Wapengeweld in de VS

Waanzin toch. En dan zie ik net dit op het nieuws voorbijkomen na de zoveelste school shooting.


Paniek omwille van mogelijk trauma door kinderen een 16de eeuws standbeeld te laten zien maar maandelijkse drills om je voor te bereiden op een massale schietpartij is dan weer normale kost. Toch de absurditeit voorbij dat land.

Nu blijkt de schutter een transpersoon te zijn, shit 'bout to go down daar...

De mental gymnastics die nu gaan bovengehaald worden gaan gouden medailles behalen. :rofl:
 
Arré, ondertussen de 130ste massa schietpartij in Amerika dit jaar. Weer enkele kinderen gestorven. Maar hey, zolang de zotten hun 2de amendement maar hebben.
Dat is dus exact wat ik altijd zeg.

Het is niet omdat 130 individuen hun wapen grondig misbruiken en een aanslag plegen, dat je miljoenen (neen, ik zoek geen cijfers op) andere mensen hun wapen moet afnemen.

Ik vind het NOOIT een goed idee iedereen te straffen/zich dwingen aan te passen omdat minder dan 0,1% iets misbruikt (zie: verbod op gokreclame, alcoholmisbruik, …)
 
Dat is dus exact wat ik altijd zeg.

Het is niet omdat 130 individuen hun wapen grondig misbruiken en een aanslag plegen, dat je miljoenen (neen, ik zoek geen cijfers op) andere mensen hun wapen moet afnemen.

Ik vind het NOOIT een goed idee iedereen te straffen/zich dwingen aan te passen omdat minder dan 0,1% iets misbruikt (zie: verbod op gokreclame, alcoholmisbruik, …)
Honderden doden (zowel kinderen al volwassenen), een veelvoud aan mensen met levenslange psychologische problemen, fysiek leed, etc zijn belangrijker dan die miljoenen die wapens willen hebben. Er is werkelijk geen enkele reden dat een individu thuis wapens zou moeten kunnen bezitten. Wil je bij een schietclub? Doe maar, maar je wapen blijft daar achter slot en grendel. Maar niet op Amerikaanse wijze gewoon in de living in een kast.

En om nog eens te herhalen, dat zijn er 130 dit jaar alleen al. Sinds Columbine zijn er al 376 schietpartijen op scholen gebeurd (dan heb ik het nog niet over andere locaties). Dat zijn er gemiddeld 15 per jaar. Kan je je inbeelden dat je hier in het nieuws elke maand opnieuw hoort dat er iemand is beginnen schieten in een school?
 
Dat is dus exact wat ik altijd zeg.

Het is niet omdat 130 individuen hun wapen grondig misbruiken en een aanslag plegen, dat je miljoenen (neen, ik zoek geen cijfers op) andere mensen hun wapen moet afnemen.

Ik vind het NOOIT een goed idee iedereen te straffen/zich dwingen aan te passen omdat minder dan 0,1% iets misbruikt (zie: verbod op gokreclame, alcoholmisbruik, …)
Dan probeer je het over het individu te laten gaan. En op dat vlak kan ik nog een beetje volgen.

Het probleem is dat het daar over instituten is beginnen te gaan, en dan vooral de NRA en de gigantische wapenlobby. Dat gaat niet over individuele rechten, dat gaat over keiharde cash, en niet voor de gewone man. De gewone man sterft door de wetten die de NRA erdoor duwt, sterft door de verkoop van geweren die ongebreideld wordt en sterft door het gebrek aan beperkingen op wàt voor soort geweren er verkocht kan worden. Daar zijn harde cijfers voor. Dat zijn feiten.

De wapenindustrie en daarmee een handvol rijke mensen (een pàk minder dan 0,1%) wordt er schandalig rijk van, en het bijproduct is dat de gewone mensen sterven. Hoe kun je dan zeggen dat je voorvechter bent voor die gewone mensen? Hoe kun je zeggen dat je die individuën wilt beschermen? Je wilt zelfs het recht van een rijke elite verdedigen om die mensen op te offeren.

