Warmtepomp buitenunit verbergen

Eventueel een louvre scherm met draaibare lamellen? Moet die warmtepomp geen luchtcirculatie kunnen hebben? Vb renson logialu? Wel prijzig
 
Ok bedankt voor de reacties. Ik denk dat het dan een scherm met openingen wordt aan 1 zijde enkel, met beplanting ervoor.

Hoeveel afstand zouden jullie tussen pomp en scherm laten om geen rendement te verliezen?
 
Let op hiermee, want foutieve afsluiting rondom die unit kan zorgen dat 1) je rendement daalt en 2) de luchtstroom zodanig vervormd wordt dat je een hels lawaai krijgt. Ik heb hier zelf ervaring mee.

Er bestaan speciale omkastingen die het geluid tot 15 dB dempen, maar daarvoor moet je rondom je unit minstens 50 cm over hebben. Ik zie dat ze daar zo goed als tegen de afsluiting staat, dat is dus echt al slecht geplaatst...

Wanneer is die geplaatst? Heeft ze al 'vollenbak' moeten draaien bij kouder weer? Want er bestaan regels rond waar die moet staan, althans in Nederland toch. Ik hoop dat je geen problemen krijgt met je buren door het lawaai, ik kan er van meespreken...
 
Opgelet dat je geen koudeputje veroorzaakt door weinig circulatie. Ik lees hier schermen en struiken. Als je er zo voor zorgt dat het lokaal rond de warmtepomp 5°C kouder is dan omgevingstemperatuur dan is dat niet zo optimaal voor de efficiëntie.
 
Inderdaad, lijkt mij ook een zwaar beest te zijn. Aangezien dit dingen wel voor een muren mogen staan, kun je daar misschien een houtenschutsel voor zetten met een plantje voor? Van achter in de tuin je hem wel nog zien, maar van in huis die die dan weg. En kwa rendement verlies zal dat hopelijk ook wel meevallen.
 
Je kunt eens kijken in de installateur handleiding van uw toestel wat ze aanraden.

Bij mijn toestel raden ze zelfs aan om net aan de achterkant een wand te voorzien. Deze wand dan 50cm van de achterkant geplaatst. Minimum is 40cm.

Reden zou zijn om direct zonlicht te blokken. Zitten een paar temperatuur sensoren en als de zon daar op staat kan dit verkeerde waardes geven. Alsook als er een krachtige wind is dit net wat te temperen. Zou een slechte invloed hebben op de werking en vermogen.

Mijn eerst gedacht was ook om de warmtepomp net veel plaatst te geven, maar na het lezen van de handleiding deze in verlengde van de muur geplaatst. Voor de installateur maakte het allemaal niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Interessante thread om te volgen. Ik vind dat er heel weinig aandacht wordt besteed aan het proper wegwerken van de buitenunit. Dat staat echt meestal enorm in het zicht;
 
Interessante thread om te volgen. Ik vind dat er heel weinig aandacht wordt besteed aan het proper wegwerken van de buitenunit. Dat staat echt meestal enorm in het zicht;
Dat is omdat architecten bij het ontwerp van de woning geen rekening houden met de plaats van de technische ruimte in het geval van een warmtepomp. Bij de meeste van die lucht/water warmtepompen mag je koelleiding maximaal 10 meter zijn, dus echt ver weg van je woning kan je die niet zetten. Zwaardere toestellen maken ook lawaai, dus als dat ergens staat aan het slaapkamerraam van je buren riskeer je problemen. Mijn warmtepomp was te zwaar gedimensioneerd en die stond net als die van de TS op de perceelsgrens, ik heb in een enorm zwaar conflict gelegen met mijn buren omdat ze last hadden van dat lawaai zodat ik genoodzaakt ben geweest die warmtepomp te verplaatsen.

Ik denk dat zeker wanneer het in verkavelingen en zelfs nieuwbouwrijhuizen verplicht zal worden een warmtepomp te plaatsen, dit echt een enorme problematiek zal worden. Probeer zo een buitenunit van nog maar 6 kW ergens te plaatsen in een rijwoning met enkel en koer of stadstuintje zonder dat de buren er hinder van ondervinden, tussen woningen maakt die luchtverplaatsing nog eens des te meer lawaai omdat het fungeert als een klankkast.
 
Ik heb dat hier half open/dicht gemaakt met hout.
Deels voor esthetische maar ook vooral voor het zwakste punt van de buitenunit-->
De buizen te beschermen tegen gure vorst. Plus je afvoerwater moet ook deftig blijven weg kunnen gaan.
 
Let op hiermee, want foutieve afsluiting rondom die unit kan zorgen dat 1) je rendement daalt en 2) de luchtstroom zodanig vervormd wordt dat je een hels lawaai krijgt. Ik heb hier zelf ervaring mee.

Er bestaan speciale omkastingen die het geluid tot 15 dB dempen, maar daarvoor moet je rondom je unit minstens 50 cm over hebben. Ik zie dat ze daar zo goed als tegen de afsluiting staat, dat is dus echt al slecht geplaatst...

Wanneer is die geplaatst? Heeft ze al 'vollenbak' moeten draaien bij kouder weer? Want er bestaan regels rond waar die moet staan, althans in Nederland toch. Ik hoop dat je geen problemen krijgt met je buren door het lawaai, ik kan er van meespreken...
Die unit is in voorjaar 2022 geplaatst. Ben in september 2022 in het huis gaan wonen en ze heeft afgelopen winter dus al wel maximaal moeten draaien ja. Nu staat ze ingesteld dat ze tussen 12u en 16u ‘s middags draait om zo de zonnepanelen maximaal te benutten.
 
Terug
Bovenaan