Wat is de toekomst van (ver)oude(rde) appartementen?

Bij ons stelde de syndicus iedereen voor voldongen feiten: ga mee in het renovatie/isolatieverhaal of bol het af, de buitenlandse namen op de bel verdwenen allemaal binnen de 6 maand. Gedaan met klanten van de dealer in de gang, geluidsoverlast, voordeur heel de vooravond open in de zomer, schade op de gangmuur. Hadden we dat eerder geweten...
 
Ik vraag mij dit af bij zo'n appartementen
54a7210c-7abe-11e2-a144-b3f026eb7f19_original.jpg


Dit zijn meestal de appartementen voor arme gezinnen, allochtonen (nieuw Gent,..) Maar vanbinnen is da echt zo oud.

Specifiek deze is van woonhaven antwerpen. Aangezien die wel alles bezitten hebben die wel de kans om zoiets volledig te renoveren (wat ze ook aan het doen zijn). Er staan zo 6 torens en ze zijn nu de 4e aan het renoveren. Mensen die in de 4e woonden zitten nu in een verd gerenoveerde 3e toren en zo schuiven die door.

 
Dat valt inderdaad niet veel voor, dat alle eenheden bij dezelfde eigenaar zitten.

Maar volgens de KBO bestaat er sinds 1997 wel een VME op dat adres. Dus de appartementen moeten ooit toch in handen van verschillende eigenaars geweest zijn, die dan opgekocht werden door 1 familie, en nu weer van de hand gedaan worden? Vreemd verhaal.
 
Dat valt inderdaad niet veel voor, dat alle eenheden bij dezelfde eigenaar zitten.

Maar volgens de KBO bestaat er sinds 1997 wel een VME op dat adres. Dus de appartementen moeten ooit toch in handen van verschillende eigenaars geweest zijn, die dan opgekocht werden door 1 familie, en nu weer van de hand gedaan worden? Vreemd verhaal.
Louche verhaal, maar lijkt me eerder maximaal cashen dat ze willen doen.
 
Veel kleinere eigendommen hebben simpelweg niets van syndic, (dat kost geld). Die worden ook gewoon uitgeleefd tot er uiteindelijk leegstand komt waarna een ontwikkelaar dat opkoopt.

Appartementen van 40+ leeftijd is gewoon miserie.
Daarom heb ik liever huizen, ook grote kosten maar ik beslis wel zelf wanneer en hoe.
 
Appartementen van 40+ leeftijd is gewoon miserie.
Recente appartementen zijn ook misserie hoor.
Vaak heb je daar twee soorten eigenaars:
1) Mensen die zich volledig gestroopt hebben om dat appartement te kopen en weinig buffer hebben.
2) Verhuurders die hun winst willen maximaliseren en alle kosten zien als een aanslag op hun winst.

Wat je dus krijgt is een totale onwil om zaken aan te pakken , waardoor de blok ineens in sneltempo achteruit gaat en snel zijn glorie verliest.
Want het zijn niet alleen de blokken van +40 jaar waar kosten aan zijn, een blok van 10 jaar daar gaat ook wel al eens iets kapot en daar wordt ook in geleefd.
Ik denk dat er bij de aanschaf van een appartement te weinig wordt stilgestaan bij de vaste kosten die je hebt aan een appartement. De bijdrage die je dus moet leveren om de lopende kosten te betalen kan al snel oplopen tot 1200€ en meer.
Maar ook de bijkomende kosten van alles wat niet tot de normale vaste kosten gerekend wordt. Het kan ineens lelijk tegenvallen als je een 5k moet leggen voor een renovatie die uitgevoerd is geweest.

En natuurlijk als bepaalde zaken niet gedaan worden dan vormt dit al snel een cascade van problemen die zich vormen als gevolgd van het niet aanpakken van het eerdere probleem.
Deze quote toont de denkwijze van veel mede-eigenaars aan.
Voor mij persoonlijk wil ik liefst zo weinig mogelijk kosten maken. Ik woon hier tijdelijk dus waarom investeren in al die renovatiekosten? Zolang het leefbaar blijft is dat voor mij voldoende. Indien ik later wil verhuren kan ik hier niet plots meer geld voor vragen en tegen wanneer ik de kost via verhuring heb teruggewonnen zijn we al een paar decennia verder.
 
Ik vrees daar ook voor. Heb een appartement in een blok van 3, geen syndicus aangesteld. Volledig gestript in 2012 maar op lange termijn vrees ik een toch ook voor, het ligt dan ook nog tussen 2 grotere jaren 70 blokken.

Ik hou zelf een buffer aan voor grote herstellingen maar op niveau van de blok is er niks geregeld.
 
Recente appartementen zijn ook misserie hoor.
Klopt. Ook het feit dat de appartementsgebouwen als paddenstoelen uit de grond rijzen, maar het aantal syndici jaar na jaar afneemt waardoor het een knelpuntberoep is geworden, maakt de situatie nog erger.

In veel van die nieuwbouw blokken komen eigenaars terecht die nog nooit eerder in aanraking kwamen met een syndicus of VME. Combineer dat met het tekort en een complexe wetgeving, en dat opent de deur voor cowboys in de sector. Een gladde paling in kostuum maakt de mensen eender wat wijs op de algemene vergadering en trekt voor alles de paraplu open. De eerste syndicus bij een nieuwbouw is zeer belangrijk voor het verdere waardebehoud van het gebouw, omdat die er nog op tijd bij is om de lat hoog te leggen.

Als het gebouw onder Wet Breyne is gezet, moet er immers ook een oplevering gebeuren van de gemeenschappelijke delen, iets waar veel VME's zich laten vangen door de bouwheer die er een totaal incompetente syndicus hebben opgezet, waardoor een pak zaken niet nagekeken werden en dus ook niet op het proces verbaal met nog op te lossen gebreken worden opgenomen.

Nog een voorbeeldje van dit weekend: met storm Eunice is er aan heel wat appartementsgebouwen schade aan het dak. Syndicus in een nieuwbouw blijkt zelfs geen noodnummer te hebben, en is sinds de vroege vrijdagnamiddag telefonisch niet meer bereikbaar. Daar sta je dan machteloos terwijl die kerel wel moet langskomen om foto's te nemen voor een schadedossier, en een dakwerker moet regelen. Maar hey, het is weekend, en maandag begint er een nieuwe week. :laugh:
 
Ik zou al bijna spijt hebben van de aankoop van mijn app (in blok van 6) met bouwjaar 2003 :eek:.
Mijn 2 onderburen hebben wel samen een condensatieketel gestoken en schouw aangepast, ik moet het nog doen maar heb eigen schouw. Dus gelukkig is er al 1 kant die wel wil investeren.
 
Ik zou al bijna spijt hebben van de aankoop van mijn app (in blok van 6) met bouwjaar 2003 :eek:.
Mijn 2 onderburen hebben wel samen een condensatieketel gestoken en schouw aangepast, ik moet het nog doen maar heb eigen schouw. Dus gelukkig is er al 1 kant die wel wil investeren.
Ook een appartement uit 2003, blok van 8, ik verhuur het nu. Op zich weinig te klagen over de syndicus, ze doen hun werk zover ik kan zien wel goed, maar ok ze zijn volgens mij nu wel eerder duur.

Op één appartement na met aardgas (geen idee hoe, waarschijnlijk bijbetaald bij oplevering), worden alle units verwarmd met accumulatoren. Niet echt ideaal dus. Ik denk dat de optie voor het mijne op termijn gewoon een lucht/lucht warmtepomp wordt (eerder klein, in het dak), maar dan heb je nog akkoord nodig om iets aan de gevel te doen. Ik heb nu gezien dat voor de volgende algemene vergadering er een agendapunt "schouw voor individuele wandketels" komt, dus misschien toch enige beweging.

Het dak is gelukkig nog voldoende geïsoleerd, al is dat ook niet echt "goed" door het bouwjaar.
 
Ik zou al bijna spijt hebben van de aankoop van mijn app (in blok van 6) met bouwjaar 2003 :eek:.
Mijn 2 onderburen hebben wel samen een condensatieketel gestoken en schouw aangepast, ik moet het nog doen maar heb eigen schouw. Dus gelukkig is er al 1 kant die wel wil investeren.
Ik hoop voor u dat het reuze meevalt. Maar de ervaring die ik heb en hoor uit mijn omgeving is het toch niet altijd evident.
Sommige mensen kijken niet verder dan hun neus lang is, en zien niet in waarom je zou betalen voor iets waar ze zelf geen voordeel aan hebben.
Een nieuw dak daar heb je als bewoner van het gelijkvloers of 2de verdiep van een gebouw met 3 verdiepen weinig aan. Daarom dat men hier ook vaak weigerachtig tegenover staat. Schilderen van de gemeenschappelijke delen heb je weinig aan als op het gelijkvloers woont en enkel 2m gebruikt om van voordeur naar deur appartement te geraken.
Allemaal van die stomme dingen die toch voor veel frustraties en verloedering zorgen.
 
Terug
Bovenaan