Wat is de beste route om ingenieur te worden na BSO?

Student003

New member
Hallo allemaal,

Ik wil later graag ingenieur worden, maar ik besef dat een extra jaar in het 7de BSO (naamloos jaar) niet genoeg is om die droom waar te maken. Momenteel behaal ik goede resultaten voor al mijn vakken, en ik heb al deelgenomen aan verschillende open lessen en een infomoment om een beter beeld te krijgen van wat "engineering" precies inhoudt.

Nu twijfel ik tussen twee opties: ofwel volg ik nog een bijzonder wetenschappelijke vorming (bijvoorbeeld via 7de ASO), ofwel kies ik voor een schakeljaar na mijn hoge school bachelor. Als ik voor het wetenschappelijke jaar kies, betekent dat dat ik nog een jaar in het middelbaar blijf, met zwaardere leerstof zit (wat ik ook nodig heb) en een intensief programma van 16 uur wiskunde en 12 uur wetenschappen volg.

Aan de andere kant denk ik al vijf jaar na over mijn keuze om ingenieur te worden. Ik wil graag blijven leren en bewijzen dat ik het kan, ondanks wat anderen zeggen, zoals: "Je moet realistisch zijn", "Dat kun je niet", "doorstromer", of zelfs "Je bent daar te dom voor." Ik wil laten zien dat ze ongelijk hebben.

Een andere reden waarom ik twijfel, is dat ik enorm veel spijt heb van mijn keuze om destijds de richting kantoor te volgen.

Wat denken jullie dat de beste optie is? Alvast bedankt voor jullie advies!

Oplossing
Ik zou zeker dat 7de jaar bijzondere wetenschappelijke vorming aanraden. Ik heb dat zelf gedaan en er zaten mensen in van BSO die uiteindelijk richtingen gelijk handelsingenieur, geneeskunde en burgerlijke ingenieur zijn ingegaan met succes.

Het is ook ineens een goede test om te zien of die STEM wel echt iets is voor u, in plaats van een jaar rond te sukkelen in één of andere bachelor die u totaal niet interesseert.

Dat jaar gaat u trouwens helpen moest je achteraf toch besluiten niet in de STEM verder te gaan. Jij zult altijd de uitblinker zijn in vakken zoals statistiek, logica, etc...

1. Prof. Ba -> schakeljaar -> master industrieel is een traject van 5j. (met uw achtergrond gaat dit traject al zeer moeilijk zijn, daarom dat...
De instroom daar is in de laatste 10 jaar sterk verschoven naar leerlingen uit BSO richtingen.
Volledig akkoord met aXl's post en hoe in het hoger onderwijs de laatste tijd meer BSO studenten beginnen met lage slaagkansen.

Ik wil nog wel eventjes aanvullen. Dat je na dat 7de naamloos jaar (waarin je voor wiskunde functiebegrip, exponentiële groei en basis statistiek leert) eigenlijk al niet meer behoort bij deze BSO groep. Daar sta je al lichtjes boven.

En na dat 7de jaar ASO, behoor je al helemaal niet meer tot deze BSO groep, en ook niet de TSO groep. Je behoort dan gewoon tot een volwaardig ASO'r wiskunde wetenschappen 6u. :wink:

Dit is gewoonweg kortzichtig en minachtend.
OP probeert zich tenminste voor te bereiden en begint niet zomaar naïef aan een universitaire opleiding, dat kan ik alleen maar aanmoedigen.
je hebt strategische mijn 2 deel weggelaten?
“Vraag is ook minachtend voor professionele bachelors wat velen studeren met hogere achtergrond dan bso.”

Het niveau van huidig middelbaar (hoger aso en tso) is anders dan 20 jaar geleden.
Meer joy en praktisch vs pure kennis/theorie. Heeft elk zijn pro en contra
Vroeger was het niveau bso al laag betreffende kennis en zelfredzaamheid . Dat zal nu nog veel lager zijn…

je hebt strategische mijn 2 deel weggelaten?
“Vraag is ook minachtend voor professionele bachelors wat velen studeren met hogere achtergrond dan bso.”

