstandige. Qua geldstromen en potentiele winst kan dat al een serieus verschil maken.

Daarbij hoor ik hier ook vaak laaggeschoold terugkomen, en refereren naar loodgieters en kapsters en noem maar op. Maar besef dat er ook mensen zijn die hooggeschoold zijn en zelfstandige zijn. Zo ken ik een burgerlijk bouwkundig ingenieur die een eigen bedrijf heeft die betonverwerkingen doet, en hij slijpt, zaagt en boort ook zelf. Dat is een keuze die je maakt, en iedereen kan een eigen bedrijf starten. Maar de kwestie is dat je goed werk moet leveren en ook risico's moet durven nemen. Je mag dan nog alles in het zwart doen, als je geen kwaliteit aflevert dan zal je niet veel verdienen.

Er mag strenger opgetreden worden tegen zwartwerk, en ja dat is op de kap van de samenleving. Maar op elke pagina zie ik hier wel een loonpakket gepost worden dat ook op de kap van de samenleving is. De talloze nettovergoedingen, bedrijfswagen en optimalisaties tot in het extreme zijn allemaal een aderlating voor de staatskas. Want jij staart u blind op de goed boerende zelfstandigen. Maar als corona ons één ding heeft geleerd dan is het wel dat het statuut werknemer tegenover zelfstandige toch enkele fameuze voordelen heeft. Het is plezant 5k netto binnenhalen als zelfstandige. Maar als uw orderboek leeg is of uw zaak moet verplicht dicht dan is het plezante er heel snel af. Als het buffertje voor het pensioen als sneeuw voor de zon smelt dan vergaat het lachen u wel.

Iemand post hier dat een kapster van praktisch minimumloon naar een toploon is gegaan + betere uren door thuis in de garage een kapsalon in te richten. Ik reageer daarop en een paar dagen later kom jij af met ivoren torens en andere verwijten.

Wat komt heel die wall-of-text over het wel en wee van zelfstandigen, laaggeschoolden vs hooggeschoolden, en dat zelfs in het zwart je kwaliteit moet afleveren, dat sommige kapsters het zwaar hebben, ... daar nu bij zoeken? Neen, ik heb de jaarrekening niet gezien, misschien werkt ze inderdaad met personeel in haar garage of runt ze stiekem een KMO. Maar in geen enkel geval vind ik zwartwerk hetzelfde als legale loonsoptimalisatie. En fyi, mijn fiscale voordelen zijn een hospitalisatieverzekering, openbaar vervoer, en een lerarenkaart, dus echt betrokken partij ben ik niet. Ik post hier ook amper, dus waar staar ik mij zelfs blind?

Laatst bewerkt:
Iemand post hier dat een kapster van praktisch minimumloon naar een toploon is gegaan + betere uren door thuis in de garage een kapsalon in te richten. Ik reageer daarop en een paar dagen later kom jij af met ivoren torens en andere verwijten.

Wat komt heel die wall-of-text over het wel en wee van zelfstandigen, laaggeschoolden vs hooggeschoolden, en dat zelfs in het zwart je kwaliteit moet afleveren, dat sommige kapsters het zwaar hebben, ... daar nu bij zoeken? Neen, ik heb de jaarrekening niet gezien, misschien werkt ze inderdaad met personeel in haar garage of runt ze stiekem een KMO. Maar in geen enkel geval vind ik zwartwerk hetzelfde als legale loonsoptimalisatie. En fyi, mijn fiscale voordelen zijn een hospitalisatieverzekering, openbaar vervoer, en een lerarenkaart, dus echt betrokken partij ben ik niet. Ik post hier ook amper, dus waar staar ik mij zelfs blind?
Natuurlijk is zwartwerk niet hetzelfde als loonoptimalisatie, maar het is wel een gevalletje in hetzelfde bedje ziek. En het heeft hetzelfde effect, minder inkomsten staatskas en meer voor het individu.

De verdere text was niet meer zuiver tegen u gericht. Ik sprak in het algemeen omdat dit iets is wat ik gewoon vaak hoor terugkomen. Ik ben alvast ook allesbehalve betrokken partij, werknemer met een loon van meer dan 4K waar geen hol optimalisatie bij komt kijken en ik zeker ook geen wagen van de firma heb.

Natuurlijk is zwartwerk niet hetzelfde als loonoptimalisatie, maar het is wel een gevalletje in hetzelfde bedje ziek. En het heeft hetzelfde effect, minder inkomsten staatskas en meer voor het individu.

