Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Eerst was het een camionette, nu al een BMW 3 Touring. Wat een modulaire auto's hebben jullie.

Het echte probleem is de creativiteit van bedrijven om loonbelasting en sociale te ontwijken.
Het zijn BMW 3's tourings over het algemeen. De camionette was een voorbeeld van een typisch voertuig die je elke avond terug op het magazijn zou moeten achterlaten. De realiteit op de meeste plekken die ik ken.

Het echte probleem is dat in Belgie de lasten op loon zo hoog liggen. Dan krijg je zoiezo "creatieve" oplossing en gekke toegiftes overal. Ik zou voorstander zijn van alle bedrijfswagens/maaltijdcheques/ecocheques en al die zever af te schaffen als de lasten op loon in de groot-orde van de helft naar beneden zouden gaan.

Grote voorstander, zelfs.

Kijk, werken moet lonen. En dat doet het nu niet. Ik heb waanzinnige hoeveelheden over-uren gedaan vorige jaren. Je verdient er echt geen kloten aan. Pure waste of time. Achteraf gezien veel beter een kranten-ronde gedaan ofzo na mijn uren. Ging meer opbrengen.

Laatst bewerkt:
En als de oplossing is: "geef gewoon meer loon dat ze hetzelfde kunnen met hun eigen geld"... That's the entire point van bedrijfswagens: het loon wordt te hoog belast. Dat is naar mijn mening het echte probleem.
Kijk, werken moet lonen. En dat doet het nu niet. Ik heb waanzinnige hoeveelheden over-uren gedaan vorige jaren. Je verdient er echt geen kloten aan. Pure waste of time. Achteraf gezien veel beter een kranten-ronde gedaan ofzo. Ging meer opbrengen.

En vanaf wanneer loont het volgens u dan ?
Mij komt het gewoon over alsof dat het nooit genoeg is.

Ik zie echt niet in hoe een krantenronde aan 10€ per uur (ik zeg maar iets) meer gaat opbrengen dan overuren draaien aan 30€/uur. Wetende dat de eerste 1xx overuren dan ook nog eens fiscaal voordelig belast worden. https://www.partena-professional.be/nl/nieuws/zijn-overuren-fiscaal-voordelig

Laatst bewerkt:
Kweet wel, ik ben wat hyperbolisch maar de effort en moeite van over-uren en wat je ervoor terugkreeg was echt belachelijk weinig.

Als IT'er heb ik hele weekends weg van huis geweest tussen 2010-2014 om te gaan werken in ieder land van Ierland tot Kazachstan(Almaty! great succes...) en alles ertussen in. Gemiddeld 1 of 2 weekends per maand. Ik kende elke luchthaven vanbuiten. Ze noemden ons "nerds on birds". Ik heb daar lange verhalen over, maar dat is voor een andere keer.

Ik heb er eigenlijk weinig aan over gehouden, aan al die over-uren. Mijn bruto-loon was 2000 euro (2200 na 2 jaar). Ik heb eens 3 of 4 weekends in 1 maand van huis weggeweest intijde naar Polen en zoveel gewerkt in uren dat het ziekelijk was (Cisco Krakow). Je moet niet denken dat ik er zoveel aan over had, of toch niet voor de moeite die het kost. Ik verdiende nog altijd stuk minder dan mijn leiding-gevende toen die extreme maand heb ik achteraf via via gehoord.

Wanneer is het genoeg? Moeilijk te zeggen. Maar... ik kon na al mijn arbeid en effort niet eens een huis-lening krijgen intijde 2014 moesten mijn ouders niet geholpen hebben. Had ook geen tijd om daarmee bezig te zijn, ik werkte hele dagen.

Letterlijk gehoord van de bank: Over-uren tellen niet, meneer. Dat mogen wij niet meerekenen voor uw lening. Daar sta je dan. Letterlijk die inkomsten geschrapt gezien voor de berekening van de lening die ik kon krijgen.

Hard werken loont niet, helaas. Trust me: I've tried. Je moet sluw zijn in Belgie, en dat klopt niet.

