Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 189 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    397
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33 jaar
Opleiding: Bachelor
Werkervaring (wat/hoelang) : 10 jaar in de publieke sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): NMBS
Huidige functie: Social Media Care + Chatbot Manager
Functiebeschrijving: manager van social media community managers + chatbot specialisten team
Anciënniteit: 10 jaar, 3 jaar in huidige functie
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): voltijds
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja 16 personen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4.500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.500 - 2.700
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Gedeeltelijk
14e maand of winstuitkering: Neen
GSM (eigen bijdrage)?: Ja, zonder eigen bijdrage
Auto (VAA & Budget?): Neen
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja via netkaart voor ganse Benelux treinnet
Tankkaart: Neen
Laptop (eigen bijdrage?): Ja, zonder eigen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja, 5,5 euro per gewerkte dag
Ecocheques: Ja, 250 euro sinds dit jaar
Groepsverzekering: Neen
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Veel verlof =]

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 100
Afstand woon/werk in tijd: 1uur enkel
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24+13 kredietdagen + 13 extra zondagen + 12 extra zaterdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zonder beperkingen
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 40 uur
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Ja en neen
Stress? Matig
Hoe vaak overuren te presteren? Regelmatig
Auto nodig voor het werk? Neen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Ja maar beperkt tot 1 dag (behalve in COVID)
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: TEW, maatschappelijk assistent (en nog wat kleinere zaakjes)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar, waarvan 14 jaar in sociale sector (arbeidsrecht, vorming, dienstverlening, sociale media, ...)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): sociale sector (geen pc)
Huidige functie: business analist
Anciënniteit: ancienniteit 14 jaar, wettelijke ancienniteit (bijna) 3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 34,25 (in vierdagenwerkweek behalve 7 volle weken)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): idem

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3050
Nettovergoedingen: geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja & ja
Maaltijdcheques: ja (8 euro, 1,09 euro eigen aandeel)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (8,5% werkgever, 1% mezelf)
Hospitalisatieverzekering: ja voor mezelf, goedkoop voor partner
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): wijnpakket (9 flessen) op einde jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 125km enkel
Afstand woon/werk in tijd: zo'n 4,5 uur per dag
Eigen auto nodig voor het werk: zelden
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding tot aan station, openbaar vervoer, 0,35 euro/km indien auto
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 35
Vakantiedagen (andere extra): 2 ancienniteitsdagen, 2 extrawettelijke, halve dag voor de 3 belangrijkste feestdagen (kerst, nieuwjaar en 1 mei), 34 kredieturen, alle brugdagen van feestdagen (tussen de 2 en 5 dagen verlof)
Vrijheid om verlof te nemen: quasi volledig (de 35 dagen ADV kunnen wel max 1 dag per week opgenomen worden)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk hoog
Hoe vaak overuren te presteren: geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, nu niet wegens opstart, maar daarna wel
Telewerk (buiten corona-periode): tot voor kort 20 dagen/jaar, zal wss 1 a 2 dagen per week worden
Verantwoordelijkheid over personeel: enkel over externe developers/UX'ers

Zeer vergelijkbaar loonpakket als mezelve (overheidssector). Wat ik me wel afvraag, als je 4.5 uur per dag "pendelt" en dat al 17 jaar lang... heb je dat nu écht niet gehad. Ik ben in een ver verleden mijn carriere begonnen in Brussel (Noord. Een niet onbelangrijk detail als je van het westen van het land komt) en mijn god...wat was ik dat beu na drie a vier jaar. iedere dag uren in die trein zitten.

Nu werk ik op 5 a 10 minuten met de auto en een goed half uurtje met de fiets... ze zouden al met iets van +1.000 euro per maand moeten afkomen eer ze mij weer in Brussel te zien krijgen. :)
 
Zeer vergelijkbaar loonpakket als mezelve (overheidssector). Wat ik me wel afvraag, als je 4.5 uur per dag "pendelt" en dat al 17 jaar lang... heb je dat nu écht niet gehad. Ik ben in een ver verleden mijn carriere begonnen in Brussel (Noord. Een niet onbelangrijk detail als je van het westen van het land komt) en mijn god...wat was ik dat beu na drie a vier jaar. iedere dag uren in die trein zitten.

