Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Mss toch wat nuanceren - voor top performers, top betalers zal het verschil met freelance mss beperkt zijn - voor de standaard IT’er spreken we over een factor 2 tot 3 ofzo, als referentie neem ik dan iemand in loondienst 5k/maand met een korf voordelen.

18 maanden? 18 maanden + 30 weken, meer dan 2 jaar dus.

Van 3k EUR netto nu? :rofl:Nog eens lezen misschien.

Ik heb als n-1 van de COO van een grote multinational gewerkt (> 10000 werknemers). Er staat ergens in Europa een fabriek waarvan ik het investeringsdossier van A tot Z heb uitgewerkt (zelfs de locatie). Ik heb meegewerkt aan een fusie van een industriële groep die een omzet van > 1 miljard € heeft (van bij de conceptuele fase tot bij de uitwerking). Neen, ik heb wel een schone carrière gemaakt, dat ga ik zo al zeggen. Daar moet ik geen consultant voor worden.
Ik lees dat het loon vertrouwelijk is, prima, dan gok ik maar hé ;-)

Ik herhaal dus --> met zo'n mooie carrière en al dat borstgeklop zou je met de vingers in de neus de ene opdracht na de andere kunnen binnenrijven waar je zelf de voorwaarden bepaalt en dus je huidige voorwaarden aanzienlijk verbetert. Maar neen, vasthouden aan het bediendenstatuut vanwege 2j opzegtermijn en 'ik heb het niet nodig'. Prima, stop dan gewoon met het bovenhalen van de meetlat met fictieve scenario's 'als ik wil zou ik 1500 EUR per dag kunnen vragen'.

Ja, gewoon niet werken en niet betaald worden.
*Zucht* en een maand later een maand werken en dubbel zoveel hebben binnengehaald als die bediende op 2 maand.

Soit, het is duidelijk, bedienden aan de macht waar het zalig vertoeven is, zelfstandigen kapotwerken voor een onnodige geldsom meer.

Mss toch wat nuanceren - voor top performers, top betalers zal het verschil met freelance mss beperkt zijn - voor de standaard IT’er spreken we over een factor 2 tot 3 ofzo, als referentie neem ik dan iemand in loondienst 5k/maand met een korf voordelen.
Zelfs top performers hebben gewoon een enorm verschil... Zeker topperformers eigenlijk, hoe hoger je paygrade, hoe zwaarder je belast wordt en hoe groter de verschillen zullen zijn met freelance equivalenten.

Ik lees dat het loon vertrouwelijk is, prima, dan gok ik maar hé ;-)

Ik herhaal dus --> met zo'n mooie carrière en al dat borstgeklop zou je met de vingers in de neus de ene opdracht na de andere kunnen binnenrijven waar je zelf de voorwaarden bepaalt en dus je huidige voorwaarden aanzienlijk verbetert. Maar neen, vasthouden aan het bediendenstatuut vanwege 2j opzegtermijn en 'ik heb het niet nodig'. Prima, stop dan gewoon met het bovenhalen van de meetlat met fictieve scenario's 'als ik wil zou ik 1500 EUR per dag kunnen vragen'.
Ik doe dat niet, ik zeg gewoon waarom ik geen consultant ben geworden. Dat was jouw vraag.
Indien ik mijn job was kwijtgespeeld 5-10 jaar geleden, zou ik wel consultant geworden zijn. Maar er is een aspect aan lang voor één werknemer werken dat je als freelancer nooit zal begrijpen. Ik ken een hele reeks van mijn collega's al > 20 jaar. Niet dat wij al die jaren in dezelfde plaats zijn blijven werken, je komt mekaar opnieuw tegen na zoveel jaar. Dat wordt een beetje jouw familie (zelfs in een grote groep).
Ik heb gedurende al die jaren meegewerkt aan het competitief maken van een bedrijf dat 25 jaar geleden echt in de problemen zat en er de laatste 15 jaar echt wel behoorlijk op vooruit gegaan is. Ik heb daar ook mijn steentje aan bijgebracht. Dat aspect vind ik ook zeer waardevol.

@Vega wie spreekt er hier van 3000 netto per maand??

Als ik de consultants bij ons zie. Contracten voor 6mnd. Dan de laatste weken altijd spannend. Wordt het verlengd of niet. 1 week voor de deadline, ah nee, jammer. Hop, naar ergens anders. 6mnd later terug, maar een contract van 20h per week of zo.

Shit hit the fan in onze sector. Ze hebben hier unilateraal alle fees 20% gecut. Don't like it? See you in court. Ook alle contracten 1 week opgeschort om kwartaal bottom line te halen. Allemaal dolle pret.

