Auto Wagen importeren uit Duitsland

Ironisch genoeg is dat exact wat hier ooit gebeurd is...
Ik heb ooit ook wel eens een brievenbus een paar cm verzet :unsure:
Bocht van 90° in een helling naar beneden en het had net keihard beginnen hagelen met hagelbollen de grootte van een grote knikker. Mijn ouderlijke thuis ligt wat verder dus ik kende de straat wel maar door die hagel toch beginnen schuiven. Hun auto stond op de oprit en ik heb die op een cm of 2 na gemist.
Hier dus
 
De brievenbus stond hier zeker een halve meter naast de oprit, en toch is die van mij er in geslaagd om ze omver te rijden. Gelukkig was het een simpel ding op een houten paal, maar er was een kras van 15cm in haar auto, tot op het blote metaal.
Tot de dag van nu weet ik niet hoe ze dat gedaan heeft :wtf:.
 
De brievenbus stond hier zeker een halve meter naast de oprit, en toch is die van mij er in geslaagd om ze omver te rijden. Gelukkig was het een simpel ding op een houten paal, maar er was een kras van 15cm in haar auto, tot op het blote metaal.
Tot de dag van nu weet ik niet hoe ze dat gedaan heeft :wtf:.
Oeh het was hier het bash-je-vrouw-haar-rijkunsten momentje, allow me:

Die van mij speelde het klaar om zich met een VW GTI vast te rijden naast een veldweg, omdat ze het veld was ingereden om aan de kant te gaan voor een traktor :woohoo:

Ja want ocharme die traktor had zich anders misschien vastgereden he :-/
 
Ge gaat in elk geval niet in dezelfde categorie wagens moeten gaan kijken als in Duitsland. Onlangs nog eens verschoten bij de GR Yaris, 53000€ daar ...
Had het hier al eens gepost, maar er zijn daar tot nu toe 30 i30N's verkocht he. Ik denk dat er in België elke week wel 30 verkocht worden.
Hou er wel rekening mee dat je de BPM (deels) kan terugvorderen, die belasting is namelijk verantwoordelijk voor de exorbitante prijzen in Nederland.
En hoe jonger, hoe groter het aandeel van de BPM die je kan terugvorderen.
 
Vandaag afekening BIV en jaarlijkse taks ontvangen. Efkes van mijn stoel gevallen. Rekening kwam op 6900 euro.

Even gekeken en men heeft 228g genomen als CO2 waarde, waardoor de VB 200 euro hoger uitvalt dan normaal maar vooral de BIV 5000 euro hoger is dan zou mogen.

Na wat zoeken denk ik gevonden hebben wat er gebeurd is: https://www.vlaanderen.be/bedrag-va...bussen#q-f44650fe-fc5f-4a21-ab9c-e2e955b6745e

voor de voertuigen met een datum 1ste inverkeerstelling vóór 2021.
De CO2-uitstoot wordt gemeten volgens de NEDC-meetmethode.

Als de CO2-uitstoot niet gekend is, wordt een standaardwaarde genomen op basis van de brandstofsoort, de cilinderinhoud en de euronorm:

In tabel, voor benzine, euro6 en >2000cc: 228g. Dus het lijkt me dat dit pad gevolgd is. Want die 228 is nergens terug te vinden voor de rest.

Maar bon, de CO2 waarde voor de mijne is wel gekend. Staat ook zo op gelijkvormigheidsattest. Die is 178g NEDC, en als ik elders lees moet die genomen worden.

Ik kan aanvechten met nodige documentatie/argumentatie maar lijkt me dat ik op basis hiervan wel een goed argument heb. Lijkt me dat hier gewoon een foutje is gemaakt?

Ik ga sowieso antwoorden, maar iemand die me kan geruststellen? 😬
 
Laatst bewerkt:
Vandaag afekening BIV en jaarlijkse taks ontvangen. Efkes van mijn stoel gevallen. Rekening kwam op 6900 euro.

Even gekeken en men heeft 228g genomen als CO2 waarde, waardoor de VB 200 euro hoger uitvalt dan normaal maar vooral de BIV 5000 euro hoger is dan zou mogen.