Het niveau van huidig middelbaar (hoger aso en tso) is anders dan 20 jaar geleden.
Meer joy en praktisch vs pure kennis/theorie. Heeft elk zijn pro en contra
Vroeger was het niveau bso al laag betreffende kennis en zelfredzaamheid . Dat zal nu nog veel lager zijn…
Kijk, je kan niet om de feiten heen dat BSO je totaal niet voorbereid op hogere studies, om niet te zeggen dat het eigenlijk een omgeving is die studeren actief tegenwerkt. Maar ons onderwijssysteem laat gewoon toe dat iedereen eender welke studie mag aanvatten, met in zeldzame gevallen een toegangsexamen. Ik vind dat trouwens absurd hé, maar het systeem laat het nu eenmaal toe, dus je kan de TS maar beter gewoon de juiste raad geven zeker.

Ik zou voor een professionele bachelor in een gelijkaardige richting gaan + schakeljaar + master ingenieur.
Het voordeel is
1) je gaat in die bachelor ook al wat extra uitdaging hebben
2) je hebt reeds een diploma waarmee je iets bent (zeker in een technische richting), moest het toch niet lukken
3) de jobs die je gaat doen hoeven niet perse heel anders te zijn vanuit een prof bachelor tov industrieel ingenieur (tov een 7e jaar)

Tenzij je het uitsluitend doet voor het diploma an sich en dus de mensen rondom u, want dan is de andere optie “chiquer”
Ik kan deze post alleen maar bevestigen en prof. bachelor aanraden.

Omdat als je dit doet, je veel grotere slaagkans gaat hebben in prof. Bachelor. En ik kan bijna zwart op wit garanderen dat als je dat niet doet, je dat extra jaar toch gaat verliezen in buisjaar ofzo. En eens je op de sukkel raakt met IAJ vs modeltraject, je ver van thuis bent soms. Ik spreek uit ervaring.

Ikzelf had wiskunde wetenschappen gedaan en eerlijk gezegd: ik was gebuisd in mijn eerste jaar industrieel ingenieur.

Doe uw goesting, maar besef dat het een heel steile (en weinig vergevende) leercurve is.

Als je na 1 maand merkt: "ai, dit is wel hevig", besef dat het pas echt hard gaat vanaf februari ofzo na de eerste examens. Er zijn mensen die komen vanuit een buisjaar in handels-ingenieur het jaar ervoor die er ook amper(of niet) door raken. Het zijn stevige studies en ze vliegen in de eerste semester in razend tempo vlotjes door alles van het laatste jaar ASO wiskunde en gooien er dan nog ook nieuwe vakken (voor mij toch intijde) zoals lineare algebra ofzo er bovenop.

Wiskunde alleen van september tot december: je hebt algebra (matrices, determinanten, ok eenvoudig) en plots komen ze af met lineare algebra (heb ik nooit gesnapt), analyse was een 6 studiepuntenvak en daar vlogen we in ongeveer 1 maand voorbij het niveau van het middelbaar ASO, maar heel summier uitgelegd vergeleken met het ASO. Tweede semister gaat het al snel richting laplace transformaties en differentiaal vergelijkingen. En dat was alleen wiskunde.

Maar elk vak is wiskunde, op een andere manier. En ze gaan niet stoppen omdat "we dat nog niet gezien hebben". Hopelijk kan je vlot overweg met integralen voor je mechanica (momentum en traagheidsberekeningen). Fysica was soms echt doorbijten voor mij en chemie was van hoger niveau van middelbaar.

Wijsbeheerte was ontspanning XD

Prof. Bachelor is een uitstekende richting, en je hebt dan al 3 jaar ervaring in het hoger onderwijs (als je er door raakt op modeltraject...) voor je start aan je schakeljaar. Je gaat je ook veel beter voelen omdat je meer succes gaat hebben. Ik raad eigenlijk zelfs "twijfelachtige" leerlingen uit het ASO aan om het zo te doen. Het is een zwaar onderschatte richting.

