Verbruik Fujitsu lucht-lucht warmtepomp

longpatje

Active member
Even situatie schetsen,
net nieuwe installatie laten zetten (2 maanden geleden), bestaande uit :
- Ontspanningsruimte (16 m2)
binnenunit KMCE 07 2Kw
buitenunit KMCC 07 2 Kw
- Keuken (30 m2)
binnenunit KMCE 12 3.5 Kw
buitenunit KMCC 12 3.4 Kw
- Badkamer (25 m2)
binnenunit KMCC 07 2 Kw
buitenunit KBTA2 18 5 Kw (samen met binnenunit woonkamer)
-Woonkamer (30 m2)
binnenunit KMCE12 3.5 Kw
buitenunit KBTA2 18 (samen met binnenunit badkamer)

De binnenunit van de woonkamer draait niet (houtkachel, is enkel voorzien als reserve en/of airco)
Nu gemerkt dat de wp van de badkamer/living met alleen de badkamer werkend ongeveer 4 a 5 keer zoveel verbruikt als die van de keuken.
Nog iemand met ervaring in dit verschil in verbruik ?

Ik ken er niet veel van, maar dat lijkt me van gigantisch veel factoren te kunnen afhangen, zoals bvb zon (badkamer kan bvb een velux hebben waar veel zon op komt), isolatie/aantal m² buitenmuren/ramen, ...

Ik heb op elke warmtepomp een verbruiksmeter zitten, + nog een geijkte voor de drie samen.

Badkamer is de best geïsoleerde ruimte en die verbruikt dus 4 a 5 keer zoveel als die van de keuken, waar de achterdeur en de garagdeur op uitkomen, dus veel meer verlies zit.

Wat gebeurt er met het verbruik van die unit als je de houtkachel niet gebruikt en de woonkamer ook opzet?

Blijft 4 keer zo hoog als de single unit,
dus meerverbruik van 2 binnenunits ten opzichte van 1 binnenunit is beperkt, maar die tweede unit gaat dus bijna nooit draaien dus blijf ik met een zeer hoog verbruik zitten.
Heb nu ook antwoord van Fujiju gekregen :
Dit is inderdaad een normale situatie voor de werking van dit systeem.

Omdat een single split unit specifiek voorzien is om enkel voor zichzelf te draaien heeft deze een veel kleiner minimaal vermogen dan een multisplit welke meestal voor meer toestellen tegelijk zal draaien. Zo heeft een AOYG 07 KMCC een minimum vermogen van 0,9 kW en de AOYG 18 KBTA2 een minimum vermogen van 1,8 kW. Wanneer uw toestel in de badkamer dus eventjes op zal springen zal dit steeds met een minimum vermogen van 1,8 kW zijn en zal de ruimte vermoedelijk snel op temperatuur zijn waarna hij weer afvalt. De ontspanningsruimte welke alleen draait kan op een lager vermogen van 0,9 kW aftoeren en zal dus steeds op een laag pitje kunnen blijven draaien en minder vaak afvallen.

Indien de living vaker mee zou draaien dan gaat het vermogen beter gecontrolleerd kunnen worden en zouden beiden ruimtes eveneens op een lager vermogen kunnen draaien. In dit geval zou je zien dat het vermogen van de multisplit voor 2 kamers beter in lijn zou liggen in vergelijking met een installatie van 2 van dit type in single split, al zullen de single splits steeds minder blijven verbruiken.

Een tweede puntje waar u rekening mee dient te houden is de manier waarop het verbruik gemeten wordt, deze meet vermoedelijk niet 100% rekening houdend met de manier waarop de netwerkbeheerder het effectief verbruik berekend. In België (en overal in Europa) is het zo dat dat het verbruik gemeten wordt in kWh, hierbij is het zeer belangrijk dat de cos Phi mee in rekening gebracht wordt bij de calculatie.

P effective = U x I x cos Phi

Tijdens Crankcase heater mode (standby) : cos Phi is ongeveer. 0,09

Tijdens Compressor operation : cos Phi is ongeveer 0,99

Wanneer uw units dus in standby staan zal er een lage stroom doorheen vloeien, maar bij een zeer lage cosphi. De meeste verbruiksmeters houden geen rekening met deze cosphi en meten dus gewoon U*I wat vak tot hoge gemeten verbruiken komt, terwijl de teller van Fluvius een veel lager verbruik heeft geregistreerd.

Dit wil dus zeggen dat het effectief verbruik gemeten door uw teller in standby zeer laag zal zijn ten opzichte van het vebruik tijdens dat de unit in werking is. Uiteraard zal er steeds een licht verbruik zijn in standby, het is nodig om steeds een lichte stroom door de compressor te hebben lopen zodat de olie steeds op temperatuur is wanneer u het toestel opstart. Indien dit niet het geval is zal de compressor steeds een koude start hebben wat schadelijk is voor uw toestel op termijn.

Ongelofelijk dat uw installateur het een goed idee vond om uw woonkamer en badkamer op dezelfde multisplit te zetten, wat een idioot.
Ik heb er hier ook een stuk of 6 laten komen voor offertes en de kennis van die gasten is echt schrijnend.

De helft viel compleet uit de lucht als ik over de minimumvermogens begon. Ze stellen ook gewoon altijd units voor die veel te zwaar zijn gewoon om zeker te zijn. Maar die zwaardere units (of multisplits) hebben vaak hogere minimumvermogens wat zorgt voor pendelgedrag (Aan/uit) wat op zijn beurt zorgt voor minder comfort. Zeker als je ze wil gebruiken om te verwarmen is pendelen irritant.

Keuken en woonkamer samen op een multisplit had eventueel ook nog gekund omdat deze vermoedelijk vaak samen zullen aan staan.

Een 3,5kW voor de woonkamer en dan nog een 3,5kW voor de keuken is ook gewoon echt overkill.

Heb hier ook allemaal aparte kleine units staan. Voordeel is wel dat ik ze buiten quasi onzichtbaar kan hangen.

Terug
Bovenaan