Wapengeweld in de VS

Toch een non-discussie eigenlijk gezien bijna 2/3e van de inbraken doorheen de dag gebeuren wanneer mensen niet thuis zijn, en nog geen 10% van inbraken uitdraaien op fysiek geweld.
Waarom zou een inbreker ook een kinderkamer betreden, of een slaapkamer tout court? Zeker 's nachts. Die komen snel binnen om geld, juwelen, laptops en andere electronica te stelen. In een kinderkamer gaat er niks van waarde liggen.

Weer zo'n Hollywood-situatie die we voor waar aannemen, terwijl die in het echte leven gewoon heel weinig voorkomt. Inbrekers slapen ook graag, weet je wel.
 
Al ga ik akkoord met de Generaal van hier boven wil ik toch wel eens een situatie van jaren geleden vertellen.

In mijn ouders huis hebben ze een home jacking gedaan. 6 zwaar gewapende mannen met bivak en bulletproof hebben het huis binnen gegaan.in de nacht. Alarm ging af en ze wandelen zeer kalm door het huis op zoek naar alle sleutels van de wagens. Mijn broer en ouders waren thuis en alles gezien, zelfs onze buren.

Dus ik vraag mij echt af af wat de rambos hier zouden doen half slapend in ondrrboek met een 9mm ff paar mannen willen afknallen?

Alle sleutels leggen bij op suggestie van de politie altijd open bloot en dicht bij de wagens zo moeten ze niet naar uw slaapkamer gaan.
 
Alle sleutels leggen bij op suggestie van de politie altijd open bloot en dicht bij de wagens zo moeten ze niet naar uw slaapkamer gaan.
Dat de politie deze suggestie doet bevestigt exact wat een gemiddelde amerikaan ook bewust of onbewust vindt: op de overheid kan je niet rekenen om jouw vrijheden en eigendommen te beschermen.

Of het verstandig is om een vuurgevecht te beginnen voor een auto dat is uiteraard iets anders :). Maar het hebben van vuurwapens geeft je wel de mogelijkheid om je eigendommen maximaal te verdedigen als je dat zou willen. Jouw ouders hadden nu eenmaal niet de keuze want de dieven hadden wapens en zij niet. Het is net die keuzevrijheid die essentieel is...
 
Het is in België ook niet toegelaten om je eigendom te verdedigen met (vuur)wapens
Instinctief voelt dat verkeerd aan, alsof je niet mag ingrijpen als iemand met je spullen gaat lopen. Anderzijds: iemand in de rug schieten die op dat moment niet gewapend is ... ook al is die andere in fout ... is ook moeilijk te beschouwen als zelfverdediging.
 
En dan nog. Alsof die mannen u eerst naar je wapenkluis gaan laten gaan en vervolgens je je munitie laten nemen.

Als je zelf al die reflex zal hebben. Hier vanachter de computer zeggen wat je allemaal zou doen als je een vuurwapen zou hebben is heel wat anders dan als die mannen plots in uw huis rondlopen
 
En dan nog. Alsof die mannen u eerst naar je wapenkluis gaan laten gaan en vervolgens je je munitie laten nemen.

Als je zelf al die reflex zal hebben. Hier vanachter de computer zeggen wat je allemaal zou doen als je een vuurwapen zou hebben is heel wat anders dan als die mannen plots in uw huis rondlopen
Mensen verstenen doorgaans al als ze iemand op straat in nood zien, laat staan dat er inderdaad inbrekers in je eigen huis zitten. Ik kan in alle oprechtheid niet zeggen hoe ik zou reageren. In theorie kan ik wel zeggen dat ik die inbreker wil tegenhouden om met mijn spullen te gaan lopen, want er wordt mij onrecht aangedaan en ik ben de enige die daar op dat moment iets aan kan doen. In de praktijk ... is het goed mogelijk dat ik wil dat het zo snel mogelijk voorbij is.
 
Dat de politie deze suggestie doet bevestigt exact wat een gemiddelde amerikaan ook bewust of onbewust vindt: op de overheid kan je niet rekenen om jouw vrijheden en eigendommen te beschermen.

Of het verstandig is om een vuurgevecht te beginnen voor een auto dat is uiteraard iets anders :). Maar het hebben van vuurwapens geeft je wel de mogelijkheid om je eigendommen maximaal te verdedigen als je dat zou willen. Jouw ouders hadden nu eenmaal niet de keuze want de dieven hadden wapens en zij niet. Het is net die keuzevrijheid die essentieel is...
Ik heb thuis in ZA in mijn safe in mijn slaapkamer:

- CZ 9mm
- AR15
- .375
- shotgun

Als er inbrekers komen in mijn huis ga ik die echt niet beginnen afknallen zelfs al heb ik de wapens en ammo. Ik heb zelf nigh vision en bulletproof. En ik ben redelijk getraind ook nog eens met wapens. Het is niet dat je dit hebt dat 1 je ze gaat gebruiken en 2 gaat winnen. 1 AR15 tegen multiple intruders met AR15. Good luck
 
