Auto Wagen importeren uit Duitsland

eniac

Well-known member
Crowdfunder FE
Na jaren uitkijken naar iets nieuws als tweede wagen en na heel wat uitstel door Covid, is het nu echt wel tijd om ergens in de komende maanden iets te kopen. Plan is om dit in Duitsland te doen, ik ben al veel te lang mobile.de aan het afschuimen en aan het verlekkeren op vanalles en nog wat om in België te kopen. Vaak toch minder wagen voor je geld, vaak de standaard opties en instapmotoren, terwijl in Duitsland het aanbod aan wagens met veel opties en deftige motoren toch een heel pak breder is.

Nu, ik dacht dat hier een thread voor bestond maar deze is blijkbaar niet overgekomen naar BG, dus ik dacht deze even op te starten :)

Ik zou dan ook haarfijn willen weten wat ik moet doen (stappenplan) om een wagen vanuit Duitsland naar hier te halen. Liever ene naar hier rijden (dus niet op trailer) maar misschien is het nuttig om beide opties hier te beschrijven. Google levert ook wel wat op, maar ik werk het liever hier goed uit.

Wie heeft dit al gedaan? Wat zijn de stappen? Waar moet ik op letten? Etc...
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic. Ben ook al een tijdje aan het kijken voor een tweede auto en het verschil kan inderdaad best groot zijn.

In 2019 kon je in Duitsland nog een Golf 7 kopen voor de prijs van een Polo hier... spijtig genoeg lijkt de markt daar nu ook redelijk opgedroogd.
 
Ik heb het een drietal keren gedaan. Here goes: (reken me niet af op m'n slechte Duitse spelling)

1. Ik zou enkel bij een dealer kopen. (autohaus) - keuze genoeg, die hun concurrentie onderling is moordend dus slechte service is geen optie voor hun

2. Bezoek de wagen/testrit/etc.. indien je beslist maak een afspraak tegen wanneer je de wagen wil ophalen

3. Zeg dat je dit met transitplaten wil doen. (Met RODE band (aka: zollkenzeichen/ausfuhrkenzeichen, niet met gele band - deze zijn niet geldig buiten Duitsland)

4. Vraag dat zij dit kenteken voor je regelen met volmacht. Hier zal de dealer meestal een prijs voor hebben. Ik heb al €80 euro betaald maar ook al €300 euro. De belangrijkste tip in heel dit epistel: DOE DIT. Regel die platen niet zelf. In heb dit eenmaal gedaan en da's echt een boeltje. Reden hiervoor is dat je naar een zulassungstelle moet gaan om die plaat aan te vragen, maar je moet de wagen dan al bijhebben. Dat gaat dus eigenlijk niet want je hebt de wagen nog niet in bezit. Het loopt daar ook vol louche figuren die dat voor jouw willen regelen tegen woekerprijzen. 't is ook enorm druk daar altijd dus nee, betaal extra aan je dealer en laat hem dat regelen.

5. Check of alle docs aanwezig zijn:

- COC (ubereinstimmungsbescheinigung)
- fahrzeugbrief (deel 1 en 2)
- factuur (met datum eerste inschrijving en kilometerstand duidelijk erop)

6. Eens in België aangekomen, rij de wagen voor bij je douanekantoor - met alle documenten. - neem aanvraag tot inschrijving van verzekering mee. Zij kleven hier vignet 705 (inklaring wagen) op. Edit: douane is ook online tegenwoordig, zie hier voor instructies (beetje naar beneden scrollen)

https://www.bfov-fbva.be/nl/reglementering/invoer-van-een-oldtimer/aanvraag-vignet-e705

7. Ga naar de keuring met alle documenten (en die aanvraag tot inschrijving) - met je transitplaat met rode band kan je gerust naar de keuring.

8. Na keuring ga naar verzekeraar en die vraagt de platen aan etc.


Is wel alweer even geleden maar volgens mij is het altijd zo gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Indien je wagen toch op trailer naar hier brengt, kan je ook met je huidige nrplaat naar keuring, maar dan moet je wel beide delen van inschrijving meehebben.

Let wel op want in duitsland bestaat er geen carpass, gesjoemel met de km-stand bestaat daar nog altijd.
Als je bij een dealer koopt die de volledige historiek kan nazien, zit je normaal wel safe.
 
@Musk super bedankt al. Exact zo'n stappenplan ben ik naar op zoek :)

Komt er dus ongeveer op neer dat je 2 keer daarheen moet: 1 keer om te gaan kijken en beslissen, 1 keer om op te halen. Logisch.

Qua betaling: hoe en wanneer betaal je? Is het gebruikelijk om een voorschot te geven bij beslissing bij eerste bezoek? Zoja, bepaald percentage? En hoe bescherm je je tegen bedrog daarmee?
 
@Musk super bedankt al. Exact zo'n stappenplan ben ik naar op zoek :)

Komt er dus ongeveer op neer dat je 2 keer daarheen moet: 1 keer om te gaan kijken en beslissen, 1 keer om op te halen. Logisch.

Qua betaling: hoe en wanneer betaal je? Is het gebruikelijk om een voorschot te geven bij beslissing bij eerste bezoek? Zoja, bepaald percentage? En hoe bescherm je je tegen bedrog daarmee?
Geen probleem. Schiet me niet af als er in de tussentijd ergens een klein detail gewijzigd is ;-)

Ik denk dat het bespreekbaar is tijdens je eerste bezoek hoe de betaling af te handelen. Ik heb ooit eens €2000 cash voorschot gegeven (met betalingsbewijs) en dan bij afhaling de rest overgeschreven.

Dit was dan wel bij procar Keulen, officiële BMW dealer.

Ik probeerde meestal wel bij de grotere/erkende vestigingen te gaan. Prijs zal dan niet de allerscherpste zijn maar de gemoedsrust was me ook altijd wat waard.

Eerste wagen kocht ik bij autohaus herborn West en dat zou ik onmiddellijk opnieuw doen.
 
Geen probleem. Schiet me niet af als er in de tussentijd ergens een klein detail gewijzigd is ;-)

Ik denk dat het bespreekbaar is tijdens je eerste bezoek hoe de betaling af te handelen. Ik heb ooit eens €2000 cash voorschot gegeven (met betalingsbewijs) en dan bij afhaling de rest overgeschreven.

OK, klinkt logisch ook.

Dit was dan wel bij procar Keulen, officiële BMW dealer.

Ik probeerde meestal wel bij de grotere/erkende vestigingen te gaan. Prijs zal dan niet de allerscherpste zijn maar de gemoedsrust was me ook altijd wat waard.

Eerste wagen kocht ik bij autohaus herborn West en dat zou ik onmiddellijk opnieuw doen.

Ook nog een goede - hoe identificeer je vooraf wat betrouwbaar is?
Bijvoorbeeld, volgende dealer heeft op mobile wel wat mooi materiaal staan: https://home.mobile.de/AUTOSALONESSEN#ses
Maar ik vind "Autosalon Essen" eigenlijk niet terug op Google, dus weet ik niet goed wat ik ermee moet. Reviews zien er dik OK uit wel, ze antwoorden er ook heel actief op, spreken over bezichtigen tijdens openingstijden... Lijkt legit dan? Of toch niet aan te raden?
 
Laatst bewerkt:
OK, klinkt logisch ook.



Ook nog een goede - hoe identificeer je vooraf wat betrouwbaar is?
Bijvoorbeeld, volgende dealer heeft op mobile wel wat mooi materiaal staan: https://home.mobile.de/AUTOSALONESSEN#ses
Maar ik vind "Autosalon Essen" eigenlijk niet terug op Google, dus weet ik niet goed wat ik ermee moet. Reviews zijn er dik OK uit wel, ze antwoorden er ook heel actief over, spreken over bezichtigen tijdens openingstijden... Lijkt legit dan? Of toch niet aan te raden?
Lijkt mij idd ook wel legit te zijn.

Om één of andere reden is dat een beetje gutfeeling ook..

Vaak check ik ook wel eens Google streetview - maar in dit geval zijn daar enkel beelden van 2008 helaas.

Kzou zeggen rij er eens even langs. Maar voor mij is dat 120km dichterbij dan voor u besef ik net :p
 
Een kennis heeft dit onlangs gedaan met de hulp van Trex Cars. Kost u natuurlijk meer dan het zelf te doen, maar die persoon was er wel erg tevreden van.
 
Dat er een groter aanbod op gebied van motoren en opties was wist ik niet. Wel hoor ik altijd (van zeggen) dat dezelfde wagen in Duitsland i.v.m. België een 2-3k goedkoper zou zijn. Klopt dat?

Vriend van mij is autohandelaar en ik heb ook nog wat vrienden die garagist zijn. Zij zeggen toch altijd dat je super goed moet opletten met gesjoemel met de km-stand. Dat is daar blijkbaar nog steeds een plaag.
 
Dat er een groter aanbod op gebied van motoren en opties was wist ik niet. Wel hoor ik altijd (van zeggen) dat dezelfde wagen in Duitsland i.v.m. België een 2-3k goedkoper zou zijn. Klopt dat?

Vriend van mij is autohandelaar en ik heb ook nog wat vrienden die garagist zijn. Zij zeggen toch altijd dat je super goed moet opletten met gesjoemel met de km-stand. Dat is daar blijkbaar nog steeds een plaag.
Om 2-3k verschil te bekomen moet je toch al ver van de grens gaan. Aken/Keulen etc weten ze ook dat ze shoppers van over de grens krijgen.

Maar prijs is imo niet de hoofdreden om in DE te kopen. Eerder het aanbod. Dat is gigantisch tegenover BE. Het aanbod is momenteel wel laag.. wegens de productie-achterstand van nieuwe wagens.

Moest iemand toevallig interesse hebben in een ferme 420d Grancoupe LCI met 69000km.. laat het even weten :unsure:
 
Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?
A. Verkoper dient te bezorgen

1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

3) Keuringsbewijs (Tüv)

4) Factuur

B. Transporteren naar België

1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

3) Wagen ophalen met een transporteur.

