Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Drie weken geleden een nieuwe functie opgenomen. Persoon die ook in de running was heeft ontslag gegeven tgv het feit dat hij de job niet had. Nu krijg ik bericht van een andere werkgever waar ik 4 - 5maand geleden gesolliciteerd had maar niks meer van gehoord had dat ik daar kan beginnen.

Package andere WG is bruto jaarloon + 35% en bedrijfswagen erbij, wat ik nu niet heb. Wel niveau hoger qua verantwoordelijkheid en stress.

Op zich voel ik me natuurlijk aangetrokken maar ergens vind ik dat ik dat niet kan maken om na 3weken ontslag te geven? Ik vind dd huidige job leuk nu, maar het verschil in loon is groot natuurlijk.

Zouden jullie het zo snel durven aftrappen? Blijft in zelfde sector dus extra gevoelig....
Gewoon exact hetzelfde tegen je huidige baas melden als wat je hier neergeschreven hebt. Leg de bal in zijn/haar kamp en wacht dan af :-). Vermits je collega ontslag gegeven heeft, heeft jouw baas ook niet graag dat jij zal opstappen

Soms vraag ik me af waarom ik in loondienst blijf als ik zie wat freelancers verdienen. Ondanks dat ik niet slecht verdien zou ik het toch bijna kunnen verdubbelen zo blijkt.
Maar ik heb wel veel vrijheid van uren, kies waar ik werk (thuis of kantoor, geen limiet, gewoon fair use policy eigenlijk), wanneer ik verlof neem, best leuke collega's, autonomie, niemand die in mijn nek hijgt, kantoor is een kwartiertje van huis..
Maar is het dat allemaal waard om te zeggen: ik blijf een "werknemerkneusje" en alles wordt voor mij geregeld.

Zijn er nog mensen die bewust in loondienst blijven werken? Uiteindelijk zijt ge dan, zelfs al zijt ge goed betaald, nog altijd een pak goedkoper dan een freelancer.
Al een paar keer gehad dat iemand mij zegt dat ik beter zou freelancen, maar waarom? Mijn werkgever is zeer flexibel, ik verdien zeker en vast goed en ik heb geen zorgen rond werkzekerheid, ziekte, vakantie, ...

Gewoon exact hetzelfde tegen je huidige baas melden als wat je hier neergeschreven hebt. Leg de bal in zijn/haar kamp en wacht dan af :). Vermits je collega ontslag gegeven heeft, heeft jouw baas ook niet graag dat jij zal opstappen
Sorry, maar er is niemand die je 35% opslag en een bedrijfswagen gaat geven om dezelfde functie te blijven doen.

Ik zou het aanbod gewoon meteen accepteren

Al een paar keer gehad dat iemand mij zegt dat ik beter zou freelancen, maar waarom? Mijn werkgever is zeer flexibel, ik verdien zeker en vast goed en ik heb geen zorgen rond werkzekerheid, ziekte, vakantie, ...
Idem. Op zich zou ik wel graag eens freelancen, maar ik zou ten eerste niet weten in wat specifiek en ten tweede heb ik nu zowat alle voordelen van freelancing (énorm veel vrijheid op alle vlakken) zonder de nadelen. Enkel het financiële is wat minder, maar met een uurloon van meer dan 66 euro bruto/werkelijk gepresteerd uur kan ik niet klagen.

Welja, voor die dingen die je opsomt betaal je an sich doordat je minder verdient dan iemand die dat zelf allemaal regelt. Je betaalt voor een bepaalde vorm van gemak. En je zal nog steeds goed/correct verdienen. Maar je zou het ook kunnen verdubbelen door zelf die dingen te regelen en wat meer "risico" te dragen.

Ik ben niet pro het een of het ander, het is gewoon een vraag die ik me soms afstel. Dezelfde job als freelancer doen levert het dubbele kwa loon op, dan is dat toch jammer voor een werkgever als die tevreden is dat die jou om competitief te zijn met een freelance statuut zwaar boven de markt zou moeten verlonen.
Anderzijds als werknemer is het toch jammer dat je freelancer moet worden om uw loon significant te verhogen (binnen +- dezelfde job).

Zijn er nog mensen die bewust in loondienst blijven werken? Uiteindelijk zijt ge dan, zelfs al zijt ge goed betaald, nog altijd een pak goedkoper dan een freelancer.

