Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik heb als 16 17 18 jarige een vakantie job gedaan in mijn middelbare school. Boeken en materiaal sorteren voor de verkoop, 2weken in juli, 2 weken in augustus. We deden dat met 3-4, bijna volledig zelfstandig met "dit en dat moet gedaan zijn tegen 2 weken van nu". 10 paletten en je hebt 10 dagen, 1 palet per dag. Soms waren we om 15h klaar, soms om 18h. Maar na 10d waren we altijd klaar. Daar was letterlijk 0 supervisie. De zotste dingen die we deden was eens met een voetbal in de refter shotten als het regende, twixen pikken uit de kast in de refter of een colaflesje binnengieten zonder een streepje te trekken. Het leven als 16 jarige is stoer.

Ik heb mijn vakantiejob als 19 20 21 22 jarige gedaan in een fabriek van een man of 2000-3000 man. Dag shiften, nacht shiften, wisselende shiften. Magazijn, verschillende lijnen van verschillende producten. Dat was overal hetzelfde verhaal. Allemaal 40-50 jarigen die minder verantwoordelijkheid hebben en zelfstandigheid dan de 16 jarige cege en kompanen die boeken moesten sorteren.

Was er ergens een break van 10.00 tot 10.15, 9.45 moesten ze allemaal kakken, ah, net terug als de break start. 10.14 moesten ze allemaal pissen. Uiteindelijk waren die 2x per dag 45 min verdwenen. Middagbreak was typisch "ik heb 500 euro ingezet op een of ander paard in polen of een 3e klasse hockey match in zweden" of whatever random money losing scheme. Afgewisseld met 40 jarige vrouwen die 3 venten per week verslijten. Of moeders die "3 kinderen aan de speed en ik kan er niet aan doen".

Gelukkig kreeg ik af en toe de goede raad "als je het wil maken, moet je een vorkhef certificaat halen". Best dat dat hopen geld opbracht, het was de enige manier om het er uit te houden. Vraag mij 20 jaar later nog steeds af hoe je het als volwassen normale mens het daar uithoudt als je dat zootje moet managen. Vraag me ook af, nu ik zelf ouder ben van een 3 jarige tweeling ben, hoe je zo weinig verantwoordelijkheid en zelfstandigheid kunt hebben als je ouder bent. Je zou toch verwachten dat mensen die kinderen hebben op zijn minst het "ik ga compleet debiel doen in een productie omgeving" en enige vorm van verantwoordelijkheid krijgen al doende. Quod non...

Mijn broer werkte in een industriele bakkerij naast waar ik werkte. Daar was er een gast die tegen het einde van ongeveer elke shift schijte bezopen was, dan wat donuts trok op de parking en de helft van de keren een andere auto of paaltje of weet ik veel wat mee had. En dan de maandag altijd zagen dat hij weer de helft van zijn pre kwijt was aan zijn auto... :-/

Maar als ik dat vergelijk met de verhalen van mijn madam, die werkt in een voedingssector waar je niet echt zwaar werk hebt en basically iedereen met een hartslag kan werken, dan is het daar nog een pak erger. Lijkt me een horror omgeving om te werken.
Idem hier. Tussen 18 en 23 jaar als vakantiejob in een fabriek gewerkt in de voeding. Het is een enorm cliché, maar dat was een zeer goede motivatie om mijn studies tot een goed einde te brengen. Later is een kennis daar HR-verantwoordelijke geworden en die is daar binnen het jaar gecrasht.

Gelukkig verdiende het zeer goed, maar het waren ook wel weekend shiften van 2 x 12u 's nachts of overdag. Die nacht shift zat vlot tegen de 25 euro/uur netto, 13 jaar geleden.

Werkgevers vinden zodanig moeilijk mensen dat het niveau nog aan het dalen is.
Als ze nu een ietwat “goede” kandidaat zien, denken ze al van “amai, dat is de enige die er net mee door kan buiten die 7 andere nog meer hopeloze gevallen van ervoor”.