Elke staat waar de NRA een stand-your-ground-regel heeft gepusht (en dat doen ze, ook daar zijn cijfers voor), ziet een grote stijging in doden door gun violence. En een grote stijging in doden door ongelukken met geweren. En een grote stijging in ongewettigde doden. Elke staat waar de NRA beperkingen afneemt, bevindt zich in de top van de staten waar er wapengeweld is.

Je maakt er ook iets extreems van door te eisen dat ze wapens moeten afpakken. Zelfs de meest extreme anti-gun lobby in de politiek in Amerika gaat zo ver niet. Dat is een talking point van de leugenachtigste president in de geschiedenis van de VS, Trump, die met die stroman kwam. Het gaat om beperkingen: geen nachtkijkers, geen automatische machinegeweren, geen grote kalibers, geen opzetstukken...

Het gaat die anti-gun lobby's vaak, zoals in Tennessee, waar deze shooting gebeurd is, ook gewoon om weer wat gezond verstand in dat verkrachte idee van een ongebreideld wapenbezit te introduceren. Als ze zeggen dat je geen machinegeweer met aangepaste loop en sniper scope mag hebben, wil dat niet zeggen dat ze je pistool ter zelfverdediging ook willen afpakken.

Het gaat erom dat de NRA en de wapenlobby oa in Tennessee promoot om kleuters schietles te geven. Om geweren toe te laten in scholen als "counter measure" voor de geweren die zij hebben geïntroduceerd bij mensen thuis, die ze dan meenemen naar school. Moet je dat eens onder een stolp bekijken. De bommenmaker die zegt: Ik verkoop anderen een bom, maar geen nood, dat is veilig, want jij krijgt er ook eentje in je school. Maar je vindt het geen goed idee om individuele rechten in te perken omdat sommigen het misbruiken. Dus bommen mag je in de supermarkt kopen?

Dat heeft nìks met individuele vrijheden te maken. Dit is de kerstkaart die de Volksvertegenwoordiger van Tennessee heeft uitgestuurd:
c0ed9-16800069682491-1920.jpg


Als je dat ziet, weet je dat je niet meer te maken hebt met iets waar nog enig gezond verstand aan vast te knopen is. Dat zijn principiële stellingen, waaraan wordt vastgehouden als aan een geloof. Dogma's die niet meer worden afgegeven, hoeveel doden er ook voor moeten vallen. En allemaal dankzij de NRA en met maar één begunstigde. Eén. En dat is niet het individu.
 
Honderden doden (zowel kinderen al volwassenen), een veelvoud aan mensen met levenslange psychologische problemen, fysiek leed, etc zijn belangrijker dan die miljoenen die wapens willen hebben. Er is werkelijk geen enkele reden dat een individu thuis wapens zou moeten kunnen bezitten. Wil je bij een schietclub? Doe maar, maar je wapen blijft daar achter slot en grendel. Maar niet op Amerikaanse wijze gewoon in de living in een kast.

En om nog eens te herhalen, dat zijn er 130 dit jaar alleen al. Sinds Columbine zijn er al 376 schietpartijen op scholen gebeurd (dan heb ik het nog niet over andere locaties). Dat zijn er gemiddeld 15 per jaar. Kan je je inbeelden dat je hier in het nieuws elke maand opnieuw hoort dat er iemand is beginnen schieten in een school?
Waarom mag jij dat bepalen? Ben jij superieur?

Ik vind dat een aantal doden, dat veel is maar niks voorstelt op de totale bevolking (130 op een dikke 300.000.000) procentueel gezien (en neen, ik ben geen ongevoelige zak, en ja, het zal maar je kind zijn), een zéér gevaarlijke zaak om vrijheden af te nemen.

Voor mij staan de vrijheden van het individu ALTIJD boven de nadelen. Zelfs, om met het extreemste voorbeeld te komen, tijdens corona. Zolang niet meer dan 50% geïmpacteerd is zijn regels voor mij niet nodig (ja, ik weet dat er bij corona andere zaken speelden).

De overdreven hunkering naar een veilige maatschappij neemt absurde proporties aan. Net dat zorgt voor zoveel tegenkanting. Als er morgen 10.000.000 doden door vuurwapens in de VS vallen, dan zal het zichzelf wel reguleren.

