Wat is de beste route om ingenieur te worden na BSO?

Student003

New member
Hallo allemaal,

Ik wil later graag ingenieur worden, maar ik besef dat een extra jaar in het 7de BSO (naamloos jaar) niet genoeg is om die droom waar te maken. Momenteel behaal ik goede resultaten voor al mijn vakken, en ik heb al deelgenomen aan verschillende open lessen en een infomoment om een beter beeld te krijgen van wat "engineering" precies inhoudt.

Nu twijfel ik tussen twee opties: ofwel volg ik nog een bijzonder wetenschappelijke vorming (bijvoorbeeld via 7de ASO), ofwel kies ik voor een schakeljaar na mijn hoge school bachelor. Als ik voor het wetenschappelijke jaar kies, betekent dat dat ik nog een jaar in het middelbaar blijf, met zwaardere leerstof zit (wat ik ook nodig heb) en een intensief programma van 16 uur wiskunde en 12 uur wetenschappen volg.

Aan de andere kant denk ik al vijf jaar na over mijn keuze om ingenieur te worden. Ik wil graag blijven leren en bewijzen dat ik het kan, ondanks wat anderen zeggen, zoals: "Je moet realistisch zijn", "Dat kun je niet", "doorstromer", of zelfs "Je bent daar te dom voor." Ik wil laten zien dat ze ongelijk hebben.

Een andere reden waarom ik twijfel, is dat ik enorm veel spijt heb van mijn keuze om destijds de richting kantoor te volgen.

Wat denken jullie dat de beste optie is? Alvast bedankt voor jullie advies!

Oplossing
Ik zou zeker dat 7de jaar bijzondere wetenschappelijke vorming aanraden. Ik heb dat zelf gedaan en er zaten mensen in van BSO die uiteindelijk richtingen gelijk handelsingenieur, geneeskunde en burgerlijke ingenieur zijn ingegaan met succes.

Het is ook ineens een goede test om te zien of die STEM wel echt iets is voor u, in plaats van een jaar rond te sukkelen in één of andere bachelor die u totaal niet interesseert.

Dat jaar gaat u trouwens helpen moest je achteraf toch besluiten niet in de STEM verder te gaan. Jij zult altijd de uitblinker zijn in vakken zoals statistiek, logica, etc...

1. Prof. Ba -> schakeljaar -> master industrieel is een traject van 5j. (met uw achtergrond gaat dit traject al zeer moeilijk zijn, daarom dat...
Je denkt al vijf jaar na om ingenieur te worden maar je zit dan wel in bso? Alles kan maar de kans is redelijk onbestaande dat je de wiskunde in eender welke ingenieursrichting gaat aankunnen. Je hebt eigenlijk geen enkele kennis van wiskunde. Wiskunde is een beetje zoals een taal: als dat er al niet van jongs af aan in wordt gedrild (en je wacht tot je 18 ofzo), dan gaat het moeilijk zijn om daar meer te kunnen te 'spelen'.

En een schakeljaar is altijd dikke miserie fyi.

Ik zou voor een professionele bachelor in een gelijkaardige richting gaan + schakeljaar + master ingenieur.
Het voordeel is
1) je gaat in die bachelor ook al wat extra uitdaging hebben
2) je hebt reeds een diploma waarmee je iets bent (zeker in een technische richting), moest het toch niet lukken
3) de jobs die je gaat doen hoeven niet perse heel anders te zijn vanuit een prof bachelor tov industrieel ingenieur (tov een 7e jaar)

Tenzij je het uitsluitend doet voor het diploma an sich en dus de mensen rondom u, want dan is de andere optie “chiquer”

Die bijzondere wetenschappelijke vorming is misschien wel een minder grote stap dan meteen een bachelor gaan volgen. Wat ik me vooral afvraag is of het schakelen van bachelor naar ing. niet wordt bemoeilijkt als je nooit meer theoretische wiskunde hebt gezien dan in die bachelor.

De meest veilige optie is die wetenschappelijke vorming volgen. Als die vlot gaat kan je aan ing. beginnen, is dat toch een hele uitdaging kies je voor de bachelor. In het "slechtste" geval is dat dan de langste optie, maar een jaar extra lijkt me geen ramp.

Het is niet volstrekt onmogelijk om vanuit een praktijkrichting een master te halen. Collega van mij is door het CLB in het KSO gestoken (esthetiek), en is nu advocate in het vastgoedrecht (en geloof mij: zij is gruwelijk goed).