Ik heb thuis in ZA in mijn safe in mijn slaapkamer:

- CZ 9mm
- AR15
- .375
- shotgun

Als er inbrekers komen in mijn huis ga ik die echt niet beginnen afknallen zelfs al heb ik de wapens en ammo. Ik heb zelf nigh vision en bulletproof. En ik ben redelijk getraind ook nog eens met wapens. Het is niet dat je dit hebt dat 1 je ze gaat gebruiken en 2 gaat winnen. 1 AR15 tegen multiple intruders met AR15. Good luck
Met welk scenario in het achterhoofd heb je die gekocht? Gevaar van bepaalde dieren die je veiligheid kunnen bedreigen?
 
Met welk scenario in het achterhoofd heb je die gekocht? Gevaar van bepaalde dieren die je veiligheid kunnen bedreigen?

Ik zit ook in response team van Anti Poaching. Dus gunfights in the bush met poachers. We schieten bvb met night vision uit helicopters tegen hun.

. 375 is voor dieren
 
Ik zit ook in response team van Anti Poaching. Dus gunfights in the bush met poachers. We schieten bvb met night vision uit helicopters tegen hun.

. 375 is voor dieren
Gunfights om stropers af te schrikken of is het eerder shoot to kill? Het lijkt me onwezenlijk om doelgericht te schieten op iemand wiens leven je mogelijk kan beëindigen (of omgekeerd).
 
Dat de politie deze suggestie doet bevestigt exact wat een gemiddelde amerikaan ook bewust of onbewust vindt: op de overheid kan je niet rekenen om jouw vrijheden en eigendommen te beschermen.

Of het verstandig is om een vuurgevecht te beginnen voor een auto dat is uiteraard iets anders :). Maar het hebben van vuurwapens geeft je wel de mogelijkheid om je eigendommen maximaal te verdedigen als je dat zou willen. Jouw ouders hadden nu eenmaal niet de keuze want de dieven hadden wapens en zij niet. Het is net die keuzevrijheid die essentieel is...
Ja, maar ofwel kun je op de overheid niet rekenen om je te beschermen, ofwel is het onverstandig om een vuurgevecht te beginnen.
Je zegt beide, maar slechts één van de twee kan waar zijn, hè. Als het niet verstandig is, is dat omdat het fout kan lopen of weinig oplevert in verhouding met de schade (persoonlijke, doodstraf voor de dader, materiële schade...). En dan is het advies van de politie en de maatregel van de overheid net wél om jouw vrijheden en die van alle burgers te beschermen.
 
Gunfights om stropers af te schrikken of is het eerder shoot to kill? Het lijkt me onwezenlijk om doelgericht te schieten op iemand wiens leven je mogelijk kan beëindigen (of omgekeerd).
ROE is simpel, STK van het moment ze schieten naar u. Anders arrestatie. 99% is zonder gunfight. Vorige week in Reservaat naast ons wel 40min durende gun fight tussen poachers en APU. 1 APU dood, 1 been kwijt.
 
Ja, maar ofwel kun je op de overheid niet rekenen om je te beschermen, ofwel is het onverstandig om een vuurgevecht te beginnen.
Je zegt beide, maar slechts één van de twee kan waar zijn, hè. Als het niet verstandig is, is dat omdat het fout kan lopen of weinig oplevert in verhouding met de schade (persoonlijke, doodstraf voor de dader, materiële schade...). En dan is het advies van de politie en de maatregel van de overheid net wél om jouw vrijheden en die van alle burgers te beschermen.
Deze discussie loopt zoals ik ze steeds al heb ervaren. Ik kom steeds weer bij de vaststelling dat het onmogelijk is om het standpunt van iemand met een ander referentiekader te begrijpen als je daar niet jaren in geworteld bent.
Het referentiekader tussen wat vrijheid inhoudt verschilt fundamenteel tussen de gemiddelde Europeaan en de gemiddelde Amerikaan. Het advies van de Belgische politie zou een gemiddelde Amerikaan absurd lijken en een gemiddelde Belg rationeel.
 
Deze discussie loopt zoals ik ze steeds al heb ervaren. Ik kom steeds weer bij de vaststelling dat het onmogelijk is om het standpunt van iemand met een ander referentiekader te begrijpen als je daar niet jaren in geworteld bent.
Het referentiekader tussen wat vrijheid inhoudt verschilt fundamenteel tussen de gemiddelde Europeaan en de gemiddelde Amerikaan. Het advies van de Belgische politie zou een gemiddelde Amerikaan absurd lijken en een gemiddelde Belg rationeel.
Dat is toch geen antwoord op de vraag? Je zegt: Het advies laat zien dat je op de overheid niet kunt rekenen om je te beschermen. Maar het is niet verstandig om daar een vuurgevecht te beginnen.