Nu werk ik op 5 a 10 minuten met de auto en een goed half uurtje met de fiets... ze zouden al met iets van +1.000 euro per maand moeten afkomen eer ze mij weer in Brussel te zien krijgen. :)
Ik werk nog "maar" 3 jaar in Brussel, ervoor 7 jaar lang op 5 minuten te voet van m'n werk. Maar heb ook al in Aalst/Brussel (wonende in Kortrijk), Brussel/Oostende (wonende in Gent), Brugge/Roeselare (wonende in Ieper) gewerkt. Meer dan 1 uur enkele rit onderweg zijn heeft me nooit gedeerd. Mijn huidige werkgever beloofde me trouwens dat Telewerk méér en meer zou z'n intrede doen. En nu met Corona denk ik dat ik "goed gegokt" heb.

En m'n loon is in 3 jaar tijd een kleine 2000 euro bruto omhoog gegaan, deels wegens functie met véél meer verantwoordelijkheid, maar ook omwille van brussel, toen ik naar daar ging werken steeg ik direct 1000 euro.

Nu, ik sta op zicht e popelen om weer minstens 2 dagen per week naar Brussel te gaan.
 
Ondertussen terug op zoek naar ander werk.
Jobinhoud bevalt me 100%, maar de contractvoorwaarden worden niet gerespecteerd en de mentaliteit is echt om mottig van te worden.

- na meer dan 2 maand vraag ik of ik een kopie van de papieren van DKV (hospitalisatie + pensioen) kan krijgen. Het antwoord "heu ja daar heb ik nog niks voor gedaan ze. Is da nu zo dringend? Allez de rest van de mensen hebben dat ook niet en das nu toch echt niet dringend". Ik wijs erop dat ik al 2 maanden geen dekking heb maar wel dagdagelijks de baan op moet en in contact kom met klanten, zeker nu is het risico op ziekte des te groter. Ik moest "ni zo zagen, da zal wel afgesloten worden als den tijd er voor is".
- Loon al 2 maand na elkaar meer dan 7 dagen te laat uitbetaald. Ik ga vragen of ze daar op een manier wat meer rekening mee kunnen houden want dat ik niet hoor mij eigen loon te zitten prefinancieren. Antwoord "ja seg ik betaal dat altijd zo wat in het begin van de maand. Soms wa vroeger, soms wa later. Ge moet ni denken dat ge dat hier altijd op dezelfde dag gaat hebben ze, das voor rijke bedrijven". Ik lees dus tussen de lijnen: onze cashflow is niet toereikend om het personeel correct te betalen dus rekken we onze financiën zo lang mogelijk op uw kap.
- Eindejaarspremie zoals vorige werkgever konden ze niet aanbieden, als alternatief hebben ze een nettobonus van gelijk waarde in het contract gezet. Is niet uitbetaald geweest in december of januari. Ik vraag hoe dat zit. "Ja het boekjaar zit er toch nog niet op?". Euh excuseer? We hebben duidelijk afgesproken dat dit een eindejaarsbonus was, dus op het einde van het kalenderjaar. "Euh zo gaat dat hier niet gebeuren, ik betaal u die uit wanneer ik vind dat ge die verdiend hebt."
- Maaltijdcheques waren er niet, wel wordt er een vergoeding voor eten voorzien. In de realiteit is er gewoon 's middags eten voor iedereen voorzien, wat op zich prima is. Echter wijs ik erop dat ik mijn vergoeding eigenlijk niet krijg, want ik ben quasi elke dag op de baan en niet op kantoor. "Ja das pech he, er is eten op kantoor en als ge daar van wilt gebruik maken moet ge op kantoor zijn".


Ik kan veel tolereren qua ruwe kantjes bij een scale-up, maar met mijn verloning rammelen dat komt er niet in.
 
Holy fuck, dat meen je niet. Maar ik begrijp het wel als ik je frustraties lees. Dat is gewoon amateuristisch management waar ik ook mijn kas zou van opfretten.

Ik vond uw sprong naar dit bedrijf al gewaagd, en nu loopt dit na 3 maand al op de klippen. Terug naar je vorige job dan, of zijn ze daar zuur omdat je na anderhalve maand al vertrokken bent?

Ik duim alvast voor je aangezien je al zeer nuttige kennis en ervaring hebt gedeeld over uiteenlopende onderwerpen.
 
