Ik kon de grap of het sarcasme er toch niet uit halen alvast. Maar goed tot daar aan toe.
Een berg zwartwerk is ook zo een boute uitspraak natuurlijk. Dat is vanaf de zijlijn heel makkelijk te zeggen, maar is dit ook effectief zo?
De informatie die je krijgt is enkel dat ze een kapsalon heeft bij haar thuis. Werkt ze daar alleen? Volledig onbekend. Ik bedoel je kan wel mensen beschuldigen maar zo maar op de losse boef is toch zeer glad ijs.
Zelfstandige is ook zo een ruim begrip, je kan zelfstandige zijn en een eenmanszaak hebben. Maar je kan ook bedrijfsleider zijn van een KMO, dan ben je ook zelfstandige. Qua geldstromen en potentiele winst kan dat al een serieus verschil maken.
Daarbij hoor ik hier ook vaak laaggeschoold terugkomen, en refereren naar loodgieters en kapsters en noem maar op. Maar besef dat er ook mensen zijn die hooggeschoold zijn en zelfstandige zijn. Zo ken ik een burgerlijk bouwkundig ingenieur die een eigen bedrijf heeft die betonverwerkingen doet, en hij slijpt, zaagt en boort ook zelf. Dat is een keuze die je maakt, en iedereen kan een eigen bedrijf starten. Maar de kwestie is dat je goed werk moet leveren en ook risico's moet durven nemen. Je mag dan nog alles in het zwart doen, als je geen kwaliteit aflevert dan zal je niet veel verdienen.
Er mag strenger opgetreden worden tegen zwartwerk, en ja dat is op de kap van de samenleving. Maar op elke pagina zie ik hier wel een loonpakket gepost worden dat ook op de kap van de samenleving is. De talloze nettovergoedingen, bedrijfswagen en optimalisaties tot in het extreme zijn allemaal een aderlating voor de staatskas. Want jij staart u blind op de goed boerende zelfstandigen. Maar als corona ons één ding heeft geleerd dan is het wel dat het statuut werknemer tegenover zelfstandige toch enkele fameuze voordelen heeft. Het is plezant 5k netto binnenhalen als zelfstandige. Maar als uw orderboek leeg is of uw zaak moet verplicht dicht dan is het plezante er heel snel af. Als het buffertje voor het pensioen als sneeuw voor de zon smelt dan vergaat het lachen u wel.
Iemand post hier dat een kapster van praktisch minimumloon naar een toploon is gegaan + betere uren door thuis in de garage een kapsalon in te richten. Ik reageer daarop en een paar dagen later kom jij af met ivoren torens en andere verwijten.
Wat komt heel die wall-of-text over het wel en wee van zelfstandigen, laaggeschoolden vs hooggeschoolden, en dat zelfs in het zwart je kwaliteit moet afleveren, dat sommige kapsters het zwaar hebben, ... daar nu bij zoeken? Neen, ik heb de jaarrekening niet gezien, misschien werkt ze inderdaad met personeel in haar garage of runt ze stiekem een KMO. Maar in geen enkel geval vind ik zwartwerk hetzelfde als legale loonsoptimalisatie. En fyi, mijn fiscale voordelen zijn een hospitalisatieverzekering, openbaar vervoer, en een lerarenkaart, dus echt betrokken partij ben ik niet. Ik post hier ook amper, dus waar staar ik mij zelfs blind?
Laatst bewerkt:
). Netto zou ik ook voor tekenen