Moest het mogelijk zijn om mijn job als freelancer te doen zou ik het zeker overwegen. Kans is groot dat ik dan nu freelancer was. Ik ben wel overtuigd dat ik daar financieel een mooi sprong mee maak. Door betere fiscaliteit.
Uiteraard zou ik dan wel eerst eens passeren bij een boekhouder.

Maar het is geen optie en ik doe mijn job heel graag.

Sorry, maar er is niemand die je 35% opslag en een bedrijfswagen gaat geven om dezelfde functie te blijven doen.

Ik zou het aanbod gewoon meteen accepteren
Dat kan hij nog altijd doen na dat gesprek en op basis van de reactie van zijn baas. Hij is misschien ook tevreden met een tegenvoorstel dat ergens in het midden ligt :-)

Ik werk ook voorlopig nog steeds bewust in loondienst, wel een heel andere sector dan de meesten hier vermoed ik. Wat mij toch vooral tegenhoudt is de angst voor de risico's (bij ziekte,...). Al is het eerder een angst waar ik zelf niet lijk uit te geraken om de een of andere reden. De meeste van mijn collega's werken niet in loondienst, werkzekerheid heb ik. En eigenlijk zou er zelfs quasi niets veranderen verder al zou ik dan misschien toch ook elders nog beginnen werken om schijnzelfstandigheid te vermijden maar in se hoeft dat zelfs niet zoals de situatie nu is.

Je kan je verzekeren voor gewaarborgd inkomen hé. Langdurig ziek is als werknemer ook maar terugvallen op een basisuitkering.
Die paar dagen per jaar dat je misschien onbetaald ziek bent worden ruimschoots gecompenseerd door je dagtarief als freelancer.

Idem. Op zich zou ik wel graag eens freelancen, maar ik zou ten eerste niet weten in wat specifiek en ten tweede heb ik nu zowat alle voordelen van freelancing (énorm veel vrijheid op alle vlakken) zonder de nadelen. Enkel het financiële is wat minder, maar met een uurloon van meer dan 66 euro bruto/werkelijk gepresteerd uur kan ik niet klagen.
Moet je gewoon weinig werken of verdien je mooi? 66 bruto per uur is toch een kleine 10k bruto per maand (20 dagen 8u)?
Of hoe moet ik dit zien? :p

Onlangs gesolliciteerd voor een job..ze vroegen hoeveel ik verdiende. Uiteraard bruto wat extra aan toegevoegd..das het spel van onderhandelen i guess.
Ze willen mij aannemen..maar vragen mijn loonfiche. Uiteraard klopt die niet met wat ik gezegd heb. "Dan kunnen we zien hoe je loon exact samengesteld is".
Ter info, ik heb er bruto 6-7% bijgedaan.
Ik heb een loonfiche doorgestuurd waarbij mn forfaitaire kost ook opgeblazen is geweest door mijn werkgever die maand doordat ik extra heb moeten werken. Hierdoor komt mn netto zelfs hoger dan ik hen gezegd heb.

Hoe reageren jullie hierop, als jullie die vraag krijgen?
Al meermaals zelfde advies gegeven en toch volgen de meesten hier op het forum niet.
Onderhandelen is een spel (voor gegeerde profielen in goede sectoren).

Als ze echt blijven aandringen om een cijfer te horen, dan geef je toch een bruto jaarinkomen mee.. En daar stop je dan een (niet bestaande of verbloemde?) bonus bij.
Dus, stel: je verdient vandaag €3200 bruto per maand en je hebt een jaarlijkse bonus van €2500 bruto.
HR van potentiële nieuwe werkgever blijft aandringen om een cijfer te horen (nadat je al argumenten hebt aangehaald waarom je €60.000 in gedachten had om de overstap te wagen), dan zeg je: "Ik verdien vandaag +-€50.000 bruto op jaarbasis base pay (incl. bonus) en zou graag de overstap maken voor €60.0000 bruto op jaarbasis, wegens argumenten X, Y en Z.

Dan is het voor die HR persoon gokken of ze nu €48000 of €45000 moeten delen door 13,92, oftewel weten ze dus niet hoe groot uw bonus is. Jij hebt geantwoord en hen een cijfer bezorgd en zij hebben een inschatting maar hebben nu moeite met het exact berekenen van het maandloon. Ze kunnen achteraf ook niet echt weten of je gelogen hebt.

