Gebrekkige installatie airco !!??

Paraman

Member
Hoi iedereen,

2 jaar geleden heb ik 5 airco binnenunits + 1 buitenunit laten plaatsen via hoofdaannemer die daarvoor een onderaannemer heeft aangesteld. Dit was het aanzienlijke kost aangezien het om een Daikin ging.

Nu moet ik per toeval op mijn dak zijn voor een zonnedoek te bevestigen en zie ik dat mijn kabels alreeds gedeeltelijk aangetast zijn door vogels of muizen omdat deze gewoon blootliggen op het dak. Ook de openingen in de puntgevel (pannen) zijn niet gevuld/beschermd.

Zie foto's







Nu mijn vraag. Kan ik onderaannemer aansprakelijk stellen voor gebrekkige/onvolledige installatie?

Indien ze niet mee willen werken. Wat kan ik zelf best doen om dit snel op te lossen.
Zijn de huidige beschadigingen van de leidingen als te erg voor optimale werking van de airco, of ben ik er nog op tijd bij?

PS: deze onderaannemer heeft in verleden mijn ventilatie systeem D vergeten aan te sluiten aan de afvoerbuis, waardoor deze leeg liep op de OSB. Daar ben ik afgelopen december achter gekomen. Dit hebben ze na aandringen kosteloos in orde gebracht!

Gezien gebrek aan detail en afwerken maak ik me toch zorgen over nog meerdere verborgen gebreken als gevolg van werken die tijdens de verbouwingen zijn uitgevoerd, zowel door de hoofdaannemer als zijn onderaannnemers.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat schade door vogels onder gebrekkige installatie valt, hier hebben ze de leidingen ingepakt met zwarte elektriciteitstape om dat tegen te gaan. Je lijkt me er nog tijdig bij om ze in te wikkelen gezien het redelijk beperkte schade lijkt aan de mantels.

De gaten waar ze het huis binnenkomen zou ik ook met pur opgespoten hebben.
 
Ik denk niet dat schade door vogels onder gebrekkige installatie valt, hier hebben ze de leidingen ingepakt met zwarte elektriciteitstape om dat tegen te gaan. Je lijkt me er nog tijdig bij om ze in te wikkelen gezien het redelijk beperkte schade lijkt aan de mantels.

De gaten waar ze het huis binnenkomen zou ik ook met pur opgespoten hebben.
Dus de schade aan die isolatie rond de kabel is geen probleem voor goede werking?

Zijn er flexibele kabelgoten die ik eventueel kan aanschaffen om rond die kabels te doen? Tape lijkt me niet voldoende, toch?

Pur kan ik makkelijk in de opening doen, als dat geen probleem is voor de kabels die erdoor gaan? Eventueel staalwol?

Mvg,
 
Ik zou de isolatie niet volledig strippen, maar de gaatjes die gemaakt zijn gaan niet zo een dusdanig effect hebben op de koeling. Goh, of het voldoende is durf ik niet stellen, hier zijn de leidingen niet beschadigd so far. Je kan altijd een gesloten kabelgoot type legrand kopen als je meer zekerheid wil. Een flexibele goot om te na-installeren ken ik niet, je hebt wel van die kabel mantels maar dat gaat je probleem niet oplossen vrees ik.

Hier zijn de gaten met pur opgevuld 3 jaar geleden en ik merk geen problemen. Je kan ze opvullen hoe je wil, maar ik denk dat pur beter zal afsluiten dan staalwol. Eventueel een likje rubberverf erover.
 
Ik zou de isolatie niet volledig strippen, maar de gaatjes die gemaakt zijn gaan niet zo een dusdanig effect hebben op de koeling. Goh, of het voldoende is durf ik niet stellen, hier zijn de leidingen niet beschadigd so far. Je kan altijd een gesloten kabelgoot type legrand kopen als je meer zekerheid wil. Een flexibele goot om te na-installeren ken ik niet, je hebt wel van die kabel mantels maar dat gaat je probleem niet oplossen vrees ik.

Hier zijn de gaten met pur opgevuld 3 jaar geleden en ik merk geen problemen. Je kan ze opvullen hoe je wil, maar ik denk dat pur beter zal afsluiten dan staalwol. Eventueel een likje rubberverf erover.
Kan ik die gaatjes met soortgelijk isolatie materiaal opvullen? Dan kabelgoot er rond en dan bv nog rape er rond?

Ik heb redelijk veel kosten gedaan, en ik vind het dan vrij frustrerend dat op cruciale details onvoldoende is gelet ...
 
Kan ik die gaatjes met soortgelijk isolatie materiaal opvullen? Dan kabelgoot er rond en dan bv nog rape er rond?

Ik heb redelijk veel kosten gedaan, en ik vind het dan vrij frustrerend dat op cruciale details onvoldoende is gelet ...
Dat opvullen weet ik niet of dat nuttig is. Ik denk dat je misschien beter buis isolatie koopt (bv: https://www.brico.be/nl/bouwmaterialen/isolatie/buisisolatie/b26/) en dan het inpakt.