En... ik ben ook veel kwijtgeraakt in periode, zoveel werken kost veel op andere vlakken maar dan kan je moeilijk uitdrukken op een loonfiche.

Laatst bewerkt:
En vanaf wanneer loont het volgens u dan ?
Mij komt het gewoon over alsof dat het nooit genoeg is.

Ik zie echt niet in hoe een krantenronde aan 10€ per uur (ik zeg maar iets) meer gaat opbrengen dan overuren draaien aan 30€/uur. Wetende dat de eerste 1xx overuren dan ook nog eens fiscaal voordelig belast worden. https://www.partena-professional.be/nl/nieuws/zijn-overuren-fiscaal-voordelig
Tghoh, het zit em gewoon zeer krom, vanaf dat je aan het gemiddelde loon zit loopt het relatief scheef. Boven de 3.2k/maand bruto begin je het al te merken. Rond de 4.5k zit je er pal in. Mensen die 4.5k bruto de maand verdienen geven ze meestal een auto, want van die 4.5k pak je relatief gezien niet zo veel mee naar huis aan het einde van de rit.

Je kan dan weer alles gaan opsmukken in, netto vergoedingen, maaltijd cheques, eerste overuren minder belasten, eco cheques, cafetaria plannen, auteursrechten, warranten. En ook ja... bedrijfswagens. De reden alleen al dat er zoveel constructies bestaan is voor mij gewoon al bevestiging dat het hele systeem stevig spaak loopt.

En ja bedrijfswagens is nu eenmaal iets, 90% van de mensen met een salariswagen of bedrijfswagen gebruiken die nu eenmaal hoofdzakelijk voor gewoon op het werk te geraken. Bij de bedrijfswagen zelf zit daar dan nog eens de aard van het werk bij. De gemiddelde "verdoken belasting" rijder in de vorm van salaris wagen is dan ook gewoon een personeelslid dat elke dag met die wagen op en af naar het werk aan het rijden is. Maar ik kan daar feitelijk niet al teveel ethisch tegenin brengen tegen dat hele wagenpark. Enigste probleem dat ik altijd zie is meer de discussie: "waarom krijgt de ene bruto loon, en een ander een salaris/bedrijfs wagen".

Smijt al die sociale secretariaten die de 2023 administratieve voedselbonnen schuiven gewoon buiten. Smijt tout court al die constructies overboord, haal de belastingen op arbeid naar beneden om dit te corrigeren en we beginnen morgen gewoon met loon en iedereen kan kiezen wat ze daarmee kopen.

Een berekening: bruto => netto.

Laatst bewerkt:
En ja bedrijfswagens is nu eenmaal iets, 90% van de mensen met een salariswagen of bedrijfswagen gebruiken die nu eenmaal hoofdzakelijk voor gewoon op het werk te geraken. Bij de bedrijfswagen zelf zit daar dan nog eens de aard van het werk bij. De gemiddelde "verdoken belasting" rijder in de vorm van salaris wagen is dan ook gewoon een personeelslid dat elke dag met die wagen op en af naar het werk aan het rijden is. Maar ik kan daar feitelijk niet al teveel ethisch tegenin brengen tegen dat hele wagenpark. Enigste probleem dat ik altijd zie is meer de discussie: "waarom krijgt de ene bruto loon, en een ander een salaris/bedrijfs wagen".
Dat je alles van scheve constructies op de schop wil nemen maar dan zegt "de bedrijfswagen is nu eenmaal iets" en "is ook gewoon een personeelslid dat elke dag met die wagen op en af naar het werk aan het rijden is".
Dat is nu eigenlijk net het probleem he, dat al die wagens op de baan zijn, tijdens de spits, omdat de Belgische mobiliteit gevoed en verziekt wordt door talloze bedrijfswagens en het daarbij hangend mobiliteitsbeleid. De bedrijfswagen snijdt in de staatskas langs twee kanten: minder loonbelastingsinkomsten, en meer kosten aan de gevolgen van te veel auto's. Natuurlijk is dat geen enkel ding in de hele mobiliteitspolicy, maar het maakt er toch integraal deel van uit. Al dit geld wordt dan niet uitgegeven aan beter openbaar vervoer, betere ruimtelijke planning etc.

Daarnaast is het, net zoals alle andere extralegale voordelen, unfair tegenover zij die het toevallig niet krijgen. En ja, het woord is "unfair". Want een eerlijke loonspolitiek heeft al deze foefjes niet nodig.

Dat je alles van scheve constructies op de schop wil nemen maar dan zegt "de bedrijfswagen is nu eenmaal iets" en "is ook gewoon een personeelslid dat elke dag met die wagen op en af naar het werk aan het rijden is".
Dat is nu eigenlijk net het probleem he, dat al die wagens op de baan zijn, tijdens de spits, omdat de Belgische mobiliteit gevoed en verziekt wordt door talloze bedrijfswagens en het daarbij hangend mobiliteitsbeleid. De bedrijfswagen snijdt in de staatskas langs twee kanten: minder loonbelastingsinkomsten, en meer kosten aan de gevolgen van te veel auto's. Natuurlijk is dat geen enkel ding in de hele mobiliteitspolicy, maar het maakt er toch integraal deel van uit. Al dit geld wordt dan niet uitgegeven aan beter openbaar vervoer, betere ruimtelijke planning etc.

Daarnaast is het, net zoals alle andere extralegale voordelen, unfair tegenover zij die het toevallig niet krijgen. En ja, het woord is "unfair". Want een eerlijke loonspolitiek heeft al deze foefjes niet nodig.
De files worden veroorzaakt met alle scholen waarvan al die mama's en papa's hun kids persé met de wagen willen brengen of waarvan studenten zelf willen rijden naar hun school. Bij schoolvakanties = probleem van de baan letterlijk.
Vrachtwagens ook buiten de spits laten rijden zou ook helpen.

De files worden veroorzaakt met alle scholen waarvan al die mama's en papa's hun kids persé met de wagen willen brengen of waarvan studenten zelf willen rijden naar hun school. Bij schoolvakanties = probleem van de baan letterlijk.
Dus al die ouders brengen hun kinderen rond via de Brusselse, Antwerpse ring, de R4,...

Het kan natuurlijk niet zijn dat er in schoolvakanties minder verkeer is... Omdat ouders met schoolgaande kinderen dan verlof nemen? :unsure:

De files worden veroorzaakt met alle scholen waarvan al die mama's en papa's hun kids persé met de wagen willen brengen of waarvan studenten zelf willen rijden naar hun school.
Ahja, de file op de E19 naar Brussel komt door schoolkinderen. Gotcha.
Bij schoolvakanties = probleem van de baan letterlijk.
Misschien omdat dan ook een groot deel van de mensen effectief vrijaf heeft?
Dat ontken ik dan weer niet. Hoe dat dan weer praktisch te regelen is een ander verhaal. Sure, je kan die snelwegtol per uur gaan instellen, maar transportbedrijven moeten dat dan ook praktisch kunnen toepassen. Dit gaat de prijs van transport opdrijven en de Belgische transporteconomie een concurrentienadeel geven, wat dan weer het tegenovergesltede is van wat je wilde doen (files oplossen en dus transport vlotter/goedkoper maken).

Ik ben vrij zeker dat de vrachtwagens buiten spits ook rijden hoor :-)

Het probleem samenvatten als zijnde "het komt door schoolgaande mensen en vrachtwagens" vind ik wat kort door de bocht.