Voor ingenieursstudies: Het hangt er natuurlijk wat vanaf welke kant je uitwil, maar er is 1 zekerheid: wiskunde, wiskunde en nog eens wiskunde. En dat gaat ver: theoretische wiskunde, voortgezette goniometrie, differentialen tot het er langs uw oren uitkomt, en dan nog eens statistiek, lineaire algebra, functieanalyse (fourrier bvb),... En niet alleen kunnen uitvoeren, maar ook de theorie erachter. Als je niet wiskundig onderlegd bent, kun je het eigenlijk vergeten, want ook alle andere vakken buigen terug op de wiskundige principes erachter (Fysica, da's wiskunde. Mechanica, da's wiskunde, Analytische chemie, da's wiskunde,...), bovenop de vakspecifieke kennis die er op dat moment ook moet bij leren. Dat wil zeggen dat die wiskunde eigenlijk als een automatisme moet zijn, zodat je voor die vakken je tijd/energie kunt steken in de vakspecifieke wetenschap & terminologie.

Als je dat wil, ga je nu keihard moeten spijkeren aan je wiskundekennis, en sowieso eerst een oriënterend pre-examen doen. Als je begint aan die studies, moet je afgeleiden, integralen, differentialen en goniometrie gewoon vlot onder de knie hebben, en daarmee spelen.

Als je het veilig wil spelen: doe eerst een Professionele Bachelor in de richting die je interesseert. Dan heb je na 3 jaar toch iets van diploma. Dan kun je daarna een schakeljaar volgen dat je toegang geeft tot de masteropleiding (in dat schakeljaar spijkeren ze het verschil bij tussen een Professionele Bachelor (meer praktijkgericht) en een Academische Bachelor (meer theoriegericht)). Dat schakeljaar is LOODzwaar, en het slaagpercentage is laag (lager dan 1e Acad. Bachelor Ingenieurswetenschappen, en da's een berucht "filterjaar").

Laatst bewerkt:
De vraag die je eigenlijk moet stellen is waarom je in de eerste plaats in het BSO bent terechtgekomen. Daar is helemaal niks mis mee, maar als dat door gebrek aan motivatie en/of inzicht in wiskunde is, is dat al een grote handicap. Als het echt een grote motivatie is om ingenieur te studeren zou je nu al eigenlijk volop met wiskunde bezig zijn (Khan Academy of iets anders) uit jezelf.

Kans is zeker niet onbestaande. Collega van me was ook begonnen in het beroeps, en is na het middelbaar uiteindelijk via Industrieel zelfs Burgerlijk Ingenieur geworden.

Die ene uitzondering bevestigt de regel niet eh.

En dit is wat ik eigenlijk bedoel:
De vraag die je eigenlijk moet stellen is waarom je in de eerste plaats in het BSO bent terechtgekomen. Daar is helemaal niks mis mee, maar als dat door gebrek aan motivatie en/of inzicht in wiskunde is, is dat al een grote handicap. Als het echt een grote motivatie is om ingenieur te studeren zou je nu al eigenlijk volop met wiskunde bezig zijn (Khan Academy of iets anders) uit jezelf.

Er is een reden dat TS in BSO zit. En dat rijmt wellicht niet met een ingenieursrichting, of met eender welke academische richting tout court.

Klopt, maar je zei dat de kans onbestaande is = 0%. Dus ik wou dat toch effen weerleggen. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen, en dit was een heel gemotiveerd persoon. Ik weet overigens niet waarom hij 'slechts' in BSO begonnen was.
BSO is meestal ook de richting waar ze kinderen met ADD ofzo steken omdat de punten niet goed zijn.
Dat komt meestal omdat de materie te saai is, capaciteiten genoeg, maar enkel als het boeiend is.

ING is wel een ander paar mouwen.

Ongelooflijk hoe denigrerend hier sommige spreken over een studierichting. Een studierichting zegt niets over deze mens en zijn capaciteiten.
De richting met de hoogste slaagkans om af te studeren als arts is trouwens BSO. Een doordenkertje
Dit omschrijft net de topic starter: ondanks alle vooroordelen gaat die ingenieur worden en vermoedelijk eentje die iedereen graag in zijn team zou hebben, want geen last van hoogheidswaanzin.

Ja het zal een aanpassing zijn en wat je nu ervaart maar ik ben van mening dat niets onmogelijk is en alles begint met de juiste motivatie.