Je kan hen nu ook eenvoudiger afwimpelen als ze blijven pushen naar een exact maandloon.

Onlangs gesolliciteerd voor een job..ze vroegen hoeveel ik verdiende. Uiteraard bruto wat extra aan toegevoegd..das het spel van onderhandelen i guess.
Ze willen mij aannemen..maar vragen mijn loonfiche. Uiteraard klopt die niet met wat ik gezegd heb. "Dan kunnen we zien hoe je loon exact samengesteld is".
Ter info, ik heb er bruto 6-7% bijgedaan.
Ik heb een loonfiche doorgestuurd waarbij mn forfaitaire kost ook opgeblazen is geweest door mijn werkgever die maand doordat ik extra heb moeten werken. Hierdoor komt mn netto zelfs hoger dan ik hen gezegd heb.

Hoe reageren jullie hierop, als jullie die vraag krijgen?
Niet geven, als ze specifieke vragen hebben kunnen ze die stellen maar "bezorg ons eens uw huidig loonfiche" ben ik nog nooit op ingegaan. Ik heb aan een nieuw lief ook nooit de gesprekken laten zien die ik ervoor heb gehad met een ex-lief, waarom zou ik aan een potentieel nieuwe werkgever dan wel de exacte afspraken met de vorige moeten laten zien. Is een zéér vertrouwelijk document waar ze geen affaire mee hebben.

Als ze je écht willen aannemen dan kunnen ze dat ook zonder je huidig loonfiche doen.

Het zou volgens u niet kunnen leiden tot "Ela, ge hebt daar gelogen. Ge hebt ons vertrouwen geschaad..das geen goed begin eh"?
Tis nu ook ni dat ik er 1000€ bijgedaan heb ofzo. Ding is wel, ze hebben mn zogezegde loon ook letterlijk op mn CV genoteerd.
Je kan ook perfect antwoorden van: klopt dat het op mijn loonbrief minder is maar bij evaluatie is mij al toegezegd dat ze het loon gaan aanpassen naar XYZ.

Leuk om die insteek eens te lezen en ik kan me daar zeker wel in vinden.
Al heb ik het gevoel dat een berichtje op linkedin genoeg "networking" is om een opdracht binnen te halen. Dus dat verkopen en netwerken valt goed mee.

Maar elke dag mijn kindjes op school kunnen afzetten en 's avonds nog steeds op een redelijk uur thuis zijn is ook veel waard.
Linkedin en 1 à 2 update telefoontjes per jaar zijn inderdaad meer dan voldoende! Actief netwerken is enkel nodig als je een product wil verkopen, qua werkende handen is er vraag genoeg.

Als freelancer bepaal jij volledig zelf uw werkritme. Maak contractueel duidelijke afspraken (een werkdag = 8 uur, extra’s worden aangerekend / of werk via uurtarief / maak afspraken rond thuiswerk / kies eventueel voor 4/5e zodat overwerk op dag 5 worden gepresteerd etc).
Als freelancer kan NIEMAND jou opleggen hoe en wanneer jij jouw opdracht uitvoert.

HR van potentiële nieuwe werkgever blijft aandringen om een cijfer te horen (nadat je al argumenten hebt aangehaald waarom je €60.000 in gedachten had om de overstap te wagen), dan zeg je: "Ik verdien vandaag +-€50.000 bruto op jaarbasis base pay (incl. bonus) en zou graag de overstap maken voor €60.0000 bruto op jaarbasis, wegens argumenten X, Y en Z.

Dan is het voor die HR persoon gokken of ze nu €48000 of €45000 moeten delen door 13,92, oftewel weten ze dus niet hoe groot uw bonus is. Jij hebt geantwoord en hen een cijfer bezorgd en zij hebben een inschatting maar hebben nu moeite met het exact berekenen van het maandloon. Ze kunnen achteraf ook niet echt weten of je gelogen hebt.

Je kan hen nu ook eenvoudiger afwimpelen als ze blijven pushen naar een exact maandloon.
ik zou nooit met een jaarsalaris werken, omdat sommigen daar de totale loonkost (min werkgeversRSZ) in zien. Dus ook alle extralegale voordelen. Wat voor een werknemer dan weer moeilijk te interpreteren is.

Terug
Bovenaan