De verdere text was niet meer zuiver tegen u gericht. Ik sprak in het algemeen omdat dit iets is wat ik gewoon vaak hoor terugkomen. Ik ben alvast ook allesbehalve betrokken partij, werknemer met een loon van meer dan 4K waar geen hol optimalisatie bij komt kijken en ik zeker ook geen wagen van de firma heb.

Dat zwart geld vloeit uiteindelijk wel terug naar de staatskas doordat mensen dat meer gaan opconsumeren. Over hoeveel gaat dat uiteindelijk? 500/maand?

4k , is dat dan bruto?

Dat zwart geld vloeit uiteindelijk wel terug naar de staatskas doordat mensen dat meer gaan opconsumeren. Over hoeveel gaat dat uiteindelijk? 500/maand?

4k , is dat dan bruto?
Uiteraard vloeit dat terug, maar in veel kleinere maten. En ik ben vrij zeker dat uitblinkers 500€ en meer per week nemen in het zwart.

4k is uiteraard bruto (ik meer dan 4k en dus niet 4K, voor de duidelijkheid :p). Netto zou ik ook voor tekenen :p

dat statement* ;-)

Ik wil gerust meegaan in het feit dat er verschillende vormen van intelligentie zijn, maar overdrijven is ook een kunst zeg..
Verdienen veel stielmannen meer dan een burgerlijk ingenieur? Zeer zeker
Hebben veel stielmannen een slimmere kijk op geld verdienen/het leven? Ook
Hebben veel stielmannen een hoger IQ dan een burgerlijk ingenieur? Echt niet. Daarvoor besef je niet wat de studies inhouden.

Het allerbelangrijkste: er is meer dan zo veel mogelijk geld verdienen.

Ik was niet zo sportief, niet erg creatief , maar had een eerder uitzonderlijke aanleg voor wiskunde en wetenschappen. Ik heb dat ook gewoon altijd interessant gevonden. Ik heb niet gekozen voor burgerlijk ingenieur vanwege het geld, wel omdat me dat interesseerde en omdat ik me verder wilde ontwikkelen. De algemene teneur bij velen hier is alsof veel geld verdienen het enige is wat van tel is.
Er is een moment dat je genoeg verdient om echt comfortabel te leven, en wat er dan nog bij komt doet er echt niet meer toe (toch niet bij mij).

De man die mijn keuken is komen installeren gaat zeker meer binnenrijven dan ik. Ik gun hem dat, ik zou als keukeninstallateur met moeite mijn boterham verdienen denk ik. Maar die man heeft 20 schrijnwerkers in loondienst werken voor hem, aan heel andere voorwaarden. Zo iemand zit helemaal rechts op de gausscurve met zijn diploma.

Een gemiddelde burgerlijk ingenieur van 50 jaar oud zou rond de 100kEUR bruto op jaarbasis verdienen. Gemiddeld.
En als je een beetje goed boert, kan daar echt nog wel een schep bij.

Maar die 100 kEUR, dat is veel meer dan de gemiddelde schrijnwerker.

Ik herinner me dat één van onze proffen ons vroeger aangaven dat als we studeerden om zoveel mogelijk geld te verdienen, we de verkeerde keuze hadden gemaakt. Een burgerlijk ingenieur verdient gemiddeld goed zijn kost, maar er waren diploma's met een lager gemiddelde en een veel grotere spreiding. Onder meer handelsingenieur.

Laatst bewerkt:
Het allerbelangrijkste: er is meer dan zo veel mogelijk geld verdienen.

Ik was niet zo sportief, niet erg creatief , maar had een eerder uitzonderlijke aanleg voor wiskunde en wetenschappen. Ik heb dat ook gewoon altijd interessant gevonden. Ik heb niet gekozen voor burgerlijk ingenieur vanwege het geld, wel omdat me dat interesseerde en omdat ik me verder wilde ontwikkelen. De algemene teneur bij velen hier is alsof veel geld verdienen het enige is wat van tel is.
Er is een moment dat je genoeg verdient om echt comfortabel te leven, en wat er dan nog bij komt doet er echt niet meer toe (toch niet bij mij).

De man die mijn keuken is komen installeren gaat zeker meer binnenrijven dan ik. Ik gun hem dat, ik zou als keukeninstallateur met moeite mijn boterham verdienen denk ik. Maar die man heeft 20 schrijnwerkers in loondienst werken voor hem, aan heel andere voorwaarden. Zo iemand zit helemaal rechts op de gausscurve met zijn diploma.

Een gemiddelde burgerlijk ingenieur van 50 jaar oud zou rond de 100kEUR bruto op jaarbasis zitten. Gemiddeld.
En als je een beetje goed boert, kan daar echt nog wel een schep bij.