Het was een risico, maar het bedrijf op zich had een goede reputatie. Het ligt ook volledig aan het management hoor, de eigenaar weigert gewoon principieel op tijd de lonen naar het sociaal secretariaat te sturen waardoor die betaling zo laat is.
Het gros van de mensen dat hier rond loopt zijn van de categorie "ik ben al content dat ik werk heb", dus die laten zich nogal fameus doen. De andere soort zijn de aandeelhouders en die vinden dat iedereen zo maar wat als hun moet werken en leven "voor de firma".
Een DKV plan afsluiten voor een hele firma kan ik verstaan dat ge een paar offertes aftoetst, maar op een maand moet dat toch zeker rond zijn. Ik heb dat bij mijn vorige werkgever mee georganiseerd, daar hadden wij letterlijk na 2 weken allemaal onze aansluiting zonder wachttijd. Na 2 maand nog niks gedaan -> ik ben niet direct van plan dat in orde te brengen.
Ik heb er veel begrip voor dat er aan de job zelf wat zaken amateuristisch zijn en dat we valkuilen tegen komen. Dat hoort bij een scale up met soms personeelstekort. Dat kan je mee ondersteunen en oplossen en dat is aanvaardbaar.
Maar dit zijn zaken die structureel fout zijn in de mentaliteit van het bedrijf.


Mijn vorig werk had al is gebeld hoe het met mij was. Heb daar eerlijk aan verteld hoe de vork in de steel zat. Ook gezegd dat als ze nog steeds iemand zoeken ik altijd bereid ben om is te komen praten, maar dat ik er evenveel begrip voor zou hebben moesten ze dat geen optie vinden. Het was mijn keuze, niet die van hun.

Daarnaast al 2 andere recruteringen die gestart zijn. Tis niet dat ik zonder werk zal zitten ofzo,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Groot gelijk dat je snel iets anders zoekt. Mijn vrouw heeft bij haar vorige werkgever lang tegen dergelijke structurele problemen proberen te vechten. Dat begint na verloop van tijd door te wegen en werkt enorm demotiverend.
Wat een verademing nu ze bijna 2 jaar bij een werkgever zit waar er wel respectvol met het personeel wordt om gegaan.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Sociaal-Technische Wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar in huidige functie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0 ( in mei word ik vader)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Vlaamse overheid
Huidige functie: Nachtwaker
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): Gemiddeld 3417
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Gemiddeld 2245
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Ja 7 euro
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja volledig door werkgever (3% van salaris). Bij vaste benoeming worden de bijdragen gestopt.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie 950 euro

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja 135 euro per maand
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): Nee
Vakantiedagen (andere extra): 14 feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja heel flexibel op te nemen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nachtwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress: Weinig tot geen stress, oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: standaard elke nacht een 50min tot een uur. 8u30 werken elke nacht. Vorig jaar 33 dagen recup opgenomen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee


Zeer tevreden. Jammer dat mijn premies zo zwaar belast worden :D
 
Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Sociaal-Technische Wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar in huidige functie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0 ( in mei word ik vader)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Vlaamse overheid
Huidige functie: Nachtwaker
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): Gemiddeld 3417
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Gemiddeld 2245
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Ja 7 euro
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja volledig door werkgever (3% van salaris). Bij vaste benoeming worden de bijdragen gestopt.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie 950 euro

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja 135 euro per maand
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): Nee
Vakantiedagen (andere extra): 14 feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja heel flexibel op te nemen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nachtwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress: Weinig tot geen stress, oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: standaard elke nacht een 50min tot een uur. 8u30 werken elke nacht. Vorig jaar 33 dagen recup opgenomen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee


Zeer tevreden. Jammer dat mijn premies zo zwaar belast worden :D
Ja haloowkes! Mijn ogen vielen er bijna uit 😆
Maar het is je volledig gegund!
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Sociaal-Technische Wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar in huidige functie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0 ( in mei word ik vader)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Vlaamse overheid
Huidige functie: Nachtwaker
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): Gemiddeld 3417
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Gemiddeld 2245
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Ja 7 euro
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja volledig door werkgever (3% van salaris). Bij vaste benoeming worden de bijdragen gestopt.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie 950 euro

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja 135 euro per maand
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): Nee
Vakantiedagen (andere extra): 14 feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja heel flexibel op te nemen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nachtwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress: Weinig tot geen stress, oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: standaard elke nacht een 50min tot een uur. 8u30 werken elke nacht. Vorig jaar 33 dagen recup opgenomen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee


Zeer tevreden. Jammer dat mijn premies zo zwaar belast worden :D
Dat is gepost tijdens de werkuren dan :p
Mooi pakket lijkt me!
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Sociaal-Technische Wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar in huidige functie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0 ( in mei word ik vader)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Vlaamse overheid
Huidige functie: Nachtwaker
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): Gemiddeld 3417
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Gemiddeld 2245
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Ja 7 euro
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja volledig door werkgever (3% van salaris). Bij vaste benoeming worden de bijdragen gestopt.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie 950 euro

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja 135 euro per maand
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): Nee
Vakantiedagen (andere extra): 14 feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja heel flexibel op te nemen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nachtwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress: Weinig tot geen stress, oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: standaard elke nacht een 50min tot een uur. 8u30 werken elke nacht. Vorig jaar 33 dagen recup opgenomen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee


Zeer tevreden. Jammer dat mijn premies zo zwaar belast worden :D
92 verlofdagen en 2245 euro netto. Knap :whistle:
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: PhD
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13y
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC201 ?
Huidige functie: Software development - maar niet programmeren
Anciënniteit: 8y in bedrijf, al paar keer moves gedaan en andere verantwoordelijkheden gehad
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3500 (maar door de complexiteit van mijn package krijg ik dat getalletje nooit, ik krijg maar ~2500 gestort)
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 600/maand (1/3 eigen bijdrage)
Hospitalisatieverzekering: yes
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
  • Algemene resultaatsgebonden bonus bedrijf (deel onder CAO90): ~7% van totale jaarloon (is redelijk stabiel over de jaren heen, fluctueert wat maar laatste jaren stijgend - zelfs in Corona tijden)
  • Persoonlijke resultaatsgebonden bonus: varieert, maar ongeveer 4-5k/jaar. Soms aandelen, soms cash
  • Retentie bonus: Komt over de jaren heen vrij (aandelen en cash). Nog 60-70k onderweg
  • Aandelen kopen met korting: ~1500 profit/jaar (weet niet exact, ik verkoop die niet, grootste winst zit in de aandelen stijging)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: weet niet
Afstand woon/werk in tijd: 45min (in Corona tijden 0 - thuiswerk)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + kaart: ~750 (past een Audi A4 in of zo'n Volve Jeepke)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4 (ancienniteitsdagen)
Vrijheid om verlof te nemen: Yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Yes
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk wat stress door bedrijfsstructuur... Maar niet oproepbaar of weekendwerk of zo
Hoe vaak overuren te presteren: Naar release cycles soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Indirect. Geen officiele manager (meer), maar volg wel mensen/teams op.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: PhD
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13y
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC201 ?
Huidige functie: Software development - maar niet programmeren
Anciënniteit: 8y in bedrijf, al paar keer moves gedaan en andere verantwoordelijkheden gehad
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3500 (maar door de complexiteit van mijn package krijg ik dat getalletje nooit, ik krijg maar ~2500 gestort)
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 600/maand (1/3 eigen bijdrage)
Hospitalisatieverzekering: yes
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
  • Algemene resultaatsgebonden bonus bedrijf (deel onder CAO90): ~7% van totale jaarloon (is redelijk stabiel over de jaren heen, fluctueert wat maar laatste jaren stijgend - zelfs in Corona tijden)
  • Persoonlijke resultaatsgebonden bonus: varieert, maar ongeveer 4-5k/jaar. Soms aandelen, soms cash
  • Retentie bonus: Komt over de jaren heen vrij (aandelen en cash). Nog 60-70k onderweg
  • Aandelen kopen met korting: ~1500 profit/jaar (weet niet exact, ik verkoop die niet, grootste winst zit in de aandelen stijging)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: weet niet
Afstand woon/werk in tijd: 45min (in Corona tijden 0 - thuiswerk)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + kaart: ~750 (past een Audi A4 in of zo'n Volve Jeepke)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4 (ancienniteitsdagen)
Vrijheid om verlof te nemen: Yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Yes
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk wat stress door bedrijfsstructuur... Maar niet oproepbaar of weekendwerk of zo
Hoe vaak overuren te presteren: Naar release cycles soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Indirect. Geen officiele manager (meer), maar volg wel mensen/teams op.
Damn is wel heel netjes. Dat is dan vooral omwille van u PhD of is het omwille van u functieniveau dat dat zo hoog ligt? Gewone software dev brengt toch niet zoveel op of is dat een vooroordeel?
 