@Loser bedankt voor je duidelijke uiteenzetting.
Ik ben niet tegen reglementering, maar wel tegen verboden. Iemand die een nachtkijker wil bezitten om ‘s nachts te schieten moet dat kunnen. Voor mij gaat het vooral om het principe.
 
@Loser, ik ga volledig akkoord met u, alleen zie ik niet verkeerd wat er is met een postkaart sturen met een AR15 op.

Ik quasi dezelfde setup als wat die senator in zijn handen heeft en ik zal nooit een foto van mij posten met een wapen let alone voor Kerst. Maar voor mij is die foto gewoon teken van slechte smaak, dat maakt hun geen wackos
 
@Loser, ik ga volledig akkoord met u, alleen zie ik niet verkeerd wat er is met een postkaart sturen met een AR15 op.

Ik quasi dezelfde setup als wat die senator in zijn handen heeft en ik zal nooit een foto van mij posten met een wapen let alone voor Kerst. Maar voor mij is die foto gewoon teken van slechte smaak, dat maakt hun geen wackos
Nee, begrijp me niet verkeerd. Er is op zich niks mis met die postkaart.
Maar het toont wel aan dat het zo diep zit bij je, dat het zoiets principieels is voor je, dat gezond verstand er niks meer mee te maken heeft. Dat je er niet meer op een objectieve of zelfs maar gewoon open manier over kunt praten, dat het iets dogmatisch is. En dàt is het probleem: dat het niet meer gaat om individuele rechten.

@Loser bedankt voor je duidelijke uiteenzetting.
Ik ben niet tegen reglementering, maar wel tegen verboden. Iemand die een nachtkijker wil bezitten om ‘s nachts te schieten moet dat kunnen. Voor mij gaat het vooral om het principe.
Je bent dus wel tegen reglementering. Want reglementering houdt ergens verbieden in. Nachtkijkers, sniper scopes, ergens moet de grens liggen. Anders kunnen kleuters in de supermarkt bazooka's gaan kopen. Iets anders houdt sowieso een vorm van verbieden in.

Verbieden voor mensen onder de 18 of met bepaalde mentale problemen, of een bepaald strafblad. Dat is reglementering, maar ook verbieden. Ter informatie: de NRA strijdt hier hevig tegen, hè. Een deel van de strijd in Zuiderse staten is wel degelijk om mensen met mentale problemen geweren te geven. Opnieuw: voor wiens goed is dat?

Reglementering houdt altijd een verbod in. En die grens ìs er al. Het is onnozel om te doen alsof het nu de vrijheid is en die moeten we bewaren. Nee, nu zijn er al grenzen die wij hebben vastgesteld, en die mogen ook verschuiven als we zien dat ze niet werken. Die zijn niet opgelegd door aliens of liggen niet vast in stenen tabletten. Die hebben we zelfs nog geen 30 jaar geleden zélf opgesteld vaak.

Reglementering zou kunnen zijn: alleen voor volwassenen met een schietbrevet, altijd kogels en wapens apart en geen open carry. Dat zou een gigantische beperking zijn voor veel staten en onmogelijk om te bespreken op dit moment. Terwijl het nergens verboden wordt.
 
Nee, begrijp me niet verkeerd. Er is op zich niks mis met die postkaart.
Maar het toont wel aan dat het zo diep zit bij je, dat het zoiets principieels is voor je, dat gezond verstand er niks meer mee te maken heeft. Dat je er niet meer op een objectieve of zelfs maar gewoon open manier over kunt praten, dat het iets dogmatisch is. En dàt is het probleem: dat het niet meer gaat om individuele rechten.


Je bent dus wel tegen reglementering. Want reglementering houdt ergens verbieden in. Nachtkijkers, sniper scopes, ergens moet de grens liggen. Anders kunnen kleuters in de supermarkt bazooka's gaan kopen. Iets anders houdt sowieso een vorm van verbieden in.

Verbieden voor mensen onder de 18 of met bepaalde mentale problemen, of een bepaald strafblad. Dat is reglementering, maar ook verbieden. Ter informatie: de NRA strijdt hier hevig tegen, hè. Een deel van de strijd in Zuiderse staten is wel degelijk om mensen met mentale problemen geweren te geven. Opnieuw: voor wiens goed is dat?