Ik zou zeker dat 7de jaar bijzondere wetenschappelijke vorming aanraden. Ik heb dat zelf gedaan en er zaten mensen in van BSO die uiteindelijk richtingen gelijk handelsingenieur, geneeskunde en burgerlijke ingenieur zijn ingegaan met succes.

Het is ook ineens een goede test om te zien of die STEM wel echt iets is voor u, in plaats van een jaar rond te sukkelen in één of andere bachelor die u totaal niet interesseert.

Dat jaar gaat u trouwens helpen moest je achteraf toch besluiten niet in de STEM verder te gaan. Jij zult altijd de uitblinker zijn in vakken zoals statistiek, logica, etc...

1. Prof. Ba -> schakeljaar -> master industrieel is een traject van 5j. (met uw achtergrond gaat dit traject al zeer moeilijk zijn, daarom dat optie 2 je vele beter gaat voorbereiden op zo'n studies)

2. 7de jaar ASO -> aca ba -> master industrieel/burgie is een traject van 5j/6j. (Veel betere voorbereiding)

De combinatie van het naamloze jaar en 7bwv is heel sterk. Je gaat in dat naamloze jaar je taalachterstand wegwerken, je studievaardigheden verbeteren en ongeveer gelijk komen als een TSO student. Als je hierna een "hardcore" wisk-wet jaar volgt waarin je dagelijks bijna 4u wiskunde gaat hebben, ga je zelfs een voorsprong hebben op studenten die van een 6u wisk-wet komen. Inhoudelijk zie je identiek wat zij zien, maar zij zien dit verspreid over 4 jaar met wss veel hiaten in hun kennis, denk aan lagere motivatie van de typische 14-18 jarige en vanzelfsprekendheid, terwijl jij dit als eigen keuze op 10 maanden bestudeerd (met wss een pak meer motivatie op 19jarige leeftijd).

Laatst bewerkt:
Oplossing
Waarom is het je droom om ingenieur te worden? En hoe komt het dat je in het BSO bent beland?
(Ben zelf ingenieur)
Waar zijn we gesteld als we mensen in bso gaan aanraden om ingenieur te worden (vroeger dienden de hogere tso en aso richtingen hiervoor).
Vraag is ook minachtend voor professionele bachelors wat velen studeren met hogere achtergrond dan bso.
We hebben ook nood aan goede (slimme) praktische vakmannen.
Als je niet graag uw handen vuilmaakt, dan moet je ofwel sporter zijn of bso mijden.

Laatst bewerkt:
Waar zijn we gesteld als we mensen in bso gaan aanraden om ingenieur te worden (vroeger dienden de hogere tso en aso richtingen hiervoor).
Dit is gewoonweg kortzichtig en minachtend.
OP probeert zich tenminste voor te bereiden en begint niet zomaar naïef aan een universitaire opleiding, dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

Wat zou volgens u het verschil zijn met OP na zijn voorbereiding (7de jaar ASO ~ 3de graad wiskwet) en een student die 3de graad ASO wiskwet regulier heeft voltooid? Beide zouden voldoende middelen en een gelijke start moeten hebben om een universitaire opleiding goed te voltooien. Kansen lijken me echter hoger bij OP omwille van de motivatie en inzet (indien naamloos jaar en 7de jaar ASO goed voltooid zijn), je vergeet ook hoeveel mensen uit ASO gewoon wat rondsukkelen in het hoger onderwijs en uiteindelijk geen diploma halen.

1. Prof. Ba -> schakeljaar -> master industrieel is een traject van 5j. (met uw achtergrond gaat dit traject al zeer moeilijk zijn, daarom dat optie 2 je vele beter gaat voorbereiden op zo'n studies)

2. 7de jaar ASO -> aca ba -> master industrieel/burgie is een traject van 5j/6j. (Veel betere voorbereiding)

De combinatie van het naamloze jaar en 7bwv is heel sterk. Je gaat in dat naamloze jaar je taalachterstand wegwerken, je studievaardigheden verbeteren en ongeveer gelijk komen als een TSO student. Als je hierna een "hardcore" wisk-wet jaar volgt waarin je dagelijks bijna 4u wiskunde gaat hebben, ga je zelfs een voorsprong hebben op studenten die van een 6u wisk-wet komen. Inhoudelijk zie je identiek wat zij zien, maar zij zien dit verspreid over 4 jaar met wss veel hiaten in hun kennis, denk aan lagere motivatie van de typische 14-18 jarige en vanzelfsprekendheid, terwijl jij dit als eigen keuze op 10 maanden bestudeerd (met wss een pak meer motivatie op 19jarige leeftijd).
Dat schakeljaar duurt nu 2 jaar

Dat schakeljaar duurt nu 2 jaar
Nog meer redenen om dat traject niet te bewandelen. Minstens 6j en er moest maar eens een minder jaar tussenzitten, dan zit je al aan 7j.