Het is nogal specifieke software in bepaalde sector. Denk dat ~50% van het team (dev, marketing, managers, customer support etc) PhD heeft. Dus de leercurve is nogal supersteil en vacatures heel moeilijk te vullen. Ditto verloning.

En het programmeren is maar een klein onderdeel van het werk voor het hele team. Er is heel wat regulatoir/ISO, gedoe in complexe bedrijfsstructuur. It takes a special kind of people om daarin te functioneren. Ikzelf doe 0 programmeren, maar functionaliteit definieren, testing wat opvolgen, mensen met elkaar in contact brengen die elkaar nodig hebben, (interne) trainings geven, ondersteunende processen ontwerpen, bugs/klachten etc opvolgen etc etc.

Over de verloning op zich kan ik niet veel zeggen. Ik heb eerst in R&D gezeten als puur uitvoerend werk, dan mensen gemanaged, dan systeem en proces integratie na een overname etc. Nu weer iets anders. De geldkwestie is nooit op tafel gekomen als ze een vacature intern kunnen vullen. Als je ziet dat bepaalde vacatures soms 6mnd openstaan of er soms 3 mnd opzeg wachttijd is en de persoon dan na 1 mnd weer verdwijnt; dan kun je beter misschien een interne kandidaat waarvan je weet dat die waarschijnlijk zal functioneren een beetje beter betalen.

Btw, volgens mijn manager zit ik op 101% van het benchmark loon, dus zal wel redelijk conform zijn.
 
1. PERSONALIA 1

Leeftijd: 41
Opleiding: middelbaar hotel, geen hogeschool
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 (tot mn 35 zelfstandige in de horeca) erna 6 jaar bediende in chemie/petrochemie/mijnbouw/maritieme/automotive sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste:3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): P215
Huidige functie: HSEQ Manager (Health, Safety, Environment, Quality) in de automotive sector
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-60u


3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4750€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2972€
Nettovergoedingen: 200€
13e maand (volledig/gedeeltelijk):ja volledig
BedrijfsGSM/laptop:iphone 11 + abo onbeperkt + laptop
Maaltijdcheques:ja 8€
Ecocheques: 175€
Groepsverzekering (deel werkgever%):ja 4% WG
Hospitalisatieverzekering:ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10% loonsverhoging na positieve beoordeling na 2j. Overlijdingsverzekering 2x jaarloon. Invaliteitsverzekering bij langdurige ziekte 80% van inkomen garantie.



4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 18 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee, bedrijfsvoertuig
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VAA 250€, budget 58k (Audi A6 full option) tankkaart ook in het buitenland



5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):15
Vakantiedagen (andere extra): gesloten tussen Kerst&Nieuw
Vrijheid om verlof te nemen: niet zo makkelijk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja constante. Steeds beschikbaar voor advies en noodgevallen
Hoe vaak overuren te presteren: elke dag 1-3u
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja de wettelijke 3d/jaar en alle andere met de WG bespreken
Telewerk (buiten corona-periode): moeilijk, meer operationeel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, direct team van 9-10 man, indirect 300 man



Ik heb niet zo een slecht pakket en heb een beschermende functie maar... ik heb een tang van een bazin. Een WG die dreigt. Zeer toffe collega’s. Maar in deze sector wil je zeker niet oud worden. De constante werkdruk en besparingen maken het u niet gemakkelijk. Ook een hele harde vakbond en overlegorgaan.

En in mijn prive met een een tweeling van 1jaar en de oudste die 2,3jaar is kan mijn vrouw er niet zo mee lachen. Het is thuis nog drukker.
 
Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA 1

Leeftijd: 41
Opleiding: middelbaar hotel, geen hogeschool
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 (tot mn 35 zelfstandige in de horeca) erna 6 jaar bediende in chemie/petrochemie/mijnbouw/maritieme/automotive sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste:3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): P215
Huidige functie: HSEQ Manager (Health, Safety, Environment, Quality) in de automotive sector
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-60u


3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4750€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2972€
Nettovergoedingen: 200€
13e maand (volledig/gedeeltelijk):ja volledig
BedrijfsGSM/laptop:iphone 11 + abo onbeperkt + laptop
Maaltijdcheques:ja 8€
Ecocheques: 175€
Groepsverzekering (deel werkgever%):ja 4% WG
Hospitalisatieverzekering:ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10% loonsverhoging na positieve beoordeling na 2j. Overlijdingsverzekering 2x jaarloon. Invaliteitsverzekering bij langdurige ziekte 80% van inkomen garantie.