Mijn dayrate zou 800 900 1000 of zo zijn. 200d werken is 200k. (Ik ga geen 240d werken omdat het kan). Mijn loon is 130k + stocks en bonussen.

Ik zie niet in waarom al die shenanigans zou moeten doorstaan voor een beetje meer. En ik heb al zeker geen zin om om de 6 mnd een andere job te mogen zoeken of van locatie te veranderen.

Ik zal aan de zelfstandigen denken, met veel liefde, als ik van mijn 4 weken vaderschapsverlof en 2mnd ouderschapsverlof geniet.
Zelfstandigen hebben ook 4 weken vaderschapsverlof. Ouderschapsverlof is financieel een dikke streep door de rekening en speelt vaak in uw nadeel bij promotie/bonus.

Ik ga als zelfstandige bovenop mijn betaald moederschapsrust een maand bewust niet werken, voldoende reserve. Erna kan ik het halftijds wat rustiger aandoen. Dat is nu het voordeel van de vrijheid die mijn statuut mij biedt, je bouwt snel een pot op en haalt geld uit de vennootschap wanneer je het nodig hebt.

Maar stop aub met dat "ik ben blij met mijn 3K op het einde van de maand" als je zelf beweert dat je 1500 EUR dagtarief "zou kunnen vragen" (en bijgevolg 15.000 EUR netto per maand met de nodige optimalisatie) maar ervoor kiest om het niet te doen vanwege het vele gedoe. We doen hier precies alsof we in een land wonen waar we ocharme blij mogen zijn met een job en daaraan moeten vastklampen... Heb je in België morgen geen job, dan zoek je een andere in je vakgebied. Jobaanbiedingen en dus jobzekerheid genoeg. Dus om dan de sprong niet te proberen om van 3K netto naar 15K netto te gaan ook al is het maar een probeersel... Ik blijf erbij dat er geen argumenten genoeg zijn om dit te staven. Tenzij het natuurlijk dient om later te kunnen zeggen "jah, ik had voor de eerste ploeg van den Beerschot kunnen shotten maarja... Ik was niet serieus genoeg hé, anders had ik een schoon carrière gemaakt ze", dat verhaal heb ik toevallig al van verschillende potentiële topvoetballers gehoord.
Ugar zegt dat hij 3k OVERhoudt.

Als hij momenteel al aan 10k netto zit per maand, dan is het niet zo vreemd dat hij een onzekerder 15k netto per maand laat liggen als dit veel ge-netwerk en sales-rompslomp zou vergen, terwijl de extra 5k per maand overschot geen enkel praktisch verschil zou maken in zijn leven.
Bijkomend nog het sociale aspect waarover hij het had.

Ik kende een freelance operational manager. Die is nu geen freelance meer, want het is inderdaad niet zo voor de hand liggend om klanten te vinden voor langere contracten. Bedrijven hebben dit liever in-house.

IT leent er zich uiteraard meer toe.

Tis een beetje vreemd om in topics over fiscaliteit en fiscale constructies altijd te moeten lezen dat een zelfstandige meer moet mogen overhouden om de risico’s te dekken en onzekerheid te vergoeden. En hier dan een gospel te lezen over hoe freelance gaan eigenlijk geen enkel risico inhoudt en enkel voordelen oplevert.

Zelfs top performers hebben gewoon een enorm verschil... Zeker topperformers eigenlijk, hoe hoger je paygrade, hoe zwaarder je belast wordt en hoe groter de verschillen zullen zijn met freelance equivalenten.
Mijn pa was ook zo'n topperformer. Zelfde beweegredenen als Ugar om niet als freelancer/consultant te starten.
Het heeft hem geen windeieren gelegd. Altijd zeer hoog loon gehad, extreem hoge bonussen (6 digits, gelinkt aan gemaakte deals, later in zijn carrière zijn de bonussen teruggeschroefd naar 5 digits).
Bij ontslag ook >2j uitbetalen (en dan spreken we toch al over serieuze bedragen).
Extralegaal pensioen nog aan de voorwaarden van toen, 16%..

Dat allemaal opgeven om op oudere leeftijd wat te gaan freelancen? Misschien na zijn pensioen om zich nog wat bezig te kunnen houden.

Als IT'er is het een compleet ander verhaal.

Laatst bewerkt:
Tis een beetje vreemd om in topics over fiscaliteit en fiscale constructies altijd te moeten lezen dat een zelfstandige meer moet mogen overhouden om de risico’s te dekken en onzekerheid te vergoeden. En hier dan een gospel te lezen over hoe freelance gaan eigenlijk geen enkel risico inhoudt en enkel voordelen oplevert.