Maar die 100 kEUR, dat is veel meer dan de gemiddelde schrijnwerker.

Ik herinner me dat één van onze proffen ons vroeger aangaven dat als we studeerden om zoveel mogelijk geld te verdienen, we de verkeerde keuze hadden gemaakt. Een burgerlijk ingenieur verdient gemiddeld goed zijn kost, maar er waren diploma's met een lager gemiddelde en een veel grotere spreiding.
Er is zeker meer dan geld verdienen. Ik besef heel goed dat als ik vandaag overlijd, alles gewoon blijft liggen. De discussie is een beetje afgeleid naar een ander topic, maar ik heb het hier al eens gepost dat het mij vooral gaat om een grotere return per gewerkt uur te hebben.

Je bent vet met een return per uur als je aantal uren gelimiteerd is. Een leraar verdient per uur veel, maar kan onmogelijk aantal uren optrekken naar eigen goeddunken. Een bouwvakker kan onmogelijk op zijn 60 60h per week werken.

Ken er genoeg die in de sociale sector werken met een 2/5 of 3/5 contract. 1300 netto of zo. Per uur zal dat ok zijn, maar juichen doen die niet.

Er is zeker meer dan geld verdienen. Ik besef heel goed dat als ik vandaag overlijd, alles gewoon blijft liggen. De discussie is een beetje afgeleid naar een ander topic, maar ik heb het hier al eens gepost dat het mij vooral gaat om een grotere return per gewerkt uur te hebben.
Wat verdien jij eigenlijk nu ? Wat verwacht je te verdienen binnen 5 jaar? Wat verwacht jij binnen 10 jaar te verdienen?

Als je diezelfde vraag stelt aan een projectleider. Denk je eenzelfde progressie te verwachten, of hoe kader je dat in.
Want uw kritiek is gebaseerd op het feit dat je als starter zo weinig verdient in vergelijking met wat je als chauffagist verdient. En dat je uren voor niets doet. Maar ook dat is weer niet overal van tel.

Goh ja ... dat blijft natuurlijk de eeuwige discussie eh. Geld ... maakt dat nu gelukkig of niet.

Ik ben van mening dat 'ja, dat maakt gelukkig', maar ook 'it depends'. Als je echt te weinig hebt maakt geld écht wel gelukkig, daar twijfel ik niet eens aan. Als je kan gaan van 'ga ik vanavond kunnen eten' of 'ga ik vandaag nog verwarming hebben' naar 'comfortabel leven' bv.
Eens je ergens op een bepaald niveau zit zal dat niet meer evenredig omhoog gaan met het aantal.

Dan zijn er de échte uitschieters, de echte multi miljonairs/miljardairs ... goh ... dat is dan weer iets speciaal natuurlijk ... een Bezos bv. heeft uiteindelijk meer centen dan em ooit zal kunnen op doen ... maakt een paar miljoen meer of minder die mens dan gelukkiger ... nie echt want die voelt het niet meer.
Nu lijkt het mij wel dat er ook daar nog wat 'schijven' zijn en als je van de schijf van 'ik kan een villa veroorloven' uzelf kunt opschalen naar 'ik kan een jacht veroorloven' dat je mss nog even wat gelukkiger wordt.

Nuja ... uw levensstijl veranderd, maar de discussie blijft natuurlijk of dat echt 'geluk' is, want er zijn miljonairs die zich van kant maken ook, so yeah ... uiteindelijk komt ge terug bij de vraag 'wat is gelukkig zijn' natuurlijk. En dat ... is dus die eeuwige discussie eh.

Daarbij hoor ik hier ook vaak laaggeschoold terugkomen, en refereren naar loodgieters en kapsters en noem maar op.
Ik erger me trouwens aan de ondertoon dat handenarbeid minderwaardig is. En de sociale status die nog altijd verbonden is aan studeren. Ik heb daar - al van tijdens mijn studie - een viscerale afkeer voor gehad. Ik vind dat elitarisme echt zum kotzen.

Het is an sich de reden van de demotivatie van heel wat jonge mensen in het watervalsysteem in ons onderwijs. Ouders die hun kinderen toch maar pushen om ASO te doen, en die dan daarin falen en moeten afzakken. Heel positief voor zo iemand zijn zelfbeeld.

Mensen die hun job correct uitvoeren verdienen gewoon respect. En dat geldt even goed voor de poetsvrouw als voor een chirurg. En ja, er zijn loonverschillen, zolang die niet te excuberant zijn kunnen die verdedigbaar. Maar dan moet je nog altijd niet laagdunkend doen over een loodgieter. Of die nu veel of weinig verdient.

