Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
ik zou nooit met een jaarsalaris werken, omdat sommigen daar de totale loonkost (min werkgeversRSZ) in zien. Dus ook alle extralegale voordelen. Wat voor een werknemer dan weer moeilijk te interpreteren is.
In de privé is een jaarsalaris de norm. Iedereen weet quasi dat dit maandsalaris x 13,92 is. Bonussen en andere voordelen apart vermelden

Alle gesprekken van mijn vrouw en ik met potentiële werkgevers betrefte altijd jaarsalaris. Waren wel allemaal multinationals.
Ben er redelijk zeker van dat jullie geen standaard profielen zijn. Als 5% van de werknemers in België hun loon met werkgever afspreken op basis van jaarloon zal ik al heel veel marge nemen. Tekenend is dat in de privé geen enkel barema bestaat op basis van jaarloon bij mijn weten.

ik zou nooit met een jaarsalaris werken, omdat sommigen daar de totale loonkost (min werkgeversRSZ) in zien. Dus ook alle extralegale voordelen. Wat voor een werknemer dan weer moeilijk te interpreteren is.
De enkele verkennende gesprekken die ik gevoerd heb in het verleden, waren telkens jaarsalaris bedragen (base pay) en daarnaast uitgebreid extralegaal pakket. Net zoals Dogo Argentino bij multinationals. Geen sales. Als ze doorvroegen, dan haalde ik de 13,92 aan.
Nergens hebben ze echt aangedrongen tot een exact maandloon.

Ben er redelijk zeker van dat jullie geen standaard profielen zijn. Als 5% van de werknemers in België hun loon met werkgever afspreken op basis van jaarloon zal ik al heel veel marge nemen. Tekenend is dat in de privé geen enkel barema bestaat op basis van jaarloon bij mijn weten.
Mijn vrouw werkt bij BEL20 bedrijf waar ze voor het kader alvast met barema’s in jaarsalaris werken.

Zal fel afhangen van omgeving tot omgeving.
Niemand van mijn ex-collega's wist zijn jaarloon, de helft wist het verschil tussen bruto en nettoloon niet eens. Enja er zaten ook hooggeschoolde tussen.

Ik heb enkel geweten van bruto maandlonen.. was toen wel nog niet in de gemiddelde bruto lonen hier op BG.

Soms vraag ik me af waarom ik in loondienst blijf als ik zie wat freelancers verdienen. Ondanks dat ik niet slecht verdien zou ik het toch bijna kunnen verdubbelen zo blijkt.
Maar ik heb wel veel vrijheid van uren, kies waar ik werk (thuis of kantoor, geen limiet, gewoon fair use policy eigenlijk), wanneer ik verlof neem, best leuke collega's, autonomie, niemand die in mijn nek hijgt, kantoor is een kwartiertje van huis..
Maar is het dat allemaal waard om te zeggen: ik blijf een "werknemerkneusje" en alles wordt voor mij geregeld.

Zijn er nog mensen die bewust in loondienst blijven werken? Uiteindelijk zijt ge dan, zelfs al zijt ge goed betaald, nog altijd een pak goedkoper dan een freelancer.

Idem hier. Ik verdien goed. Ik heb 35d verlof. Ik werk 3 4d per week van thuis. Ik zie 0,0 upside in niet in loondienst te zijn. Meer geld? Dat is dan een dikke beleggers reke ing, boeiend.

Waarom zou ik me gaan bezig houden met constructies opzetten om nog iets meer te verdienen? Zelf klanten zoeken, meer werken, facturen sturen, ... Het is niet dat ik meer wil werken, met de kinderen is het nu al krap.

En bij de eerste de beste economische tegenwind lig je buiten zonder bescherming.

Idem hier. Ik verdien goed. Ik heb 35d verlof. Ik werk 3 4d per week van thuis. Ik zie 0,0 upside in niet in loondienst te zijn. Meer geld? Dat is dan een dikke beleggers reke ing, boeiend.