Hoor het in veel fabrieken dat ze nu mensen aanwerven die men 10/5 jaar geleden nooit zou aangeworven hebben. Maar ja, beter iets dan niets redeneren ze.
En werknemers weten dat. Minder respect want ja “de patron vindt toch geen volk, dus wat gaat hij doen tegen ons?”.

Is op den bureau ook zo, door gebrek aan personeel groeien mensen door die eigenlijk tekort schieten in hun functie.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog vakantiejobs gedaan in het magazijn achter de winkel van een Makro. Ik moet hier toch enkele posters bijtreden dat het een speciale ervaring is als je zelf aan de universiteit zit als brave student. Pas op, drinken op de werkvloer en dat soort zaken heb ik niet gezien. Maar algemeen leek het gewoon een voortzetting van de middelbare school, maar dan met mensen tussen 20 en 60 jaar oud.

Dan stapte kliekje 1 naar het lokaal waar je tijdens de pauze wat kon drinken, en kliekje 2 gaapte die dan kwaad aan. Dit omdat een hele tijd terug iemand van kliekje 1 op een personeelsfeest wat teveel aandacht had voor de vrouw van de "leider" van kliekje 2.

Of kreeg mijn directe chef een crisis omdat er naast ons een frigo werd afgebroken, wat hij zo "onveilig" vond dat hij naar zijn chef stapte, daar wat begon te roepen, en naar huis vertrok. Ik als student stond daar dan, kreeg ik maar ander werk.

Ook vaak een mentaliteit, zeker door die eerste chef, van "op het gemak", terwijl ik liever bezig was zodat de dag vooruit ging. Drama's over helemaal niets waren ook wekelijkse kost.

Veel van de studenten die er werkten zaten nog op het middelbaar en waren zelf van plan op hun 18de te gaan werken (bijvoorbeeld daar). Daar zit evengoed volk tussen dat dan maar een GSM probeerde te pikken omdat het kon (want een GSM van een paar 100 euro weegt op tegen een maandloon), of zich verstopte om niet te moeten werken.

Nu goed, wat me altijd is bijgebleven was een vrouw die op pensioen ging terwijl ik er werkte. Haar job bestond uit losse artikelen (klanten die verpakkingen openden) uit een winkelkarretje te halen, deze op zo'n machine te zetten die plastiek folie vacuüm trok, en de opnieuw verpakte zaken in een ander winkelkarretje te zetten. Dit deed ze sinds haar 16 jaar, en ze keek hard uit naar haar pensioen. Ik vond het pure tristesse, en volgens mij wordt je gewoon gefrustreerd in dat soort jobs. Het motiveerde je wel om te studeren.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens 4 weken op de warmtewisselaar afdeling gestaan. 300 warmtewisselaars per dag maken (met een teller boven mijn kop). Elke warmtewisselaar was 50 koperen buizen door een rij van metalen plaatjes duwen van 1m lang. Dan naar de volgende post duwen waar de Us opgezet werden om de warmtewisselaar af te werken.

Na 2d begon ik op de klok te kijken en als je dacht "het is al 11h30", bleek het 9h17 of zo te zijn. Dat was aftellen heel de dag lang.

Mijn buurman elke dag aan het vertellen dat het zijn beste job ever was, hij deed het al 17y.... Die vertelde ook verhaal letterlijk 10x, moet wel een chill leven zijn. Ignorance is bliss. 10x gelukkig worden van de goal van ABC in de match X tegen Y ...