Laatst bewerkt:
En ik kan bijna zwart op wit garanderen dat als je dat niet doet, je dat extra jaar toch gaat verliezen in buisjaar ofzo.
Hier ga ik je toch corrigeren. Zogoed als alle mensen van mijn 7de jaar BWV ongeacht vooropleiding zijn allemaal zeer goed terecht gekomen in hun universitaire opleiding.
Ikzelf had wiskunde wetenschappen gedaan en eerlijk gezegd: ik was gebuisd in mijn eerste jaar industrieel ingenieur.
Zo zijn er vele, maar die vanuit een 16u wisk wekelijks komen (6u 3de graad) ontwikkelen een zeer sterk analytisch vermogen dat de gewone middelmatige wiskunde wetenschappen student mijlen overtreft.
Wiskunde alleen van september tot december: je hebt algebra (matrices, determinanten, ok eenvoudig) en plots komen ze af met lineare algebra (heb ik nooit gesnapt), analyse was een 6 studiepuntenvak en daar vlogen we in ongeveer 1 maand voorbij het niveau van het middelbaar ASO, maar heel summier uitgelegd vergeleken met het ASO. Tweede semister gaat het al snel richting laplace transformaties en differentiaal vergelijkingen. En dat was alleen wiskunde.
Er ligt in dat voorbereidend jaar een ontzettend harde nadruk op lineaire algebra en analyse. Differentiaalvergelijkingen worden zelfs tot de tweede orde gebestudeerd in dat jaar. Maw, die wiskunde in de 1ste bachelor is een mooie aanvulling na het 7de jaar en loopt chronologisch verder. Het enige verschil is vooral het rekenen in R3 ipv R2 dat ff wennen is, maar dat valt heel goed mee als je fundering goed zit.

Doe alsjeblieft eerste dat zevende jaar.

Ik spreek als studiebegeleider die ook wat trajectbegeleiding doet. De regels voor het slagen in het hoger onderwijs zijn veel en veel strenger geworden. Je wil niet starten aan je bachelor en na twee jaar uitgesloten worden van de richting in heel Vlaanderen. Bovendien hebben sommige onderwijsinstellingen nog striktere voorwaarden.

Je hebt echt niet zoveel ruimte om eens te proberen, of om te kijken wat nu lukt of wat je ligt. Je komt maar beter goed voorbereid aan de start.

Hier ga ik je toch corrigeren. Zogoed als alle mensen van mijn 7de jaar BWV ongeacht vooropleiding zijn allemaal zeer goed terecht gekomen in hun universitaire opleiding.

Zo zijn er vele, maar die vanuit een 16u wisk wekelijks komen (6u 3de graad) ontwikkelen een zeer sterk analytisch vermogen dat de gewone middelmatige wiskunde wetenschappen student mijlen overtreft.

Er ligt in dat voorbereidend jaar een ontzettend harde nadruk op lineaire algebra en analyse. Differentiaalvergelijkingen worden zelfs tot de tweede orde gebestudeerd in dat jaar. Maw, die wiskunde in de 1ste bachelor is een mooie aanvulling na het 7de jaar en loopt chronologisch verder. Het enige verschil is vooral het rekenen in R3 ipv R2 dat ff wennen is, maar dat valt heel goed mee als je fundering goed zit.
Allemaal goed mogelijk, maar ik spreek eigenlijk beetje over hoe ik het tegen mezelf zou zeggen toen ik op dat punt stond moest ik de kans hebben.

Ik zou zeker dat 7de jaar bijzondere wetenschappelijke vorming aanraden. Ik heb dat zelf gedaan en er zaten mensen in van BSO die uiteindelijk richtingen gelijk handelsingenieur, geneeskunde en burgerlijke ingenieur zijn ingegaan met succes.

Het is ook ineens een goede test om te zien of die STEM wel echt iets is voor u, in plaats van een jaar rond te sukkelen in één of andere bachelor die u totaal niet interesseert.

Dat jaar gaat u trouwens helpen moest je achteraf toch besluiten niet in de STEM verder te gaan. Jij zult altijd de uitblinker zijn in vakken zoals statistiek, logica, etc...