Ik ben van mening dat 'ja, dat maakt gelukkig', maar ook 'it depends'. Als je echt te weinig hebt maakt geld écht wel gelukkig, daar twijfel ik niet eens aan. Als je kan gaan van 'ga ik vanavond kunnen eten' of 'ga ik vandaag nog verwarming hebben' naar 'comfortabel leven' bv.
Eens je ergens op een bepaald niveau zit zal dat niet meer evenredig omhoog gaan met het aantal.
Het kan helpen, maar ook niet veel meer. Voor sommige mensen is meer geld ook meer kopzorgen, of een obsessie.
Dan zijn er de échte uitschieters, de echte multi miljonairs/miljardairs ... goh ... dat is dan weer iets speciaal natuurlijk ... een Bezos bv. heeft uiteindelijk meer centen dan em ooit zal kunnen op doen ... maakt een paar miljoen meer of minder die mens dan gelukkiger ... nie echt want die voelt het niet meer.
Nu lijkt het mij wel dat er ook daar nog wat 'schijven' zijn en als je van de schijf van 'ik kan een villa veroorloven' uzelf kunt opschalen naar 'ik kan een jacht veroorloven' dat je mss nog even wat gelukkiger wordt.
Ik denk het niet. Het gaat in eerste instantie over wanneer je tevreden bent. Daarvoor hoef je echt niet Bezos-rijk te zijn. Ik ben er echt van overtuigd ben dat extra geld me echt niet gelukkiger zou maken. Dat is trouwens een zegen, k heb de indruk dat voor enkelen hier niet kunnen vervullen van al hun dromen en wensen een beknotting van hun geluk is. Ik zie dat anders. Vergeet niet dat wanneer je echt zo rijk bent, er ook één probleem is, je hebt gewoon geen dromen meer, je kan je alles onmiddellijk kopen. Het plezier van een aankoop zit hem ook in het wachten, de trots van een realisatie, ...
Dat is dan allemaal weg.

Bij multimiljonairs en miljardairs moet je volgens mij een onderscheid maken tussen het geluk dat ze ervaren doordat ze quasi onbeperkte bestedingsmiddelen hebben, en het geluk dat voortkomt uit de sociale positie die ze als aandeelhouder, bedrijfsleider, ondernemer, authoriteit, publieke figuur, ... hebben. Zulke rijke mensen doen ook wat ze graag doen, wat ze goed kunnen, en wat hen een gevoel van succes en vervulling geeft.

Gert Verhulst zal blij zijn dat hij een mooi huis heeft, auto's kan kopen, zich kan ontzorgen, zijn gezin alles kan geven, ... maar ik denk dat zijn grootste geluk komt vanuit de dingen die hij met Studio 100 en zijn andere activiteiten heeft gerealiseerd. Heel veel mensen kijken naar hem op, zijn trots dat ze voor hem mogen werken, ... dat doet meer met een mens dan een extra Porsche of Louis Vuitton, denk ik.

Nu de reden waarom dat zelfstandigen zoveel verdienen heeft niet te veel met hun intelligentie te maken.

Maar omwille van:
* massaal sjoemelen
* de zotte belg die absurde bedragen betaalt voor werk dat niets voorstelt
doe het dan ook als het zo simpel is?
Of zeg je nu dat je bewust geld laat liggen, ondanks dat het eigenlijk gemakkelijk verdiend is ?

De bakker hier in de straat heeft een chique AMG, maar heeft wel 4 bakkerijen waarin hij heel de week snachts ligt te bakken en dan overdag soms nog in de winkel komt staan. Hij mag het hebben van mij.

Ik erger me trouwens aan de ondertoon dat handenarbeid minderwaardig is. En de sociale status die nog altijd verbonden is aan studeren. Ik heb daar - al van tijdens mijn studie - een viscerale afkeer voor gehad. Ik vind dat elitarisme echt zum kotzen.
Ik volg u, ik voel hetzelfde. Maar het punt is wel dat fysieke arbeid zijn tol eist. Vooral zware fysieke arbeid, dus in die optiek is het logisch dat mensen kiezen voor een studie te doen die leidt tot een job waar geen fysieke arbeid bij komt kijken.
Er is ook meer dan alleen geld, en als het gros van uw dagen bestaat uit zwarte fysieke arbeid verrichten en dan uitgeteld in uw zetel te liggen en in het weekend niks kunnen doen omdat je moet uitrusten voor de week die gaat komen. Objectief gezien mis je dan veel en eenmaal je pensioengerechtigd bent je niet meer voor of achteruit kan is het ook niet meer mogelijk.