Daar spreek je jezelf in tegen, daar wijs ik op. Dat heeft niks te maken met een verschillend referentiekader bij Amerikanen vs Europeanen.
 
Dat is toch geen antwoord op de vraag? Je zegt: Het advies laat zien dat je op de overheid niet kunt rekenen om je te beschermen. Maar het is niet verstandig om daar een vuurgevecht te beginnen.

Daar spreek je jezelf in tegen, daar wijs ik op. Dat heeft niks te maken met een verschillend referentiekader bij Amerikanen vs Europeanen.
In het referentiekader van een Amerikaan is de uitspraak van die Belgische politie-agent een bevestiging van een gebrekkige of ursurperende overheid met betrekking tot persoonlijke vrijheden en eigendommen. Dat is mijn begrip van de gemiddelde Amerikaanse redenering op dit vlak. Dat is daarom niet mijn standpunt.

Het feit dat het onverstandig is, is mijn persoonlijk standpunt.

Ik heb dus niet de indruk dat ik mezelf tegenspreek. Ik ben zelf helemaal geen wapenvoorstander, dat heb ik al van het begin gezegd. Ik heb echter het grootste deel van mijn leven in de VS gewoond en gewerkt (opgegroeid aan de Westkust, gewerkt in West-en Oostkust) en zowel mijn ouders als mijn broer en zus wonen nog steeds in de VS. Ik heb dus wel een beetje feeling met het land.

Mijn standpunt is dat schieten niet verstandig is. Maar of iets verstandig is staat los van de vrijheidsdiscussie. Roken vind ik niet verstandig. Maar het feit dat roken, hoewel het schadelijk is, in een bepaald land meer of minder wordt toegestaan zegt iets over het referentiekader van wat "vrijheid" betekent in dat bewuste land.
Schieten is niet verstandig. Maar het feit dat vuurwapens in een bepaald land meer of minder wordt toegestaan zegt iets over het referentiekader van vrijheid in een land.

Beiden zullen claimen dat er meer vrijheid is in hun land omdat hun interpretaties van vrijheid fundamenteel verschillen.

Dat een agent zegt: je moet je sleutels maar op een makkelijke plaats leggen voor dieven bevestigt voor een Amerikaan dat de overheid zich niets aantrekt van jouw vrijheden en eigendommen...
 
Dat een agent zegt: je moet je sleutels maar op een makkelijke plaats leggen voor dieven bevestigt voor een Amerikaan dat de overheid zich niets aantrekt van jouw vrijheden en eigendommen...
De overheid geeft daar wel iets om, we hebben we wetten tegen diefstal. Hoewel ik niet altijd een grote fan ben van onze overheid is er geen enkele mogelijkheid waarbij de overheid al het geweld kan tegengaan.

De overheid claimt het geweldsmonopolie, maar heeft dat de facto niet, anders zouden ze al het geweld succesvol kunnen bestrijden/de kop in drukken. Eigenlijk geven die agenten dat ook toe.

Je doet er beter zelf iets aan.
 
Al ga ik akkoord met de Generaal van hier boven wil ik toch wel eens een situatie van jaren geleden vertellen.

In mijn ouders huis hebben ze een home jacking gedaan. 6 zwaar gewapende mannen met bivak en bulletproof hebben het huis binnen gegaan.in de nacht. Alarm ging af en ze wandelen zeer kalm door het huis op zoek naar alle sleutels van de wagens. Mijn broer en ouders waren thuis en alles gezien, zelfs onze buren.

Dus ik vraag mij echt af af wat de rambos hier zouden doen half slapend in ondrrboek met een 9mm ff paar mannen willen afknallen?

Alle sleutels leggen bij op suggestie van de politie altijd open bloot en dicht bij de wagens zo moeten ze niet naar uw slaapkamer gaan.

Goh, ook nog een tip gehoord vanuit jouw contreien.
Altijd wat cash geld op zak hebben zodat je iets kan geven aan een overvaller.
Als je niets hebt, worden ze een stuk aggressiever.

Je bent liever 50 dollar/euro kwijt dan je duim kwijt.
 
Goh, ook nog een tip gehoord vanuit jouw contreien.
Altijd wat cash geld op zak hebben zodat je iets kan geven aan een overvaller.
Als je niets hebt, worden ze een stuk aggressiever.

Je bent liever 50 dollar/euro kwijt dan je duim kwijt.
Mijn contreien? De sleutel tip is van de Belgische politie. De home jacking is in belgie. Die tip van 50€ zeggen ze voor Brussel ook.

Ik voel mij in ZA veiliger dan in Londen of in Brussel. Hier sluit ik mijn huis half vd keren niet eens en de sleutels zitten gewoon op mijn wagen. Gewoon voor het gemak niet voor veiligheid.
 
Terug
Bovenaan