1. Prof. Ba -> schakeljaar -> master industrieel is een traject van 5j. (met uw achtergrond gaat dit traject al zeer moeilijk zijn, daarom dat optie 2 je vele beter gaat voorbereiden op zo'n studies)

2. 7de jaar ASO -> aca ba -> master industrieel/burgie is een traject van 5j/6j. (Veel betere voorbereiding)

De combinatie van het naamloze jaar en 7bwv is heel sterk. Je gaat in dat naamloze jaar je taalachterstand wegwerken, je studievaardigheden verbeteren en ongeveer gelijk komen als een TSO student. Als je hierna een "hardcore" wisk-wet jaar volgt waarin je dagelijks bijna 4u wiskunde gaat hebben, ga je zelfs een voorsprong hebben op studenten die van een 6u wisk-wet komen. Inhoudelijk zie je identiek wat zij zien, maar zij zien dit verspreid over 4 jaar met wss veel hiaten in hun kennis, denk aan lagere motivatie van de typische 14-18 jarige en vanzelfsprekendheid, terwijl jij dit als eigen keuze op 10 maanden bestudeerd (met wss een pak meer motivatie op 19jarige leeftijd).
Waar heb je dat gevolgd en is het werktempo in de richting bijzonder wetenschappelijke vorming hoog?

Doe alsjeblieft eerste dat zevende jaar
Ik kan t zelf ook maar extra benadrukken om dit echt te doen, dit is zo goed als je enige optie.
Allemaal goed mogelijk, maar ik spreek eigenlijk beetje over hoe ik het tegen mezelf zou zeggen toen ik op dat punt stond moest ik de kans hebben.
Snap ik, het eerste semester is zeker een buisperiode voor velen. Er realistisch tegemoet gaan is zeker een meerwaarde. Ik geloof echter wel in OP na het voltooien vh 7de jaar dat hij/zij hierdoor en de "shifting" zal geraken.
Waar heb je dat gevolgd en is het werktempo in de richting bijzonder wetenschappelijke vorming hoog?
Werktempo ligt zeer hoog, maar je moet je echt op dat jaar zetten, de eerste weken zijn t zwaarste om de overgang te maken naar zoveel uren wiskunde. Eens je daardoor bent lukt het wel, maar t is dus ff doorbijten. Stuur maar DM omtrent info school.

Vraagje: wat bedoel je met ‘ik wil ingenieur worden’? Heb je iets specifieks op het oog qua job? Er zijn namelijk zoveel verschillende richtingen waarin je verder kan met ingenieur.

Voor mijzelf heb ik verschillende richtingen gevolgd en ook ingenieur elektromechanica voor 2,5j. Uiteindelijk toch ‘afgezwakt’ naar een prof. Bachelor Automatisering.
Nu ben ik na 5 jaar werken op dezelfde job als een ingenieur. (Project ingenieur)
Ok, je startersloon is vaak minder en de eerste jaren zal jij iets meer de praktische jobs moeten opnemen. Maar als je goed werk levert en initiatief toont of soms gewoon van werk veranderd dan kan je op hetzelfde niveau komen.

Dusja, ik ben voorstander van: 7e jaar - prof Bach - schakeljaar - master.
Gewoon omdat je bij elke tussenstap kan falen en toch nog een vangnet zou hebben. Natuurlijk moet je wel de motivatie hebben en het financiële plaatje moet kloppen. Studeren kost nu eenmaal ook veel geld.

Vraagje: wat bedoel je met ‘ik wil ingenieur worden’? Heb je iets specifieks op het oog qua job? Er zijn namelijk zoveel verschillende richtingen waarin je verder kan met ingenieur.

Voor mijzelf heb ik verschillende richtingen gevolgd en ook ingenieur elektromechanica voor 2,5j. Uiteindelijk toch ‘afgezwakt’ naar een prof. Bachelor Automatisering.
Nu ben ik na 5 jaar werken op dezelfde job als een ingenieur. (Project ingenieur)
Ok, je startersloon is vaak minder en de eerste jaren zal jij iets meer de praktische jobs moeten opnemen. Maar als je goed werk levert en initiatief toont of soms gewoon van werk veranderd dan kan je op hetzelfde niveau komen.

Dusja, ik ben voorstander van: 7e jaar - prof Bach - schakeljaar - master.
Gewoon omdat je bij elke tussenstap kan falen en toch nog een vangnet zou hebben. Natuurlijk moet je wel de motivatie hebben en het financiële plaatje moet kloppen. Studeren kost nu eenmaal ook veel geld.
Dat was ook beetje mijn punt, maar je moet het inderdaad kunnen en het moet financieel haalbaar zijn.

Ik wil gewoon vermijden dat je heel hoog mikt er er net niet raakt, om dan met lege handen te eindigen op studie-vlak.

Terug
Bovenaan