Alle begrip voor de frustratie, maar een aannemer kan je altijd best nakijken er zijn er weinig die meer dan het minimum doen.
 
Die isolatie is niet zo stevig. Hier was die bij de oude installatie op sommige plekken bijna weg. Bij het vernieuwen hebben ze er zwarte tape rond gedaan en de rechte stukken in een kabelgoot gestoken. Ik zou ze ook gewoon intapen...
 
Die standaard isolatie is vrij gevoelig. Enig punt misschien is de inkapping van de muur. dat is niet zo heel proper afgewerkt.
Verder is dat vrij standaard gedaan.

De huidige beschadigingen zijn enkel aan de isolatie en dit nog vrij beperkt.

Ofwel gaatjes/beschadigingen opvullen met isolatieschuim.
Of de huidige isolatie vervangen door buisisolatie.

Dan zou ik er wel nog een extra bescherming doen, aangezien de schade nu aan de isolatie door vogels.
In de industrie zie ik vaak van die aluminium kappen/buizen. Die vullen ze nadien dan wel op met purschuim.
 
Die standaard isolatie is vrij gevoelig. Enig punt misschien is de inkapping van de muur. dat is niet zo heel proper afgewerkt.
Verder is dat vrij standaard gedaan.

De huidige beschadigingen zijn enkel aan de isolatie en dit nog vrij beperkt.

Ofwel gaatjes/beschadigingen opvullen met isolatieschuim.
Of de huidige isolatie vervangen door buisisolatie.

Dan zou ik er wel nog een extra bescherming doen, aangezien de schade nu aan de isolatie door vogels.
In de industrie zie ik vaak van die aluminium kappen/buizen. Die vullen ze nadien dan wel op met purschuim.
Hoe zou je muurgat afwerken? Ook gewoon met pur schuim? Of best nog schuurspons achtige gaas tussen proppen en dan af purren ?
 
Hoi. Ik merk nu ook op dat als ik tegen de binnenunit in de woonkameren zachtjes aantik, dat er muizenkeutels vallen uit een nauwe spleet die er zit tussen de binnenunit en de binnenmuur waartegen deze gemonteerd is. Ze hebben namelijk een gat geboord van binnenuit door de binnenmuur, spouw en de buitenmuur. En ik vrees dat ze gewoon de leidingen door het gat gelegd hebben, maar niets beschermend daarrond. Dus wss kunnen alle muizen en ander ongedierte daar lekker de pur schuim en andere zaken opvreten. Kan ik hier ook weer spreken van een gebrekkige/onvolledige installatie? Is het gangbaar dat de leidingen bv in een rijstvrijstalen koker worden gestopt die eerst door de gebeurde opening gaat, waardoor de unit niet bereikbaar is voor "inwoners" uit de spouw?

Ik heb het echt gehad met die firma die de airco geplaatst heeft. Het is het ene na het andere waar je pas laat achter komt.
 
Hoi. Ik merk nu ook op dat als ik tegen de binnenunit in de woonkameren zachtjes aantik, dat er muizenkeutels vallen uit een nauwe spleet die er zit tussen de binnenunit en de binnenmuur waartegen deze gemonteerd is. Ze hebben namelijk een gat geboord van binnenuit door de binnenmuur, spouw en de buitenmuur. En ik vrees dat ze gewoon de leidingen door het gat gelegd hebben, maar niets beschermend daarrond. Dus wss kunnen alle muizen en ander ongedierte daar lekker de pur schuim en andere zaken opvreten. Kan ik hier ook weer spreken van een gebrekkige/onvolledige installatie? Is het gangbaar dat de leidingen bv in een rijstvrijstalen koker worden gestopt die eerst door de gebeurde opening gaat, waardoor de unit niet bereikbaar is voor "inwoners" uit de spouw?

Ik heb het echt gehad met die firma die de airco geplaatst heeft. Het is het ene na het andere waar je pas laat achter komt.
Nee, dat is niet gebruikelijk om dat in een koker te stoppen. Gaten buiten dicht spuiten met PUR en muurafdekkap erop (eventueel verder aangesloten op een goot tot aan de buiten unit).
 
Nee, dat is niet gebruikelijk om dat in een koker te stoppen. Gaten buiten dicht spuiten met PUR en muurafdekkap erop (eventueel verder aangesloten op een goot tot aan de buiten unit).

Ok. Dan moet ik dat misschien toch als meerkost laten oplossen want muizenkeutels bij een elektrisch toestel is geen goed teken. Ik hoop enkel dat een achterkant van zo'n binnenunit geen kleine gaatjes heeft waar zo'n muis in kan kruipen en schade kan toebrengen
 
Terug
Bovenaan