Na wat zoeken denk ik gevonden hebben wat er gebeurd is: https://www.vlaanderen.be/bedrag-va...bussen#q-f44650fe-fc5f-4a21-ab9c-e2e955b6745e



In tabel, voor benzine, euro6 en >2000cc: 228g. Dus het lijkt me dat dit pad gevolgd is. Want die 228 is nergens terug te vinden voor de rest.

Maar bon, de CO2 waarde voor de mijne is wel gekend. Staat ook zo op gelijkvormigheidsattest. Die is 178g NEDC, en als ik elders lees moet die genomen worden.

Ik kan aanvechten met nodige documentatie/argumentatie maar lijkt me dat ik op basis hiervan wel een goed argument heb. Lijkt me dat het gewoon een foutje is gemaakt?

Ik ga sowieso antwoorden, maar iemand die me kan geruststellen? 😬
Gebeurt dus heel vaak.
Heb met mijn auto ook problemen gehad, BIV was ook 2000 euro meer dan normaal.

Gebeld naar de belastingdienst dat ze een fout hebben gedaan. Dat ze de WLTP genomen hadden ipv de NEDC. Mijn voertuig had ook eerste inschrijving voor 2021. Aan de telefoon te horen gekregen dat ik fout ben en dat het wel correct was. Met nog een heel verhaal dat ook totaal niks van waar is.

Uiteindelijk dan maar een mail gestuurd, want blijkbaar kende de persoon zijn job niet goed aan die ik aan de telefoon had.
Op de mail dan reactie dat de berekening idd niet klopt.

Blijkbaar had de DIV de waarde verkeerd genoteerd. Ze hadden de waarde van WLTP zowel bij WLTP als NEDC geschreven. En voor hun berekening nemen die gewoon die cijfers over.

Dus heb ik een bezwaar moeten indienen met mijn gelijkvormigheidattest, waar duidelijk opstaat dat mijn NEDC waarde anders is.

Mijn wagen komt ook uit Duitsland ik denk dat iemand daar bij de DIV geen Duits kan. :) Heb dan in mijn bezwaar gezegd dat ze naar de NEFZ werte moeten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk dan maar een mail gestuurd, want blijkbaar kende de persoon zijn job niet goed aan die ik aan de telefoon had.
Op de mail dan reactie dat de berekening idd niet klopt.

Blijkbaar had de DIV de waarde verkeerd genoteerd. Ze hadden de waarde van WLTP zowel bij WLTP als NEDC geschreven. En voor hun berekening nemen die gewoon die cijfers over.

Dus heb ik een bezwaar moeten indienen met mijn gelijkvormigheidattest, waar duidelijk opstaat dat mijn NEDC waarde anders is.

Mijn wagen komt ook uit Duitsland ik denk dat iemand daar bij de DIV geen Duits kan. :) Heb dan in mijn bezwaar gezegd dat ze naar de NEFZ werte moeten kijken.

Ah top, da's tenminste toch al een beetje geruststelling dat ik geen alleenstaand geval ben en dat het kan rechtgezet worden :)

Nog even een vraag ter info: ik heb in gelijkvormigheidsattest bij NEFZ een waarde voor "Kombiniert", die is 178g.
Er staat niets bij "gewichtet, kombiniert". Is dat bij jou ook zo? Of heb jij daar wel iets staan?

De wagen werd door BMW wel verkocht met die "kombiniert" 178g waarde bij de gegevens, en ik heb die dan ook gebruikt voor mijn berekening vooraleer ik hem kocht. Ik ga zeker met deze argumenteren.

bmw_nefz.jpg
 
Pfieuw vervelend... Hoop dat het snel rechtgezet wordt :)

Klein stresske toch 😬
Al even getelefoneerd met een vriendelijke man bij de belastingsdienst, en ondertussen via online formulier bezwaar ingediend met gelijkvormigheidsattest. Hopelijk snel opgelost inderdaad :)
 
Ah top, da's tenminste toch al een beetje geruststelling dat ik geen alleenstaand geval ben en dat het kan rechtgezet worden :)

Nog even een vraag ter info: ik heb in gelijkvormigheidsattest bij NEFZ een waarde voor "Kombiniert", die is 178g.
Er staat niets bij "gewichtet, kombiniert". Is dat bij jou ook zo? Of heb jij daar wel iets staan?

De wagen werd door BMW wel verkocht met die "kombiniert" 178g waarde bij de gegevens, en ik heb die dan ook gebruikt voor mijn berekening vooraleer ik hem kocht. Ik ga zeker met deze argumenteren.

Bekijk bijlage 9163

OK ik heb al een antwoord op die vraag rond "gewichtet, kombiniert": "De “gewogen, gecombineerde” CO2-waarde moet gebruikt worden voor oplaadbare elektrische voertuigen en de “gecombineerde” CO2-waarde voor andere motorisaties."
De 440i is geen oplaadbaar elektrisch voertuig dus is normaal en OK dat ik die waarde niet heb.

Wanneer ik naar "mijn wagen, mijn plaat" applicatie van de FOD Mobiliteit ga zie ik dat er idd geen CO2-waarde geregistreerd staat voor m'n wagen. Mogelijk hebben ze dit vergeten bij de inschrijving. En mogelijk moet ik hiervoor nog een roundtripje naar de DIV doen als de belastingsdienst aangeeft dat dit eerst moet in orde raken bij DIV, dus kan wel weer wat langer duren en wat administratie kosten.

Maar ik begin wel wat vertrouwen te krijgen dat ik het rechtgezet krijg :)
 
Ah top, da's tenminste toch al een beetje geruststelling dat ik geen alleenstaand geval ben en dat het kan rechtgezet worden :)

Nog even een vraag ter info: ik heb in gelijkvormigheidsattest bij NEFZ een waarde voor "Kombiniert", die is 178g.
Er staat niets bij "gewichtet, kombiniert". Is dat bij jou ook zo? Of heb jij daar wel iets staan?

De wagen werd door BMW wel verkocht met die "kombiniert" 178g waarde bij de gegevens, en ik heb die dan ook gebruikt voor mijn berekening vooraleer ik hem kocht. Ik ga zeker met deze argumenteren.

Bekijk bijlage 9163
Ik zal vanavond eens kijken.

Je bent zeker geen alleenstaand geval. Ik had toen bij M club België dat ook gevraagd. Waren echt veel leden die dat probleem ook hadden.

Bij iedereen was een bezwaar indienen en dan in bijlage u attest, voldoende. Staat normaal bij u aanslag biljet hoe je een bezwaar moet indienen.
 
Ik zal vanavond eens kijken.

Je bent zeker geen alleenstaand geval. Ik had toen bij M club België dat ook gevraagd. Waren echt veel leden die dat probleem ook hadden.

Bij iedereen was een bezwaar indienen en dan in bijlage u attest, voldoende. Staat normaal bij u aanslag biljet hoe je een bezwaar moet indienen.

Yep is gebeurd, komt wel goed denk ik, mijn dossierke en gegevens kloppen :)

Thx!
 
naft en banden! :p

Toch ook maar klungelaars bij de DIV precies…
Menselijke fout, kan gebeuren denk ik dan. Maar het is wel een nogal heel duur foutje als ik het net in orde krijg :unsure:

Ik dacht eerst dat ik ergens iets over het hoofd gezien had ivm importprocedures van tweedehandswagens, dat dan bvb WLTP waarden zouden genomen worden ofzo. Maar gelukkig lijkt het echt gewoon een fout te zijn 🙂

Mooi weekend, heeft alweer goed gebold. Heerlijk.
 
Waarschijnlijk de allerlaatste update om het verhaal hier af te sluiten: het bezwaar is goedgekeurd (natuurlijk 5 dagen na de betaling van het originele te hoge bedrag, thanks Murphy!), nieuwe berekening is correct zoals ik voorzien had. Dus die zorgen zijn weg 🙂
 
Indien je wagen toch op trailer naar hier brengt, kan je ook met je huidige nrplaat naar keuring, maar dan moet je wel beide delen van inschrijving meehebben.

Let wel op want in duitsland bestaat er geen carpass, gesjoemel met de km-stand bestaat daar nog altijd.
Als je bij een dealer koopt die de volledige historiek kan nazien, zit je normaal wel safe.
Vraagje: Als je auto op een trailer naar hier komt, wat moet er dan exact gebeuren bij de douane? Of mag hij gewoon in 1x doorrijden tot hier en kan ik hier alles regelen?
 
ik heb al 2 keer een auto uit duitsland gehaald en het gaat wel vlot als je het zo efficient mogelijk aanpakt. alles op voorhand regelen, met het vliegtuig naar daar en met je nieuwe karretje terug
 
Terug
Bovenaan