Ok, gisteren te horen gekregen dat ik een (tijdelijke) job die mij enorm interesseert, krijg, en kan beginnen vanaf 10 juli (na wat festivals en een klein verlofje na het afstuderen) 🥳

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Handelsingenieur (financial engineering/minor economie) + postgraduaat global governance/policy making
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (woon nog thuis, dus enfin)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractueel ambtenaar voor 6 maanden (contract tot 5/1/2024)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): autonome overheidsinstelling
Huidige functie: /
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (wrs)
verantwoordelijkheden: organisatie (vol juristen) vertrouwt voor hun aanbevelingen grotendeels op mijn (kwantitatieve) verslagen

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3775 (+ tweetaligheidspremie van 110 * indexering, en ook taalpremie Engels)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Rond de 2500 (denk ik)
Nettovergoedingen: telewerkpremie van 50€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): pro rata "eindejaarstoelage"
Bedrijfs GSM/laptop: laptop en 2e scherm
Maaltijdcheques: ja, na 1 maand
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2e pijler
Hospitalisatieverzekering: ja, gratis
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 5 minuten stappen van Brussel-Centraal
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen-Brussel, dus 50/60 km (?)
Afstand woon/werk in tijd: +/- 60 minuten (fiets, trein en stappen)
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding en treinabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: elke maand 2,5 opgebouwde vakantiedagen (+ vrij tussen kerst en nieuw)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: volledig, er zijn geen deadlines
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zolang ik op een week maar 38 uur doe
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: mag tijdens de werkuren een relevante opleiding/lezingen/plenaire vergaderingen volgen, zolang het relevant en betrekking heeft tot handelsbeleid in een Europese/internationaal policy making/internationale betrekkingen context. wel nog geen idee over hoe vaak ofzo, zal nog moeten blijken.
Telewerk (buiten corona-periode): minimaal 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Heel atypisch loonpakket, maar is ook een nieuwe en autonome overheidsinstelling. Is een job waar ze zeer specifieke kennis qua kwantitatieve onderzoeksmethoden (en drietaligheid) voor zochten, en waar ik dus aan voldoe. Heb het vooral aangenomen omdat het iets is dat 1) heel dicht aanleunt bij mijn academische interesses, en 2) ik heel nuttige ervaring opbouw voor een carrière in policy analysis (wat ik echt wel wil) en moest ik toch nog een interessante PhD zien langskomen. Heel mooi startersloon, maar vooral heel mooie voorwaarden.
Het enige jammere is dat ik een soort van traineeship waar ik al enkele maanden in zit, zal moeten opgeven.

Laatst bewerkt:
Ok, gisteren te horen gekregen dat ik een (tijdelijke) job die mij enorm interesseert, krijg, en kan beginnen vanaf 10 juli (na wat festivals en een klein verlofje na het afstuderen) 🥳

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Handelsingenieur (financial engineering/minor economie) + postgraduaat global governance/policy making
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (woon nog thuis, dus enfin)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractueel ambtenaar voor 6 maanden (contract tot 5/1/2024)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): autonome overheidsinstelling
Huidige functie: /
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (wrs)
verantwoordelijkheden: organisatie (vol juristen) vertrouwt voor hun aanbevelingen grotendeels op mijn (kwantitatieve) verslagen

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3775 (+ tweetaligheidspremie van 110 * indexering, en ook taalpremie Engels)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Rond de 2500 (denk ik)
Nettovergoedingen: telewerkpremie van 50€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): pro rata "eindejaarstoelage"
Bedrijfs GSM/laptop: laptop en 2e scherm
Maaltijdcheques: ja, na 1 maand
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2e pijler
Hospitalisatieverzekering: ja, gratis
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 5 minuten stappen van Brussel-Centraal
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen-Brussel, dus 50/60 km (?)
Afstand woon/werk in tijd: +/- 60 minuten (fiets, trein en stappen)
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding en treinabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: elke maand 2,5 opgebouwde vakantiedagen (+ vrij tussen kerst en nieuw)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: volledig, er zijn geen deadlines
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zolang ik op een week maar 38 uur doe
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: mag tijdens de werkuren een relevante opleiding/lezingen/plenaire vergaderingen volgen, zolang het relevant en betrekking heeft tot handelsbeleid in een Europese/internationaal policy making/internationale betrekkingen context. wel nog geen idee over hoe vaak ofzo, zal nog moeten blijken.
Telewerk (buiten corona-periode): minimaal 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Heel atypisch loonpakket, maar is ook een nieuwe en autonome overheidsinstelling. Is een job waar ze zeer specifieke kennis qua kwantitatieve onderzoeksmethoden (en drietaligheid) voor zochten, en waar ik dus aan voldoe. Heb het vooral aangenomen omdat het iets is dat 1) heel dicht aanleunt bij mijn academische interesses, en 2) ik heel nuttige ervaring opbouw voor een carrière in policy analysis (wat ik echt wel wil) en moest ik toch nog een interessante PhD zien langskomen. Heel mooi startersloon, maar vooral heel mooie voorwaarden.
Het enige jammere is dat ik een soort van traineeship waar ik al enkele maanden in zit, zal moeten opgeven.
Lijkt me ook een functie te zijn waar je op termijn mogelijks interessante contacten kan opbouwen.

Ja, heel veel dubbele wagens op de oprit is direct het gevolg van woon/werk verkeer. Eén gezinswagen is voor veel mensen genoeg moesten we niet elke dag met de auto naar het werk.

Dat is nu eigenlijk net het probleem he, dat al die wagens op de baan zijn, tijdens de spits, omdat de Belgische mobiliteit gevoed en verziekt wordt door talloze bedrijfswagens en het daarbij hangend mobiliteitsbeleid.
De spits is een meervoudig probleem en zeer lastig op te lossen. Het is meer een "en" verhaal, niet een "daarom" verhaal. Files is niet een uniek probleem voor België, en landen zonder overheids gesubsidieerd wagenpark kreunen ook onder files rond de hoofdsteden en belangrijke verkeerspunten.

Het Belgische probleem heeft feitelijk gigantisch veel facetten:
- Enerzijds heb je werkgevers die zeer gebrekkige flexibiliteit willen geven in glijuren, of het gewoonweg niet kunnen
- Dan heb je nog eens ons wegennet dat niet heel schitterend is, zowel in originele constructie als in renovatie (plan enkele wegenwerken en je krijgt een verkeersinfart van jewelste). Ook qua topologie is het slecht. Lintbebouwing rondom regionale N/R-wegen met aftakkingen naar afgesloten woonwijken waar men niet graag auto's ziet. Parallel banen worden veelal weggewerkt met enkele richtingingen, verkeersluwe zones, of een hindernissen parkour met bloembakken. Het heeft een topologie die meer een neiging heeft van: alle wegen lijden naar Rome. Probeer maar eens efficiënt over de Schelde te geraken, veel keuzes zijn er niet.
- Gigantisch en ronduit schandalig slecht openbaar vervoer buiten de grootsteden: openbaar vervoer lukt in België blijkbaar enkel en alleen maar in de grootsteden zelf en wat busjes rond de kerktoren laten tuffen voor schoolgaande jeugd naar school te brengen. Ik ben letterlijk sneller met de fiets (mijn fiets route is 50km) op mijn werk dan dat ik dit met openbaar vervoer zou doen.

Er gaan er waarschijnlijk nog veel andere zijn. Maar de zwarte piet op één facet van het mobiliteitsprobleem af schuiven is even kortzichtig als roepen ik heb de oplossing voor de files rond 9:00 in Antwerpen: elke Antwerpenaar mag niet naar buiten tussen 8:30 en 10:30.

Niemand staat graag in de file, en toch staan we er in. Waarom.

De bedrijfswagen snijdt in de staatskas langs twee kanten: minder loonbelastingsinkomsten, en meer kosten aan de gevolgen van te veel auto's. Natuurlijk is dat geen enkel ding in de hele mobiliteitspolicy, maar het maakt er toch integraal deel van uit. Al dit geld wordt dan niet uitgegeven aan beter openbaar vervoer, betere ruimtelijke planning etc.
Bedrijfswagens maken ook deel uit van de vergroenings initiatiëven die we moeten doen vanuit de Europese unie. Auto's die verkocht worden brengen ook wel wat binnen voor de staat: taksen van allerlei (brandstof, wegentaks, etc...), werkgelegenheid, enzovoort. Ik ben niet 100% overtuigd van een volledig negatief verhaal voor de bedrijfswagen.

100% correct, elk extralegaal voordeel is zwaar unfair tegenover zij die het niet hebben. Anderzijds is elk extralegaal voordeel er wel meestal gekomen door werkgevers die een manier zochten om hun personeel competitief te verlonen. Neem de oorzaak weg en het ziektebeeld verdwijnt.

Bij mijn vorige werkgever kreeg ik ook graag warranten en auteursrecht. Maar ik kreeg het niet.

Wil je fair voor iedereen uitkomen zou je feitelijk alle voordelen in natura die iedereen geniet gewoon netto moeten uitkeren. Want daar draait het gewoon om. Niemand gaat staan zagen dat hij ineens een voordeel netto op zijn boekje ziet staan. Betaal mij gewoon die auto netto uit en ik kies wel zelf wat ik ermee doe. Als men morgen beslist dit te doen, dan daalt de hoeveelheid auto's. Gegarandeerd. Iedereen met een salaris wagen maakt de berekening voor zichzelf.
Maar raak aan iemand zijn pree en verklein iemand zijn koopkracht en iedereen staat op zijn achterste poten. Logisch, de impact is dan ook niet nihil: leningen zijn gebaseerd op loon, bestedingspatronen, etc...

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel bedrijven die stap willen zetten maar bij ons zijn ze alvast de wagens terug zelf beginnen aankopen. Dus geen leasing meer.
Niet dat wij als bedrijf met ons handvol wagens een verschil gaan maken, maar als leasingmaatschappijen te gulzig worden kan het wel eens een boomerang in hun gezicht worden.

Lijkt me echt een bad allocation of cash, tenzij je een bedrijf bent met een marge van 2 %.

Wij draaien 25% marge, no way dat ze onze cash gaan verschijten aan wat auto's zelf leasen, een hele personeel infrastructuur opzetten om te beheren om dan uiteindelijk 2% te besparen of zo.

Ik zie de kans bij ons -10000% dat ze dat gaan doen.

nu de interest voor een bouwlening 3.5 hoor ik dat de lease 6%+ is ofzo.
+Je kan ook perfect 5 jaar met een wagen rijden.. ipv 4

Verandert niks aan het feit dat de auto zelf kopen gewoon een slechte kapitaal allocatie is.

ROI voor die auto is redelijk laag tgo wat je haalt op je core business. Het heeft een reden waarom alle high tech bedrijven bijna alle risk-free kapitaal stuff leasen ipv kopen.

Er zijn investeerders die 4-5-6% willen, die baten de gebouwen uit. Er zijn er die 20% met risk willen, die kopen andere bedrijven. Die 20% bedrijven moeten hun kapitaal toch niet in 4-5-6% prut steken (i.e. gebouwen en auto's).

Verandert niks aan het feit dat de auto zelf kopen gewoon een slechte kapitaal allocatie is.

ROI voor die auto is redelijk laag tgo wat je haalt op je core business. Het heeft een reden waarom alle high tech bedrijven bijna alle risk-free kapitaal stuff leasen ipv kopen.

Er zijn investeerders die 4-5-6% willen, die baten de gebouwen uit. Er zijn er die 20% met risk willen, die kopen andere bedrijven. Die 20% bedrijven moeten hun kapitaal toch niet in 4-5-6% prut steken (i.e. gebouwen en auto's).
Je kan ze ook aankopen met geleend geld he

Nonkel doet dat op zijn werk voor fietsen bv ook, veel voordeliger voor beide partijen volgens hem (>1miljard omzet bedrijf)

Financiële leasing of renting bestaat ook. Daarna de aankoopoptie activeren indien gewenst en werknemers er nog een jaar mee laten rijden en daarna pas bestellen.

0,0% eigen kapitaal gebruikt.

Dus het alternatief voor leasen is leasen. Ok, weer iets geleerd.

En wat doen we met het personeel voor beheer? Dat gaan we ook outsourcen?

Terug
Bovenaan