In een aantal gevallen is dat systeem ook gewoon uitgehold en scheefgegroeid natuurlijk:
  • Alsof een chirurg ooit zal te maken krijgen met onzekerheid - om nu eens een extreem voorbeeld eruit te pikken
  • Er valt ook één en ander te zeggen over bvb. de min. verloning alvorens men kan genieten van de fiscaal voordelige stelsels + de opmerking of dat effectief nog in verhouding staat tot die onzekerheid en risico's.
Je zou het ook anders kunnen benaderen:
een zelfstandige meer moet mogen overhouden om de risico’s te dekken en onzekerheid te vergoede

Dat zou ook kunnen zijn: Mensen die gebruik willen maken van een zelfstandige t.g.v. flexibiliteit of specifieke skills moeten bereid zijn een drievoud te betalen, vervolgens kan men deze laatste ook normaal belasten en houden de zelfstandigen dus ook meer over, zonder fiscaal voordelige stelsels. Dat sluit ook meer aan bij de wet van vraag en aanbod, nu heeft men gewoon een gunstig fiscaal regime geïnstalleerd die een aantal sectoren bewust sturen in die richting (in combinatie met een hogere vergoeding).

Teveel veralgemenen is inderdaad nooit goed. Er zijn zeker profielen die heel weinig risico lopen op zonder projecten vallen, en andere profielen waar er op een normaal jaar wel wat dagen zijn dat ze tussen projecten in vallen. M.a.w. voordelen en risico's moeten per geval bekeken worden.

Als zelfstandige moet je ook rekening houden dat er om de ~10 jaar of zo wel een financiële crisis kan voorvallen, en dan zie je bij de meeste bedrijven toch een massale consulting en contractor stop, ook daar moet je een buffer voor opbouwen.
En instaan voor je eigen pensioen opbouw en nog zo wat dingen, niet de grootste kost op jaarbasis maar toch.

Mijn pa was ook zo'n topperformer. Zelfde beweegredenen als Ugar om niet als freelancer/consultant te starten.
Het heeft hem geen windeieren gelegd. Altijd zeer hoog loon gehad, extreem hoge bonussen (6 digits, gelinkt aan gemaakte deals, later in zijn carrière zijn de bonussen teruggeschroefd naar 5 digits).
Bij ontslag ook >2j uitbetalen (en dan spreken we toch al over serieuze bedragen).

Dat allemaal opgeven om op oudere leeftijd wat te gaan freelancen? Misschien na zijn pensioen om zich nog wat bezig te kunnen houden.

Er wordt hier enkel over freelancers gesproken, maar je hebt ook nog managementsvennootschappen. En als je vader in loondienst bleef ipv via mgmtsvenn te werken, heeft hij toch veel geld misgelopen.

Ik doe dat niet, ik zeg gewoon waarom ik geen consultant ben geworden. Dat was jouw vraag.
Indien ik mijn job was kwijtgespeeld 5-10 jaar geleden, zou ik wel consultant geworden zijn. Maar er is een aspect aan lang voor één werknemer werken dat je als freelancer nooit zal begrijpen. Ik ken een hele reeks van mijn collega's al > 20 jaar. Niet dat wij al die jaren in dezelfde plaats zijn blijven werken, je komt mekaar opnieuw tegen na zoveel jaar. Dat wordt een beetje jouw familie (zelfs in een grote groep).
Ik heb gedurende al die jaren meegewerkt aan het competitief maken van een bedrijf dat 25 jaar geleden echt in de problemen zat en er de laatste 15 jaar echt wel behoorlijk op vooruit gegaan is. Ik heb daar ook mijn steentje aan bijgebracht. Dat aspect vind ik ook zeer waardevol.
Voila, nog een argument om in loondienst te blijven die er tot nu toe niet was => Het huidig bedrijf mee opgebouwd en +20j mee eraan gewerkt (en ervoor beloond zijn), nog een zeer goede reden. Vraag die ik mezelf dan zou stellen in die situatie is of er mee in het bedrijf kan gegaan worden als aandeelhouder of bestuurslid.
Ugar zegt dat hij 3k OVERhoudt.

Als hij momenteel al aan 10k netto zit per maand, dan is het niet zo vreemd dat hij een onzekerder 15k netto per maand laat liggen als dit veel ge-netwerk en sales-rompslomp zou vergen, terwijl de extra 5k per maand overschot geen enkel praktisch verschil zou maken in zijn leven.
Bijkomend nog het sociale aspect waarover hij het had.