Waarom zou ik me gaan bezig houden met constructies opzetten om nog iets meer te verdienen? Zelf klanten zoeken, meer werken, facturen sturen, ... Het is niet dat ik meer wil werken, met de kinderen is het nu al krap.

En bij de eerste de beste economische tegenwind lig je buiten zonder bescherming.

Absoluut. Hangt trouwens ook af van je profiel, ik denk dat voor iemand met een IT-profiel logischer is dan voor iemand met mijn achtergrond (ir)

Ik heb 50 dagen verlof (kan die wel niet allemaal opnemen, ik denk dat ik er iets meer dan 40 neem), we hebben hier op 't einde van de maand nog altijd flink wat loon over en wanneer mijn werkgever me nu wilt ontslaan hangt daar een ontslagvergoeding van 18 maanden + 30 weken aan vast. Ik heb ook een stevig extra-legaal pensioenkapitaal opgebouwd bij die werkgever.

Ik denk dat ik als zelfstandig consultant in 't beste geval 1500 EUR/dag zou kunnen aanrekenen, ik zou dus op een 300 kEUR per jaar kunnen uitkomen. Neen, loont echt de moeite niet in mijn geval, veel risico en extra rompslomp voor beperkte extra inkomsten.

Arbeiders spreken trouwens vaak nog over uurloon tijdens onderhandellingen.

Absoluut. Hangt trouwens ook af van je profiel, ik denk dat voor iemand met een IT-profiel logischer is dan voor iemand met mijn achtergrond (ir)

Ik heb 50 dagen verlof (kan die wel niet allemaal opnemen, ik denk dat ik er iets meer dan 40 neem), we hebben hier op 't einde van de maand nog altijd flink wat loon over en wanneer mijn werkgever me nu wilt ontslaan hangt daar een ontslagvergoeding van 18 maanden + 30 weken aan vast. Ik heb ook een stevig extra-legaal pensioenkapitaal opgebouwd bij die werkgever.

Ik denk dat ik als zelfstandig consultant in 't beste geval 1500 EUR/dag zou kunnen aanrekenen, ik zou dus op een 300 kEUR per jaar kunnen uitkomen. Neen, loont echt de moeite niet in mijn geval, veel risico en extra rompslomp voor beperkte extra inkomsten.
Weet niet wat je nu verdient maar 150.000 EUR netto op jaarbasis, dan moet je dat gewoon doen tenzij je al aan 100.00 EUR à 120.000 EUR netto zit...

Ik begrijp de argumenten momenteel even niet:

- Vrijheid van uren
- Kies waar ik werk
- Kies zelf mijn verlof
- Autonomie
- Niemand die in mijn nek hijgt
- Werk vlakbij huis
- Goed veel verlof
- Heb geen ingewikkelde constructies
- Moet zelf niet meer werken, geen klanten zoeken
- Zelf geen facturen maken
- Goede ontslagvergoeding
- Extralegaal pensioen opgebouwd

De eerste 7 zijn potverdekke meer van toepassing op zelfstandigen dan op in loondienst dus dat zijn al non-argumenten (tenzij je uiteraard voorstelt dat je als freelancer sowieso bij iemand terechtkomt die aan de andere kant van het land zit en ook verwacht dat je voltijds op kantoor aanwezig bent).

Ingewikkelde constructie? Laat me niet lachen, de constructie BV opstarten is alles behalve ingewikkeld, tenzij je natuurlijk bedoelt dat je er niets van afweet, dat is iets anders. Maakt het nog niet ingewikkeld.

Ik moet zelf niet "meer" werken: Meer dan wat?? Als zelfstandige niet werken = niet betaald worden. Wel werken = betaald worden. Hoe eenvoudig kan het zijn? Het inkomen is al een pak hoger dus met exact hetzelfde loon maar als zelfstandige kan je zelfs nóg minder gaan werken (als weinig werken een argument is voor je).

Zelf geen facturen opmaken => Ook dit... Hoe ingewikkeld is het om een factuur op te stellen? De eerste keer heeft het me welgeteld een half uur gekost om op te zoeken hoe/wat/waar/waarom, hierna is het periodiek (meestal 1x per maand) de datum aanpassen, gepresteerde dagen aanpassen en voila. Wie handig is met Excel heeft na 10 seconden zijn/haar nieuwe maandfactuur.

Goede ontslagvergoeding => Met het verschil dat je hebt in inkomen haal je na 2j de ontslagvergoeding er al zeer dik in (oh wacht, inkomen was toch geen voorwaarde??)

Extralegaal pensioen => Nogmaals, met het verschil bouw je zelf je vetpot aan. Oh nee, ook dit is eigenlijk verloning... Wat eigenlijk geen voorwaarde was.

Wat een gezever allemaal. Argumenten zijn meer vrijheid, minder werken, minder ingewikkeld en beter (geldelijk) beschermd maar in dezelfde zin zeggen dat het geldelijke er niet toe doet...

Het enige argument dat ik nog zou snappen is dat in uw branche freelancers/zelfstandigen nu eenmaal not done is. Dat snap ik dan volledig dat je in loondienst blijft. Al de rest is dikke quatsch.

Zijn er misschien mensen die van loondienst naar zelfstandige zijn gegaan om erna terug te keren naar loondienst? Denk dat die hun argumenten wél steek kunnen houden. Ik weet tientallen die op BG van loondienst naar zelfstandige zijn gegaan, die moeten we niet om de argumenten vragen...

Weet niet wat je nu verdient* maar 150.000 EUR netto op jaarbasis, dan moet je dat gewoon doen tenzij je al aan 100.00 EUR à 120.000 EUR netto zit...
Dan moet ik wel klanten vinden. En mijn kennis / vaardigheden (Supply Chain Management) zijn wat moeilijker om te verkopen dan voor de gemiddelde IT-er. Ik moet dus echt wel zoeken naar projecten, en zou dan in concurrentie staan met grote consultancybedrijven. Dat kan, maar dat is niet eenvoudig, en dat vraagt veel genetwerk, waar ik echt geen zin in heb.
Bovendien ken ik mezelf, ik zou dan niet anders doen dan werken (ik ben vreselijk competitief).

Dus nog eens in 't vet aangeduid wat er klopt van je discours, voor de rest ben je aan 't speculeren. Mijn loon is vertrouwelijk, ik herhaal dat wat mij betreft de extra moeite (en het risico) de moeite niet loont.

- Vrijheid van uren
- Kies waar ik werk
- Kies zelf mijn verlof
- Autonomie
- Niemand die in mijn nek hijgt
- Werk vlakbij huis
- Goed veel verlof
- Heb geen ingewikkelde constructies
- Moet zelf niet meer werken, geen klanten zoeken
- Zelf geen facturen maken
- Goede ontslagvergoeding
- Extralegaal pensioen opgebouwd
De helft van die argumenten heb ik dan ook niet gebruikt, ik denk dat je eerst eens moet leren lezen. Ik zeg dat ik een loon heb dat meer dan voldoet, dat ik geen risico loop en dat ik geen rekening moet houden met alle commerciële aspecten van de job (en voor het soort strategische consulting die ik zou doen, is dat echt wel nodig) -> dat is wat ik bedoel met extra rompslomp, niet het opzetten van een BV
De eerste 7 zijn potverdekke meer van toepassing op zelfstandigen dan op in loondienst dus dat zijn al non-argumenten (tenzij je uiteraard voorstelt dat je als freelancer sowieso bij iemand terechtkomt die aan de andere kant van het land zit en ook verwacht dat je voltijds op kantoor aanwezig bent).
De eerste 6 heb ik dan ook niet gebruikt.
Ingewikkelde constructie? Laat me niet lachen, de constructie BV opstarten is alles behalve ingewikkeld, tenzij je natuurlijk bedoelt dat je er niets van afweet, dat is iets anders. Maakt het nog niet ingewikkeld.
Het gaat niet over de constructie van de BV, het gaat over de rompslomp van het netwerken dat nodig is om dit soort opdrachten binnen te halen. Opdrachten die ook nog eens conjunctuurgevoelig zijn.
Ik moet zelf niet "meer" werken: Meer dan wat?? Als zelfstandige niet werken = niet betaald worden. Wel werken = betaald worden. Hoe eenvoudig kan het zijn? Het inkomen is al een pak hoger dus met exact hetzelfde loon maar als zelfstandige kan je zelfs nóg minder gaan werken (als weinig werken een argument is voor je).
Jij zegt dat het inkomen veel hoger is, ik zeg dat het sop de kool niet waard is, zeker niet wanneer ik het risico in beschouwing neem. Op 't einde van de maand hebben we nu gemiddeld netto 3 kEUR loon over. Zonder echt risico. Dat volstaat voor mij.
Goede ontslagvergoeding => Met het verschil dat je hebt in inkomen haal je na 2j de ontslagvergoeding er al zeer dik in (oh wacht, inkomen was toch geen voorwaarde??)
Een totaal ridicule vergelijking. Als ik morgen als consultant aan de deur gezet wordt, moet ik opnieuw een nieuwe opdracht zoeken. Ik heb geen vergelijkbare verzekering tegen inkomstenverlies als zelfstandige (en als loontrekkende vind ik binnen de maand nieuw werk).
En op twee jaar zou ik dat verschil in inkomen echt niet ingehaald hebben.
Wat een gezever allemaal.
Wat je neerpent?
Argumenten zijn meer vrijheid, minder werken, minder ingewikkeld en beter (geldelijk) beschermd maar in dezelfde zin zeggen dat het geldelijke er niet toe doet...
Nogmaals waar heb ik dat gezegd? Ik zeg dat ik meer dan voldoende verdien, dat mijn huidige job naast dat goed salaris een boel extra bescherming geeft. Bovendien heb ik geen zin in heel het netwerkgedoe dat ik zou moeten opzetten om projecten binnen te halen.
Teveel risico voor te weinig extra opbrengsten
Het enige argument dat ik nog zou snappen is dat in uw branche freelancers/zelfstandigen nu eenmaal not done is. Dat snap ik dan volledig dat je in loondienst blijft. Al de rest is dikke quatsch.
Het is gewoon een ander soort advies dat ik zou doen, met extra rompslomp waarin ik geen zin heb.
Zijn er misschien mensen die van loondienst naar zelfstandige zijn gegaan om erna terug te keren naar loondienst? Denk dat die hun argumenten wél steek kunnen houden. Ik weet tientallen die op BG van loondienst naar zelfstandige zijn gegaan, die moeten we niet om de argumenten vragen...
Ik ken wel iemand die van zelfstandige naar loondienst is gegaan in mijn sector, om exact dezelfde reden als die waarom ik werknemer blijf.
Loon is meer dan voldoende, en niet langer al het gezeik erbij.

Dan moet ik wel klanten vinden. En mijn kennis / vaardigheden (Supply Chain Management) zijn wat moeilijker om te verkopen dan voor de gemiddelde IT-er. Ik moet dus echt wel zoeken naar projecten, en zou dan in concurrentie staan met grote consultancybedrijven. Dat kan, maar dat is niet eenvoudig, en dat vraagt veel genetwerk, waar ik echt geen zin in heb.
Bovendien ken ik mezelf, ik zou dan niet anders doen dan werken (ik ben vreselijk competitief).

Dus nog eens in 't vet aangeduid wat er klopt van je discours, voor de rest ben je aan 't speculeren. Mijn loon is vertrouwelijk, ik herhaal dat wat mij betreft de extra moeite (en het risico) de moeite niet loont.

De helft van die argumenten heb ik dan ook niet gebruikt, ik denk dat je eerst eens moet leren lezen. Ik zeg dat ik een loon heb dat meer dan voldoet, dat ik geen risico loop en dat ik geen rekening moet houden met alle commerciële aspecten van de job (en voor het soort strategische consulting die ik zou doen, is dat echt wel nodig) -> dat is wat ik bedoel met extra rompslomp, niet het opzetten van een BV

De eerste 6 heb ik dan ook niet gebruikt.

Het gaat niet over de constructie van de BV, het gaat over de rompslomp van het netwerken dat nodig is om dit soort opdrachten binnen te halen. Opdrachten die ook nog eens conjunctuurgevoelig zijn.

Jij zegt dat het inkomen veel hoger is, ik zeg dat het sop de kool niet waard is, zeker niet wanneer ik het risico in beschouwing neem. Op 't einde van de maand hebben we nu gemiddeld netto 3 kEUR loon over. Zonder echt risico. Dat volstaat voor mij.

Een totaal ridicule vergelijking. Als ik morgen als consultant aan de deur gezet wordt, moet ik opnieuw een nieuwe opdracht zoeken. Ik heb geen vergelijkbare verzekering tegen inkomstenverlies als zelfstandige (en als loontrekkende vind ik binnen de maand nieuw werk).
En op twee jaar zou ik dat verschil in inkomen echt niet ingehaald hebben.

Wat je neerpent?

Nogmaals waar heb ik dat gezegd? Ik zeg dat ik meer dan voldoende verdien, dat mijn huidige job naast dat goed salaris een boel extra bescherming geeft. Bovendien heb ik geen zin in heel het netwerkgedoe dat ik zou moeten opzetten om projecten binnen te halen.
Teveel risico voor te weinig extra opbrengsten

Het is gewoon een ander soort advies dat ik zou doen, met extra rompslomp waarin ik geen zin heb.

Ik ken wel iemand die van zelfstandige naar loondienst is gegaan in mijn sector, om exact dezelfde reden als die waarom ik werknemer blijf.
Loon is meer dan voldoende, en niet langer al het gezeik erbij.
Ik heb niet enkel jou specifiek geantwoord maar de laatste 3 posts over "nee ik zou het niet doen want het is veel gedoe en ik ben blij met wat ik heb".

Waar het dus voor mij op neer komt is dat in jouw vakgebied freelancers niet zo hoog in vraag zijn als in andere sectoren. Prima, dat is dus voor mij wel een argument. Dat je nooit risico wil lopen en te gehecht bent aan je 18 maanden opzegtermijn die uitbetaald moeten worden, prima, nog een argument dat je volledig risico-avers bent (alhoewel je dat dus perfect kan counteren).

Maar stop aub met dat "ik ben blij met mijn 3K op het einde van de maand" als je zelf beweert dat je 1500 EUR dagtarief "zou kunnen vragen" (en bijgevolg 15.000 EUR netto per maand met de nodige optimalisatie) maar ervoor kiest om het niet te doen vanwege het vele gedoe. We doen hier precies alsof we in een land wonen waar we ocharme blij mogen zijn met een job en daaraan moeten vastklampen... Heb je in België morgen geen job, dan zoek je een andere in je vakgebied. Jobaanbiedingen en dus jobzekerheid genoeg. Dus om dan de sprong niet te proberen om van 3K netto naar 15K netto te gaan ook al is het maar een probeersel... Ik blijf erbij dat er geen argumenten genoeg zijn om dit te staven. Tenzij het natuurlijk dient om later te kunnen zeggen "jah, ik had voor de eerste ploeg van den Beerschot kunnen shotten maarja... Ik was niet serieus genoeg hé, anders had ik een schoon carrière gemaakt ze", dat verhaal heb ik toevallig al van verschillende potentiële topvoetballers gehoord.

Je hebt geen concurrentie van de grote consultancyspelers, integendeel, jij zal door gebrek aan overheadkosten vaak een stuk goedkoper zijn. Ik word eveneens continu door de big four gebeld om in te springen op hun projecten, zij halen nog altijd marges op wat jij hun aanrekent. Die mannen zijn in hun bovenste lagen vaak onderbemand, zonder externe experts moeten ze soms projecten laten schieten. Ik weet dat sommigen zelf intern besparingstarget hebben om 20% van hun omzet met freelancers te bereiken ipv vaste medewerkers.

In een contract zit altijd een opzegtermijn. Die is meestal 1 maand, dus als ze u buiten zetten cash je nog altijd 20 x uw dagfee.

De eerste klant is moeilijk, eens die op uw linkedin verschijnt krijg je wekelijks vragen naar uw beschikbaarheid.
Ik heb de laatste weken al zo vaak aan tussenpartijen gezegd dat ik niet beschikbaar ben en toch blijven ze bellen met nieuwe projecten. Er is zoveel werk dat ze maar proberen, kan altijd zijn dat het beter klinkt dan uw huidig project of dat uw huidig project toch is stopgezet.

Maar voor mij was de vrijheid de grootste beweegreden. Ik werk wanneer ik wil en overuren worden aangerekend :).

Weet niet wat je nu verdient maar 150.000 EUR netto op jaarbasis, dan moet je dat gewoon doen tenzij je al aan 100.00 EUR à 120.000 EUR netto zit...

1- Vrijheid van uren
2- Kies waar ik werk
3- Kies zelf mijn verlof
4- Autonomie
5- Niemand die in mijn nek hijgt
6- Werk vlakbij huis
7- Goed veel verlof
8- Heb geen ingewikkelde constructies
9- Moet zelf niet meer werken, geen klanten zoeken
10- Zelf geen facturen maken
11- Goede ontslagvergoeding
12- Extralegaal pensioen opgebouwd

nochtans zijn die eerste 7 in de praktijk bij mij méér van tel dan mocht ik ergens zelfstandig consultant worden. Allez, hangt vanaf in wat, maar als ik logisch zou denken (iets HR/Wetgeving/Data/...-achtig), dan is de kans groot dat ik effectief veel op kantoor moet komen en dat het minstens Gent, Brugge of Brussel zou worden.

nochtans zijn die eerste 7 in de praktijk bij mij méér van tel dan mocht ik ergens zelfstandig consultant worden. Allez, hangt vanaf in wat, maar als ik logisch zou denken (iets HR/Wetgeving/Data/...-achtig), dan is de kans groot dat ik effectief veel op kantoor moet komen en dat het minstens Gent, Brugge of Brussel zou worden.
Denk nu wel dat de gemiddelde werknemer die freelance zou kunnen beginnen momenteel ook niet bepaald aan jouw vrijheid zit hé ;-)

Op zich is dat nochtans wel 1 van die basisprincipes als zelfstandige => Je kiest zelf meer je 'flexibiliteit'/vrijheid, in samenspraak met je opdrachtgever weliswaar. Maar op zich zie ik buiten zeer specifieke rollen geen reden waarom je in loondienst meer vrijheid zou hebben dan als freelancer? Is dit ook niet een beetje de desillusie van in loondienst te zijn dat je meer vrijheid hebt dan wanneer je zelf je eigen baas wordt? Denken we misschien ook niet teveel als we 1 op 1 onze job in loondienst op exact dezelfde werkplek zouden doen met exact dezelfde leidinggevenden etc.?

Was ook meteen de reactie op kantoor toen ik overschakelde naar zelfstandige statuut => Amai, ge gaat nogal uren mogen kloppen... Terwijl ik niet per sé een pak meer uren doe (in de praktijk wekelijks wel 1-2u meer dan in loondienst maar dit vind ik ergens niet meer dan logisch als medevennoot van het kantoor dat je niet strikt je 40u per week doet).

@Vega wie spreekt er hier van 3000 netto per maand??

Als ik de consultants bij ons zie. Contracten voor 6mnd. Dan de laatste weken altijd spannend. Wordt het verlengd of niet. 1 week voor de deadline, ah nee, jammer. Hop, naar ergens anders. 6mnd later terug, maar een contract van 20h per week of zo.

Shit hit the fan in onze sector. Ze hebben hier unilateraal alle fees 20% gecut. Don't like it? See you in court. Ook alle contracten 1 week opgeschort om kwartaal bottom line te halen. Allemaal dolle pret.

Mijn dayrate zou 800 900 1000 of zo zijn. 200d werken is 200k. (Ik ga geen 240d werken omdat het kan). Mijn loon is 130k + stocks en bonussen.

Ik zie niet in waarom al die shenanigans zou moeten doorstaan voor een beetje meer. En ik heb al zeker geen zin om om de 6 mnd een andere job te mogen zoeken of van locatie te veranderen.

Ik zal aan de zelfstandigen denken, met veel liefde, als ik van mijn 4 weken vaderschapsverlof en 2mnd ouderschapsverlof geniet.

Waar het dus voor mij op neer komt is dat in jouw vakgebied freelancers niet zo hoog in vraag zijn als in andere sectoren. Prima, dat is dus voor mij wel een argument. Dat je nooit risico wil lopen en te gehecht bent aan je 18 maanden opzegtermijn die uitbetaald moeten worden, prima, nog een argument dat je volledig risico-avers bent (alhoewel je dat dus perfect kan counteren).
18 maanden? 18 maanden + 30 weken, meer dan 2 jaar dus.
Maar stop aub met dat "ik ben blij met mijn 3K op het einde van de maand" als je zelf beweert dat je 1500 EUR dagtarief "zou kunnen vragen" (en bijgevolg 15.000 EUR netto per maand met de nodige optimalisatie) maar ervoor kiest om het niet te doen vanwege het vele gedoe.
We doen hier precies alsof we in een land wonen waar we ocharme blij mogen zijn met een job en daaraan moeten vastklampen... Heb je in België morgen geen job, dan zoek je een andere in je vakgebied. Jobaanbiedingen en dus jobzekerheid genoeg. Dus om dan de sprong niet te proberen om van 3K netto naar 15K netto te gaan ook al is het maar een probeersel...
Van 3k EUR netto nu? :rofl:Nog eens lezen misschien.

Ik blijf erbij dat er geen argumenten genoeg zijn om dit te staven. Tenzij het natuurlijk dient om later te kunnen zeggen "jah, ik had voor de eerste ploeg van den Beerschot kunnen shotten maarja... Ik was niet serieus genoeg hé, anders had ik een schoon carrière gemaakt ze", dat verhaal heb ik toevallig al van verschillende potentiële topvoetballers gehoord.
Ik heb als n-1 van de COO van een grote multinational gewerkt (> 10000 werknemers). Er staat ergens in Europa een fabriek waarvan ik het investeringsdossier van A tot Z heb uitgewerkt (zelfs de locatie). Ik heb meegewerkt aan een fusie van een industriële groep die een omzet van > 1 miljard € heeft (van bij de conceptuele fase tot bij de uitwerking). Neen, ik heb wel een schone carrière gemaakt, dat ga ik zo al zeggen. Daar moet ik geen consultant voor worden.

@Vega wie spreekt er hier van 3000 netto per maand??

Als ik de consultants bij ons zie. Contracten voor 6mnd. Dan de laatste weken altijd spannend. Wordt het verlengd of niet. 1 week voor de deadline, ah nee, jammer. Hop, naar ergens anders. 6mnd later terug, maar een contract van 20h per week of zo.

Shit hit the fan in onze sector. Ze hebben hier unilateraal alle fees 20% gecut. Don't like it? See you in court. Ook alle contracten 1 week opgeschort om kwartaal bottom line te halen. Allemaal dolle pret.

Mijn dayrate zou 800 900 1000 of zo zijn. 200d werken is 200k. (Ik ga geen 240d werken omdat het kan). Mijn loon is 130k + stocks en bonussen.

Ik zie niet in waarom al die shenanigans zou moeten doorstaan voor een beetje meer. En ik heb al zeker geen zin om om de 6 mnd een andere job te mogen zoeken of van locatie te veranderen.

Ik zal aan de zelfstandigen denken, met veel liefde, als ik van mijn 4 weken vaderschapsverlof en 2mnd ouderschapsverlof geniet.
Die zelfstandige neemt evenveel vaderschapsverlof of meer en houdt een pakje meer over dan jij, die denkt maw geen seconde aan jou.

Maar goed, zelfde argument, in uw sector is het niet zo simpel om te freelancen, ook dus geldig argument.

Terug
Bovenaan