Reglementering houdt altijd een verbod in. En die grens ìs er al. Het is onnozel om te doen alsof het nu de vrijheid is en die moeten we bewaren. Nee, nu zijn er al grenzen die wij hebben vastgesteld, en die mogen ook verschuiven als we zien dat ze niet werken. Die zijn niet opgelegd door aliens of liggen niet vast in stenen tabletten. Die hebben we zelfs nog geen 30 jaar geleden zélf opgesteld vaak.

Reglementering zou kunnen zijn: alleen voor volwassenen met een schietbrevet, altijd kogels en wapens apart en geen open carry. Dat zou een gigantische beperking zijn voor veel staten en onmogelijk om te bespreken op dit moment. Terwijl het nergens verboden wordt.
Ja, zoals je het hier schrijft geef ik je gewoon gelijk.

Laat ze een verplichte cursus volgen omtrent gun safety, doe backgroundchecks en hou ze zoveel mogelijk uit handen van minderjarigen (mag van mij zelfs 21 zijn, behalve op schietbanen en onder begeleiding waar je ook jongeren actief kan leren omgaan met de gevaren),…

Dat is natuurlijk al heel wat genuanceerder dan ‘er is geen enkele reden waarom je als individu een wapen zou hebben’. Want dat is door een Europese bril gekeken. Een Amerikaan is geen domme, dikke Europeaan. Dat is een zeer eigen volk met een eigen mentaliteit en kijk op de dingen. Ik krijg het van het feit dat ‘wij’ het wel even zullen zeggen hoe het moet.
 
Waarom mag jij dat bepalen? Ben jij superieur?

Ik vind dat een aantal doden, dat veel is maar niks voorstelt op de totale bevolking (130 op een dikke 300.000.000) procentueel gezien (en neen, ik ben geen ongevoelige zak, en ja, het zal maar je kind zijn), een zéér gevaarlijke zaak om vrijheden af te nemen.

Voor mij staan de vrijheden van het individu ALTIJD boven de nadelen. Zelfs, om met het extreemste voorbeeld te komen, tijdens corona. Zolang niet meer dan 50% geïmpacteerd is zijn regels voor mij niet nodig (ja, ik weet dat er bij corona andere zaken speelden).

De overdreven hunkering naar een veilige maatschappij neemt absurde proporties aan. Net dat zorgt voor zoveel tegenkanting. Als er morgen 10.000.000 doden door vuurwapens in de VS vallen, dan zal het zichzelf wel reguleren.
21000 doden per jaar (zelfmoorden niet meegeteld)
In heel de EU: 1700 doden per jaar.

Nochtans heeft de EU meer inwoners dan de VS...
 
21000 doden per jaar (zelfmoorden niet meegeteld)
In heel de EU: 1700 doden per jaar.

Nochtans heeft de EU meer inwoners dan de VS...
Ik vind zo discussieren altijd moeilijk en vermoeiend. Je kan gewoon geen landen of culturen vergelijken met elkaar.

Dat wapens te gemakkelijk daar te verkrijgen zijn is een feit en ik ga akkoord met paar van Loser zijn suggesties, vooral background checks.

Maar zonder wapens zou USA ook veel meer doden hebben dan EU, want die daar daar met een volledig ander social systeem en hierarchy.
 
Ja, zoals je het hier schrijft geef ik je gewoon gelijk.

Laat ze een verplichte cursus volgen omtrent gun safety, doe backgroundchecks en hou ze zoveel mogelijk uit handen van minderjarigen (mag van mij zelfs 21 zijn, behalve op schietbanen en onder begeleiding waar je ook jongeren actief kan leren omgaan met de gevaren),…

Dat is natuurlijk al heel wat genuanceerder dan ‘er is geen enkele reden waarom je als individu een wapen zou hebben’. Want dat is door een Europese bril gekeken. Een Amerikaan is geen domme, dikke Europeaan. Dat is een zeer eigen volk met een eigen mentaliteit en kijk op de dingen. Ik krijg het van het feit dat ‘wij’ het wel even zullen zeggen hoe het moet.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Dat zit enorm diepgeworteld in een cultuur die zo erg op de onze lijkt, dat we soms verkeerdelijk denken dat we een cultuur delen. Dat is niet zo. De Amerikaanse cultuur is een eigen cultuur, en anders dan de onze, zoals bijvoorbeeld de Arabische of de Chinese. Alleen kennen "we" er meer van, maar lang niet alles, waardoor het lijkt alsof het voor een stuk ook "onze" cultuur is.