Ik kende een freelance operational manager. Die is nu geen freelance meer, want het is inderdaad niet zo voor de hand liggend om klanten te vinden voor langere contracten. Bedrijven hebben dit liever in-house.

IT leent er zich uiteraard meer toe.
ALS hij 10K netto verdient per maand zou ik inderdaad voor 50% extra netto misschien de stap niet wagen. ALS hij 5K netto verdient zou ik het zeer zeker wagen voor 200% extra netto.

Zoals gezegd zal niet elke functie/profiel zich hiervoor lenen, ik herhaal, tot dusver waren de argumenten vooral gebrek aan vrijheid/geen aanzienlijk hoger loon, teveel tijd/moeite steken in het zelfstandige zijn. Dit zijn argumenten die, nogmaals, te weerleggen zijn.
We hebben het hier wel degelijk over topperformers. Net zoals het voor een topperformer in loondienst gemakkelijker zal zijn om te stijgen in verloning en rangen, zal het voor een topperformer in freelance/zelfstandige ook gemakkelijker zijn. Uiteraard gaan zeer veel zelfstandigen binnen de 2j kopje onder, ik denk echter niet dat dit van toepassing op het gros van freelancers en nog minder van toepassing op topperformer freelancers. Ik heb hier natuurlijk geen enkele concrete data over die dit staaft en kan alleen maar spreken over mijn eigen ervaring. Olie drijft altijd boven, of het nu olie in loondienst is of olie als freelancer :)

Tjah... Op mijn 50+ zou ik de stap idd ook niet wagen...

Laatst bewerkt:
Wel zeer interessante discussie vind ik.
Zijn er freelancers in de IT sector (pm, analist..) die wat kunnen vertellen over het aantal opdrachten in Limburg? Mijn enige grote angst is eigenlijk na 10 jaar terug in de files te moeten staan.
Alsook dat ik redelijk introvert ben dus misschien is elke keer opnieuw nieuwe collega's leren kennen niet mijn sterkste punt. :unsure:

edit: ik ben misschien de loonthread hierdoor aan het vervuilen, maar hier zitten nu eenmaal de loonwerkers die mss in 't zelfde schuitje zitten. Afsplitsing nodig of niet? (@mod?)

Voila, nog een argument om in loondienst te blijven die er tot nu toe niet was => Het huidig bedrijf mee opgebouwd en +20j mee eraan gewerkt (en ervoor beloond zijn), nog een zeer goede reden. Vraag die ik mezelf dan zou stellen in die situatie is of er mee in het bedrijf kan gegaan worden als aandeelhouder of bestuurslid.
We spreken hier over een bedrijf met een market capitalisation van > 3 miljard €. Een beetje realisme zegt dat dat niet gaat lukken om daar een relevante aandeelhouder te worden.
Tjah... Op mijn 50+ zou ik de stap idd ook niet wagen...
Ik ben 53 jaar.

De stelling gaat inderdaad vooral op voor loondienst IT'ers met rond de 5K aan bruto en het hele pakket er bij. Als je al 10K bruto verdient zal het mss minder de moeite waard zijn, want da's een bedrag dat je in loondienst quasi nooit zal verdienen tenzij je een hoge mgmt functie hebt.

We spreken hier over een bedrijf met een market capitalisation van > 3 miljard €. Een beetje realisme zegt dat dat niet gaat lukken om daar een relevante aandeelhouder te worden.

Ik ben 53 jaar.
Ook allemaal nieuwe info waardoor ik uw initiële post beter begrijp :-)

Het hangt ook allemaal een beetje af van wat je wilt doen, ook als IT-er.

Doe je graag operationeel werk zoals wat applicaties zitten schrijven voor een traditionele multinational, of liever wat 'analyse' uitvoeren qua functionele requirements, of wat projecten managen? Ideaal om als zelfstandige aan de slag te gaan, en genoeg van die dertien in een dozijn contracten die je kan vinden.

Wil je graag leiding geven aan een machine learning departement binnen een multinational? Wil je graag een visie en strategie uitwerken voor productlijn X en die daarna tot leven zien komen de jaren erna? Wil je graag Staff Engineer worden in big tech om een stevige stempel te drukken op het hele technische gebeuren binnen het bedrijf? Ideaal voor in loondienst.

Wat als systeem en netwerkbeheerder ?

Vele IT'ers worden zelfstandige, maar ik heb bv toch echt schrik dat er niet genodg werk/netwerk of dayrate zou zijn.

Of dat ik niet goed genoeg ben ofzo

Terug
Bovenaan