Even checken of dit marktconform is.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bank
Huidige functie: Kredietexpert
Anciënniteit: 7 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.950
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.500
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Verwerkt in cafetariaplan
BedrijfsGSM/laptop: Gsm met abo + laptop + tablet
Maaltijdcheques: 8/dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, ken details niet.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Wagen + tankkaart via cafetariaplan

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: W-Vl
Afstand woon/werk in km's: 25
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + tankkaart via cafetariaplan, wordt dus betaald met 13e maand.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: +- 36
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij flexibel
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: In periodes, over het algemeen valt dit goed mee.
Hoe vaak overuren te presteren: Beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: uitgebreid gamma
Telewerk (buiten corona-periode): 2d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5-6 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant, Big 4
Anciënniteit: 5-6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.770
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.570 (inclusief allerlei extra vergoedingen..)
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Gsm met abo + laptop
Maaltijdcheques: 8/dag
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Kleine bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: brussel
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 10-20 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + tankkaart (type Mercedes C, BMW 3, Audi A4)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: +/- 30
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij flexibel
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: af en toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3-4d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: afhankelijk van project

Werkgevers vinden zodanig moeilijk mensen dat het niveau nog aan het dalen is.
Als ze nu een ietwat “goede” kandidaat zien, denken ze al van “amai, dat is de enige die er net mee door kan buiten die 7 andere nog meer hopeloze gevallen van ervoor”.

Hoor het in veel fabrieken dat ze nu mensen aanwerven die men 10/5 jaar geleden nooit zou aangeworven hebben. Maar ja, beter iets dan niets redeneren ze.
En werknemers weten dat. Minder respect want ja “de patron vindt toch geen volk, dus wat gaat hij doen tegen ons?”.

Is op den bureau ook zo, door gebrek aan personeel groeien mensen door die eigenlijk tekort schieten in hun functie.
Zijn dat gewoon niet meer arbeiders/fabrieks jobs ?
Ik moet toegeven dan als ik van een productie omgeving kwam richting bureaujob, dat de mentaliteit dag en nacht is.

Arbeiders mentaliteit was echt meer familiaal, iedereen spreekt openhartig en ook gewoon zonder grens tegen elkaar. Er is ook beperkte verantwoordelijkheid, 40h werken en dan gewoon naar huis gaan.

In die bureaujob is het nu meer van hypocriet tov elkaar, kijken naar wat de anderen gedaan hebben en ieder voor zich.

Die verhalen van zuipen op het werk, waren bij ons ook aanwezig. Maar dit was meer generatie gebonden. Iedereen van de oudere generatie dronk op het werk, van hoge kader tot de laagste WN, maar 90% is nu op pensioen gegaan. En dat is ‘not done’ tegenwoordig.

Ik vond het pure tristesse, en volgens mij wordt je gewoon gefrustreerd in dat soort jobs. Het motiveerde je wel om te studeren.
Ik vind het dan weer triestig dat ik op het werk teksten te lezen krijg met dt fouten, opgesteld door mensen die dan zogezegd hooggeschoold zijn.

Zelf sta ik ook in een fabriek, erg dat er hier precies neergekeken wordt op hen. Marginalen, verslaafden en onbekwamen zijn overal te vinden hoor.

Ik vind het dan weer triestig dat ik op het werk teksten te lezen krijg met dt fouten, opgesteld door mensen die dan zogezegd hooggeschoold zijn.

Zelf sta ik ook in een fabriek, erg dat er hier precies neergekeken wordt op hen. Marginalen, verslaafden en onbekwamen zijn overal te vinden hoor.
Klopt volledig dat ik een dt-fout heb gemaakt, zou niet mogen maar het gebeurt.

Daarmee zijn mijn anekdotes echter niet uitgevonden hoor. En dat is al wat het was, eigen ervaringen. Daar werd destijds ook gigantisch neergekeken op "zogezegd hooggeschoolden die nog geen lamp konden indraaien" trouwens, zoals dat altijd gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ik al die mensen marginaal vond, het merendeel niet eigenlijk, maar daarvan onthoud je geen verhalen. Die vrouw in kwestie, daar had ik oprecht medelijden mee, omdat die uit een generatie kwam waar vrouwen niet mochten studeren want dat had geen nut. Met studenten die gsm's pikken heb ik dan weer geen medelijden, marginalen bestaan nu eenmaal, en dat is zeker niet 1:1 gelinkt aan scholing.

Nu niet doen alsof iemand gezegd heeft dat alle arbeiders margi en dom zijn. Het is gewoon en feit dat in een productieomgeving veel meer mensen met bovenstaande kenmerken lopen dan elders.

Ook uit mijn ervaring en van letterlijk iedereen die ik ken is dat zo.
Wil dat daarom zeggen dat elke arbeider een idioot is? Nee, maar je hebt veel meer kans om zo iemand tegen te komen in een arbeidersomgeving.

En ja ook op 'den bureau' heb je zeer bedenkelijke figuren rondlopen maar dan op een andere manier.

Onzen ex technisch directeur indertijd had tot zijn 30 jaar aan de heroine gehangen. Was daar heel open over. Vertelde me ooit als hij wist dat hij ging sterven ging hij alle drugs nog eens proberen die hij in zijn jonge jaren genomen had. Een andere ex technisch directeur kon zijn dag niet beginnen zonder eerst een jointje te paffen. Dat is dan middle management... Om vijf uur trokken wij trouwens steeds een pintje open na de harde werkdag. (kspreek nu wel van 15 jaar terug)
Dan moet ik nog niet beginnen over het drankprobleem die in de gerechterlijke kringen heerst. Een niet nader genoemd rechtbank waar de schoonvader in dienst was had een hele kast vol korte drank die dan wel verdween als de aangekondigde inspectie er was.
Verder in de vriendenkring nog serieuze high level jobs die steevast aan de coke hangen.

Mensen die heil zoeken in de geneugten des levens vind je in elke laag van de maatschappij dat je al kan beginnen twijfelen of er lagen zijn...

Klopt volledig dat ik een dt-fout heb gemaakt, zou niet mogen maar het gebeurt.

Daarmee zijn mijn anekdotes echter niet uitgevonden hoor. En dat is al wat het was, eigen ervaringen. Daar werd destijds ook gigantisch neergekeken op "zogezegd hooggeschoolden die nog geen lamp konden indraaien" trouwens, zoals dat altijd gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ik al die mensen marginaal vond, het merendeel niet eigenlijk, maar daarvan onthoud je geen verhalen. Die vrouw in kwestie, daar had ik oprecht medelijden mee, omdat die uit een generatie kwam waar vrouwen niet mochten studeren want dat had geen nut. Met studenten die gsm's pikken heb ik dan weer geen medelijden, marginalen bestaan nu eenmaal, en dat is zeker niet 1:1 gelinkt aan scholing.
Als ik hierboven dingen lees als: 'zootje', zelfstandigheid van een 16jarige, voortzetting van het middelbaar of een job die iedereen met een hartslag kan uitvoeren dan noem ik dat neerkijken ipv anekdotes.

Als ik hierboven dingen lees als: 'zootje', zelfstandigheid van een 16jarige, voortzetting van het middelbaar of een job die iedereen met een hartslag kan uitvoeren dan noem ik dat neerkijken ipv anekdotes.
Tja, het hele "high school never ends" cliché bestaat voor een reden hoor, in de grootkeuken waar mijn vrouw nu werkt is het van hetzelfde: gangmakers die mensen opstoken tegen het minder populaire personeelslid, drama's over weinig belangrijke zaken. Dat zie ik amper of niet op mijn werk.

De rest komt allemaal niet uit mijn post.

Klopt, jij had gewoon pech om je even te verslikken in een veelgemaakte fout en het middelbaar en verderstuderen aan te halen.

Dat neerkijken ging dan ook over meerdere posts hierboven waarin jij bijtreedt.
Waarin ik bijtrad was het feit dat de verschillen gewoon opvallen. Als mensen alle laaggeschoolden marginalen vinden is dat voor hun rekening. Een typo is dan leuk om op te springen ongetwijfeld, maar ik vind het niet echt nodig om zo defensief uit de hoek te komen aangezien ik mensen weldegelijk op hun gedrag beoordeel en niet op hun scholingsgraad.
Maar dat gedrag zal wel met een paar zaken correleren die ook correleren met in een werkomgeving terecht komen zoals waarover het hier gaat.