C. Welkom in België → ga naar de douane

UPDATE 2019

Voor import van een voertuig is de procedure nu als volgt
1. je mailt naar het desbetreffende douanekantoor alle gegevens in PDF: aankoopbewijs, ID-kaart, papieren voertuig.
2. je krijgt (normaal gezien) vrij snel een bevestiging dat het Vignet E 705 OK is. => is enkel nog maar elektronisch, geen papier meer halen bij de douane!
3. pre-registratie doen online bij DIV (gegevens van het voertuig invullen)
4. naar keuring gaan: zij checken het kentekenbewijs nogmaals alsook de ingevulde gegevens van het voertuig
5. bij groene kaart => inschrijven.

2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!



D. Laat je wagen keuren

1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
a. Je belt best op voorhand

2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm

F. Wat met de BTW, indien van toepassing.

1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen

2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.[/quote]
 
Let wel op want in duitsland bestaat er geen carpass, gesjoemel met de km-stand bestaat daar nog altijd.
Als je bij een dealer koopt die de volledige historiek kan nazien, zit je normaal wel safe.
dit is volgens mij wel de nummer 1 tip.
Sjoemelen met de KM-stand is in Duitsland schering en inslag.

Iemand die we inhuren heeft dit voor gehad bij de aankoop van zijn XC90 in Duitsland. 2016, 80k op de teller keurige wagen. Na 1 maand krijgt hij problemen met zijn automaat en ook motorische problemen. Neemt contact op met de verkoper in Duitsland en deze gaan akkoord met hem in België te laten nakijken wat er scheelt.
Deze lokale dealer hier in België kon al direct zeggen dat aan verschillende onderdelen te zien was dat de effectief gelopen KM-stand minstens het dubbele was. Van 200k zou hij niet schrikken. Dealer maakte een raming van de kosten waar Duitser niet mee akkoord was, heeft hem opgehaald op een trailer en twee weken later terug gedropt met een vaag verhaal over software en injectors.
Kerel rijdt nu al 1,5j zorgeloos rondt, maar super goed voel je u daar niet toch niet bij.
 
Hier kan je een handleiding vinden om de pre registratie te doen:


Een bijkomende belangrijke tip: Het is best dat je oplet dat bij het buitenlands inschrijvingsbewijs bij de letter ”K” het Europees goedkeuringsnummer staat. Dan kan de tweedehandskeuring in elk keuringsstation doorgaan. Indien de “K” niet ingevuld staat zal je een procedure moeten doorlopen in een speciaal daarvoor erkend keuringsstation.
 
dit is volgens mij wel de nummer 1 tip.
Sjoemelen met de KM-stand is in Duitsland schering en inslag.

Iemand die we inhuren heeft dit voor gehad bij de aankoop van zijn XC90 in Duitsland. 2016, 80k op de teller keurige wagen. Na 1 maand krijgt hij problemen met zijn automaat en ook motorische problemen. Neemt contact op met de verkoper in Duitsland en deze gaan akkoord met hem in België te laten nakijken wat er scheelt.
Deze lokale dealer hier in België kon al direct zeggen dat aan verschillende onderdelen te zien was dat de effectief gelopen KM-stand minstens het dubbele was. Van 200k zou hij niet schrikken. Dealer maakte een raming van de kosten waar Duitser niet mee akkoord was, heeft hem opgehaald op een trailer en twee weken later terug gedropt met een vaag verhaal over software en injectors.
Kerel rijdt nu al 1,5j zorgeloos rondt, maar super goed voel je u daar niet toch niet bij.
Kan je dat effectief aan onderdelen zien?

60k gelijk een hooligan rijden of 120k perfect volgens de regels.. weet niet welke onderdelen er het slechtst zullen uitzien.

Kan zijn dat het een huurwagen was en dus steeds gelijk stront behandeld werd.
 
Sommigen modules houden een eigen tellerstand bij, die worden niet altijd even correct mee teruggedraaid.
Persoonlijk al eens gezien dat alle modules correct teruggezet waren, alles leek ok, maar er zat een foutmelding in van iets stoms die niet gewist raakte wegens dat het probleem nog aanwezig was. De tellerstand bewaard bij die foutcode was op een hogere km stand dan de huidige.
 
Kan je dat effectief aan onderdelen zien?

60k gelijk een hooligan rijden of 120k perfect volgens de regels.. weet niet welke onderdelen er het slechtst zullen uitzien.

Kan zijn dat het een huurwagen was en dus steeds gelijk stront behandeld werd.
Er zijn ook veel onderdelen die niet slijten door hoe hard je rijdt of uw manier van rijden maar die gewoon slijten door gebruiksuren.

Maar dat zaken niet meer origineel zijn die wel nog origineel zouden moeten zijn en zaken al duidelijk los zijn geweest terwijl deze niet los zouden moeten op die KM-stand geven wel al veel weg natuurlijk.
Dat men sjoemelt met KM-stand wilt daarom ook niet zeggen dat men geen onderhoud heeft gedaan natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan