Absoluut. Hangt trouwens ook af van je profiel, ik denk dat voor iemand met een IT-profiel logischer is dan voor iemand met mijn achtergrond (ir)
Ik heb 50 dagen verlof (kan die wel niet allemaal opnemen, ik denk dat ik er iets meer dan 40 neem), we hebben hier op 't einde van de maand nog altijd flink wat loon over en wanneer mijn werkgever me nu wilt ontslaan hangt daar een ontslagvergoeding van 18 maanden + 30 weken aan vast. Ik heb ook een stevig extra-legaal pensioenkapitaal opgebouwd bij die werkgever.
Ik denk dat ik als zelfstandig consultant in 't beste geval 1500 EUR/dag zou kunnen aanrekenen, ik zou dus op een 300 kEUR per jaar kunnen uitkomen. Neen, loont echt de moeite niet in mijn geval, veel risico en extra rompslomp voor beperkte extra inkomsten.
Weet niet wat je nu verdient maar 150.000 EUR netto op jaarbasis, dan moet je dat gewoon doen tenzij je al aan 100.00 EUR à 120.000 EUR netto zit...
Ik begrijp de argumenten momenteel even niet:
- Vrijheid van uren
- Kies waar ik werk
- Kies zelf mijn verlof
- Autonomie
- Niemand die in mijn nek hijgt
- Werk vlakbij huis
- Goed veel verlof
- Heb geen ingewikkelde constructies
- Moet zelf niet meer werken, geen klanten zoeken
- Zelf geen facturen maken
- Goede ontslagvergoeding
- Extralegaal pensioen opgebouwd
De eerste 7 zijn potverdekke meer van toepassing op zelfstandigen dan op in loondienst dus dat zijn al non-argumenten (tenzij je uiteraard voorstelt dat je als freelancer sowieso bij iemand terechtkomt die aan de andere kant van het land zit en ook verwacht dat je voltijds op kantoor aanwezig bent).
Ingewikkelde constructie? Laat me niet lachen, de constructie BV opstarten is alles behalve ingewikkeld, tenzij je natuurlijk bedoelt dat je er niets van afweet, dat is iets anders. Maakt het nog niet ingewikkeld.
Ik moet zelf niet "meer" werken: Meer dan wat?? Als zelfstandige niet werken = niet betaald worden. Wel werken = betaald worden. Hoe eenvoudig kan het zijn? Het inkomen is al een pak hoger dus met exact hetzelfde loon maar als zelfstandige kan je zelfs nóg minder gaan werken (als weinig werken een argument is voor je).
Zelf geen facturen opmaken => Ook dit... Hoe ingewikkeld is het om een factuur op te stellen? De eerste keer heeft het me welgeteld een half uur gekost om op te zoeken hoe/wat/waar/waarom, hierna is het periodiek (meestal 1x per maand) de datum aanpassen, gepresteerde dagen aanpassen en voila. Wie handig is met Excel heeft na 10 seconden zijn/haar nieuwe maandfactuur.
Goede ontslagvergoeding => Met het verschil dat je hebt in inkomen haal je na 2j de ontslagvergoeding er al zeer dik in (oh wacht, inkomen was toch geen voorwaarde??)
Extralegaal pensioen => Nogmaals, met het verschil bouw je zelf je vetpot aan. Oh nee, ook dit is eigenlijk verloning... Wat eigenlijk geen voorwaarde was.
Wat een gezever allemaal. Argumenten zijn meer vrijheid, minder werken, minder ingewikkeld en beter (geldelijk) beschermd maar in dezelfde zin zeggen dat het geldelijke er niet toe doet...
Het enige argument dat ik nog zou snappen is dat in uw branche freelancers/zelfstandigen nu eenmaal not done is. Dat snap ik dan volledig dat je in loondienst blijft. Al de rest is dikke quatsch.
Zijn er misschien mensen die van loondienst naar zelfstandige zijn gegaan om erna terug te keren naar loondienst? Denk dat die hun argumenten wél steek kunnen houden. Ik weet tientallen die op BG van loondienst naar zelfstandige zijn gegaan, die moeten we niet om de argumenten vragen...