Laatst bewerkt:
Klopt, jij had gewoon pech om je even te verslikken in een veelgemaakte fout en het middelbaar en verderstuderen aan te halen.

Dat neerkijken ging dan ook over meerdere posts hierboven waarin jij bijtreedt.

Ik snap wel dat het bij jou in het verkeerde keelgat schiet als je het zo leest. Mensen die posten dat ze dankzij arbeiderswerk te doen ineens gemotiveerd zijn om verder te studeren, terwijl voor veel mensen die arbeider zijn dat gewoon hun echte dagelijkse job is en het gewoon graag/moeten doen. Bv omdat het voor hen niet even haalbaar is om verder te studeren om wat voor reden dan ook.

Ik snap wel dat het bij jou in het verkeerde keelgat schiet als je het zo leest. Mensen die posten dat ze dankzij arbeiderswerk te doen ineens gemotiveerd zijn om verder te studeren, terwijl voor veel mensen die arbeider zijn dat gewoon hun echte dagelijkse job is en het gewoon graag/moeten doen. Bv omdat het voor hen niet even haalbaar is om verder te studeren om wat voor reden dan ook.
Mijn moeder mocht wel naar school blijven gaan, maar koos ervoor om aan haar 14de in de fabriek te gaan werken.
Reden was simpel toen: wedde afgeven, overuren mocht ze houden dus een kind rekent zich nogal snel rijk...
En die heeft altijd gezegd dat ze ZO blij is met haar simpele fabrieksjob! Geen stress, als uw uren gedaan zijn, is uw werk gedaan, geen verantwoordelijkheid en weinig gezeik. In tegenstelling tot haar 2 dochters die voor de zorg kozen toen ze begonnen met werken...
En wij hebben allebei vakantiejobs gedaan in fabrieken maar ik herken die "marginale" verhalen toch niet... Misschien omdat ik voornamelijk in een vrouwelijke (textiel) omgeving werkte? Of omdat we zijn opgegroeid in de arbeidersklasse en vooral gezien hebben bij onze familie en buren dat hard werken loont en dat geen zuipende, marginale macho's of bimbo's waren? 🤷‍♀️

Niet iedereen die kan verder studeren doet dat ook. Genoeg mensen die het bewust niet doen.

Mijn moeder mocht wel naar school blijven gaan, maar koos ervoor om aan haar 14de in de fabriek te gaan werken.
Reden was simpel toen: wedde afgeven, overuren mocht ze houden dus een kind rekent zich nogal snel rijk...
En die heeft altijd gezegd dat ze ZO blij is met haar simpele fabrieksjob! Geen stress, als uw uren gedaan zijn, is uw werk gedaan, geen verantwoordelijkheid en weinig gezeik. In tegenstelling tot haar 2 dochters die voor de zorg kozen toen ze begonnen met werken...
En wij hebben allebei vakantiejobs gedaan in fabrieken maar ik herken die "marginale" verhalen toch niet... Misschien omdat ik voornamelijk in een vrouwelijke (textiel) omgeving werkte? Of omdat we zijn opgegroeid in de arbeidersklasse en vooral gezien hebben bij onze familie en buren dat hard werken loont en dat geen zuipende, marginale macho's of bimbo's waren? 🤷‍♀️
Ik snap uw moeder. Het is onze running gag opt werk na een periode van onmenselijke stress. 'Gaan we niet beter in de colruyt gaan werken'
Waarna iedereen volmondig ja roept!

Geen stress, uw werk op uw werk kunnen laten, geen gezeik achteraf (tot jaren nadat ge een project afgerond hebt)
Er zijn zeker voorodelen aan arbeiders/fabrieksjobs. En voor het geld moet je feitelijk ook geen high class job meer hebben... zeker in de bouw.

Terug
Bovenaan