Warmtepomp buitenunit verbergen

ook spijtig dat die niet 45 graden anders is gedraaid, mee met de richting van de omheining.
Anders kon je er wat struiken, klimop langs doen groeien.
 
Ze moeten daar wel nog altijd aan kunnen om aan te werken. En in de koudere periodes blaast die pomp vrieslucht uit, weinig tot geen planten kunnen daar tegen.
 
Dit lijkt me een Monobloc? Die zijn altijd wa groter omdat er ook een hele boel hydraulisch materiaal in zit...
Ik denk het niet, je ziet toch duidelijk de twee koelleidingen lopen in de isolatiemantel. En een monobloc van 12 kw, die dan nog eens op die afstand van de woning staat.
 
Ik vind dat toch ook wel een grote unit hoor. Dat lijken 2 ventilators boven elkaar te zijn met een grote verdamper. Als dat inderdaad een rijwoning is, dan is dat dat toch serieus overgedimensioneerd of de woning is zeer slecht geisoleerd. Maar waarom zet je dan een warmtepomp?
Bij ons staat er een 7kW voor een vrijstaande woning van 230m2. Onze buren hebben een half open bebouwing en daar staat een compacte monoblock die kleiner is dan onze split. Ik gok dat het een 5kW unit is.

Ik denk het niet, je ziet toch duidelijk de twee koelleidingen lopen in de isolatiemantel. En een monobloc van 12 kw, die dan nog eens op die afstand van de woning staat.
Een monoblock mag je verder van jouw woning zetten dan een split unit.
Maar aan de leidingen te zien, lijkt het inderdaad wel een split unit.
 
Ik vind dat toch ook wel een grote unit hoor. Dat lijken 2 ventilators boven elkaar te zijn met een grote verdamper. Als dat inderdaad een rijwoning is, dan is dat dat toch serieus overgedimensioneerd of de woning is zeer slecht geisoleerd. Maar waarom zet je dan een warmtepomp?
Bij ons staat er een 7kW voor een vrijstaande woning van 230m2. Onze buren hebben een half open bebouwing en daar staat een compacte monoblock die kleiner is dan onze split. Ik gok dat het een 5kW unit is.


Een monoblock mag je verder van jouw woning zetten dan een split unit.
Maar aan de leidingen te zien, lijkt het inderdaad wel een split unit.
Epc is 16 en huis is dan ook prima geïsoleerd. Het is een halfopen bebouwing, zonder dat ik er gebruik van kan maken.
 
Is dat zo? Dan heb je toch meer verlies of niet?
Ik dacht dat vroeger ook, maar een split heeft heeft meer verlies over langere afstanden. Zeker bij verwarmen.
Epc is 16 en huis is dan ook prima geïsoleerd. Het is een halfopen bebouwing, zonder dat ik er gebruik van kan maken.
Dan is die warmtepomp serieus overgedimensioneerd vrees ik. Met pendelen en een hogere energie verbruik als gevolg. Wie heeft dat zo berekend?
Een 5kW had wellicht meer als genoeg geweest indien het over een standaard formaat HOB gaat met die EPC waarde.
 
Dat is omdat architecten bij het ontwerp van de woning geen rekening houden met de plaats van de technische ruimte in het geval van een warmtepomp. Bij de meeste van die lucht/water warmtepompen mag je koelleiding maximaal 10 meter zijn, dus echt ver weg van je woning kan je die niet zetten. Zwaardere toestellen maken ook lawaai, dus als dat ergens staat aan het slaapkamerraam van je buren riskeer je problemen. Mijn warmtepomp was te zwaar gedimensioneerd en die stond net als die van de TS op de perceelsgrens, ik heb in een enorm zwaar conflict gelegen met mijn buren omdat ze last hadden van dat lawaai zodat ik genoodzaakt ben geweest die warmtepomp te verplaatsen.

Ik denk dat zeker wanneer het in verkavelingen en zelfs nieuwbouwrijhuizen verplicht zal worden een warmtepomp te plaatsen, dit echt een enorme problematiek zal worden. Probeer zo een buitenunit van nog maar 6 kW ergens te plaatsen in een rijwoning met enkel en koer of stadstuintje zonder dat de buren er hinder van ondervinden, tussen woningen maakt die luchtverplaatsing nog eens des te meer lawaai omdat het fungeert als een klankkast.
Als je ze niet gebruikt om te koelen zou dat toch moeten meevallen? In een iet of wat geïsoleerd huis gaat ze niet moeten draaien wanneer de mensen in hun tuin zitten of met hun vensters open slapen. Enkel een dagelijkse run voor warm water.
 
Ik dacht dat vroeger ook, maar een split heeft heeft meer verlies over langere afstanden. Zeker bij verwarmen.

Dan is die warmtepomp serieus overgedimensioneerd vrees ik. Met pendelen en een hogere energie verbruik als gevolg. Wie heeft dat zo berekend?
Een 5kW had wellicht meer als genoeg geweest indien het over een standaard formaat HOB gaat met die EPC waarde.
De aannemer zal dit berekend hebben vermoedelijk. Ik wil het wel eens voorleggen aan hem. Wat bedoel je met pendelen?
 
De aannemer zal dit berekend hebben vermoedelijk. Ik wil het wel eens voorleggen aan hem. Wat bedoel je met pendelen?
Pendelen is het constant aan/uit gaan van de warmtepomp omdat die zijn minimum vermogen niet kwijt kan. Door vaak te stoppen/starten slijt een warmtepomp sneller en gaat het rendement ook achteruit want elke opstart vraagt een piek.

Een warmtepomp heeft een maximum vermogen, maar ook een minimum vermogen. Het minimum vermogen is meestal 40-60% van het maximum vermogen. Laten voor het gemak even uitgaan van 50% minimum vermogen. Dan wekt de warmtepomp nog 6kW op het minimum vermogen. Dat is bij -10°C en bij warmer weer zal het minimum vermogen ook omhoog gaan.
Uw half open bebouwing is goed geisoleerd en heeft waarschijnlijk maar 5kW nodig bij -10°C. Bij 5°C is dat wellicht eerder 2.5kW. De warmtepomp zal echter minimaal 6kW leveren (wellicht zelfs meer bij zo'n zachte temperatuur) wat meer is dan nodig. De temperatuur in huis zal dus oplopen tenzij de warmtepomp gestopt wordt. Zodra het water in de leidingen dan terug wat afkoelt, start ze weer op voor enkele minuten en dan gaat ze terug enkele minuten uit. Dat gaat zo non-stop door en dat noemt men pendelen.

Bij een correct gedimensioneerde warmtepomp zou je er dan eentje zoeken dat 5kW levert bij -10°C en die zal ongeveer een minimum vermogen hebben van 2.5kW. Wat wil zeggen dat in het voorbeeld van hierboven de warmtepomp bij 5°C dan netjes op haar laagste stand 24/7 aan een stuk blijft draaien op het minimale vermogen. Wat het verbruik en de levensduur ten goede komt. Ook de aanschafprijs van zo'n kleiner model is lager, dus in alle opzichten ben je beter af met een correct gedimensioneerde warmtepomp.
Helaas zijn er veel loodgieters die warmtepompen installeren als gasketels. Niet teveel rekenen, zwaar genoeg pakken zodat de mensen niet in de kou zitten en dan zullen er geen klachten komen. Maar het is alles behalve efficient, verhoogd de aanschafprijs, verkort de levensduur en veroorzaakt mogelijks meer overlast bij de buren. Want hoe groter de unit, hoe meer lawaai hij maakt.
 
Terug
Bovenaan