Mààr :D Je bent het dan wel eens met regulering. De founding fathers volgens de meeste (zinnige) mensen ook, trouwens. Staat er letterlijk in: "A well regulated militia". Dan wordt het gewoon een kwestie van semantiek, hè. Je legt die regulering van hierboven op: schietbanen, 21, schietbrevet, tot een bepaald kaliber...

Met die stelling zou je dus al niet stemmen op een Republikein in Tennessee, maar ben je "linkser" op gun policy-vlak dan de Democratische kandidaat. Maar die grens is arbitrair. Dat is wat jij vindt, omdat het anders te gevaarlijk wordt. Wat als iemand je nu kan aantonen, zwart op wit, dat het met nog een andere maatregel een héél pak minder gevaarlijk wordt? Bijvoorbeeld nooit wapens en kogels bij elkaar en geen open carry? Als je nu cijfers krijgt dat dat het aantal ongevallen en mass shootings sterk doet zakken, en niet voor een verhoging zorgt in aantal overvallen of inbraken (want daar dient het voor, zelfverdediging)?

Of nog beter: Als je nu cijfers krijgt dat een duty-to-retreat-staat superveel veiliger is wat betreft wapengeweld dan een stand-your-ground-staat. Dan hoef je het wapenbezit niet in te perken (al zie je wel dat het wapenbezit in een duty-to-retreat-staat doorgaans veel lager ligt). Dan leg je die grens toch daar?

Die cijfers kan ik je (mits wat opzoekwerk) geven. En plots zit je niet meer zo heel veraf van wat Carrion eigenlijk zegt, volgens mij. Geen open carry, geen wapens en kogels bij elkaar, geen stand-your-ground-law, geen vrije verkoop tenzij je aan voorwaarden voldoet... Dat is pure semantiek tov van waarvan we vertrokken zijn.
 
Ik vind zo discussieren altijd moeilijk en vermoeiend. Je kan gewoon geen landen of culturen vergelijken met elkaar.

Dat wapens te gemakkelijk daar te verkrijgen zijn is een feit en ik ga akkoord met paar van Loser zijn suggesties, vooral background checks.

Maar zonder wapens zou USA ook veel meer doden hebben dan EU, want die daar daar met een volledig ander social systeem en hierarchy.
Dat is niet zo. In de VS sterven per jaar zo'n 3.5 miljoen mensen, in de EU 5 miljoen.
 
Waarom mag jij dat bepalen? Ben jij superieur?

Ik vind dat een aantal doden, dat veel is maar niks voorstelt op de totale bevolking (130 op een dikke 300.000.000) procentueel gezien (en neen, ik ben geen ongevoelige zak, en ja, het zal maar je kind zijn), een zéér gevaarlijke zaak om vrijheden af te nemen.

Voor mij staan de vrijheden van het individu ALTIJD boven de nadelen. Zelfs, om met het extreemste voorbeeld te komen, tijdens corona. Zolang niet meer dan 50% geïmpacteerd is zijn regels voor mij niet nodig (ja, ik weet dat er bij corona andere zaken speelden).

De overdreven hunkering naar een veilige maatschappij neemt absurde proporties aan. Net dat zorgt voor zoveel tegenkanting. Als er morgen 10.000.000 doden door vuurwapens in de VS vallen, dan zal het zichzelf wel reguleren.

@Loser bedankt voor je duidelijke uiteenzetting.
Ik ben niet tegen reglementering, maar wel tegen verboden. Iemand die een nachtkijker wil bezitten om ‘s nachts te schieten moet dat kunnen. Voor mij gaat het vooral om het principe.
De vrijheden van het individu gaan maar zo ver tot ze schade berokkenen aan derde partijen. Dat is de prijs die je betaald om in een maatschappij te leven. Je kan niet én absolute vrijheid van het individu hebben én een maatschappij waar miljoenen mensen in moeten meedraaien.