4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 18 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee, bedrijfsvoertuig
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VVA 250€, budget 58k (Audi A6 full option) tankkaart ook in het buitenland



5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):15
Vakantiedagen (andere extra): gesloten tussen Kerst&Nieuw
Vrijheid om verlof te nemen: niet zo makkelijk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja constante. Steeds beschikbaar voor advies en noodgevallen
Hoe vaak overuren te presteren: elke dag 1-3u
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja de wettelijke 3d/jaar en alle andere met de WG bespreken
Telewerk (buiten corona-periode): moeilijk, meer operationeel
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, direct team van 9-10 man, indirect 300 man



Ik heb niet zo een slecht pakket en heb een beschermende functie maar... ik heb een tang van een bazin. Een WG die dreigt. Zeer toffe collega’s. Maar in deze sector wil je zeker niet oud worden. De constante werkdruk en besparingen maken het u niet gemakkelijk. Ook een hele harde vakbond en overlegorgaan.

En in mijn prive met een een tweeling van 1jaar en de oudste die 2,3jaar is kan mijn vrouw er niet zo mee lachen. Het is thuis nog drukker.
Wat bedoel je met een beschermende functie juist?
 
Ik ben een wettelijke verplichte functie (preventieadviseur), die kan je niet zomaar ontslaan. En als ze het toch doen ongeacht in net begonnen ben —> 2 jaar uitbetalen. In het kort uitgelegd.
En kan je nog even uitleggen waarom je voelt dat je zo onder druk staat in jouw beroep (los van het ontbreken van leuk team/wg)?
 
En kan je nog even uitleggen waarom je voelt dat je zo onder druk staat in jouw beroep (los van het ontbreken van leuk team/wg)?
Een bazin waarvoor cijfers in productie en andere kpi’s het belangrijkste is. Heel veel Moves ten kosten van veel andere zaken. Zij rapporteert aan de groep en staat uiteraard graag bij de top. Mijn voorgangers zijn nooit langer gebleven dan 3-4 maanden. 1 zelfs na 2 weken in de afgelopen 5j. Ervoor in de mijnbouwsector had ik jaarlijks een budget van 400k € om mee te werken. Hier moet ik elke euro 2x omdraaien bij wijze van spreken. Productie voor veiligheid. Ik bekijk het met een gezond verstand. En er is 5j geleden een dodelijk ongeval gebeurd waarbij er iemand is doodgeperst. (Voorganger zijn ontslag gegeven na dit voorval, kon het niet verwerken). En nu zijn die maatregelen zo versoepelt. Een moeilijke veiligheidscultuur waarbij er door de vele afwisselingen van mijn voorgangers. Veiligheid is belangrijk, zolang het niet te duur kost mentaliteit. Vandaar een zeer moeilijke sector met veel frustraties ondanks mijn sterke wil. De mensen zijn niet meer opgeleid in die jaren. Ongelooflijk dat het nog zo heeft kunnen draaien deze jaren op die manier.
 
FF copy pasta van 9legacy

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Geen, 6de jaar middelbaar niet afgemaakt -> VDAB/zelfstudie + opleidingen WG
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 9 a 10j in de sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: MS O365 Engineer, specialisatie MS Teams
Anciënniteit: 1j bij huidige WG
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40, tenzij groot project

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3400 (wel opslag aangevraagd wegens 25% boven jaartarget)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-€2350
Nettovergoedingen: +-€140
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig, €1422
BedrijfsGSM/laptop: Unlimited alles abonnement + laptop
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Gratis lunch, korting op ICT spullen, kemkokaart

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Turnhout
Afstand woon/werk in km's: 2 km
Afstand woon/werk in tijd: 5 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, TCO €1050, VAA +-160 -> Volvo V60 T6 Recharge + Tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 12 ADV dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, maar goed op voorhand wegens enige Teams engineer
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Soms bij groter project
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, +-2d / week, mss meer na corona.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nein

Ik weet dat ik ver onder de norm verdien voor mijn functie (ivgl met m'n ex-voip collega's), maar ik ben content. Goede werkgever met goede naam & stevige groei, en ik kan het kantoor bijna vanuit mijn hof zien. Doet veel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan