Nineshots
Well-known member
Ik ga akkoord met de rest van je stelling, maar dit klopt niet. Toch niet in het geval van Tesla.- als men morgen 15k subsidie geeft kost een Tesla overmorgen 12-15k meer
Genoeg andere landen dit al het geval is.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ga akkoord met de rest van je stelling, maar dit klopt niet. Toch niet in het geval van Tesla.- als men morgen 15k subsidie geeft kost een Tesla overmorgen 12-15k meer
Algemeen ben ik geneigd te zeggen dat subsidies zaken duurder maken. Mooi voorbeeld zijn elektrische lease - fietsen, vlotjes 10% meer dan een particulier zonder leasing zal betalen, enkel de subsidie maakt het rendabel.Ik ga akkoord met de rest van je stelling, maar dit klopt niet. Toch niet in het geval van Tesla.
VW id die hier 45k kost is in China te koop voor minder dan 20k.Ik ga akkoord met de rest van je stelling, maar dit klopt niet. Toch niet in het geval van Tesla.
Dus volgens u kan je elke fiets aan minimaal 20% korting kopen?Algemeen ben ik geneigd te zeggen dat subsidies zaken duurder maken. Mooi voorbeeld zijn elektrische lease - fietsen, vlotjes 10% meer dan een particulier zonder leasing zal betalen, enkel de subsidie maakt het rendabel.
Ja ik spreek specifiek over Tesla. Genoeg voorbeelden te vinden waarbij subsidies de prijs gewoon verhoogt.VW id die hier 45k kost is in China te koop voor minder dan 20k.
Of het helemaal dezelfde is geen idee maar toch ze zetten ons volgens mij echt in het zak op dit moment
Ook Tesla is daar wss stuk lager qua prijsJa ik spreek specifiek over Tesla. Genoeg voorbeelden te vinden waarbij subsidies de prijs gewoon verhoogt.
Niet absurder dan de bedrijfswagensMaar het fiscaal voordeel is absurd
Voilà, helemaal mee eens.Waar is het nog zotter? Bij bedrijfswagens subsidieert de overheid autogebruik, nu is er ten minste optie om, als diezelfde werknemer dit wil, datzelfde geld te gebruiken om duurzame mobiliteit te subsidiëren. Zowel bedrijfswagens als mobiliteitsbudget hebben een grote fiscale impact maar bij het mobiliteitsbudget is het doel ten minste gealigneerd met waar we als maatschappij naartoe willen ipv bij bedrijfswagens waar de fiscale gunst diametraal het tegenovergestelde incentiveert.
Qua rechtvaardigheid kan je dezelfde bedenkingen maken als bij bedrijfswagens maar het is nog steeds betere en logischer dan de oude situatie waarbij je enkel bedrijfswagens en tankkaarten kan aanbieden om de belastingen te verminderen.
Benieuwd hoe dit is afgelopen eigenlijk, want ik heb vaak de indruk dat mensen hun individuele bijdrage overschatten of onvoldoende vertalen naar de werkgever: zo is 4K veel voor sommige taken en peanuts voor andere. (Stel je de kost voor dat je baas de machinebouwer om 4u s ochtends op een werf moet krijgen)Nu zit ik op een punt dat ik het wel wat hard zal proberen te spelen. Ik zal zeker niet akkoord gaan als hij maar hetzelfde voorstelt als mijn collega. Er moet bruto een mooi bedrag bijkomen. Ik dacht aan minimum 4.400€, extralegale voordelen blijven en minstens een voertuig met 4/5 zitplaatsen, dewelke is mij eigenlijk redelijk gelijk want ik heb niets met auto's sowieso zal het iets zwaar moeten zijn want ik rij dikwijls met een zware remorque.
Ik zit momenteel nog wel goed voor even met mijn wagen & ik ben dus nog wel even gespaard gebleven van het EV gezever.Zowel bedrijfswagens alsook mobiliteitsbudget waarmee je het woonkrediet kan afbetalen zijn gewoon niet goed... Maar laat het toch wel duidelijk zijn dat je woonkrediet afbetalen met een mobiliteitsbudget nog een paar bruggen verder staat?? Bedrijfswagens heeft nog enige logica dat je werknemer vaak de wagen voornamelijk voor de job nodig, hoeveel huishoudens zijn er niet met 2 wagens waarvan er 1 uitsluitend voor het beroepsverkeer gebruikt wordt? Als die persoon ontslagen wordt zal die vaak de wagen niet meer nodig hebben en kunnen ze verder met 1 wagen.
Maar de financiering van je woning laten betalen met een mobiliteitsbudget... Neen, wie dat wil goedpraten heeft momenteel als enige argument "bedrijfswagens houdt ook geen steek" en dat is het equivalent van mijn jongste dochter die zich verdedigt met "de zus heeft het ook gedaan" als ze betrapt wordt op het pikken van een snoepje.
Beiden moeten herbekeken worden, het is te zeggen, de bedrijfswagens dienen bekeken te worden, je woonkrediet afbetalen met een mobiliteitsbudget moet afgeschaft worden.
Het leeuwendeel van de bedrijfswagens wordt alleen gebruikt om naar het werk mee te rijden, en dat is geen professionele verplaatsing. Een huis dichtbij je werk kopen is evenveel een verplaatsing richting je werkZowel bedrijfswagens alsook mobiliteitsbudget waarmee je het woonkrediet kan afbetalen zijn gewoon niet goed... Maar laat het toch wel duidelijk zijn dat je woonkrediet afbetalen met een mobiliteitsbudget nog een paar bruggen verder staat?? Bedrijfswagens heeft nog enige logica dat je werknemer vaak de wagen voornamelijk voor de job nodig, hoeveel huishoudens zijn er niet met 2 wagens waarvan er 1 uitsluitend voor het beroepsverkeer gebruikt wordt? Als die persoon ontslagen wordt zal die vaak de wagen niet meer nodig hebben en kunnen ze verder met 1 wagen.
Dan heb je de chance dat uw woonkrediet zeer laag is, de meesten zullen toch gemakkelijk 600 à 700 EUR betalen voor hun woonkrediet? (of huur) Dat netto voordeel dat je daarmee haalt is waanzinnig. Zelfs als je samen met je partner 1.000 EUR per maand betaalt aan de bank voor je woonkrediet (elks 500 EUR dus) mag je gewoon meer dan 500 EUR verkrijgen via het mobiliteitsbudget...Ik zit momenteel nog wel goed voor even met mijn wagen & ik ben dus nog wel even gespaard gebleven van het EV gezever.
Echter, binnen een paar jaar is het natuurlijk weer zover & zal ik verplicht in een EV gestoken worden indien in in het systeem wil blijven zitten.
Ik doe ondertussen wel al sinds einde corona 3/5 thuiswerk, maar ik haal er weinig voordeel uit om een paar 100 EUR in m'n hypotheek te steken omdat dan de rest 'uitbetaald' zou moeten worden.
Echter, uitbetalen mag slechts 1X per jaar, niet maandelijks! Hoe belachelijk is dat nu weeral.
Daar bovenop betaal je dan nog steeds een hoop belasting op dat uitbetaald bedrag. Ca va, iets minder dan op m'n brutoloon, but still.
Technisch gezien wordt woon-werkverkeer niet gezien als een "professionele verplaatsing", dit doet niets af aan wat ik zei omtrent dat een bedrijfswagen vaak puur en alleen nodig is net door naar het werk te gaan.Het leeuwendeel van de bedrijfswagens wordt alleen gebruikt om naar het werk mee te rijden, en dat is geen professionele verplaatsing. Een huis dichtbij je werk kopen is evenveel een verplaatsing richting je werk
Veel bedrijven gaven 5-10 jaar geleden wagens om mensen te overtuigen om verre woon-werk verplaatsingen te doen. Het feit dat een werkgever iemand die dichtbij hen woont op een andere manier een vergelijkbaar, verwerpelijk voordeel kan aanbieden, lijkt me dus echt evenveel bruggen te verEn laat me niet lachen, wie heeft hier al een nieuwe woning gezocht/gekocht/gehuurd "zodat je dichter bij je werk woont"? Dat zal toch maar een marginale fractie zijn van de gebruikers van het mobiliteitsbudget voor de woning?
Gohja, te zien hoe je 't bekijkt zeker. Weinig 'chance' aan eigenlijk.Dan heb je de chance dat uw woonkrediet zeer laag is, de meesten zullen toch gemakkelijk 600 à 700 EUR betalen voor hun woonkrediet? (of huur) Dat netto voordeel dat je daarmee haalt is waanzinnig. Zelfs als je samen met je partner 1.000 EUR per maand betaalt aan de bank voor je woonkrediet (elks 500 EUR dus) mag je gewoon meer dan 500 EUR verkrijgen via het mobiliteitsbudget...

Ik woonde op 8km van het werk en zou dus volledig gebruik er van kunnen makenVeel bedrijven gaven 5-10 jaar geleden wagens om mensen te overtuigen om verre woon-werk verplaatsingen te doen. Het feit dat een werkgever iemand die dichtbij hen woont op een andere manier een vergelijkbaar, verwerpelijk voordeel kan aanbieden, lijkt me dus echt evenveel bruggen te ver

Als je 60% van thuis werkt of binnen de 10km van het werk woont, kun je kiezen voor huisvestiging in pijler 2. Dat is maandelijks uitbetaald en vrij van belastingen.Ik zit momenteel nog wel goed voor even met mijn wagen & ik ben dus nog wel even gespaard gebleven van het EV gezever.
Echter, binnen een paar jaar is het natuurlijk weer zover & zal ik verplicht in een EV gestoken worden indien in in het systeem wil blijven zitten.
Ik doe ondertussen wel al sinds einde corona 3/5 thuiswerk, maar ik haal er weinig voordeel uit om een paar 100 EUR in m'n hypotheek te steken omdat dan de rest 'uitbetaald' zou moeten worden.
Echter, uitbetalen mag slechts 1X per jaar, niet maandelijks! Hoe belachelijk is dat nu weeral.
Daar bovenop betaal je dan nog steeds een hoop belasting op dat uitbetaald bedrag. Ca va, iets minder dan op m'n brutoloon, but still.
Ook, stel dat je nog 600 EUR/mnd moet laten uitbetalen, dan zou 't bedrijf in januari ineens een 'schuld' opgebouwd hebben van 7200 EUR ... lijkt mij ook niet interessant voor de WG, mor soit. Laat staan het waarschijnlijke gezever bij verlaten van het bedrijf tijdens het jaar.
Niet slechter dan die bedrijfswagens, wat ook gewoon een verwerpelijk systeem is.Ja geweldig systeem![]()
Zoals gesteld, die huisvesting voor m'n hypotheek zou me nauwelijks iets opleveren. Dunno hoeveel m'n budget exact zou zijn, maar 't zou een pak meer zijn dan m'n resterende hypotheek.Als je 60% van thuis werkt of binnen de 10km van het werk woont, kun je kiezen voor huisvestiging in pijler 2. Dat is maandelijks uitbetaald en vrij van belastingen.
Heb je op het einde van het jaar nog mobiliteitsbudget over omdat niet alles gespendeerd is, kan je het in pijler 3 laten uitbetalen. Dat is 1x per jaar en betaal je 38% belasting op.
Ook dit is weer geluk hebben van je werkgever, de klant, ..Als je 60% van thuis werkt of binnen de 10km van het werk woont, kun je kiezen voor huisvestiging in pijler 2. Dat is maandelijks uitbetaald en vrij van belastingen.
Nee want hiervan zijn de spelregels voor iedereen hetzelfde en niet beïnvloedbaar door bv een verhuis van uw werkgever waar jij niets aan kan doen. 1m verschil kan 500 euro netto verschil maken, waanzinNiet slechter dan die bedrijfswagens, wat ook gewoon een verwerpelijk systeem is.
't Is zelfs zo, als ik me nog goed herinner van wat de officiële documentatie van 't systeem vermeldde, dat het op uren gebaseerd moet zijn.Ook dit is weer geluk hebben van je werkgever, de klant, ..
Bij ons willen ze bv hier geen bewijs van afleveren omdat het zo onrechtvaardig is omdat je het niet kan kiezen afhankelijk van klant (en job)
Nee want hiervan zijn de spelregels voor iedereen hetzelfde en niet beïnvloedbaar door bv een verhuis van uw werkgever waar jij niets aan kan doen. 1m verschil kan 500 euro netto verschil maken, waanzin
Verlaag de algehele belastingsdruk en bedrijfswagens zijn veel minder interessant voor velen