En zo krijg je als individu alle vrijheid die je wilt, maar niet ten kosten van andere. De overheid kan bv. niet bepalden dat jij geen Ferrari mag kopen want dat is uw vrijheid als individu. Maar als individu ben je ook gebonden aan het feit dat de overheid u verbiedt om 200 km/u te rijden, omdat dan de veiligheid van derden in het gedrang komt.

Er is een heel verschil tussen absurde porties en het aan banden leggen van wapenbezit. Waarom moet jij als particulier in de VS een vol automatisch wapen bezitten? Er mogen toch wel ergens grenzen zijn zeker. En als er 1 ding is dat Amerika al keer op keer bewezen heeft dan is het dat die wapenwet zichzelf niet gaat reguleren.

Aub seg, als antwoord op een schietpartij krijg je daar "Ja, geef de leerkracht een wapen in de klas dan gebeurd zoiets niet.". Je moet al volledig achtergesteld en van de wereld zijn om niet te beseffen dat dat volslagen idioot is.

En ja, ik denk inderdaad dat op vlak van wapenhandhaving wij superieur zijn aan de VS. En zelfs hier mag het nog strenger, die zaken mogen van mijn part wereldwijd verbannen worden. De wereld heeft gaan nood aan een object dat enkel en alleen gemaakt is om zoveel mogelijk schade te berokkenen aan iemand anders. Of denk je werkelijk dat zo'n vol automatisch geweer gemaakt wordt zodat een of andere redneck in zijn tuin op lege blikjes kan gaan schieten?
 
Dit was mijn punt niet. Veel doden in de USA met wapens is door gebrek aan een sociaal vangnet. Die gaan gewoon een mes gebruiken hoor.
Maar... Met een mes kan je niet zomaar een school binnenlopen en in het rond schieten. Een mes zal ook quasi geen collateral damage hebben.

Overal ter wereld is zelfmoord de grootste doodoorzaak bij jongeren ... In de VS: wapengeweld. Er is zeker een probleem bij dat gebrek aan sociaal vangnet, maar dat verklaart echt niet alles...
 
Die cijfers kan ik je (mits wat opzoekwerk) geven. En plots zit je niet meer zo heel veraf van wat Carrion eigenlijk zegt, volgens mij. Geen open carry, geen wapens en kogels bij elkaar, geen stand-your-ground-law, geen vrije verkoop tenzij je aan voorwaarden voldoet... Dat is pure semantiek tov van waarvan we vertrokken ziijn.

Onderstaande is mijn visie gewoon:

Open carry is niet verkeerd mee, maar zou gelimiteerd moeten worden op ammo grootte en extra checks voor mensen. Ik ga bvb soms naar town met mijn CZ open carry.

Geen wapens en kogels bij elkaar, is nonsens maar dat komt met de link stand your ground law, waar ik persoonlijk achter sta.

Verkoop van wapens en ammo zou zo moelijk gemaakt moeten worden. Door background checks, training, age limits per gun type.

Een 10 jarige zou perfect een .22 mogen hebben maar geen AR15 bvb.
 
Waarom zou een kind geen small game hunting riflr mogen hebben. Je kan niet de Europese manier leven vergelijken met de rest vd wereld. Genoeg mensen die nog leven van de jacht en die skill doorgeven asn hun kinderen.

Dit is gewoon terug van de ivoren toren neer kijken naar de rest vd wereld
 
Maar... Met een mes kan je niet zomaar een school binnenlopen en in het rond schieten. Een mes zal ook quasi geen collateral damage hebben.

Overal ter wereld is zelfmoord de grootste doodoorzaak bij jongeren ... In de VS: wapengeweld. Er is zeker een probleem bij dat gebrek aan sociaal vangnet, maar dat verklaart echt niet alles...
Aaah en wapens dan wel? Er zijn nog genoeg andere landen met relaxte gun laws die ook geen massa shootings hebben.

Terug ik zie ook veel liever strengere wetten, zelfs zo streng mogelijk. Maar die violence in de US is veel meer complexer dan alleen guns.
 
Terug
Bovenaan