Maar ik krijg ook het schijt van mensen die neerkijken op mensen die fysieke arbeid verrichten. Maar wel verontwaardigd zijn dat de loodgieter met zijn cayenne voor een offerte komt. Anno 2021 zijn er nog altijd mensen die niet begrijpen dat je los van uw diploma en intrinsieke intellectuele capaciteiten toch een rijkelijk leven kan leiden. Je moet niet Albert Einstein zijn om veel geld te verdienen en dit geld ook op te maken.

Ik volg u, ik voel hetzelfde. Maar het punt is wel dat fysieke arbeid zijn tol eist. Vooral zware fysieke arbeid, dus in die optiek is het logisch dat mensen kiezen voor een studie te doen die leidt tot een job waar geen fysieke arbeid bij komt kijken.
Niet iedereen die handenarbeid pleegt doet zware fysieke arbeid...
Er is ook meer dan alleen geld, en als het gros van uw dagen bestaat uit zwarte fysieke arbeid verrichten en dan uitgeteld in uw zetel te liggen en in het weekend niks kunnen doen omdat je moet uitrusten voor de week die gaat komen. Objectief gezien mis je dan veel en eenmaal je pensioengerechtigd bent je niet meer voor of achteruit kan is het ook niet meer mogelijk.
Daar ben ik het mee eens. Maar nogmaals, niet iedere arbeider of stielman doet zware fysieke arbeid. En het hangt ook een beetje van jezelf af, de man die mijn huis kwam bezetten vond het nodig om drie zakken knauf tegelijk te dragen omdat hij dan sneller kon werken... Dat is een eigen keuze
Maar ik krijg ook het schijt van mensen die neerkijken op mensen die fysieke arbeid verrichten. Maar wel verontwaardigd zijn dat de loodgieter met zijn cayenne voor een offerte komt. Anno 2021 zijn er nog altijd mensen die niet begrijpen dat je los van uw diploma en intrinsieke intellectuele capaciteiten toch een rijkelijk leven kan leiden. Je moet niet Albert Einstein zijn om veel geld te verdienen en dit geld ook op te maken.
Ik snap die jaloezie vooral niet. Mijn schoonvader zit ook altijd te klagen dat de 'lompste van zijn klas' nu de rijkste is. Maar hij vergeet dat hij zelf een financieel zorgeloos leven leidt, in een mooi huis woont, ieder jaar op vakantie kon gaan,...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 3,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30-70u (gemiddeld 55u)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3.450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.700
Nettovergoedingen: €210 maandelijkse allowance + €14 per gewerkte dag (€250 per maand) - beide zitten in de €2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + iPhone
Maaltijdcheques: neen (€14 dagelijkse vergoeding ter vervanging)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% (4% werkgever, 1% zelf)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus twv €0-5000 bruto; gemiddeld €4000

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 15m
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Trein- en metroabonnement op aanvraag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen in weekends kunnen gerecupereerd worden
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk vrij, afhankelijk van projectwerk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van project, vrij consistent overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (zowel intern als extern)
Telewerk (buiten corona-periode): WFH
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Is 70u/week kloppen eigenlijk uberhaupt wettelijk mogelijk in loondienst?

Allez ik heb ooit ook wel weken van 65 uur gedraaid maar dat was bij een kleine KMO zonder uur-/tijdsregistratie (toen was ik nog jong en naïef).

Ik werk als freelancer en ik keer mezelf een onkostenvergoeding uit van 200 euro waarvan ik moet aantonen waarvoor dat bedrag exact dient (parkeervergoeding, internet, ander transport, eten en drank, ...). Ik verhuur ook 10m² kantoorruimte aan m'n vennootschap waar ik iets meer dan 500 euro voor krijg per jaar, maar waar ik uiteraard ook 100 euro belasting op betaal. En dan lees ik zoiets als dit :unsure:

Nettovergoedingen: €210 maandelijkse allowance + €14 per gewerkte dag (€250 per maand)

Is 70u/week kloppen eigenlijk uberhaupt wettelijk mogelijk in loondienst?

Allez ik heb ooit ook wel weken van 65 uur gedraaid maar dat was bij een kleine KMO zonder uur-/tijdsregistratie (toen was ik nog jong en naïef).
Zolang je gekken vindt die het willen doen hoeft dat toch niet wettelijk te zijn?
Een normale maximale werkweek is normaal 40u, en maximaal 9u op één dag. Afwijken kan via CAO, maar hoger dan 50u kom je niet vaak tegen.

Terug
Bovenaan