1j voorbereiden 7de jaar ASO, 1 jaar Burgie (of welke opleiding je wilt doen) en worst case scenario als dit niet lukt kan je alsnog gwn overschakelen naar een prof. bachelor en heb je een diploma met een totaaltraject van 5j. Je hebt het dan ten minste geprobeerd, I mean, uiteindelijk is het uw leven en dat doe je maar 1ne keer. Ga je heel uw leven met het gedacht zitten "had ik maar / kon ik /.." of ga je proberen uw dromen na te gaan?

Hallo allemaal,

Ik wil later graag ingenieur worden, maar ik besef dat een extra jaar in het 7de BSO (naamloos jaar) niet genoeg is om die droom waar te maken. Momenteel behaal ik goede resultaten voor al mijn vakken, en ik heb al deelgenomen aan verschillende open lessen en een infomoment om een beter beeld te krijgen van wat "engineering" precies inhoudt.

Nu twijfel ik tussen twee opties: ofwel volg ik nog een bijzonder wetenschappelijke vorming (bijvoorbeeld via 7de ASO), ofwel kies ik voor een schakeljaar na mijn hoge school bachelor. Als ik voor het wetenschappelijke jaar kies, betekent dat dat ik nog een jaar in het middelbaar blijf, met zwaardere leerstof zit (wat ik ook nodig heb) en een intensief programma van 16 uur wiskunde en 12 uur wetenschappen volg.

Aan de andere kant denk ik al vijf jaar na over mijn keuze om ingenieur te worden. Ik wil graag blijven leren en bewijzen dat ik het kan, ondanks wat anderen zeggen, zoals: "Je moet realistisch zijn", "Dat kun je niet", "doorstromer", of zelfs "Je bent daar te dom voor." Ik wil laten zien dat ze ongelijk hebben.

Een andere reden waarom ik twijfel, is dat ik enorm veel spijt heb van mijn keuze om destijds de richting kantoor te volgen.

Wat denken jullie dat de beste optie is? Alvast bedankt voor jullie advies!
Specifiek op uw vraag:
Schakeljaren zijn, om het zacht uit te drukken, uitdagend. Je gaat niet alleen een pak vakken krijgen (een standaard traject is 90 studiepunten blijkbaar), je gaat ook tegen praktische problemen aan lopen omdat men niet specifiek met u rekening houdt. Zoals:
- examenroosters die overlappen, of maar 1 dag (of minder) tussen examens laten.
- [bepaald vak] deel 2 krijgen, vooraleer je [bepaald vak] deel 1 gehad hebt,
- ...
Ik heb het allemaal zien gebeuren bij die twee stakkers die bij ons in dat schakeltraject zaten.

Moest je er in slagen dat voorbereidende 7de jaar te doen, en dan meteen de opleiding van uw keuze in het standaardtraject aan te vatten (en te voltooien), dan heeft dat wel zwaar de voorkeur.

En nu wat zelfreflectie:
Mijn vrouw geeft les aan de hogeschool. De instroom daar is in de laatste 10 jaar sterk verschoven naar leerlingen uit BSO richtingen. De grootste uitdagingen/problemen die ze met hen ervaart (en ik generaliseer, want die tendensen zijn er gewoon, we spreken hier niet over individuele witte raven) is dat zij in hun SO carrière nooit verplicht zijn geweest leerstof op een manier te verwerken zoals je dat in het hoger onderwijs moet doen.
De meeste moesten bij wijze van spreken nooit (methodisch) studeren, er zijn er die blijkbaar voor vakken geen examens moesten afleggen (laat staan mondelinge examens), bijna niemand van hen is in staat een paper te schrijven waarbij ze een onderzoeksvraag bedenken, met een herkenbaar inleiding, midden en conclusie.

Misschien ben jij anders en lukt dat u wel. Ik wens het u toe. In dat geval is dat 7de ASO jaar uw eerste grote test. Het zal niet dezelfde grootteorde van effort en discipline vragen die je gewend bent van je BSO-traject.

Terug
Bovenaan